Henk Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 Wat is een goede dolby digital reciever tot 1000 gulden? Mijn front speakers zijn de B&W DM 305. Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 Tot 1000,00 is eigenlijk niet echt veel te krijgen. Je kunt beter doorsparen en je budget verdriedubbellen voor een goede. Eigenlijk is het meer wat je zoekt. Er zijn nu enkele redelijke tweede hands receivers te krijgen met Dolby Digital, maar zonder DTS. Ikzelf heb nu een Philips FR980. Deze was twee en half jaar terug ongeveer 1600,00 en is binnenkort te koop voor ongeveer 600,00. Ikzelf ben in de run voor een Denon AVC-A1SE van 9000,00. Ik heb in de loop der tijd heel wat surround receivers gehoord en ben tot de conclusie gekomen dat de receivers van Sony geen goed geluid bieden. Onkio en Philips daarentegen geven een duidelijker weergave. De Philips is een ontwerp van Marantz en vertoond ook aanzienlijke gelijkenis met zijn dure broer. Hij is niet zo'n speelgoed apparaat met 400 verschillende surround weergave mogelijkheden. Deze worden in de meeste gevallen toch niet gebruikt. Het enige dat eraan ontbreekt is de weergave mogelijkheid van DTS DVD's, maar wanneer voornamelijk films worden afgespeeld zal dit geen probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasper Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 Ik ben het idd eens met Jeroen! Rond de 1600,- zijn er hele leuke ac3 versterkers te krijgen. Kijk maar naar Denon of Yamaha (goeie prijs/kwaliteit verhouding) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 beste henk, mischien een goede tip; MARANTZ SR-5000 ose deze ac-3/dts receiver zal nooit niet de designprijs krijgen maar klinkt als een klok, en met name de hifi-weergave ! (fl 1799,-) een goed alternatief in de 'vriendelijkere' prijsklasse is de ONKYO DS-575 (fl 1299,-) maar klinkt minder dynamisch als de marantz. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Contructor Posted 14 januari 2001 Report Share Posted 14 januari 2001 Originally posted by Jeroen Leeflang:Ik heb in de loop der tijd heel wat surround receivers gehoord en ben tot de conclusie gekomen dat de receivers van Sony geen goed geluid bieden. Beste Jeroen, JOUW mening is dat de Sony versterkers/receivers niet deugen. Ben ik volledig niet met je eens. Ik heb zelf een Sony str-de545 met alle gemakken vandien. Voor mij geeft hij een perfecte weergaven van Dolby Digital en DTS en dat voor een prijsklasse van 900 gulden. Goede receiver voor een goede prijs als je tot 1000,- gulden zoekt! Cheers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 15 januari 2001 Report Share Posted 15 januari 2001 Als je naast jouw Sony een bv. Philips zet van dezelfde prijs wordt het geluidsverschil vanzelf merkbaar. Een Sony heeft een afgevlakt hoor en teveel boemige bas. Dit is mijn mening en ervaring met Sony DD/DTS receivers en ik heb er heel wat gehoord en ook andere mensen beamen deze conclusie. Ik zeg niet dat het slecht is, maar er is beter te koop voor hetzelfde geld. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lange Posted 28 januari 2001 Report Share Posted 28 januari 2001 Sony receivers niet tevreden??? Heb net de STRDA50 ES gekockt. Beul van een machine met een stel Hepta's aan zijn zijde een fantastische combinatie. Tja was indertijd 2600,- piekies en nu zag ik hem al staan voor 1495,-. Vond ik indertijd beter dan Onkyo en Yamaha, Yamaha heeft een goed geluid hoor maar hangt werkelijk vol van de slimmigheidjes. Moet je van houden, zoek je een goede receiver ga voor de Sony. Maar naar mijn idee wel 1 uit de ES serie en niet de QS serie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 waarom worden de meeste sony's pas verkocht als ze voor bijna de helft van hun adviesprijs aangeboden worden ?? juist, doordat ze veel te duur op de markt worden gezet en door ze gelijk al na een maand de aanbieding of opruiming in te gooien doet het "van/voor" motto zijn werk. de marketeers noemen dit salespolicy. een ac-3/dts receiver voor fl 1000,- en mag daarbij niet al te sony klinken ? denon, marantz, onkyo, en teac. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Een goed voorbeeld hiervan zijn de MD spelers van Sony. Dat het ES van Sony niet altijd echt ES is blijkt uit het volgende: Tijdens de (korte) tijd dat ik bij de plaatselijke HiFi boer gewerkt heb. Heb ik heel duidelijk gezien hoe Sony zijn klanten besodemietert. Wij brachten al onze defecte apparaten (heel veel Sony) bij de plaatselijke, geautoriseerde Philips, reparateur. Hij heeft een goede kijk op kwaliteit van apparaten en dan vooral op component niveau. Condensatoren, weerstanden, opamps, etc... Hij kreeg op een bepaald moment een Sony ES minidisc speler onderhande van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J\ Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Originally posted by Contructor: Beste Jeroen, JOUW mening is dat de Sony versterkers/receivers niet deugen. Ben ik volledig niet met je eens. Ik heb zelf een Sony str-de545 met alle gemakken vandien. Voor mij geeft hij een perfecte weergaven van Dolby Digital en DTS en dat voor een prijsklasse van 900 gulden. Goede receiver voor een goede prijs als je tot 1000,- gulden zoekt! Cheers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Originally posted by Contructor: Beste Jeroen, JOUW mening is dat de Sony versterkers/receivers niet deugen. Ben ik volledig niet met je eens. Ik heb zelf een Sony str-de545 met alle gemakken vandien. Voor mij geeft hij een perfecte weergaven van Dolby Digital en DTS en dat voor een prijsklasse van 900 gulden. Goede receiver voor een goede prijs als je tot 1000,- gulden zoekt! Cheers Je zegt dat voor jouw de Sony perfect geluid levert. Dat kan natuurlijk altijd, maar heb je ook andere receivers beluisterd. Zet eens een Marantz, NAD, Onkio of Denon op de plek van je Sony, vervang eventuele dropverters door degelijke Interconnects bijv. Van Den Hull, Monster of Siltech. En luister dan nog een keer. Wedden dat je een groot verschil merkt. Mvg. Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest lange Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Hartstikke leuk allemaal dat gemopper op Sony, zelf heb ik heel lang naar een goede Dolby/DTS receiver gezocht en heel veel geluisterd. Maar toen kwam de verkoper zelf met de strda50 aandtraven en dacht ik huh een Sony? Maar toch even geluisterd en ja hoor het klonk goed. Het is een typische Jap wat hij is in het hoog wat meer aanwezig dan andere versterkers, maar de combinatie met mijn B&W's indertijd klonk heel goed. Ach ga maar eens wat recencies opzoeken, je vind er altijd wel een Sony tussen. En Ja! ik heb teveel betaald voor mijn DVD speler (DVP7700s) maar een beeldje!!! Ik zal geen Sony goedpraten maar smaken verschillen, en voor de meeste op dit forum is een merk wat sterk op de commerciele markt aanwezig is toch niet iets waar ze trots op zijn. Stel je voor je zit op een feestje en het gespek komt op audio, en ze vragen wat voor versterker je hebt..... Nee dan klinkt een merk wat niet zo bekend in de oren klinkt al gauw exotisch. punt. Groetjes allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Is het niet zo dat Sony zich op een hele verscheidenheid electronische producten richt (playstation/ muziek/ casettebandjes) waardoor Sony zo,n grote bekendheid heeft. De andere namen zijn niet zozeer exotisch, danwel gespecialsieerd op een kleiner gebied. Tegen zo'n bekende naam als Sony valt natuurlijk niet op te boxen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest lange Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Het is net zo als met auto's, kleine merken halen hun spullen vaak bij de grotere fabrikanten. En daar heb je ook "exoten" tussen (Rolls Roys met een motor van BMW, Lotus met een motor van Rover). OOk in de audio industrie gebeurt dat. Kijk maar naar Philips (Grundig Aristona). Het is voor de kleintjes vaak veel te duur om zelf componenten te ontwikkelen, en die gaan dan ook know how kopen bij de groteren of juist direct componenten kopen. Nee, van dat verhaal van die Mini disk ben ik wel geschrokken en vind dat ook zeer vreemd. Ik kan me dit eigenlijk ook niet voorstellen wat dat soort apparaten in die prijsklasse worden vaak goed tot zeer goed getest in de vakbladen. Kijk maar in de laaste MusicHome, daar staat een DVD/SCAD combinatie in van Sony, ook hier wordt weer laaiend enthousiast gereageerd (de kwaliteit van SACD in het midden gelaten). Zijn de mensen die dat soort apparaten testen dan doof,of heeft de audiohobbyist er geen verstand van? Groeten allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest markie Posted 29 januari 2001 Report Share Posted 29 januari 2001 Hoi, ik zag dat je een receiver zocht, ben zelf ook opzoek en heb eens op een paar duitse sites gekeken(veel goedkoper!!) al een mooie denon of onkyo voor dm799,- kijk maar eens op www.hifinesse.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 30 januari 2001 Report Share Posted 30 januari 2001 Het is niet zo dat Sony met al z'n apparaten de consument besodemietert, maar met de duurdere QS en de goedkopere ES modellen wordt wel redelijk gesjoemeld. Natuurlijk komen de apparaten van Sony ook goed uit de tests, maar bij vergelijkende testen eindigen ze niet vaak erg hoog. Op het MD gebied heeft Sony zo'n beetje 90% van de markt in zijn bezit en dus is er weinig vergelijkbaar materiaal en dus valt het niet op hoe matig de kwaliteit soms is. Ook op het gebied van DVD heeft Sony een sterke vinger in de pap, maar een DVD speler van Sony waar je 1750,00 gulden voor moet neertellen presteerd evengoed als een Philips van 1000,00. Het is gewoon de naam waar je een hele berg voor betaald. In een test in HiFi Choice (vorigjaar september) stond een test van DVD spelers waar niet alleen de beeldkwaliteit en de geluidskwaliteit bij DVD werd getest maar ook de geluidskwaliteit bij CD. Hier kwam de Philips DVD 960 als een van de betere uit de test en voor zover ik het me kan herinneren een Sony (weet het type niet, ongeveer rond de 1500,00) erg laag. Het beeld was wel goed, maar het geluid was afgekapt (net als erg veel Sony apparaten) in het hoog, het mid werdt overstemt door de erg aanwezige bas, omdat Sony denkt dat mensen van Bas houden. Je moet op de meeste Sony versterkers de bas eruit draaien (en zo fase verschuivingen introduceren) om een "normaal" geluid te krijgen. Dit neemt echter niet weg dat de apparaten we wel leuk uitzien en voor een "beginner", welke niet te hoge eisen aan de geluidskwaliteit steld, gerust de moeite waard zijn. Al is er voor hetzelfde geld of iets meer stukken beter materiaal te koop. Ik kraak hier Sony niet af, maar wijs de consument erop zich niet plat te laten praten door verkopers welke door Sony beloond worden met portable MD spelers, DVD spelers, etc... als ze maar goed veel Sony omzetten. Dit is geen verzinsel, maar de pure waarheid. De top Sony verkoper van Nederland komt met zijn/haar hoofd in de Sony krant, welke onder alle dealers wordt verspreid, en hij/zij wordt vervolgens samen met de winkel waar hij/zij werkt de hemel ingeprijst en hij/zij ontvangt een "beloning" voor zijn streven voor de goede zaak. Ik persoonlijk vind dit een foute manier van zaken doen. Een product moet van dusdanige kwaliteit zijn dat het zichzelf verkoopt. Mark Levinson of Naim producten worden verkocht omdat ze echt goed zijn, niet omdat de verkoper moet zeggen dat er niets beters te krijgen is en dat het goed besteed geld is. Het ergste is nog de situaties dat een apparaat stuk gaat. Normaal gebeurd zoiets niet, maar het kan altijd voorkomen natuurlijk. Bij Sony zijn dusdanig veel wisselingen van model en uitvoering dat ze zelf niet eens alle spare-parts op voorraad kunnen houden. Als dus van je ES MD speler van 3500,00 gulden na 2 jaar je laser-blokje het begeeft, dan is de vervanging er 9 vand e 10 keer niet meer en wordt je gedwongen of er vrede mee te hebben of tegen een aanzienlijk bedrag een nieuwe te kopen. Ik zeg niet dat dit bij Philips ofzo niet gebeurd, maar een cd-speler van 4jaar oud van Philips kan nog wel gerepareerd worden, omdat de loopwerken nog voorradig zijn. Het gebeurd alleen dat sommige apparaten niet langer door Philips ondersteund worden. Zo heeft een DVD speler interne software welke indien er fouten in zitten kan worden geupdate. Is een speler echter enkele jaren oud, dan wordt de ondersteuning op deze software verlopen en kan het debetreffende probleem niet worden opgelost. Philips biedt dan wel een coulance regeling waar je je oude apparaat inruilt en bijbetaald voor een andere. Zo moet ik 800,00 gulden bijbetalen voor de DVD 960. Ik had eerst de DVD 930/002 (de allereerste) en deze ging na enkele maanden stuk. Gratis werdt toen het loopwerk vervangen en vervolgens konden, enkele maanden geleden, sommige nieuwe DVD's niet afgespeeld worden. Weer terug en nogmaals het loopwerk vervangen, omdat de problemen hetzelfde leken en toen bleek dat de software het probleem was. Ik had destijd de DVD speler voor 1700,00 gulden als showroom model gekocht. Hij was toen 1999,00 gulden nieuw. Ik moest 800,00 bijbetalen voor de DVD 960 toen nog 1800,00. De DVD was dus in 2 jaar tijd MAAR 700,00 gulden in prijs gezakt. Probeer dit maar eens bij Sony voor elkaar te krijgen. Zelfs producten waar nog garantie op zou moeten zitten worden niet altijd goed afgehandeld en moeten er evengoed centen over de balk komen. Ik ben hier zelf, in de vijf maanden, dat ik bij een witgoed zaak werkte heel erg van geschrokken dat zoiets zo vaak en zo fout opgelost wordt en dat terwijl er zoveel geld wordt betaald voor eer product. Nou kan ie wel weer, moet nog werken ook. Mvg. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lange Posted 30 januari 2001 Report Share Posted 30 januari 2001 Goedkopere ES en duurdere QS serie???? 5 maanden in een witgoed zaak gewerkt???? Even ter verduidelijking ES = Extremely Standaard en QS = Quality Standaard. Waarbij de ES de duurdere en betere serie is. Nu vind ik het ook niet raar dat er goedkopere componenten gevonden worden.... Moe wordt ik ervan Groeten Allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 30 januari 2001 Report Share Posted 30 januari 2001 ik ga er vanuit (twijfel niet over jeroens kundigheid) dat het "goedkopere qs en duurdere es moest zijn en dat dit gewoon een slordigheidje met het typen is geweest. wat betreft jeroens verhaal kan ik zeggen dat de gang van zaken inderdaad zo is. ik werk niet bij philips en ook niet bij sony maar wel in de branche ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Ik bedoelde wel degelijk de goedkopere ES modellen en de duurdere QS modelen. Ik bedoel daarmee de ES modellen van <2200,00 en de QS van >1500,00. De nog duurdere ES apparaten vliegen namelijk niet de winkel uit en omdat wij daar ook NAD verkochten, koos de meer "High-End" koper voor NAD omdat NAD veel minder afhankelijk is van de balasting, heel stabiel is en een goed geluid reproduceerd. Heel goed hoorbaar overigens in de winkel waar we enkele B&W, Dali, Tannoy en Mission speakers hadden staan. NAD deed het vooral goed op de B&W CDM7se. Een heel ruimtelijk geluid met een goed stereo beeld, juiste toonverdeling, strak laag. Dit was op een NAD set met apparte voor- (C160) en eindversterker (C270) en de NAD C540 cdspeler. Alles verbonden met Van den Hull D102-III Hybrid Interconnects en standaard OFC koper 2,5mm2 speakerkabel. Deze NAD set speelde de Sony ES set die wij in de winkel hadden staan (vergelijkbaar in prijs met deze NAD set) compleet weg. Bij dit vergelijk viel het verschil in toonverdeling (hoog, mid) erg goed op en ook de dosering van het laag. Sony stuurt teveel en ongecontroleerd laag naar de speakers en dit zorgt voor een erg overhopig en druk geluidsbeeld. De plaatsing is bij Sony wel in orde, maar kan beter. Het enige nadeel van NAD is dat NAD geen MD spelers in het assortiment heeft en daarom kiest een enkeling een ES set. De dure QS apparaten werden bij ons regelmatig verkocht en dingen die veel verkocht worden zie je vaker terug voor reparaties. En zo kom je weer een boel dingen te weten waar o.a. Sony liever niet van heeft dat ik ze weet en nu de wereld in slinger. Alleen het gebruik van betere condensatoren, soldeertin (meer silver), transitoren en weerstanden zal al een hele verbetering zijn voor alle Sony apparatuur. Maar goed het oordeel ligt niet bij mij maar bij uw oren. Mvg. Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Dag Allemaal, Zo! en dat is Jeroen. En weet je wat zo'n lang verhaal wou ik niet schrijven. Maar hij wel. Petje af. En ik heb ook een paar maanden langer in een hi-fi zaak gewerkt en wat hij zegt klopt! Mee eens dus. Met Vriendelijke Groet, Henk AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Dank je Henk, Weet jij misschien een goed duidelijk en informatief antwoord op de vraag welke ik in zelfbouw/modificatie heb gesteld? Ik neem aan dat je mijn kennis niveau een beetje kunt peilen, maar van bi-wiren weet ik alleen de theorie. Ik vraag daar om praktische tips om de zooi zo "audiofiel" mogelijk aan te sluiten. En commentaar op de kabelkeuze is ook heel welkom. Ik kom namelijk liever niet na aanschaf tot de conclusie dat ik een sliert kopererts in een fancy verpakking heb gekocht. Ik hoor de hele wereld over WBT connectors. En ik weet ook dat je een Premium Mastercard nodig hebt om die dingen te kunnen betalen (of lang sparen), maar zijn er ook redelijke alternatieven of is WBT, net als Microsoft is op operatingsystem gebied, de kunstmatige prijsopdrijver die beweert dat er geen concurentie is? Mijn excuses aan de mensen die zich nu aangesproken voelen, maar ik vind 100 gulden voor een plugie een beetje overdreven. Of moet ik echt 100 gulden voor een plugie neertellen omdat er echt neits beters te krijgen is. Hoeveel van die plugies heb ik nodig als ik bi-wire en zo voort. Geef gewoon een antwoord op een hoop vragen die je zelf ook gehad hebt over bi-wire'n en misschien lost dat vanzelf mijn en misschien andersmans problemen op. Bij voorbaat dank, Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest merksteijn Posted 13 februari 2001 Report Share Posted 13 februari 2001 Hallo Henk, Wil je serieus naar DolBy Digital en meerder jaren muzikaal plezier van je installatie? Stel de aanschaf dan nog even uit tot je budget iets ruimer is dan f.1000,00. Onkyo begint met dolby digital vanaf f.1.200,00. Maar zo zijn er meerder MARANTZ en DENON maken ook enkele zeer betaalbare en goede receivers. Wil jij je wat breder oreinteren kom dan naar de HiFi Video Show Overijssel op 17 en 19maart te Hengelo. zie verder onder de rubriek EVENTS. Met vriendelijke groet, Merksteijn beeld & geluid Theo buitink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest den Posted 13 februari 2001 Report Share Posted 13 februari 2001 Als nieuw aanwezige hier, is het wel een grappige binnenkomer. 2 wkn terug nog geluisterd naar een Sony Str - 545, met een rondje B&W's eraan hangen. Nou, je hoeft geen audiophiel te zijn om knettergek te worden van de extreem harde ruisende sis,volgens verkoper een probleem van dat specifieke model..een ander model van Sony, moet ik toegeven klonk stukken beter(zelfde speakers), de str 940 prijs rond de f1250,- ... Groet, den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sony-Fan Posted 27 februari 2001 Report Share Posted 27 februari 2001 Hallo Allemaal, hier ben ik dan, wil even zeggen dat ik een str-db940 uit de QS serie van Sony heb, en dat is een van de allerbesten in z'n klasse. Kijk maar bij de marantz sr7000: daarbij staat als alternatie de DB-940 die bijna de helft goedkoper is! Dus wil ik toch even kwijt: dat Sony dus de allerbeste is in z'n klasse! Sony Rulezzz!!! Groeten daaro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest High Fi Posted 28 februari 2001 Report Share Posted 28 februari 2001 Ik heb ook de SONY STR-DB940 geluisterd met een SONY DVD speler en JBL XTi 80 (front) en XTi 60 (rear) en een XTi 10c (center) speakers en was zeer onder de indruk. Ik ben ook van plan om deze receiver aan te schaffen maar heb deze nog niet goedkoper kunnen vinden dan 1400,-. Weet iemand een adres waar het goedkoper is? Buiten dat deze receiver goed klinkt ziet het er ook nog erg mooi uit. Maar dat geldt ook voor de Onkyo en Denon in die prijsklasse Er zal altijd een betere klinkende versterker of luidspreker te koop zijn maar ja je moet ook ergens een grens trekken en tevreden zijn En alles blijft toch een kwestie van smaak en die verschillen gelukkig nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts