Jump to content

artikel over vinyl revival

Alco
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vandaag mocht (lees: moest) ik na 3 weken holiday weer aan 't werk... :(

Vanmiddag was een collega van mij echter zo attent dat ze voor mij iets had meegenomen om te lezen.

Omdat ze wist dat ik veel met audio en muziek bezig ben, leek haar dit wel een interessant artikel.

Het bleek om een pagina groot artikel te gaan over de comeback van vinyl.

Voor de vele vinylofielen hear op dit forum wellicht interessant.

Het gaat om de Haagsche courant van 7 Augustus j.l.

Je kunt, na een eenmalige registratie, het volledige artikel hier nalezen.

That's all folks,

Alco B)

Het bleek om een pagina groot artikel te gaan over de comeback van vinyl.

Voor de vele vinylofielen hear op dit forum wellicht interessant.

Is geen toeval, want ik wil veel muziek waar ik de Cd van heb weer op vinyl terug hebben (Heb veel vinyl verkocht, spijt, spijt, spijt). Maar krijg een dezer dagen weer wat spannend fusion vinyl uit de States. :rolleyes::)

De elpee is nog lang niet dood

door Luuk Kortekaas

DEN HAAG | HAARLEM | De vooruitgang is onstuitbaar, maar gelukkig niet altijd: de aloude langspeelplaat is, een kleine 25 jaar na de introductie van de cd, nog springlevend.

Jaarlijks worden wereldwijd naar schatting nog 120 tot 150 miljoen nieuwe elpees geperst, terwijl volgens handelaren de tweedehandsmarkt floreert als nooit tevoren.

In Nederland is nog altijd een platenfabriek, Record Industry in Haarlem, waar de omzet jaarlijks toeneemt. Dit jaar worden er naar schatting van directeur/eigenaar Ton Vermeulen zeven miljoen platen geperst.

Vermeulen: "Iedereen verklaarde me voor gek toen ik hier zes jaar geleden begon. Vinyl was toch dood? De deskundigen zeiden dat er binnen een paar jaar wereldwijd nog maar

Die platen worden gekocht door mensen met aanvallen van nostalgie, maar ook door verzamelaars die letterlijk alles van een bepaalde groep willen hebben.

Er wordt in 't artikel voornamelijk verteld over de gevoelens van nostalgie en vanwege de verzamel waarde voor de meeste mensen.

Over dat mensen om klankmatige reden de voorkeur geven aan vinyl werd volgens mij niet gesproken, vreemd genoeg.

(of ik moet 't nog even wat beter doorlezen, moest af en toe tussen 't werk door :rolleyes: )

Groeten,

Alco

Zo dat spaart weer wat registratie, alles wat je op Internet kunt vinden kun je ook kopieren!

Over het artikel, ik krijg de indruk dat het vooral weer om de 'bekende' muziek gaat en dat het vooral nostalgie en verzamelwoede lijkt te betreffen. Over de waanzinnige geluidskwaliteit wordt niet gesproken. Overigens de 45 toeren 8 minuten LP's in de dance-markt KUNNEN natuurlijk een erg veel beter geluid geven dan een 33 toeren 24 minuten plaat!

Die krant schrijft trouwens wel vaak over CD, vinyl en muziek, het verhaal over de 'zwarte' CD's begreep ik niet en was volgens mij ook niet helemaal logisch.

Toch bedankt Alco,

Groeten Fritzzel

zag dat Karma het al geplakt had haal het weer weg: knipxxxxx>

De elpee is nog lang niet dood

door Luuk Kortekaas

Zo dat spaart weer wat registratie, alles wat je op Internet kunt vinden kun je ook kopieren!

Over de waanzinnige geluidskwaliteit wordt niet gesproken.

Inderdaad, nu ben ik alleen de klos geweest met registreren. Maar ach ik heb toch een spam filter :)

Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander geen benul heeft van de kwaliteit van vinyl. Als je een budget draaitafel (met budget element en budget phonostage) plaatst ten opzichte van een budget CD speler dan heeft de CD speler al snel een beter resultaat. En vroeg

Ik vrees dat de gemiddelde Nederlander geen benul heeft van de kwaliteit van vinyl.

De gemiddelde Nederlander eet hamburgers drinkt Heinekens bier zeurt over voetballen verveelt zich op verjaardagen heeft een rekje met maximaal 60 cd-tjes en had vroeger maximaal 35 grammofoonplaten in de boekenkast staan.

Niets veranderd dus.Geen benul.

Alleen malloten doen nu nog in vinyl. Maar weten wel waarom ze dat doen!!

Geen betere gekte dan kennis van je eigen gekte.

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

S-M.

Tja als je dat zo wilt vertalen dat de gemiddelde Nederlander geen benul heeft ;) Zijn niet mijn woorden. De gemiddelde Nederlander wil helemaal geen benul hebben <_<

Of ze luisteren de zogenaamde superset die in jou huiskamer staat en zeggen dat ze geen verschil horen met hun Yoko wereldontvangertje :P (tenminste als dat ding werkt :lol: )

Het gaat dus ook om interesses van iemand lijkt me.