Jump to content

Mijn nieuwe luisterruimte.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vanavond m'n aarde toch maar aangesloten.... Niet dat het helpt, maar 't geeft moed (zou Erik zeggen).

Een aparte groep is denk ik niet nodig, omdat de groep waarop m'n set is aangesloten op de slaapkamer groep zit. Hier is nauwelijks belasting (wekkerradio en wat lampen). Het enige waar ik wat aandacht aan zou kunnen schenken is de PC van m'n zoon die ook op de groep zit. Deze staat gelukkig niet zo vaak aan. Meestal werkt hij op z'n Notebook.

Ik zou die PC op 'n netfilter kunnen zetten.

Ondertussen staan de speakers op rubber platen. Onder de spikes een klein ringetje om de druk wat te verdelen, anders stonden ze wel erg te wiebelen. Dit alles omdat het geluid kennelijk nogal doordringt naar de buren.

:)

50-set.jpg

M'n set onder de dakramen.

Hier heb ik tijdens het plaatsen van de ramen bewust wat sprongen in het dakvlak aangebracht. Dit om het reflectievlak te "breken".

50-luisterplaats.jpg

De luisterplaats met platenkasten (IKEA). Het plafond + schuinekanten zijn helemaal bekleed met 15 mm dik houtwolplaten.

De frequentiekarakteristiek is zelfs nog beter dan in de huiskamer.tussen de 25 en 8000 Hz binnen de 7dB. 20 Hz zelfs nog bruikbaar op min 7 dB.....

Boven de 8000 Hz vertrouw ik niet meer op m'n decibelmeter. :(

Beste hans,

Dat ziet er gaaf uit !

Complimenten hoor.

Met luisterijke groet,

audiofreak :rolleyes:

Mijn complimenten Hans, dat ziet er werkelijk schitterend uit. En de frequentiekarakteristiek heb je blijkbaar ook aardig voor elkaar. Hulde!

Of die groene platen 12 dB tegenhouden betwijfel ik.

Je hebt massa nodig, bijvoorbeeld een dunne betonvloer op zwaluwstaartplaten. Maar het is de vraag of de zoldervloer dit kan dragen.

De tweede optie is inderdaad een zwevende vloer. Bijvoorbeeld opgebouwd uit ca 2 of 3 cm schuimrubber van een behoorlijke stijfheid en daarover een dekvloer van 2 x 18 mm spaanplaat of underlayment. Deze platen met elkaar verschroeven maar er mag nergens contact worden gemaakt met de ondervloer. Ook moet er een dunne ruimte overblijven tussen de dekvloer en de wanden, dit kun je weer met schuimrubber tussenstukjes doen, zodat de dekvloer niet langzaam naar de wand schuift. Ook opletten met plinten, dat deze niet de trillingen van de dekvloer naar de wanden overbrengen.

Op de dekvloer zou je een vloerbedekking kunnen leggen (met ondertapijt).

De gehele constructie is behoorlijk dik, een 6 tot 7 cm. Ik weet niet of dit met de deuren past.

• 4 weeks later...

Ik heb maar even m'n laatste post in dit topic gewist.

Het was een berichtje waarin ik schreef dat de speakers staande op een rubber plaat net zo klonken dan wanneer ze op natuurstenen platen staan.

Nou..... dit is niet zo.

Eigenlijk was ik door allerlei voorzieningen en opstellingsveranderingen alleen maar achteruit gegaan in geluidskwaliteit.

Nu heb ik de speakers dus weer op de tegels staan en de opstelling weer zo gemaakt als op de foto's.

Nu is het weer zaals ik graag muziek hoor. Dynamisch en met een krachtig laag.

Wat er wel is veranderd..... M'n oude koperen speakerkabels hangen er weer aan. Niks meer verzilverd koper met teflon (sorry Ruud). Er kwam door het verzilverde koper een scherpe en harde klank op vrouwenstemmen. Nu is het in mijn oren weer zoals het moet.

Het enige waar ik nog aan moet werken is de midbass.... Deze klinkt voor mij toch te soft. Iets meer punch zou hier wel mogen. Hopelijk lost de aanstaande wijziging van het filter wat op. (elco's vervangen door MKP's). Hierover later meer.