Jump to content

Mijn nieuwe luisterruimte.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Over enkele maanden komt m'n nieuwe luisterruimte vrij.... m'n oudste zoon vertrekt dan ook uit het ouderlijk huis.

Hij laat een zolderruimte achter van ca 4 x 6 m.

In feite is de ruimte 10 x 4 m, maar er zijn 2 wandjes geplaatst. Hiedoor zijn de laagste stukken opbergruimte geworden.

Ik wil eigenlijk het plafond gaan veranderen. De kap bestaat n.l. uit geisoleerde dakelementen (1977) met daaronder balken. Hieronder is de boel weer met gipsplaat afgetimmerd. De top is ook verlaagd. Hier is een gipsplaten plafond met een hoogte van slechts 2,1 m gemaakt.

Ik wil dus alle gipsplaten verwijderen, en het plafond tussen de balken verhogen met b.v. houtwolcementplaten. Als ik dit doe met verschillende hoogten, ontstaat er volgens mijn een mooi acoustisch plafond.

Wat vinden jullie hiervan....???

:confused:

Houtwolcement heeft prima akoestische eigenschappen. Het is denk ik niet nodig om dit met verschillende hoogten aan te brengen omdat de driehoekige vorm van de kamer toch al weinig ruimte voor staande golven overlaat, of het moeten de golven zijn die passen in de lengte van de kamer tussen de muren.

Houtwolcement heeft prima akoestische eigenschappen. Het is denk ik niet nodig om dit met verschillende hoogten aan te brengen omdat de driehoekige vorm van de kamer toch al weinig ruimte voor staande golven overlaat, of het moeten de golven zijn die passen in de lengte van de kamer tussen de muren.

De ruimte wordt dan niet driehoekig, maar getrapt.

Door een driehoekige vorm krijg je heel vervelende effecten.

:)

:rolleyes: effe misschien een fotootje Hans? Heb je nu ook twee schuin aflopende dak wanden? Verder vind ik het een zeer goed idee,de invloed van de akoestiek v/e luisterruimte op je gereproduceerd geluid is ECHT dramatisch !

Als je eenmaal weet en gehoord hebt hoe het echt KAN klinken in een goeie akoestiche ruimte(en het hoeft absoluut niet groot te zijn) dan wil je niet gauw weer terug naar een "normale"woonkamerakoestiek.

Esthetisch gezien is mijn zolderkamer simply horrible,maar ik geniet des te meer van de muziek.Je moest eens weten!Maar goed,daarom zit ik op zolder,en niet in de woonkamer als ik van muziek wil genieten.

En als je wat geld ervoor over hebt,kun je natuurlijk ook iets moois van maken!

Maar goed,ik ga nu slapen.Ik hoor 't nog wel. B)

Een foto is wat lastig, maar ik zal proberen de doorsnede te beschrijven.

De vloer is dus ca 6m lang, dan gaat een muur ca 1,2 m omhoog. Hier begint het schuine dak met een helling van 35 graden. Dan is er nog een plafond in de top gemaakt. Dit plafond is ca 3 m lang en zit op ongeveer 2,2 m.

Ik vind vooral die 2,2m nogal laag. Daarom wil ik de gipsplaten en achterliggende lattenwerk slopen. Ik heb dan alleen een balklaag over. Onder elke balk wil ik een plank schroeven. Deze plank wordt breder dan de balk. Op de overstekende rand wil ik dan houtwolcementplaten leggen.

Als de boel dan toch openligt heb ik gelijk de mogelijkheid om op de balken nog zo'n 10 cm steenwol te leggen (als extra thermische isolatie).

De gipsplaten in het schuine vlak zijn aan

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Hans,

Mooi zo'n aparte luisterruimte.

Heb je al uitgerekend hoever je speakers uit elkaar kunnen staan als je een opstelling in de lengte gaat maken? Dit in verband met de hoogte van het schuine dak en de flinke hoogte van je speakers?

Luidsprekers die precies op halve kamerhoogte staan produceren staande golven en dat zou in je nieuwe ruimte wel eens een probleem kunnen zijn.

Ik heb zelf ook een aparte luisterruimte met een hoogte van maar 2,20 meter (toevallig ook 6x4/ maar bij mij is het souterrain) en juist om die reden gekozen voor monitors. Dat zal jouw plan wel niet zijn, denk ik.

Overigens vond ik de luisterruimte bij jouw thuis zeer goed; lekker ruim, regelmatig en meer dan voldoende lucht voor de Kappa's. Misschien een idee om je vrouw (of de tv bijv.) naar boven te verplaatsen? :D (Vrouwen staan tenslotte graag op een voetstuk!)

Eierdozen tegen de muren en plafond om het geheel wat doder te maken.

Groeten Mark

Die eierdozen werken nauwelijks tot niet bij akoestische demping, beter is bij de doe het zelf winkels geluidsdempende platen kopen. ;)

:) Als ik 't goed begrijp Hans,wil je dus alle gipsplaten weghalen,en alleen een soort akoestisch plafond maken,op zich goed,vooral als hij ook nog akoestisch doorlatend is,hopelijk komen er bij eventuele flinke geluidsdrukken niet teveel stofdeeltjes v/h isolerend materiaal in 't plafond naar beneden waaien :D .

Als het kan,probeer dan ook om achter je luisterplaats op ongeveer 75cm-1M v/d achtermuur af een mooie dikke velours gordijn over de volle breedte op te hangen,desnoods twee "halve",die je op een kiertje kunt openhouden,heb je ook een mooie "bas-trap"(variabel) +demping van ongewenste reflecties.(Wel niet hoger dan 5cm v/d vloer af hangen).De gordijnen v/d zijmuur zou ik ook een cm of tien v/d muur af ophangen.Maar goed,ik denk dat je dit zelf al weet en misschien nog een paar andere construkties kunt maken om "bass traps"te kunnen simuleren.(bv achter de speakers op halve hoogte v/d grond?).

Hoe is je 230 :unsure: stroomvoorziening op zolder trouwens?Heb je al iets hiervoor bedacht,of ligt 't er al?(je weet wel,aparte kabels rechtstreeks enz).

Groeten Mark

Die eierdozen werken nauwelijks tot niet bij akoestische demping, beter is bij de doe het zelf winkels geluidsdempende platen kopen. ;)

Ja, maar eierdozen kan ik via via aankomen voor een paar euro per m2 en die platen zijn hardstikke duur...

Groeten Mark

:) Als ik 't goed begrijp Hans,wil je dus alle gipsplaten weghalen,en alleen een soort akoestisch plafond maken,op zich goed,vooral als hij ook nog akoestisch doorlatend is,hopelijk komen er bij eventuele flinke geluidsdrukken niet teveel stofdeeltjes v/h isolerend materiaal in 't plafond naar beneden waaien :D .

Als het kan,probeer dan ook om achter je luisterplaats op ongeveer 75cm-1M v/d achtermuur af een mooie dikke velours gordijn over de volle breedte op te hangen,desnoods twee "halve",die je op een kiertje kunt openhouden,heb je ook een mooie "bas-trap"(variabel) +demping van ongewenste reflecties.(Wel niet hoger dan 5cm v/d vloer af hangen).De gordijnen v/d zijmuur zou ik ook een cm of tien v/d muur af ophangen.Maar goed,ik denk dat je dit zelf al weet en misschien nog een paar andere construkties kunt maken om "bass traps"te kunnen simuleren.(bv achter de speakers op halve hoogte v/d grond?).

Hoe is je 230 :unsure: stroomvoorziening op zolder trouwens?Heb je al iets hiervoor bedacht,of ligt 't er al?(je weet wel,aparte kabels rechtstreeks enz).

Ik wil inderdaad het plafond helemaal vervangen.

Ik heb vandaag ook besloten om m'n tweede set te gaan verkopen (staat goedeels op Marktplaats).

Ik wil dan in de huiskamer een AV reciever met m'n Philips DVD963SA gaan gebruiken.

In de luisterruimte ga ik dan met twee monoblokken of twee stereoversterkers (biampen) draaien.

Ik hoop eigenlijk dat er meer mensen zijn die wat schrijven over hun als luisterruimte ingerichte zolder.

:D Nou Hans,

Bij mij op zolder is de ruimte 3m X 7m met vanuit het midden zeg maar naar een kant schuin aflopend naar 1m,waarachter een opbergruimte zit.

Het plafond is verlaagd tot 2,5m ,echter alleen over een lengte van 3meter.

Hierin zit een vierkante opening van 50X50 aan het einde tegen de raamzijde,een soort "basstrap"dus.Achter mijn luisterbank(2-zits)zit een soort nis,met daarachter weer een ander opbergruimte(2e basstrap)+dempingsmateriaal(tandenschuim)

Ook zit er direkt boven de zitbank een soort "kap" waarin je ahw in afgechermd wordt,echter overdreven gedempt is het niet.

Verder hangt er overal tegen de zijwanden dempingsmateriaal,en twee zware gordijnen vanaf het dak tot net boven de speakers(1,5m hoge weergevers).

Ook nog twee zware "kastjes"in de ruimte,vloer van zeil met tapijt erop,en geen last van een huiskamerakoestiek laag met reflekties en weinig direkt gerichte akoestisch vermogen naar je oren (informatie),wat o zo belangrijk is voor stereo "imaging"en dieptewerking,alsmede "pinpointing".

Het effekt op mijn rommelige zolder is net of je in een grote koptelefoon zit te luisteren als er muziek gereproduceerd wordt.M'n apparatuur ? Allemaal gemodde "ouwe" type apparaten(absoluut niet meer standaard).

Hoe klinkt 't ? :D:D:D Als ouwe muzikant : niet slecht. ;) Als je een keer wil komen luisteren,stuur maar een pmetje.Volgens mij wonen we niet zo ver van elkaar.

Groeten Mark

Als Hans houtwolcementplaat gaat gebruiken heeft hij een prima akoestisch dempend materiaal, niet te hard en ook niet te zacht.

Misschien kunnen er hier en daar openingen of spleten tussen de platen komen zodat de lage tonen in het daarachter gelegen isolatiemateriaal worden geabsorbeerd. Maar dit akoestische voordeel is voor de dampremmende werking weer nadelig; tussen de houtwolcementplaten en het isolatiemateriaal moet een dampremmende laag worden aangebracht, anders wordt de daarachterliggende constructie kletsnat van het condensatievocht.

• 5 weeks later...
Over enkele maanden komt m'n nieuwe luisterruimte vrij.... m'n oudste zoon vertrekt dan ook uit het ouderlijk huis.

Hij laat een zolderruimte achter van ca 4 x 6 m.

In feite is de ruimte 10 x 4 m, maar er zijn 2 wandjes geplaatst. Hiedoor zijn de laagste stukken opbergruimte geworden.

Ik wil eigenlijk het plafond gaan veranderen. De kap bestaat n.l. uit geisoleerde dakelementen (1977) met daaronder balken. Hieronder is de boel weer met gipsplaat afgetimmerd. De top is ook verlaagd. Hier is een gipsplaten plafond met een hoogte van slechts 2,1 m gemaakt.

Ik wil dus alle gipsplaten verwijderen, en het plafond tussen de balken verhogen met b.v. houtwolcementplaten. Als ik dit doe met verschillende hoogten, ontstaat er volgens mijn een mooi acoustisch plafond.

Wat vinden jullie hiervan....???

:confused:

Neem geen uitspraken van mensen aan over hoe de kamer te dempen, omdat bij niemand de akoestiek van uw ongedempte ruimte bekend is. Als u gaat proberen, doe dit dan niet in het wilde weg maar ga systematisch te werk:

1. Staan de luidsprekers in de lengte of in de breedte van de kamer?

2. Wat is de power response van de luidsprekers? (meer reflectiegevoeligheid)

3. Hoe laag lopen de speakers door? (meer ruimtemodi en akoestische modulatie)

4. Hoe ver mogen de speakers van de muur/achterwand af staan? (basweergave)

Als deze zaken bekend zijn kunt u beginnen met het inrichten van de akoestiek. Hoe niet-uniformer de power response, des te meer demping nodig is voor een neutrale weergave on-axis (afhankelijk van of u ruimte-inmeting en ruimtecorrectie toepast). Zorg voor veel dempingsmateriaal dat makkelijk toe te voegen en weg te halen is op verschillende plaatsen (koop bijvoorbeeld 10 matten pritex en hang die aan de muur/plafond neem een paar dekbedden van slaapkamers en leg die op de vloer). Bent U erachter waar u hoeveel wilt dempen, begin dan pas aan een cosmetische afwerking.

Als deze zaken bekend zijn kunt u beginnen met het inrichten van de akoestiek. Hoe niet-uniformer de power response, des te meer demping nodig is voor een neutrale weergave on-axis (afhankelijk van of u ruimte-inmeting en ruimtecorrectie toepast). Zorg voor veel dempingsmateriaal dat makkelijk toe te voegen en weg te halen is op verschillende plaatsen (koop bijvoorbeeld 10 matten pritex en hang die aan de muur/plafond neem een paar dekbedden van slaapkamers en leg die op de vloer).  Bent U erachter waar u hoeveel wilt dempen, begin dan pas aan een cosmetische afwerking.

En dat is nu precies het probleem, wanneer ik de gipsplaten weghaal, weet ik niet wat ik over heb (akoestisch gezien). Ik zit dan ook nog steeds enorm te twijfelen of ik de gipsplaten wel weg zal halen.

Gezien de hoeveelheid werk is het ook niet echt interessant... :(

Van de andere kant is goed dempingmateriaal erg duur. Om dat nou te gaan kopen en straks niet te gebruiken is ook nogal iets.

Gelukkig heb ik nog twee maanden de tijd om er over na te denken.

Wat bedoel je trouwens precies met power respons.... :confused:

Ik dacht dat demping vooral afhankelijk was van de nagalmtijd van de ruimte, en de richtingsgevoeligheid van de speakers.

De bedoeling is, om de speakers (Infinity Renaissance 90) over de lengte te plaatsen.

Als deze zaken bekend zijn kunt u beginnen met het inrichten van de akoestiek. Hoe niet-uniformer de power response, des te meer demping nodig is voor een neutrale weergave on-axis (afhankelijk van of u ruimte-inmeting en ruimtecorrectie toepast). Zorg voor veel dempingsmateriaal dat makkelijk toe te voegen en weg te halen is op verschillende plaatsen (koop bijvoorbeeld 10 matten pritex en hang die aan de muur/plafond neem een paar dekbedden van slaapkamers en leg die op de vloer).

Bedankt voor al die informatie...

Het plafond zit overigens op 2,23 m (gisteren gemeten). Wanneer ik de gipsplaten weg zou halen denk ik er in elk geval aan een thermische isolatie aan te brengen, wanneer ik een zware persing steenwol kies, is dit voor akoestische demping ook geschikt.

Waar ik me ook zorgen over maak is de punt (3,65 m) die dan ontstaat. Ik meen eens gelezen te hebben dat die een slechte uitwerking op de akoestiek heeft. Ik zou dan ook tussen de balklaag (waar nu het gipsplaten plafond aanhangt) dempingsplaten kunnen aanbrengen. Eventueel zelfs op verschillende hoogte. In eerste instantie dacht ik aan houtwolcementplaten. Op deze platen zou ik dan steen of glaswol leggen.

Een ander punt is dat je door het dempen vooral de hogere frequenties dempt, laag gaat gewoon door. Krijg je dan geen tonaal probleem...??

Verder heb ik toch altijd schuine wanden, wat zou ik hier het best mee aan kunnen??

Onder de schuine kanten staan 1,2 m hoge gemetselde muurtjes. In deze muurtje zit aan beide zijden een luik van ongeveer 60 x 100 cm. Hier zou ik ook nog wat mee kunnen doen voor het laag.

De doorsnede van de kamer ziet er dus eigelijk zo uit:

1. Eerst een muurtje van 1,2 m hoog

2. dan een schuin vlak van 35 graden

3. een plafond van ca 3,5 m op 2,23 m hoogte

4. dan weer een schuin vlak van 35 graden (hierin zitten twee grote dakramen)

5. een muurtje van 1,2 m, en we zijn weer op de vloer, die ca 6 m lang is.

De breedte van de kamer is ca 3,9 m.

De Infinity's hebben een vrij hoog rendement, ik stuur ze nou aan met 2x 35 W (Array Quartz S (spec)). Dit is in m'n huiskamer royaal voldoende. Bovendien komt er een S bij, zodat ik kan biampen.

Trouwens... ik ben gewoon jij en jouw..... :)

Bedankt voor al die informatie...

Het plafond zit overigens op 2,23 m (gisteren gemeten). Wanneer ik de gipsplaten weg zou halen denk ik er in elk geval aan een thermische isolatie aan te brengen, wanneer ik een zware persing steenwol kies, is dit voor akoestische demping ook geschikt.

Waar ik me ook zorgen over maak is de punt (3,65 m) die dan ontstaat. Ik meen eens gelezen te hebben dat die een slechte uitwerking op de akoestiek heeft. Ik zou dan ook tussen de balklaag (waar nu het gipsplaten plafond aanhangt) dempingsplaten kunnen aanbrengen. Eventueel zelfs op verschillende hoogte. In eerste instantie dacht ik aan houtwolcementplaten. Op deze platen zou ik dan steen of glaswol leggen.

Een ander punt is dat je door het dempen vooral de hogere frequenties dempt, laag gaat gewoon door. Krijg je dan geen tonaal probleem...??

Verder heb ik toch altijd schuine wanden, wat zou ik hier het best mee aan kunnen??

Onder de schuine kanten staan 1,2 m hoge gemetselde muurtjes. In deze muurtje zit aan beide zijden een luik van ongeveer 60 x 100 cm. Hier zou ik ook nog wat mee kunnen doen voor het laag.

De doorsnede van de kamer ziet er dus eigelijk zo uit:

1. Eerst een muurtje van 1,2 m hoog

2. dan een schuin vlak van 35 graden

3. een plafond van ca 3,5 m op 2,23 m hoogte

4. dan weer een schuin vlak van 35 graden (hierin zitten twee grote dakramen)

5. een muurtje van 1,2 m, en we zijn weer op de vloer, die ca 6 m lang is.

De breedte van de kamer is ca 3,9 m.

De Infinity's hebben een vrij hoog rendement, ik stuur ze nou aan met 2x 35 W (proto Array Quartz SII). Dit is in m'n huiskamer royaal voldoende. Bovendien komt er een SII bij, zodat ik kan biampen.

Trouwens... ik ben gewoon jij en jouw..... :)

Wat betreft de vorm van de kamer: Als ik het goed begrepen heb resulteert het verwijderen van de gipsplaten in een schuin dak naar de punt op 3.65 meter hoogte, en heeft u geen plafond meer dat parrallel loopt met de vloer. Dit resulteert in een verplaatsing van knopen en buiken van lage frequenties (voorbeeld: waar eerst 30 hz een maximum op uw luisterplek had, heeft 35 hz dat nu, en heeft 30 hz een minimum, stel dat u helemaal aan het laag gewend was, dan klinkt het laag nu opeens anders). Of dit in jouw situatie een voordeel of een nadeel is kun je dus niet vooraf zeggen.

Dat geldt ook voor de hoeveelheid demping; meer demping betekent relatief meer laag (van 200 hz en lager, dit is het tonale probleem dat je noemt) maar ook minder gereflecteerd geluid (nauwkeuriger geluid). Experimenteren is hier erg belangrijk.

Als dat weghalen van de platen een niet omkeerbaar en tijdroven/duur proces is, zou ik dit als laatste redmiddel beschouwen. Voordat u hieraan begint, probeer dan eerst een goed resultaat te halen met het experimenteren met geimproviseerd dempingsmateriaal en de plaatsing van de speakers/luisterbank, en let op de volgende zaken:

1. Dichter bij de luidsprekers zitten (verandering van de verhouding direct geluid/gereflecteerd geluid en andere laagweergave), speakers verder van elkaar / dichter bij elkaar zetten (dit verlaagt / verhoogt de akoestische koppeling tussen de woofers en beinvloedt de laagweergave sterk)

2. Vloerkleed over de gehele kamer, of slechts onder de luisterbank en de speakers (meer demping op de grond betekent minder gevolgen van de akoestische spiegel die de gipsplaten vormen, die parrallel staan aan de grond)

3. Demping (schapewol bijvoorbeeld) in de basreflexpoort proppen

4. Net zoveel afstand tussen jou en de muur achter je, als tussen de luidsprekers en de muur achter de luidsprekers kan een verbetering opleveren, omdat dan een deel van de reflecties elkaar opheft.

Wat betreft de schuine muren: ze geven dezelfde problemen als rechte muren, het is alleen moeilijker een wandkleed eraan te bevestigen, op die muurtjes van 1,2 meter kan dat wellicht beter.

Even in het algemeen voor experimenteren:

Voor wie zijn/haar geluid beter wil, pak die wasmand uit de gang en gooi die in je kamer ondersteboven (simulatie van dik vloerkleed), leg je matras tegen de achterwand (simulatie van wandkleed), klem het dekbed tussen je raam (simulatie van dikkere gordijnen). Het kan verschillen opleveren.

Ik kan mischien houtwolcementplaten van 15 mm dik op de gipsplaten lijmen en schroeven.

Het hele plafond, incl. de schuine vlakken worden dan extra zwaar.

Bovendien heeft dit materiaal erg goede akoestische eigenschappen.

Das misschien helemaal niet zo'n gek idee. Probeer eventueel ook meerdere platen op elkaar te monteren, die je dan 10 cm uit elkaar houdt met houten blokjes, dan kun je tussen de platen bijvoorbeeld schapewol proppen. (of juist niet, zodat er lucht tussen zit)

Even in het algemeen voor experimenteren:

Voor wie zijn/haar geluid beter wil, pak die wasmand uit de gang en gooi die in je kamer ondersteboven (simulatie van dik vloerkleed), leg je matras tegen de achterwand (simulatie van wandkleed), klem het dekbed tussen je raam (simulatie van dikkere gordijnen). Het kan verschillen opleveren.

:lol::lol::lol:

En slapen doe je dan in je audiorek?

;)