tube 300 Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 hallo Ik ben toch al een tijdje met audio bezig en altijd over een netsnoer heen gekeken als het apparaat maar stroom krijgt is het oke . Dat was mijn idee over netsnoeren . Maar laatst bij een vriend vond ik het wat "hard" en "kil"klinken anders dan ik gewend was, ik ken zijn set best goed. Dat kan mischien aan de nieuwe netsnoeren liggen dacht hij en plugde het zaakje om naar zijn oude . ik had totaal niets verwacht Maar tot mijn grote verbazing gaf dit een totaal ander geluid de klank had gewoon meer body en had meer samenhang mischien was het minder gedetaileerd maar het was mooier! Nou wil ik zelf ook iets gaan proberen met netsnoeren maar dan wel zelf bouwen omdat ik dit leuker vind dan heel veel geld uitgeven aan iets dat toch maar een "stroomkabel" blijft. Waar moet zo'n kabel dan aan voldoen ? Wat is een goede opbouw ? Ik heb gelezen dat de xtc kabels van (Boef)Henno Appel erg goed waren ! maar heb er zelf geen ervaring mee. Hoe is zo'n kabel bv opgebouwd weet dit iemand? Het lijkt me leuk om hier wat mee te experimenteren, hoeft ook niet zo duur te zijn ik wil in eerste instantie normale net stekkers en euro stekkers gebruiken vr gr Robert ps de site platenspeler.com ken ik al Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Waarom zou je het concept van een 'boef' willen weten? Ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van die netsnoeren, het ontwerp ga ik hier niet vertellen en ook niet via PB Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 ps de site platenspeler.com ken ik al Dan hoeven we je daar ook niet meer op te wijzen! Maarten legt in duidelijke bewoordingen en met foto's uit hoe je zelf een kabel in elkaar kunt vlechten en kunt afwerken. Lijkt me m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 en als je gaat experimenteren laat ons dan hear even weten wat je precies in elkaar geflanst hebt en waarom dat wel of niet bevalt. Heb zelf trouwens onlangs tot volle tevredenheid de platenspeler.com kabels gevlochten. Waarom is dat niet goed genoeg? Het voldoet in ieder geval aan je eis qua prijs en na het vlechten van een paar metertjes weet je gelijk waarom gevlochten kabels niet goedkoop zijn. Een tip: maak de kabels niet te kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 hallo Kraus hoezo niet te kort ? is er een bepaalde lengte nodig voor een goed resultaat? of bedoel je dat hij dan universeler inzetbaar is? hallo Paul het is een hele interessante site mischien ga ik er ook wel iets uit bouwen maar ik dacht mischien is er nog meer informatie of andere onwerpen. andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Het was even graven: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4067 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 hartelijk dank voor jullie reakties Ik heb deze zondag middag 1 kabel gemaakt 1.80m lang sterk getwist zwaarverzilverd koper met teflon isolatie hieromheen zit een verzilverd koperen afscherming en hierom heen een strakke teflon buiten mantel aan de buiten zijde zie je goed dat de binnen aders getwist zijn het is kabel die in de vliegtuig industrie gebruikt wordt mischien kent iemand van jullie hem wel aangesloten en dit valt even behoorlijk tegen ! het lijkt wel of je met een toonregeling de treble helemaal open zet eerste experiment mislukt ik ga wel weer eens wat anders proberen en laat het wel horen als er iemand nog een idee heeft graag Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Gebruik gewoon installatiedraad van 2,5mm2, verzilverd draad heeft vaak een ongewenst effekt op het hoog en een nauw sluitende afscherming werkt ook averrechts. Stroomkabels hebben nl. wat ruimte om zich heen nodig, met een strakke afscherming be Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 hoi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 hoi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Een massieve kern is niet handig, die krijg je niet goed vast in de stekkers en het blijft wringen Ik schroef de massieve kern eerst vast in de stekkeraansluiting en daarna soldeer ik de kern. Er blijft geen enkele speling meer over op deze manier. Plus dat de kern optimaal contact maakt met de stekker. Het koper geleid rondom, omdat de ruimte helemaal opgevuld is met tin. Ook oxideert het koperdraad nauwelijks meer, omdat het koper helemaal in het tin verwerkt zit. Het soldeer kan ook niet meer wrikken, omdat het eerst met een schroef is vastgezet. Zoals je ziet, ben ik het niet met je eens Dr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Hee vervelend Snoekie Dat stijve draad zal hoe dan ook een mechanische spanning op de stekkers uitoefenen, het is een kwestie van tijd dat het fout gaat. Bovendien is een massieve kabel vrij onhandelbaar. Ik ken trouwens geen enkele 'highend' leverancier die massieve aders gebruikt, ik vraag me ook af of je daarmee door de CE keuring komt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 augustus 2004 Author Report Share Posted 22 augustus 2004 bedankt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 bedankt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Alleen moet je van Audioquest luidsprekerbekabeling geen netsnoer maken, zoals ik een keer gedaan heb. 1 van de geleiders is voorzien van een koolstof mantel dat stroom geleid. Als dan de mantel, zoals bij mij gebeurde bijv een verwarmingsbuis raakt, dan zie Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Nee toch zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Alleen moet je van Audioquest luidsprekerbekabeling geen netsnoer maken, zoals ik een keer gedaan heb. 1 van de geleiders is voorzien van een koolstof mantel dat stroom geleid. Als dan de mantel, zoals bij mij gebeurde bijv een verwarmingsbuis raakt, dan zie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Als ie dan toch gaat knellen, neem dan een stretch-spijkerbroek. Die buigt mee, dan beinvloed je "de velden" ook niet. Edwin sorry hoor maar ik hou het niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2004 Report Share Posted 22 augustus 2004 Maar die Audioquest kabels, dat ze dit zo gedaan hebben met een koolstof mantel, dat blijf ik vreemd vinden. Het is levensgevaarlijk spul gewoon. Edwin Audioquest was niet gek, dat was de verkoper die die LS kabels aan jou verkocht heeft Wees nou maar blij dat je niet je LS uitgang van je versterker op het lichtnet hebt aangsloten en de netstekker ervan op je speakers. Maar je was je tijd wel ver vooruit: Tegenwoordig zie je overal blauwe LEDjes op zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts