Jump to content

Mijn nieuwe luisterruimte.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Goed onderwerp!

hier: http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/new.htm al eens gekeken?

succes...

Gave site! Bedankt. Vooral die onderste foto op

http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/hardware.htm

is een schitterend voorbeeld van demping. Onregelmatige patronen om zo weinig mogelijk discrete modi te introduceren, en de demping over een brede frequentieband te krijgen. Op het plafond en achter de bank is dit nog uit het zicht ook.

Ik heb wel m'n bedenkingen bij al dat tempex gebruikt in de diffusors. Tempex is n.l. zo licht dat het helemaal geen akoestische eigenschappen kan worden toegerekend.

Gemiddeld tempex weegt n.l. tussen de 15 en 20 kg/m3.

Ik kan vrij eenvoudig aan staven PIR of PIR schuim komen

Als ik dan een zware persing koop (nog maar 70 kg/m3), lijkt het mij beter te werken dan de ultra lichte schuimdingen die volgens mij hoofdzakelijk een decoratieve functie hebben....

Wel handig zo'n hobbypagina.

De houtwolcementplaten zijn besteld, alleen nog even ophalen.

:)

Ik kan mischien houtwolcementplaten van 15 mm dik op de gipsplaten lijmen en schroeven.

Het hele plafond, incl. de schuine vlakken worden dan extra zwaar.

Bovendien heeft dit materiaal erg goede akoestische eigenschappen.

Beetje natte vinger werk eh ;)

Heb je al gemeten?

Pas op met demping, je moet hiermee erg subtiel te werk gaan. Je kunt hiermee heel gemakkelijk je nagalmtijd verkloten. Wil je efficient te werk gaan (dempen waar nodig is, progressie boeken) zul je flink moeten rekenen/simuleren/benaderen.

Wil je leuk klooien, constructies maken die je later weer weg moet flikkeren, etc (noem het bezigheidstherapie) dan kan natte vinger werk je aardig op weg helpen ;)

Ik kan mischien houtwolcementplaten van 15 mm dik op de gipsplaten lijmen en schroeven.

Heb je al gemeten?

Pas op met demping, je moet hiermee erg subtiel te werk gaan. Je kunt hiermee heel gemakkelijk je nagalmtijd verkloten. Wil je efficient te werk gaan (dempen waar nodig is, progressie boeken) zul je flink moeten rekenen/simuleren/benaderen.

Wil je leuk klooien, constructies maken die je later weer weg moet flikkeren, etc (noem het bezigheidstherapie) dan kan natte vinger werk je aardig op weg helpen ;)

Mijn mening is dat je gewoon zo weinig mogelijk reflectie en dus nagalmtijd moet hebben.

De ervaring in verschillende vrijwel dode luisterruimten hebben op mij een heel goede indruk gemaakt. Plaatsing en natuurlijkheid is hier het grootst.

Ik houdt nou eenmaal van een direct geluid. Alle reflecties verdoezelen het geluid.

Ik heb al vaak het voorbeeld van de microfoonopname aangehaald. Je moet het gewoon eens doen om te ervaren hoe enorm een normale kamer reflecteert.

Neem de stem van iemand die je goed kent eens op met de microfoon op 'n afstand van ca 1 meter.

Draai de opname daarna in dezelfde kamer.... Je weet niet wat je hoort.

Zet daarna een koptelefoon op en draai dezelfde opname. Je zult dan merken dat de stem er weer is zoals je hem kent.

Het verschil is de galm in je kamer. Wij zijn kennelijk in staat om al die reflectiesweg te filteren. Dit kost wel allemaal hersencapaciteit. Daarom krijg ik altijd hoofdpijn wanneer er muziek gedraaid wordt in galmende ruimten.

Heb je al gemeten?

Natte vingerwerk is het eigenlijk altijd. Daarom spoor ik aan zoveel mogelijk te experimenteren met aanpassingen die je ook weer kunt terugdraaien. Het toeval wil dat ik nu bezig ben akoestiek in woonkamers als frequentieoverdracht en reflectiebijdrage aan het simuleren ben op de UT, maar als je dit in 3D doet vergt dat zo veel rekentijd (15 minuten voor 1 plotje) en zijn de resultaten zo verschillend van de werkelijkheid (naden onder de deur/bij ramen, demping van alle meubels,vloerbedekking, meetrillen van objecten enz, je kunt het niet allemaal meenemen in simulaties) dat je eigenlijk met een trail and error methode nog het verst komt.

Ideaal is een nagalmtijd voor geluidsweergave altijd nul (geen reflecties geven 100% direct geluid, 0 % maskering, 0% verkleuring en basweergave plat tot zover je speakers doorlopen), dat ben ik met Hands van Liempd eens, maar omdat dit een zeer onaangename akoestiek oplevert om in te wonen/praten en omdat men dit geluid totaal niet gewend is, is voor veel mensen dit niet de ideale oplossing. Je komt er alleen achter met experimenteren.

Ik heb wel m'n bedenkingen bij al dat tempex gebruikt in de diffusors. Tempex is n.l. zo licht dat het helemaal geen akoestische eigenschappen kan worden toegerekend.

Dit is niet helemaal waar. Over het algemeen hangt de akoestische impedantie op de overgang van lucht naar een ander medium af van de dichtheid, maar ook van de geluidssneheid door het medium heen. Als die sneller is dan bij lucht, dan vormt dit medium een grotere weerstand. Er geldt Z = rho*c en dat is bij lucht 1,25 *343 (bij 20 graden celcius). Hoe groter de weerstand, hoe meer de overgang als een "spiegel" werkt, en hoe lager de weerstand, hoe meer de overgang als een "doorzichtige ruit" werkt (deze verandert trouwens dan wel de propagatierichting van de golf, afhankelijk van de frequentie). Op die foto zie je heel veel onregelmatige grensvlakken tussen lucht en de diffussors (ik weet niet of dat tempex is). Het geluid wordt dus wel gemanipuleerd door de diffusors.

die difusors van Thingman zijn toch van hout?

en over t grotbewonersuiterlijk: hang ze tegen t plafond, en span vervolgens een doek over t plafond, zie je er nic meer van

maar omdat dit een zeer onaangename akoestiek oplevert om in te wonen/praten en omdat men dit geluid totaal niet gewend is, is voor veel mensen dit niet de ideale oplossing. Je komt er alleen achter met experimenteren.

Ik ga de ruimte alleen gebruiken om naar muziek te luisteren. Voor mij dus hoe doder hoe beter.

Ik ben wel erg benieuwd hoe 't met 't laag gesteld zal zijn, daar is n.l. weinig aan te doen.

:(

die difusors van Thingman zijn toch van hout?

en over t grotbewonersuiterlijk: hang ze tegen t plafond, en span vervolgens een doek over t plafond, zie je er nic meer van

De difusors van Thinqman zijn van 'n soort schuim. Omdat ze gespoten zijn is dat moeilijk te wat voor schuim. Ik denk geen tempex, omdat je dan de EPS parels zou moeten kunnen zien. Het oppervlak is echter helemaal glad.

Ik denk dus eerder aan Pur schuim.

Mijn opmerking betreffende die grot ging echter meer richting kleur. Wanneer die dingen in een frisse kleur zijn gespoten, zijn ze bet mooi.

Trouwens, s0000884 nog bedankt voor je uitleg.

Ik denk dat ik dan een handeltje in die dingen ga beginnen. Staven PUR schuim kan ik zo kopen, het is dan een kwestie van op lengte zagen, en aan elkaar plakken. Alhoewel....

Ik denk dat ik dan een handeltje in die dingen ga beginnen. Staven PUR schuim kan ik zo kopen, het is dan een kwestie van op lengte zagen, en aan elkaar plakken. Alhoewel....

Ome Henk,

Natuurlijk, maar nog lang niet genoeg.

Bovendien wil ik e.e.a. meteen goed afwerken. Jerry moet daar nog mee beginnen.

Ik heb overigens m'n houtwolcementplaten binnen, 30 m2 kwaliteit.... :)

Nou nog 'n goede en mooie methode om ze vast aan de bestaande gipsplaten te maken. De platen zijn n.l. maar 15 mm dik, en dienen in het midden ook te dragen. Kennelijk kun je ze gewoon schroeven, en de koppen schilderen.

Lijmen is mooier, maar gezien de kwalteit van het stucwerk op de gipsplaten hang ik de platen daar maar niet aan.

Verder heb ik uit een erfenis een prachtige pers (2x3 m) gekregen (30 jaar oud, en nog als nieuw). Niet voor op de vloer, maar voor aan de muur. Ik ga het ding eens uitrollen en kijken hoe ik hem kan bevestigen.

Voor op de vloer heb ik nog 'n ander groot (2,4 x 3,5m) dik kleed liggen.

M'n luisterstoel ben ik aan het opknappen.... kortom.... het mag december worden.

• 1 month later...
Ome Henk,

Natuurlijk, maar nog lang niet genoeg.

Bovendien wil ik e.e.a. meteen goed afwerken. Jerry moet daar nog mee beginnen.

Ik heb overigens m'n houtwolcementplaten binnen, 30 m2 kwaliteit.... :)

Nou nog 'n goede en mooie methode om ze vast aan de bestaande gipsplaten te maken. De platen zijn n.l. maar 15 mm dik, en dienen in het midden ook te dragen. Kennelijk kun je ze gewoon schroeven, en de koppen schilderen.

Lijmen is mooier, maar gezien de kwalteit van het stucwerk op de gipsplaten hang ik de platen daar maar niet aan.

Verder heb ik uit een erfenis een prachtige pers (2x3 m) gekregen (30 jaar oud, en nog als nieuw). Niet voor op de vloer, maar voor aan de muur. Ik ga het ding eens uitrollen en kijken hoe ik hem kan bevestigen.

Voor op de vloer heb ik nog 'n ander groot (2,4 x 3,5m) dik kleed liggen.

M'n luisterstoel ben ik aan het opknappen.... kortom.... het mag december worden.

Ik ben langzamerhand dus goedeels uit m'n plannen.

Het gipsplaten van het plafond

• 3 weeks later...

De kamer is leeg, en het (thermisch) isolatiemateriaal ligt op de gipsplaten.

Ook heb ik de ronde stuchoeken verwijderd (wat een stofzooi) nu kunnen de houtwolcementplaten tegen elkaar aansluiten.

Ik heb verder het plan om rondom gordijnrails tussen de houtwolcementplaten en de wand te schroeven. Ik kan dan zonder boren of spijkeren willekeurig dempings en diffusiemateraal aanbrengen.

Wordt vervolgd...

Ik dacht al, aan alle kanten dempingsmateriaal, maar hoe heb je vastgesteld wat je waar nodig hebt?

Denk je bijv. echt iets achter de luisterplek nodig te hebben, of is dat een gok?

Dat met de gordijnrails is wel een leuk idee, dan kun je overal uitproberen wat het effekt is :)

Andr

:D Ja Hans,ben intussen verhuisd,gordijnen + de rest zit al op zijn plaats.(in m'n nieuwe luisterruimte).Hoe ver ben je nu intussen met jou ruimte ?

Afgelopen vrijdag is die ruimte vrij gekomen.

Ik heb nu eerst een gat in de Gipsplaten gemaakt, zodat ik in de kruipruimte boven het plafond kon komen. Ook heb ik de ronde hoek uit het stucwerk verwijderd (stof en rotzooi :( )

Op de gipsplaten ligt nu 5 cm steenwol. Vooral bedoeld als thermische isolatie. Een tweede doel is om het geluid naar buiten te beperken.

A.s zaterdag komen de grodijnrails rondom tegen het plafond en start ik met de houtwolmagnesietplaten aan te brengen.

Hopelijk kan ik m'n spullen in de kerstvakantie naar boven sjouwen.

:D Ja Hans,ben intussen verhuisd,gordijnen + de rest zit al op zijn plaats.(in m'n nieuwe luisterruimte).Hoe ver ben je nu intussen met jou ruimte ?

Hans denkt teveel na ;)

Bezint,

eer gij begint

want eerst gedaan en dan gedacht,

heeft menigeen in leed gebracht... :rolleyes: