WanFie Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Zoals op 'n ander topic al besproken heb ik een probleempje met m'n setje. Vooral 's-avonds klinkt er n.l. vrij duidelijk een radiozender door m'n muziek. Aangezien m'n eindversterker altijd aan staat klinkt die zender dus ook wanneer we geen muziek luisteren. Nou ben ik eerst het probleem gaan zoeken in m'n aarde. Hiermee leek het probleem opgelost, maar kan toch weer terug (zij het in mindere mate). Nou gebruikt ik in m'n hele set gevlochten bekabeling. Deze is niet afgeschermd. Door afscherming heb ik altijd het gevoel dat er dynamiek verdwijnt. Tenzij de afscherming op een grotere afstand van de aders ligt. Merkwaardig is ook dat de storing hoofdzakelijk in het rechterkanaal aanwezig is. Ik heb daarom nu m'n rechterkabel tussen de voor en eindtrap dubbel afgeschermd. Dit is een gebalanceerde interlink. Verder dien ik nog op te merken dat mijn vooreindversterkers prototypes zijn. Er moet zeker nog aan deze aparaten gesleuteld worden. Maar dit even ter zijde. Hebben jullie ook al eens dergelijke problemen gehad, en vooral hoe zijn die door jullie opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Hans, heb je al een ferietkraal in je speakerkabels geprobeerd? (meen dat je netsnoer en interlinks al had geprobeerd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Heel vroeger met m'n Dual draaitafeltje en dito element, aangesloten via een dropveter aan m'n set. Dan kon ik wel eens last hebben van eoa middengolf zender. Daarna alleen nog maar met een Flips draaitafel, met een Empire element aangesloten via een 5m dropveter aan m'n PC. Ik gebruik nu ook onafgeschermde bekabeling en alleen gebalanceerd tussen voor- en eindtrap. Ik heb nergens last van. Als je toch wil afschermen en de afscherming ver van de geleiders wil hebben, dan kun je dat doen op de manier die Hans Gaulhofer heeft gedaan. Ga naar de Gammel/Praxus/Formica en koop wat CV-pijpisolatie. Die doe je om je kabel en vervolgens doe je daar alufolie omheen. Werkt prima. BTW: Hans gebruikte die isolatie om de kabels van elkaar te houden, zodat ze zich niet of minder be Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Hebben ze de zendmast bij Lopik net neergehaald is het nog niet goed. Daar kwam de muziek zelfs uit de strijkbout. Zit er een zendpiraat bij je in de buurt? Zo ja, ga eens met hem praten, hij heeft vast wel tips om het probleem op te lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 Hans,heb je al een ferietkraal in je speakerkabels geprobeerd? (meen dat je netsnoer en interlinks al had geprobeerd). Er zitten nu in de versterker twee kralen om de luidsprekersbekabeling. Dit helpt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 Hebben ze de zendmast bij Lopik net neergehaald is het nog niet goed. Daar kwam de muziek zelfs uit de strijkbout. Zit er een zendpiraat bij je in de buurt? Zo ja, ga eens met hem praten, hij heeft vast wel tips om het probleem op te lossen. Geen zendpiraat, bovendien was het gisteravond een franstalige zender. Ik denk dus eerder aan de korte golf. Nu is hij stil (met de afscherming om Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 In dat andere topic had je al gezegd dat de S2 stil is als er geen interlinks in zitten. Hierdoor kun je uitsluiten dat het stoorsignaal via de voeding of de speakerkabels binnenkomt. De interlink naar de pre (met aanpassing voor rca => gebalanceerd) lijkt wat mij betreft de boosdoener te zijn, al zou de (phono) pre het ook kunnen zijn. Heb je toevallig nog een cdspeler met regelbare uitgang staan of een passieve pre? Dan kun je even testen wat er gebeurt als de Array pre er niet tussen zit, terwijl je de rca => xlr interlink wel gebruikt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 slecht nieuws... nog steeds radio. Chris had 'n oplossing, maar ik wil eerst weten waar dat signaal wordt opgevangen. Voorlopig weet ik het nog niet. Ik heb wel m'n afscherming verkeerd geaard. Dit had aan twee kanten moeten gebeuren, nu ligt hij alleen aan de pre-kant aan aarde. Morgen nog eens veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Ik heb wel m'n afscherming verkeerd geaard. Dit had aan twee kanten moeten gebeuren, nu ligt hij alleen aan de pre-kant aan aarde. Is de pre wel aangesloten op een geaard stopcontact? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Ik heb wel m'n afscherming verkeerd geaard. Dit had aan twee kanten moeten gebeuren, nu ligt hij alleen aan de pre-kant aan aarde. Is de pre wel aangesloten op een geaard stopcontact? Ja. Ik heb op twee manier een aarde aangelegd deze heb ik beide geprobeerd. Een aarde is een pen in de grond die alleen voor audio gebruikt wordt. De andere is de aarde vanuit de meterkast. Het zou kunnen zijn dat ik de afscherming aan twee zijden vast moet maken. Dit ga ik vandaag proberen. En dan vanavond weer luisteren. Lastig is dat. De hele dag hoor je niks, en 's-avonds is het tekens hopeloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Heb je het volgende al gechekt? Normaal heeft elke (eind)versterker een spoeltje die moet verhinderen dat je de storing die opgevangen wordt in de kabels hoort door de luidspreker. Kan het zijn dat dit spoeltje stuk is? Het is natuurlijk maar een idee maar je weet nooit. Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Heb je het volgende al gechekt? Normaal heeft elke (eind)versterker een spoeltje die moet verhinderen dat je de storing die opgevangen wordt in de kabels hoort door de luidspreker. Kan het zijn dat dit spoeltje stuk is? Het is natuurlijk maar een idee maar je weet nooit. Vriendelijke groeten Dit spoeltje zit er waarschijnlijk niet in, om de geluidskwalteit niet te beinvloeden. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om aan m'n kabels te werken. M'n Krimpkous is n.l. op, en alle winkels zijn dicht of hebben dit niet. Het zal dus wel eind van de week worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fritzzel Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Hoi Hans, Klinkt allemaal nogal vervelend, misschien kun je het volgende eens proberen: Zitten je voor en eindversterker alle twee goed 'gepoold' in de wandcontacdoos? (vd Hull polechecker of gewoon een spanningszoeker) Sluit je voor eind versterker eens aan met 'gewone' standaard asymmetrische kabels (dropveters dus) Zonder verder iets aan te sluiten op je voorversterken kijken of je radio ontvangt en of er iets veranderd als je aan het volume draait of met de ingangsschakelaar speelt. Eventueel de ingangen even 'kortsluiten' om te kijken of het geluid van de radio dan verdwijnt. (Met het volume wat laag!!!) Zo verder met wederom 'gewone' kabels naar je phono pre en dan kijken of er weer iets gebeurt. Let ook op de 'poling' van je pre en platenspeler. Denk dat het toch voornamelijk zal samenhangen met de niet afgeschermde kabels, maar dat is gewoon een kwestie van een beetje systematisch wisselen met 'gewone' 'bekende' en 'betrouwbare' kabels. Bovendien is nog een andere onzekere factor dat je versterker nog niet klaar schijnt te zijn voor XLR. Kortom wel erg veel variabelen, dus gewoon vooraan beginnen en vooral eerst met simpele dingen testen. Groeten Fritzzel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Dat met die gewone kabels had ik al gedaan mits ik XLR-cinch dropveterkabels zou hebben. Volgende week heb ik die wel, en zal het daar eens mee proberen. Het is wel zo dat weet dat het in de versterkercombinatie zit. Als er n.l. geen ingangen op de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Een raar vehaal Hans, Dat je het alleen s'avonds hoord, Waneer is dat precies begonnen? Wat heb je s'avonds aan wat je overdags niet aan heb, qua electrisch apparatuur? Groetjes Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Een raar vehaal Hans, Dat je het alleen s'avonds hoord, Waneer is dat precies begonnen? Wat heb je s'avonds aan wat je overdags niet aan heb, qua electrisch apparatuur? Groetjes Theo Ik weet dat er 's-avonds wat veranderd m.b.t. radiosignalen. Omdat het waarschijnlijk korte golf is veranderd er extra veel. Bepaalde frequenties vallen helemaal weg, en andere worden juist versterkt. 's-avond branden bij ons meestal elektrische lampen... Voor de rest is er niks anders. De halogeenverlichting en verlichting met dimmers heb ik al eens uitgezet. Helpt ook niet. Ik heb overigens toch 'n dropveterkabel gevonden. Bij de discospullen van m'n zoon lag zoiets. Het is trouwens 'n groene (speciaal voor Erik). Hij hangt er nou tussen.... ik ben benieuwd vanavond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gent Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 Beste Hans Ik las net je probleem pas, zoals je misschien weet ben ik nogal nieuw hier. Dit is een klassiek geval van RF signalen die door onafgeschermde kabels worden opgepikt. Deze hele kleine signalen worden opgepikt door je onafgeschermde interlinks en vervolgens in je versterker tot hoorbare niveaus gebracht. De enige afdoende remedie is afgeschermde kabels gebruiken. Als je per se geen afgschermde interlinks wilt dan kun je proberen met gevlochten kabels (type kimber) te werken. Maar nogmaals, de enige echte oplossing is afschermen. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 Gent... omdat jij hear nieuw bent weet je niet dat ik uitsluitend met gevlochten kabels speel. Ik heb de kabels al eens provisorisch afgeschermd met aluminiumfolie, maar dit hielp ook niet. In het verleden speelde ik met dezelfde kabels, maar niet gebalanceerd. Toen had ik nooit last van storing. Maar..... er is weer hoop. Er zitten nu afgeschermde gebalanceerde kabels aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 De enige afdoende remedie is afgeschermde kabels gebruiken. Als je per se geen afgschermde interlinks wilt dan kun je proberen met gevlochten kabels (type kimber) te werken. Maar nogmaals, de enige echte oplossing is afschermen. Succes Het is al een heel oud fenomeen wat al in het buizentijdperk voorkwam. Het duidt er op dat de ingangstrap HF signalen doorlaat EN gelijkricht. Dat gelijkrichten is iets wat een versterker helemaal niet mag doen, hij doet dat dan meestal ook voor audio signalen en dat levert 2e orde vervorming op. De HF signalen zijn erg zwak, in de orde van microvolts tenzij je vlak onder een zendmast woont. Dus als je die hoort dan is er toch wel iets mis met het ontwerp van je versterker. Afschermen. aarden enz. zijn eigenlijk maar lapmiddeltjes tegen dit soort ongemak zeker als je versterker gebalanceerde ingangen heeft. Denk dat je er goed aan doet dit toch echt met je broer de ontwerper te gaan overleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 De enige afdoende remedie is afgeschermde kabels gebruiken. Als je per se geen afgschermde interlinks wilt dan kun je proberen met gevlochten kabels (type kimber) te werken. Maar nogmaals, de enige echte oplossing is afschermen. Succes Het is al een heel oud fenomeen wat al in het buizentijdperk voorkwam. Het duidt er op dat de ingangstrap HF signalen doorlaat EN gelijkricht. Dat gelijkrichten is iets wat een versterker helemaal niet mag doen, hij doet dat dan meestal ook voor audio signalen en dat levert 2e orde vervorming op. De HF signalen zijn erg zwak, in de orde van microvolts tenzij je vlak onder een zendmast woont. Dus als je die hoort dan is er toch wel iets mis met het ontwerp van je versterker. Afschermen. aarden enz. zijn eigenlijk maar lapmiddeltjes tegen dit soort ongemak zeker als je versterker gebalanceerde ingangen heeft. Denk dat je er goed aan doet dit toch echt met je broer de ontwerper te gaan overleggen. Ik vraag me alleen af waar de signalen worden opgevangen als alles is afgeschermd. M.b.t. de versterker kan ik wel aangeven dat het een afwijkend type versterker is. Ik kan me n.l. niet voorstellen dat zoiets algemeen bekends over het hoofd is gezien. Merkwaardigerwijs is dit alleen aan de orde met de gebalanceerde ingangen. Voorheen gebruikte ik de cinch aansluitingen. Toen had ik helemaal geen last van radiozenders. Deze zijn nou omgesoldeerd, en geschikt gemaakt voor gebalanceerde toepassing. De pre heeft ook enkele kleine wijzigingen om het gebruik van de semi gebalanceerde cinch/XLR kabel mogelijk te maken. PS dat overleg is er al, maar ik wou eerst weten wat de "antenne" was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 PS dat overleg is er al, maar ik wou eerst weten wat de "antenne" was. Beste Hans, Die antenne is idd je interlink denk ik. Je gaf al aan dat zonder interlink je geen last hebt. Heb je er trouwens ook last van als je wel je interlink en niet je VV aansluit? Maar idd afschermen is zoiezo beter om HF buiten de deur, ehm versterker, te houden. Zelf heb ik trouwens geen last van radiostoring met niet afgeschermde interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 PS dat overleg is er al, maar ik wou eerst weten wat de "antenne" was. Beste Hans, Die antenne is idd je interlink denk ik. Je gaf al aan dat zonder interlink je geen last hebt. Heb je er trouwens ook last van als je wel je interlink en niet je VV aansluit? Maar idd afschermen is zoiezo beter om HF buiten de deur, ehm versterker, te houden. Zelf heb ik trouwens geen last van radiostoring met niet afgeschermde interlinks. Ik gebruik al jaren gevlochten maar niet afgeschermde interlinks en kabels. Ik heb wel eens geprobeerd om die af te schermen, maar dat was toen geen groot succes. Nu weet ik dat de afscherming verder van de signaaldraden moet liggen. Tot ik met de (semi) gebalanceerde aansluiting aan de gang ging heb ik ook nooit geen last van zenders gehad. Ik moet wel zeggen.... gebalanceerd klinkt wel beter. Nu hangen de afgeschermde interlinks er aan.... tot nu toe helemaal stil.... Ik houd m'n hart vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 augustus 2004 Report Share Posted 23 augustus 2004 beste hans , jouw interlinks zijn zo goed , dat ze als enige iets toevoegen aan jouw muzieksignaal ps : kijk een op breem.nl (serieus) die heeft een hele goed kijk op afscherming en storing . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2004 Author Report Share Posted 23 augustus 2004 beste hans , jouw interlinks zijn zo goed , dat ze als enige iets toevoegen aan jouw muzieksignaal ps : kijk een op breem.nl (serieus) die heeft een hele goed kijk op afscherming en storing . erik, die laten gewoon ALLES door, zelfs radiosignalen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts