Jump to content

De meest

PD
 Share

Recommended Posts

Hallo medeforummers,

Ik wil jullie vragen: wat is de meest juiste/correcte hifi setup die jullie ooit gehoord hebben die het dichtsbij de werkelijkheid kwam? Het blijft een kwestie van geluidsreproductie maar ik wil toch vragen bij welke set had je echt het gevoel dit is juist? :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

Omdat ik nu eenmaal niet veel naar andere sets luister heb ik dat tot nu toe gehad bij elke set. Het duurde spijtig genoeg slechts tot ik een upgrade deed en dan zei "zo moet het dus klinken".

De meeste correcte weergave is mijns inziens een kwestie van gewenning.

Vriendelijke groeten

Die weergave die sommigen zullen typeren als warm spreekt mij het meest aan. Verder moet het dynamisch klinken en moet er tegelijkertijd een zekere rust in de weergave zitten. Het moet altijd plezierig klinken, nooit hard schreeuwerig of analytisch. De laagweergave moet drive hebben. Daarnaast moet de installatie de emotionele snaar van de muziek goed kunnen raken. Ik vind dat het meeste terug in combinaties tussen Rega spul en combinaties tussen Nottingham, Unison Research, Graaf en Zingali. Ik vind de keuze voor een set vooral een persoonlijke keuze.

Ok, komt ie:

De meest correcte, bijna griezelig echte weergave die ik ooit heb gehoord was bij een kennis.

Je kunt vanaf de straat al nij 'm naar binnen kijken en je ziet dan hooguit 2 of 3 stoeltjes, een klein tafeltje, een simpele TV en voor de rest.... de HiFi set en 2 manshoge oerlelijke JBL (jawelll) Hoornspeakers.

Op zijn zelf ontworpen rack bevind zich een gemodificeerde AudioNote eindversterker. Een klein kastje met daarin een Noble volumepotmeter, een MicroMega Solo CD-loopwerk, en een wederom gemodificeerde AudioNote DAC.

De ls-kabels zijn volgens mij ook AudioNote en (volgens mij) zelfbouw interlinks, zu dun als een paperclip.

Nog nooit heb ik een set gehoord als de zijne!

De slechts 7watt (!) versterker produceert een geluidsbeeld, zo ongelofelijk echt en de gehele set heeft een laag wat diep, maar tegelijkertijd poepiestrak is. (zeldzaamheid)

Dit is de meest realistische set die ik ooit in m'n leven heb gehoord, ongeacht prijs.

Het grappige is dat de set die hierna 't meest realistische klonk bestond uit relatief erg goedkope componenten.

Namelijk: grote zelfbouw speakers, zwaar gemodificeerd en ooit bij Speaker & Co gekocht. (volgens mij Scanspeak)

een Meridian 508.24 (ook iets gemodificeerd) de kabels weet ik niet meer.

Het stond allemaal wel optimaal opgesteld op een Atacama XL Pro rack, maar in een kamer waarbij ik bij 't binnen komen trouwens m'n hart vasthield qua akoestiek.

Er lag namelijk plavuizen op de vloer, een grote glazen salontafel en staande lamellen voor de ramen.... :o

En toch....het was onnnvoorstelbaar hoe dat klonk.

En nu komt 't.... die set werd aangestuurd door..... de kleine, geintegreerde 15watt versterker, de Naim Nait-2!

(welke ik zelf een aantal jaren terug nog voor 600,- Gulden had gekocht)

That's about it.

Groeten,

Alco

Hoornluidsprekers vind ik het meest echt klinken

met name front hoorns .

Achtergeladen hoorns ken ik weinig echt mooie van

Dit is wel mijn persoonlijke smaak want er zijn genoeg mensen die het geluid

te confronterend vinden

tja je hoort nou eenmaal alles.

het heeft een enorme dynamiek en snelheid

en het blaast je recht in je smoel :D

het kan ook erg hard zonder enige vervorming

Mijn speakers hebben een rendement van 110db/1watt

daar zie je dus geen konussen in bewegen

voor een echte "live"ervaring.

de apparatuur die ervoor staat moet wel zeer goed presteren

alles wat niet helemaal oke is valt direct door de mand

je hoort ieder brommetje en zuchtje

het is een heel component gevoelig systeem

en kan al heel gauw verkeerd uitpakken

maar als dit eenmaal klopt gaat de muziek ook leven

ik ben bijna zover :rolleyes:

maar klaar ben ik nooit :D

Guest muziekfreak

Mmmm...dat zijn er een paar eigenlijk. De enigste die ik zo intens heb ervaren is sinds kort jaja die vanmezelf. Klinkt arrogant...misschien is dat ook wel zo. Ik heb ontzettend veel moeite gedaan om zover tekomen als nu. Ik heb verschillende audiospullen gehoord in mijn "korte" bestaan in deze hobby. Het komt maar zelden voor dat je opgroeid in een wereld omringt door audiofielen we hebben er maar liefst 4 in de familie/kenissen kring zitten. Oude rotten die veel aan spul hebben gehad.

Nu heb ikzelf het idee bij mij thuis Ja...dit is het ultieme wat ik nu hoor. Maarja wie weet wat de toekomst brengt ;)

Hoornluidsprekers vind ik het meest echt klinken

met name front hoorns .

Achtergeladen hoorns ken ik weinig echt mooie van

Dit is wel mijn persoonlijke smaak want er zijn genoeg mensen die het geluid

te confronterend vinden

tja je hoort nou eenmaal alles.

het heeft een enorme dynamiek en snelheid

en het blaast je recht in je smoel :D

het kan ook erg hard zonder enige vervorming

Mijn speakers hebben een rendement van 110db/1watt

daar zie je dus geen konussen in bewegen

voor een echte "live"ervaring.

de apparatuur die ervoor staat moet wel zeer goed presteren

alles wat niet helemaal oke is valt direct door de mand

je hoort ieder brommetje en zuchtje

het is een heel component gevoelig systeem

en kan al heel gauw verkeerd uitpakken

maar als dit eenmaal klopt gaat de muziek ook leven

ik ben bijna zover :rolleyes:

maar klaar ben ik nooit :D

En wanneer maak je nou eens van je 2A3 spijkerplankjes een ingekaste versterker :huh::rolleyes::D:lol:

inderdaad, Henk.. :rolleyes:

Nee, alles met wat jezelf mooi vind. En laat dat nou net het belangrijkste zijn met audio. <_<:D

Ik loop nog wel eens bij een hifi zaak binnen, dan hoor ik zo links en rechts een of andere opstelling spelen. Tot nu toe kom ik steeds weer tot de conclusie dat de spulletjes van mijzelf iedere vergelijking met deze sets met glans kunnen doorstaan. :rolleyes:

De enige set van een ander waarvan ik gelijk dacht YES was die van Frank Derks.

Andere sets waren anders dan die van mijzelf wat natuurlijk altijd het geval zal zijn maar ik vond ze ook minder.

Ik ben nog steeds weg van de klank van mijn sony tan 80 versterkers zo rustig geen bonkend geluid maar warmte en dit in combinatie met mijn nog steeds aanwezige synthese 1 is voor mij nog steeds de reden dat ik in dat opzicht nog steeds niets anders probeer.

Andere versterkers heb ik zeker wel gehoord maar telkens weer vond ik de tan 80 beter klinken .

Nadeel is dat ze wat instabiel zijn maar als je daar een beetje rekening mee houdt dan kan je er veel plezier aan hebben wat ik dus nog elke dag heb.

Ander nadeel is dat elke set op een andere plaats zo verschillend kan klinken en zo weet ik dat er uit mijn set veel meer kan komen dan in mijn huidige huis.