Jump to content

buizenuitgangstrap

Mighty Mouse
 Share

Recommended Posts

Hey Iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Ik heb een NAD cdspeler (C521, dus een iets ouder model) en heb onlangs het aanbod gekregen om er een buizenuitgangstrap in te plaatsen. Nu heb ik na wat rondsurfen een aantal mogelijkheden gezien en ik ben er niet echt uit wat voor mij nu de beste optie zou zijn.

Ik heb een Mu-schakeling of zoiets gezien, maar daar heb ik van gehoord dat de uitgangsimpedantie dan te hoog zou zijn en het risico bestaat op een t

Ik ben zelf ook met het idee aan het spelen. Ik wil de standaard opamptrap in mijn DAC ook overslaan. Het liefst wil ik werken met interstage trafo's, zoals de Sowter die Dick aanhaalt. Helaas kan ik niet alleen met trafo's volstaan omdat de ingangsimpedantie van mijn vv te laag is (15kΩ) en er hoogafval zij zijn door de te hoge belasting.

Ik heb Pieter Treurniet van Tribute gevraagd voor een oplossing. Hij kan voor mij goeie trafootjes wikkelen. Daarmee is het impedantieprobleem nog niet mee weg. Ik zal een impedantietrafo moeten bouwen op basis van een fet sourcevolger of een buis kathodevolger. Volgens Pieter is dat een mooiere oplossing dan de manier die Dick hanteert.

Hieruit blijkt dat ook hier vele wegen naar Rome leiden. Ik wacht dus op de trafo's van Pieter

Guest Gydotron

Zelf gebruik ik trafootjes van Pieter, maar heb ook geexpermimenteerd met die van Sowter en ook van AE-Europe. Die van Tribute zijn echte juweeltjes. Maar inderdaad de uitgangsimpedantie blijft relatief hoog. Wat je kan doen is een kathodevolger plaatsen, ik heb dat gedaan met een symmetrische voedingsspanning zodat je geen ingangscondensator hoeft te gebruiken. Ik heb een ECC99 van JJ gebruikt, een heel mooie buis!

MVG Guido

Zelf gebruik ik trafootjes van Pieter, maar heb ook geexpermimenteerd met die van Sowter en ook van AE-Europe. Die van Tribute zijn echte juweeltjes. Maar inderdaad de uitgangsimpedantie blijft relatief hoog. Wat je kan doen is een kathodevolger plaatsen, ik heb dat gedaan met een symmetrische voedingsspanning zodat je geen ingangscondensator hoeft te gebruiken. Ik heb een ECC99 van JJ gebruikt, een heel mooie buis!

MVG  Guido

Guido, heb je daar een schema van, of staat het op je site (kan het nl niet vnden)? Ik ben zeer benieuwd. Ik was nl meer aan het denken aan een sourcevolger met bijv 2SK170 fet's, omdat ik absoluut niks van buizen weet. Maar ik ben niet bang om te gaan experimenteren ;)

Guest Gydotron

Beste,

Ik hoop dat je hiermee iets bent. Ik heb dit onlangs zelf zo toegepast bij een speler met een goed resultaat. Je hebt wel een symmetrische voeding nodig, dus +150 - 0 - -150 Volt, maar dat moet geen probleem zijn.

MVG Guido

Kathodevolger%20Dac.GIF

Het artikel van Alan Kimmel over Mu-stage's is hier te vinden:

http://www.ilmarinen.narod.ru/texts/mu/mu_stage.htm

MVG Guido

Bedankt voor die link van Kimmel Guido. Kon hem zo gauw niet terug vinden. Afijn er zijn meerdere goede sites over het Mu-follower concept

Wat betreft je kathodevolger: Wat als je de aardkant van secundaire van de ingangstrafo op zeg 50-100V legt als bias instelling? DC stroom loopt daar niet. Lijkt mij simpeler dan een dubbele voedingsspanning te moeten maken.

;)

Misschien wordt de "grid"dan te positief ingesteld Peter?Dan gaat ie meer als gelijkrichter fungeren en ook meer ruizen ?

Hmm, nou je het zegt Jerry. Die bias constructie met R1 in i.c.m. R3 werkt alleen goed als de ingang (tussen trafo en rooster) met een condensator gekoppeld is, alleen dan kan de buis zichzelf goed instellen. Zowel in Guido's schema als mijn voorstel doet R1 meer kwaad dan goed op deze manier. Het werkt wel maar er valt zo spanning over R1 waardoor er DC stroom door de secundaire van de trafo gaat lopen. Iets wat de trafo meestal niet leuk vindt en tot onnodige vervorming leidt.

;)

Misschien een stomme vraag en waarschijnlijk duidelijk gesteld door een buizennitwit, maar ik heb toch eigenlijk maar 1 troide per kanaal nodig voor de kathodevolger? Ik heb nog een setje Flips PC88 liggen. Die zou ik dan toch ook daarvoor kunnen gebruiken, aangezien ik de voedig ook zelf moet bouwen en de gloeispanning toch zelf kan bepalen?

Of is dit domme praat en klinken die dingen

Een PC88 kan wel maar is nou niet de meest fraai klinkende buis. Als je toch geld gaat uitgeven aan zoiets, geef dan gelijk 15 euri meer uit voor een ECC99 die is en een stuk fraaier en beter geschikt voor een kathodevolger. Heeft een lagere uitgangs impedantie en een grotere anode dissipatie dus je kan er meer stroom door laten lopen. Zeker als je wat lagere impedanties wil aan sturen is dat aan te bevelen.

;)

Een PC88 kan wel maar is nou niet de meest fraai klinkende buis. Als je toch geld gaat uitgeven aan zoiets, geef dan gelijk 15 euri meer uit voor een ECC99 die is en een stuk fraaier en beter geschikt voor een karhodevolger. Heeft een lagere uitgangs impedantie en een grotere anode dissipatie dus je kan er meer stroom door laten lopen. Zeker als je wat lagere impedanties wil aan sturen is dat aan te bevelen.

;)

Tja, die PC88 heb ik toevallig liggen en ik had reeds aangegeven dat ik niks van buizen weet :D

Een enkele dubbeltriode moet voldoende zijn, maar ik dacht met 2 enkele het eventuele overspraakprobleem volledig uit te bannen. Hoe die krengen klinken weet ik dus niet.

Ik zie net in mijn voorraad nog een Telefunken PCC88 liggen. Is dat dan wat? :blink::huh:

Of is een ECC99 echt de allerbeste oplossing. Ik lig niet wakker van

Ach een PCC88 kan best om wat ervaring op te doen. Let wel op dat de gloeispanning hoger is dan van een ECCxx. Lees ook dit draadje even door:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=34335

Spit ook de eerste 10 pagina's van het "Tubes" forum daar eens door. Kom je heel wat tegen over de ins en outs van een PCC88 en/of ECC88 en veel vragen over kathodevolgers.

;)