Jump to content

Laserunits cdspeler

JSA
 Share

Recommended Posts

Hoelang gaat een laserunit gemiddeld mee? Dit is al de tweede keer in mn cdspeler carriere dat er weer een het loodje legt.

Slijt een laserunit sneller bij gebruik van cdr's ipv originele cd's?

Slijt een unit sneller wanneer je veel nummers skipt, searched, vaak andere cd's erin legt (dus niet de hele cd van nummer 1-10 achter elkaar beluisteren, maar halverwege weer een andere cd erin leggen).

???

Ik luister ongeveer 3-6 uur per dag met mn cdspeler. Verder zet ik de speler nooit uit.

Ik denk dat je laser vooral slijt door het steeds aan laten staan van de speler. Schroef de kap er eens af wanneer de speler aan staat. Je zult dan waarschijnlijk zien dat de laser aan is terwijl er niet eens een disc inzit, laat staan afgespeeld wordt.

Overigens zijn lasers in upsampling spelers sneller versleten schijnt 't :D

Oops, sorry. Verkeerde thread ...

Paul.

Om welke speler(s) gaat het eigenlijk. Normaal gesproken zou een laserunit wel ettelijke jaren (7-10) zonder problemen moeten werken. Ik kan me niet herinneren dat een laser een "geheugenfunctie" heeft, dus skippen, stoppen en spoelen zou niks uit mogen maken.

Ik weet wel dat sommige merken de laser in "stop"-stand niet afschakelen. Dit kan de levensduur behoorlijk bekorten als je de speler altijd aan laat staan. Ik heb ook ervaren dat ZoNie-lasers regelmatig last van uitval hebben. Dat is vervelend, want ze worden in heel veel apparaten toegepast (Yamaha, NAD etc.). Voordeel is wel dat ze in lengte van dagen leverbaar blijven en redelijk goedkoop zijn.

Geplaatst door Paul Jenner:

Ik denk dat je laser vooral slijt door het steeds aan laten staan van de speler. Schroef de kap er eens af wanneer de speler aan staat. Je zult dan waarschijnlijk zien dat de laser aan is terwijl er niet eens een disc inzit, laat staan afgespeeld wordt.

Paul.

Hihi, nee het gaat niet om de upsample speler :) Die doet het prima. Als die laser idd blijft branden als hij aan is ben ik mooi in de aap gesmoord :(

Om welke speler(s) gaat het eigenlijk. Normaal gesproken zou een laserunit wel ettelijke jaren (7-10) zonder problemen moeten werken. Ik kan me niet herinneren dat een laser een "geheugenfunctie" heeft, dus skippen, stoppen en spoelen zou niks uit mogen maken.

Ik weet wel dat sommige merken de laser in "stop"-stand niet afschakelen. Dit kan de levensduur behoorlijk bekorten als je de speler altijd aan laat staan. Ik heb ook ervaren dat ZoNie-lasers regelmatig last van uitval hebben. Dat is vervelend, want ze worden in heel veel apparaten toegepast (Yamaha, NAD etc.). Voordeel is wel dat ze in lengte van dagen leverbaar blijven en redelijk goedkoop zijn.

De eerste speler waar ik mee begonnen ben was een JVC nogwat ;) En die unit is overleden na ongeveer 3,5 jaar. En die nu een beetje doodgaat is van een Yamaha cdx10. Met originele cd's heeft hij nog geen problemen, maar wel met cdr's. En aangezien ik nogal wat cdr's heb :o

Ik dacht dat Bas ook zei dat er een ZonY loopwerk in zat. Wat kost zoiets om te laten vervangen?

Meestal is (laten) vervangen van de unit niet de moeite waard, Jasp. Tenzij je zeer aan een bepaalde speler gehecht bent natuurlijk. Kun je d'r niet een "op de sloop" vinden en er zelluf inzetten ?

Vraag ook eens na of de laser nog een eindje opgedraaid kan worden. Beetje verhaal van de bandenspanning verhogen als ze naar verloop van tijd wat zacht zijn geworden.

Paul.

PAul.

Paul, ik ben er zeeeeer aan gehecht :) Hij speelde immers een dikke meridian compleet weg :D En ik heb er voor flink wat euro's erin laten rommelen :)

Als het nou 250 euro kost, dan heb ik wel zoiets van. Laat dan maar zitten. Maar ik wil op mn kamer straks ook gewoon lekker kunnen draaien :)

Dat vervangen is geen probleem, dat doet Bas wel voor me. Maar ik vraag me alleen dus weer af hoelang de volgende unit het volhoudt :rolleyes:

Overigens klinkt hij gewoon veel beter als ik hem aan laat staan, vandaar. En ik dacht dat het beter was voor apparatuur om gewoon altijd aan te laten staan dan, aan uit aan uit uit uit aan :)

Nou, ik zou hem lekker uitzetten als je niet luistert, hoor. Ik doe het zo: Ik kom 's avonds thuis, met een vaag plan in mijn hoofd dat ik die avond muziek wil gaan draaien. Direct bij thuiskomst zet ik alle audio aan. Daarna, uitpakken, omkleden, eten, koffie, afwassen, internetten, bla bla bla .. Dan muziek draaien. Ik denk dat de boel dan heus wel opgewarmd is hoor ...

Paul.

Geplaatst door JSA:

Wat ik trouwens ook raar vind is dat hij bepaalde cdr's gewoon NIET slikt. Platinium cd's kotst ie direct weer uit, terwijl die andere daar geen probleem van maakt.

Ik weet niet precies welk merk, maar het midisetje van mijn zusje kotst bepaalde merken ook uit. Zou best eens kunnen dat dat ook Platinum is. Arita lust ie wel. Het is trouwens een JVC-midisetje dus daar zal ook wel een Sony-laser inzitten. Die was trouwens laatst (na precies 3 jaar) stuk. Werd ie gerepareerd, was ie een paar dagen later weer stuk. Er was iets anders niet goed en die maakte dan de laser stuk. Werd (wel zo netjes) onder garantie vervangen en nu doet ie het (voor zover ik weet) weer prima.

Heb m'n cd speler (NAD C541i) altijd aan staan, speel zo'n 3-6 uur muziek per dag.

Deed hetzelfde bij mijn vorige cd speler, een Denon, type onbekend, en die heeft het 6 jaar volgehouden. Niet gek als je dan bedenkt dat dat ding meer dan 10.000 uur gespeeld heeft.

Ik ben benieuwd of de NAD dat gaat overtreffen.

Is het trouwens ook hoorbaar dat een unit versleten is? En zal hij door een nieuwe laser ook beter gaan klinken (na het inbranden eerst)

Ten eerste, ik geloof niet in het inspelen van een laserunit.

Of je het kan horen of een laser versleten is. Ja, hij skipt sneller en is gevoeliger voor schokken. Dat betekend dat de foutcorrectie meer moet doen, dus wordt de klank minder. Aangezien het echter zeer geleidelijk gaat, zul je er in de praktijk niks van merken. Als je er een nieuwe laserunit hebt ingezet, moet je speler eigenlijk iets beter gaan klinken.

Bedenk echter dat je GEEN geheugen hebt voor geluid. Een klankindruk ben je binnen 3 seconden kwijt. Daarom denk ik niet dat je er veel van merkt.

Geplaatst door Sodejuu:

Bedenk echter dat je GEEN geheugen hebt voor geluid. Een klankindruk ben je binnen 3 seconden kwijt. Daarom denk ik niet dat je er veel van merkt.

DAt ben ik niet me je eens.

Ik geloof er wel in dat je een klankgeheugen hebt. Zo haal ik nu ter plekke bijv. mijn vaders stem voor de geest. Ik weet precies hoe een Almbic Europa bas klinkt. Als ik terug denk aan een bepaalde Krell-Duntecht set, hoor ik in mijn hoofd al precies hoe hij klinkt.

Er bestaat volgens mij wel degelijk geheugen voor klank. Als ik nu aan een D7 #5 b9 akkoord denk, hoor ik meteen de klank in mijn hoofd. Als ik aan de toon C denk, hoor ik die in mijn hoofd. Zonder klankgeheugen zou dat niet kunnen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

DAt ben ik niet me je eens.

Ik geloof er wel in dat je een klankgeheugen hebt. Zo haal ik nu ter plekke bijv. mijn vaders stem voor de geest. Ik weet precies hoe een Almbic Europa bas klinkt. Als ik terug denk aan een bepaalde Krell-Duntecht set, hoor ik in mijn hoofd al precies hoe hij klinkt.

Er bestaat volgens mij wel degelijk geheugen voor klank. Als ik nu aan een D7 #5 b9 akkoord denk, hoor ik meteen de klank in mijn hoofd. Als ik aan de toon C denk, hoor ik die in mijn hoofd. Zonder klankgeheugen zou dat niet kunnen.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

Misschien heb ik het verkeerd gefraseerd. Je kan inderdaad tonen en klanken onderscheiden, maar ik geloof niet dat het het verschil tussen een en dezelfde cd-speler kan onthouden, bij verwisseling van alleen de laserunit.

(ik hoop dat dit wat duidelijker is, anders moet ik alsnog een kompleet boekwerk gaan tikken :P;) )

Geplaatst door Paul Jenner:

Paul.

Er zijn van die upsampling cdspelers die de laser gewoon uitschakelen, vooral omdat je er beter niet in kunt kijken met de klep open :D:o

Je kunt het loopwerk zelfs op standby zetten, hoe wonderlijk eek.gif

Ook ben ik er van overtuigd dat er lasers in veel kwaliteiten zijn en dat je met bijv. een Wadia zomaar 10 jaar probleemloos kunt spelen, terwijl dat met Nixtech en co wel anders is....

Alle waar naar z'n geld zeggen ze wel eens.

Andr