Jump to content

Mijn nieuwe luisterruimte.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bij elke plaat houtwolmagnesiet, werd het rustiger in de kamer.

Nu er ca 3/4 van de platen tegenaanzit, is de ruimte veel prettiger geworden. Zo maakt m'n gereedschap veel minder herrie, en zijn de harde echo's al goeddeels weg.

Volgende week de rest van de platen aanbrengen en afwerken van de houtwolplaten.

:)

• 3 weeks later...

Vanavond heb ik m'n luisterruimte in gebruik genomen. Helemaal af is hij nog niet. maar m'n set stat er in, en doet 't.

Eerste indruk (zonder de opstelling te hebben geoptimaliseerd):

meer resolutie.

beheerster laag wat wel enorm diep gaat.

Betere plaatsing.

Kortom, wat ik ervan verwachtte heb ik nu al zonder heel veel geschuif en extra akoestisch materiaal.

De ruimte is nu voorzien van het houtwollen plafond, een wandkleed van 2x3 m, een vloerkleed van 3,5x2,5 m en vier plaatjes noppenschuim.

Morgen nog 'ns wat meer spullen naar binnen sjouwen, en daarna eens gaan meten en de speaker opstelling optimaliseren.

Vanavond heb ik m'n luisterruimte in gebruik genomen. Helemaal af is hij nog niet. maar m'n set stat er in, en doet 't.

Morgen nog 'ns wat meer spullen naar binnen sjouwen, en daarna eens gaan meten en de speaker opstelling optimaliseren.

En foto's natuurlijk..... ;)

Toine.

50-set.jpg

M'n set onder de dakramen.

Hier heb ik tijdens het plaatsen van de ramen bewust wat sprongen in het dakvlak aangebracht. Dit om het reflectievlak te "breken".

50-luisterplaats.jpg

De luisterplaats met platenkasten (IKEA). Het plafond + schuinekanten zijn helemaal bekleed met 15 mm dik houtwolplaten.

De frequentiekarakteristiek is zelfs nog beter dan in de huiskamer.tussen de 25 en 8000 Hz binnen de 7dB. 20 Hz zelfs nog bruikbaar op min 7 dB.....

Boven de 8000 Hz vertrouw ik niet meer op m'n decibelmeter. :(

Guest Kraus vonBentinck

Puntgaaf Hans, ik zou niet meer van die zolder afkomen.

Goed geplaatste en mooi gelijkmatige verlichting trouwens.

Helemaal af is het door die twee plantjes in de kamer :D of heeft je vrouw dit huiselijk detail toegevoegd?

Een mooie basis Hans! Goede symmetrie ook. Het zal nu met de nagalmtijd wel aardig in orde zijn daar.

Je kunt het hierbij laten, maar je kunt ook nog verder gaan en je reflecties verder onder controle brengen met (zelfbouw) diffuserpanelen op strategische plekken -- niet dezelfde zoals Mark heeft overigens.

Fijne jaarwisseling nog -- voor iedereen die het leest!

Toine.

Hans, dat ziet er erg goed uit!! :) Hoe klinkt het?

Ik kan mij alleen voorstellen dat je nog wat meer ruimte naast je speakers zou willen hebben, maar voor de rest top.

Beter, veel beter dan in de huiskamer. Alles wat ik tot nu toe gedraaid heb klinkt gewoon beter. Zelfs CD-s die ik aan de kant had gezet vanwege niet zo'n beste opnamekwaliteit zijn nu heel goed aan te horen.

LP's is helemaal een openbaring. Wat een dynamiek.....

Ik ben voorlopig dik tevreden.

Heel fraai Hans!

Ik kom binnenkort wel weer een keertje luisteren als je het goed vindt. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe dit klinkt ivgl. met de Kappas die ik destijds in de woonkamer heb gehoord.

Er is tussen de Kappatijd en nu heel veel veranderd. Maar grootste verschil heb ik nu met deze kamer gehaald.

Je bent uiteraard welkom, stuur maar 'n mailtje.

Puntgaaf Hans, ik zou niet meer van die zolder afkomen.

Goed geplaatste en mooi gelijkmatige verlichting trouwens.

Helemaal af is het door die twee plantjes in de kamer :D of heeft je vrouw dit huiselijk detail toegevoegd?

Die plantjes stonden er van de tijd dat m'n zoon deze kamer als "penthouse" gebruikte...

De verlichting komt door de inbouwspotjes, maar vooral door een IKEA lamp. Ik was daar voor de platenkasten toen bleek dat er toevallig die dag deze lampen (J

Een mooie basis Hans! Goede symmetrie ook. Het zal nu met de nagalmtijd wel aardig in orde zijn daar.

Je kunt het hierbij laten, maar je kunt ook nog verder gaan en je reflecties verder onder controle brengen met (zelfbouw) diffuserpanelen op strategische plekken -- niet dezelfde zoals Mark heeft overigens.

Fijne jaarwisseling nog -- voor iedereen die het leest!

Toine.

De nagalmtijd is na het op[hangen van het kleed pas echt goed onder controle gekomen. Een harde tjack na het in de handen klappen was er eerder nog steeds. Dit door de refectie van de zijmuren.

Diffuserpanelen..... ik heb de PURschuimblokjes eigenlijk al min of meer besteld, maar ik weet nog niet of ik daar mee verder ga. Eigenlijk is er erg weinig ruimte overgebleven om ze op te hangen. Op de muur onder de dakramen zou kunnen. Eventueel ook nog onder de schuine vlakken van het dak tegen de zijmuren.

De nagalmtijd is na het op[hangen van het kleed pas echt goed onder controle gekomen. Een harde tjack na het in de handen klappen was er eerder nog steeds. Dit door de refectie van de zijmuren.

Diffuserpanelen..... ik heb de PURschuimblokjes eigenlijk al min of meer besteld, maar ik weet nog niet of ik daar mee verder ga. Eigenlijk is er erg weinig ruimte overgebleven om ze op te hangen. Op de muur onder de dakramen zou kunnen. Eventueel ook nog onder de schuine vlakken van het dak tegen de zijmuren.

Wat jij bedoelt is flutter-echo.

Die kan inderdaad best nog volop bestaan, zelfs nadat je de nagalmtijd zelf breedbandig onder controle hebt. Het is een verschijnsel dat met parallelle wanden te maken heeft.

Het behoort echter met niet al teveel extra absorptief oppervlak oplosbaar te zijn --- het zou waarschijnlijk met heel wat minder kunnen worden teruggedrongen dan met een groot kleed zoals nu. Ik kan me namelijk voorstellen dat het kleed, als het slechts op 1 zijwand hangt, asymmetrie oplevert, al kan ik uit de foto's niet opmaken hoe de tegenoverliggende wand er precies uitziet.

(Strategische) diffusie is mogelijk op:

Het middendeel van de muur onder de dakramen (

Natuurlijk bedoelde ik flutterecho....

Hier 'n foto met een deel van de rechterzijkant. Het gordijn is ca. 2,2 m breed en dekt ook de deur af.

50-rechts.jpg

Hiermee hoop ik wat symetrie te krijgen.

Voorlopig is er met de plaatsing (ruimte en diepte) helemaal niks mis, dus ik wacht in elk geval nog met wijzigingen. Het zou natuurlijk net zo goed slechter kunnen worden.

Hans,

Ik zag op my.hifi.nl ook een set op een zolder kamer. Deze persoon heeft op aanraden van Audio & Muziek gordijnen aan de schuinen wand achter de speakers gehangen. Zou dit voor jou nog een verbetering zijn?

Link:

http://my.hifi.nl/index.php?user=695

Jeroen

Ik heb de schuine kanten

50-set.jpg

Hier heb ik tijdens het plaatsen van de ramen bewust wat sprongen in het dakvlak aangebracht. Dit om het reflectievlak te "breken".

50-luisterplaats.jpg

De luisterplaats met platenkasten (IKEA). Het plafond + schuinekanten zijn helemaal bekleed met 15 mm dik houtwolplaten.

De frequentiekarakteristiek is zelfs nog beter dan in de huiskamer.tussen de 25 en 8000 Hz binnen de 7dB. 20 Hz zelfs nog bruikbaar op min 7 dB.....

Boven de 8000 Hz vertrouw ik niet meer op m'n decibelmeter. :(

Beste hans,

Dat ziet er gaaf uit !

Complimenten hoor.

Met luisterijke groet,

audiofreak :rolleyes: