Jump to content

XLR en cinch

Bunny
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Er zijn toestellen die de alom vertegenwoordigde cinch uitgangen gebruiken maar er zijn er ook die XLR uitgangen gebruiken. Wat is eigenlijk het voordeel of het nadeel van die XLR uitgangen?

Vriendelijke groeten

Bunny heeft eerder gezefd dat niet zo handig is met Google, maar enfin;

XLR is (normalitter) een 3aderige gebalanceerd kabel. Ik zeg normalitter omdat je hoeft niet een gebal. kabel te gebruiken. XLR is de puur de contact.

Wat is nu de voordeel met een gebal. kabel. De ene extra ader geeft ook de signal door maar in tegenfase. In de ontvangene einde wordt de ene kanal in fase gedraaid, de twee signalen gesummeerd en eventueele opgepikte storingen worden hierbij uitgebalanceerd.

Wordt veel gebruikt in storingsrijke omgevingen.

XLR heeft als contact een ander voordel, hij zit heel goed vast (locks). Er zijn trowens ook XLR contacten met meer dan 3 pinnen, dus het is belangerijk te scheiden tussen de XLR contact en de gebalanceerde kabel med XLR contacten.

XLR wordt hoofdzakelijk in de proffessionele geluids en PA techniek gebruikt, het belangrijkste voordeel van XLR is een beter contakt, en langere kabels. Echter bij hifi toepassingen is dit minder belangrijk omdat de interlinks tussen de apparaten doorgaans niet langer is dan 1 meter. Bovendien zij de gewone cinh stekers voor hifi gebruik voldoende, maar bij PA techniek zijn degelijke stekers met langere kabels wel belangrijk. Maar tot slot, XLR bij hifi is eigenlijk meer een modetrend ipv dat het echt zinvol of nodig is. ;)

Bunny is gewoon een notoire luiwammes  :D 

Nou onze Bunny moet hard werken hoor, ook op het nieuwe forum. :D

XLR wordt hoofdzakelijk in de proffessionele geluids en PA techniek gebruikt, het belangrijkste voordeel van XLR is een beter contakt, en langere kabels. Echter bij hifi toepassingen is dit minder belangrijk omdat de interlinks tussen de apparaten doorgaans niet langer is dan 1 meter. Bovendien zij de gewone cinh stekers voor hifi gebruik voldoende, maar bij PA techniek zijn degelijke stekers met langere kabels wel belangrijk. Maar tot slot, XLR bij hifi is eigenlijk meer een modetrend ipv dat het echt zinvol of nodig is.  ;)

Bunny is gewoon een notoire luiwammes

Beste Bas, forumgenoten (Bunny, Theo en Qwert....bibber :D )

Alle door jou genoemde voordelen van symmetrische signaaloverdracht kloppen helemaal. Echter alleen in bijzondere omstandigheden zul je die voordelen ook daadwerkelijk nodig hebben.

In gewone huiskamerkondities en bij de overdracht van signalen tot wel 2 volt over een afstand van 1 meter maakt het echt niets uit. XLR is leuk in een studio met vele meters snoer met mikrofoonsignalen of in een sterk elektrisch vervuilde omgeving of als je de mechanische sterkte van de XLR pluggen nodig hebt.

Dat die 'arme' cinch plug eerst signaal en dan pas massa maakt is wel vervelend maar doet niets af aan het feit dat je er toch heel goede verbindingen mee kunt maken. Althans verbindingen die voldoende goed zijn voor onze toepassingen. En je weet het: nooit stekkertjes wisselen zonder het volume dicht te draaien of de apparatuur uit te zetten!

Groeten Fritzzel

Ik heb toch ook al aangegeven in mijn vorige posting dat voor hifi toepassingen deze XLR aansluitingen gewoon niet echt nodig zijn, wel bij grote PA instalaties en lange kabels etc. ;)

Guest muziekfreak
Beste Bas, forumgenoten (Bunny, Theo en Qwert....bibber :D )

Alle door jou genoemde voordelen van symmetrische signaaloverdracht kloppen helemaal. Echter alleen in bijzondere omstandigheden zul je die voordelen ook daadwerkelijk nodig hebben.

In gewone huiskamerkondities en bij de overdracht van signalen tot wel 2 volt over een afstand van 1 meter maakt het echt niets uit. XLR is leuk in een studio met vele meters snoer met mikrofoonsignalen of in een sterk elektrisch vervuilde omgeving of als je de mechanische sterkte van de XLR pluggen nodig hebt.

Dat die 'arme' cinch plug eerst signaal en dan pas massa maakt is wel vervelend maar doet niets af aan het feit dat je er toch heel goede verbindingen mee kunt maken. Althans verbindingen die voldoende goed zijn voor onze toepassingen. En je weet het: nooit stekkertjes wisselen zonder het volume dicht te draaien of de apparatuur uit te zetten!

Groeten Fritzzel

Beste fritzzel

Het is mij niet ontgaan dat jij met dezelfde cdspeler draait als ik [hehe eindelijk iemand met een stuk verstand van audio :D ]

Gebruik jij de cinch of XLR aansluitingen...ik wil dolgraag een xlr verbinding proberen maarja kosten wel wat geloof ik. Wat zijn jou bevindingen met de p9 en XLR?

Hah mocht je willen :P

Maar hij heeft wel gelijk. :P

Terugkomend op de vraag wat XLR interlinks zouden kosten, als jij handig bent (Zal zeker wel :D ) dan kun je voor hooguit enkele tientjes zelf de soldeerbout aan het werk zetten. ;)

Wel opletten dat pen 1 de massa is, pen 2 retour, pen 3 signaal. :)

Guest muziekfreak
Hah mocht je willen  :P

Maar hij heeft wel gelijk. :P

Terugkomend op de vraag wat XLR interlinks zouden kosten, als jij handig bent (Zal zeker wel :D ) dan kun je voor hooguit enkele tientjes zelf de soldeerbout aan het werk zetten. ;)

Wel opletten dat pen 1 de massa is, pen 2 retour, pen 3 signaal. :)

Aangezien ik niet handig ben hiermee :( solderen enz.

Dus de conclusie is: voor HiFi is cinch goed genoeg, voor langere afstanden gebruik je beter XLR.

Correct?

PS: zijn er posts verdwenen?

Vriendelijke groeten

Het is mij niet ontgaan dat jij met dezelfde cdspeler draait als ik [hehe eindelijk iemand met een stuk verstand van audio  :D ]

Gebruik jij de cinch of XLR aansluitingen...ik wil dolgraag een xlr verbinding proberen maarja kosten wel wat geloof ik. Wat zijn jou bevindingen met de p9 en XLR?

Hallo Muziekfreak,

Ik weet niet wat mijn Sphinx mankeert (weet het wel zag op jouw site mooi & leuk dat die van jou gemodificeerd is dat zal het verschil zijn) maar hij heeft geen XLR, wel gebruik ik de beide analoge cinch (vast en regelbaar) en de COAX uit door elkaar heen.

Wel XLR zit er op mijn Denon 2500 en daar heb ik inderdaad kabels voor gekocht (gewoon goed niet overdreven duur 40 euro per stel van 2.5 meter) en die aangesloten op mijn Denon 6600 blokken.

Omdat het signaalniveau van die uitgangen hoger is dan van de cinch uitgangen van de 2500 kan ik het nooit rechtstreeks (direkt omschakelen met de ingangskeuze) vergelijken. Maar behalve de sterkte verschillen hoor ik echt geen klankverschillen.

Groeten Fritzzel

Conclusie: Bij echt gebalanceerde apparaten (of apparaten m9t goede audiotrafo's of opamp differentieel schakeling) is XLR altijd te preferen boven RCA. En in het algemeen zijn gebalanceerde verbindingen te prefereren boven ongebalanceerd.

Groeten,

Bas

Ik lees toch iets anders................... :o

Beste Quert,

Fout!

In 90% van de gevallen draai je dan uitfase :D. De algemene standard is:

1: ground

2: positief (hot)

3: negatief (cold)

Enkele japanse fabrikanten willen pootje 2 en 3 weleens verwisselen. Oa. Marantz en Accuphase maar dit zijn enkele uitzonderingen.

Groeten,

Bas

Dan soldeer je pen 2 en 3 toch gewoon om, maar volgens het PA handboek is de eerste pen indeling toch de juiste. :huh:;)

Beste Quert,

Fout!

In 90% van de gevallen draai je dan uitfase :D. De algemene standard is:

1: ground

2: positief (hot)

3: negatief (cold)

Enkele japanse fabrikanten willen pootje 2 en 3 weleens verwisselen. Oa. Marantz en Accuphase maar dit zijn enkele uitzonderingen.

Groeten,

Bas

Dan soldeer je pen 2 en 3 toch gewoon om, maar volgens het PA handboek is de eerste pen indeling toch de juiste. :huh:;)

Beste Quert,

Weet je dat wel heel zeker? Ik denk dat ik zonder overdrijven de afgelopen 7 jaar meer dan een 400000 xlr's gesoldeerd zou ik ze dan allemaal fout gedaan hebben??. De lijst zoals ik aangaf is gewoon de europhese standard. Pin3 is nooit positief geweest, met uitzondering van de enkele genoemde japanse fabrikanten. Het PA boek kan zoveel zeggen. het is gewoon niet zo. Geloof je me nog niet, kijk dan Hier de pinouts vastgelegd volgens de afgesproken AES normen.

Groeten,

Bas

k denk dat ik zonder overdrijven de afgelopen 7 jaar meer dan een 400000 xlr's gesoldeerd

Vierhonderduizend. Dat is erg veel Bas.

Dat is ongeveer 57000 XLRs per jaar. :D

Heb je nog geen XLR-arm van al dat gesoldeer. :lol:

zou ik ze dan allemaal fout gedaan hebben??

Het is niet te hopen, je zult ze alle 400000 toch overnieuw moeten solderen. Dat is een beste klus.:D

Edwin

k denk dat ik zonder overdrijven de afgelopen 7 jaar meer dan een 400000 xlr's gesoldeerd

Vierhonderduizend. Dat is erg veel Bas.

Dat is ongeveer 57000 XLRs per jaar. :D

Heb je nog geen XLR-arm van al dat gesoldeer. :lol:

zou ik ze dan allemaal fout gedaan hebben??

Het is niet te hopen, je zult ze alle 400000 toch overnieuw moeten solderen. Dat is een beste klus.:D

Edwin

Beste Edwin,

Nou ik denk echt dat ik aardig in de buurt zit. Bij s'ommige projecten gingen er echt duizende in omloop. Dan nog maar te zwijgen over alle multikabels die we op de zaak hebben gemaakt.

Groeten,

Bas

Wat maakt het uit of je pen 2 en 3 omdraait, dat zijn beide de aders van de kabel, dus niet de afscherming. Als je altijd fout doet, geeft het dezelfde kabel. Pen 2 aan pen 2, pen 3 aan pen 3 en pen 1 met de mantel aan de pen 1. Het resultaat is hetzelfde...

Dus maakt niet uit of je 40000XLR's gesoldeerd hebt in je leven of helemaal geen, als je pen 2 en 3 wisseld gaat het nog steeds goed. Pen 1 en 3 is wat anders.

Groeten Mark

Wat maakt het uit of je pen 2 en 3 omdraait, dat zijn beide de aders van de kabel, dus niet de afscherming. Als je altijd fout doet, geeft het dezelfde kabel. Pen 2 aan pen 2, pen 3 aan pen 3 en pen 1 met de mantel aan de pen 1. Het resultaat is hetzelfde...

Dus maakt niet uit of je 40000XLR's gesoldeerd hebt in je leven of helemaal geen, als je pen 2 en 3 wisseld gaat het nog steeds goed. Pen 1 en 3 is wat anders.

Groeten Mark

Beste Markje,

Als je het aan beide kanten fout doet, maakt het niet uit ja. Maar tegenwoordig gaan we altijd van D-SUB 25 naar 8x XLR (protools HD) en dan maakt het dus wel uit!!

Bovendien zijn er gewoon normen die vastgesteld zijn en zo behoor je het ook te doen! geen gemickymousse

Groeten,

Bas