Jump to content

Twijfelachtige recensies in audiobladen

rodymu
 Share

Recommended Posts

Ik vraag mij af wat de waarde is van recensies die in audiobladen of audio-websites gepubliceerd worden. Ik doel hiermee op de zogenaamde professionele recensies.

Al een aantal keren heb ik slechte ervaring gehad met apparatuur die door bladen als fantastisch werd beoordeeld.

Onlangs heb ik een 5 jaar oude Kenwood DP-7090 CD-speler gekocht. In verschillende bladen en op verschillende sites werd de speler de hemel ingeprezen. Des te groter was de teleurstelling toen ik het apparaat bij mij thuis beluisterde. Het is geen slechte speler, maar hij haalt het niet bij mijn 17 jaar oude -eveneens- Kenwood! Verschillende van mijn klanten hebben dit kunnen beamen.

Zo krijg ik apparatuur ter reparatie die naar mijn gevoel veel beter of slechter is dan de recensies of de publieke opinie wil doen geloven.

Ook kan ik mij het begintijdperk van de CD-speler nog herinneren. Van een vriend had ik een simpele Sony-speler te leen gehad en ik was verkocht. Mijn keuze was gevallen op een Akai, gewoon vanwege het uiterlijk. Thuis gekomen dacht ik dat het apparaat defect was want het klonk werkelijk nergens naar. Wel wist ik dat de Philipsen toen referentiespelers waren, maar ze waren zo lelijk en met piepende laadjes! Ik wist niet hoe snel ik de Akai terug moest brengen en om moest ruilen tegen voor een Philips. Niet veel later las ik dat de bewuste Akai bij het blad Audio & Techniek als referentiespeler werd gebruikt!

Graag ben ik ge

Verschillende kennissen van mij zweren bij oudere zo niet zeer oude apparatuur.

Ikzelf val daar ook onder.

De zogenaamde nieuwe lichting heb ik al eens onder de loep genomen en tot nu toe viel het zwaar tegen; met name de versterkers.

Het is gewoon diep triest om te horen hoe de versterkers van tegenwoordig presteren!

Al een aantal keren heb ik slechte ervaring gehad met apparatuur die door bladen als fantastisch werd beoordeeld.

Je moet recenties nooit als een absoluut gegeven zien. Recenties kunnen een uitstekende richtlijn zijn als je een bepaalde recencent een langere periode volgt en ook de apparatuur die hij bespreekt regelmatig beluisterd. Zo kun je een soort van referentie opbouwen. Vinden "hij/zij/hullie/zullie" er dit en dat van, dan valt het bij mij in de catagorie .xyz.

Hetzelfde voor muziekrecencenten. Filter eerst de trends er uit, dan de recencenten die nou niet bepaald de zelfde ideeen hebben als jijzelf. Bij wat er dan over blijft kunnen een aantal te beluisteren zaken zitten. Maar natuurlijk altijd in de gaten houden of je het kind niet met het badwater weggooit.

Tot nu toe ben ik nog nooit uitgegaan van een recensie om iets te kopen. Nou is dat ook niet zo gek want ik kom pas net kijken bij dit hele gebeuren. Maar als ik de recensies lees heb ik er ook niets aan. Het is altijd zweverig gedoe en er wordt heel vaak gedaan alsof alleen de apparatuur invloed heeft op de beleving van het geluid.

Persoonlijk hect ik dan ook niet zoveel waarde aan recensies in bladen, niet alleen omdat ik er niets wijzer van wordt, maar ook omdat ze heel vaak heel saai zijn om te lezen.

Overigens vind ik recensies van "niet-recensisten" vaak een stuk beter omdat zij veel minder zweverig taalgebruik hanteren.

Overigens vind ik recensies van "niet-recensisten" vaak een stuk beter omdat zij veel minder zweverig taalgebruik hanteren.

Ik ben dat met je eens behalve als ze hun eiegn spullen recenseren kijk maar op deze site bij reviews, als je dat moet geloven..................

Klopt, maar dat is ook logisch. Je gaat natuurlijk geen geld uitgeven aan apparatuur die je niet goed vindt. Geen enkele recensie is helemaal objectief, maar als je je eigenspulen gaat recenseren is het alles behalve objectief. Maar dat houdt het ook leuk.

Ik vraag mij af wat de waarde is van recensies die in audiobladen of audio-websites gepubliceerd worden. Ik doel hiermee op de zogenaamde professionele recensies.

Onlangs heb ik een 5 jaar oude Kenwood DP-7090 CD-speler gekocht. In verschillende bladen en op verschillende sites werd de speler de hemel ingeprezen. Des te groter was de teleurstelling toen ik het apparaat bij mij thuis beluisterde. Het is geen slechte speler, maar hij haalt het niet bij mijn 17 jaar oude -eveneens- Kenwood! Verschillende van mijn klanten hebben dit kunnen beamen.

Zo krijg ik apparatuur ter reparatie die naar mijn gevoel veel beter of slechter is dan de recensies of de publieke opinie wil doen geloven.

Ook kan ik mij het begintijdperk van de CD-speler nog herinneren. Van een vriend had ik een simpele Sony-speler te leen gehad en ik was verkocht. Mijn keuze was gevallen op een Akai, gewoon vanwege het uiterlijk. Thuis gekomen dacht ik dat het apparaat defect was want het klonk werkelijk nergens naar. Wel wist ik dat de Philipsen toen referentiespelers waren, maar ze waren zo lelijk en met piepende laadjes! Ik wist niet hoe snel ik de Akai terug moest brengen en om moest ruilen tegen voor een Philips. Niet veel later las ik dat de bewuste Akai bij het blad Audio & Techniek als referentiespeler werd gebruikt!

Graag ben ik ge

"Dit heb ik ervaren met de Quad 11 en 12L. Ik had veel lovende recensies gelezen op internet en in de what hifi, maar wat viel het geluid tegen. Ik vond het zo dof klinken"

ja en voor mij klinken die quadjes goed en zeker niet dof.

:P jij hebt ze thuis staan? :P;)

Mijn persoonlijke ervaring is dat je recensies goed moet lezen om de minpunten te achterhalen. Meestal worden ze wel genoemd, maar weggemoffeld in wollige taal, of verstopt tussen voordelen. Op zich logisch, want als een recensent een bepaald merk openlijk afkraakt, dan adverteren die natuurlijk nooit meer in je blad en daar wordt tenslotte hun salaris van betaald!

Tevens heeft elk merk zijn eigen klank en dat kun je wel of niet mooi vinden. Smaken verschillen nu eenmaal en hetzelfde geld voor onze oren en de mate waarin we inmiddels gehoorschade hebben opgelopen (a.g.v. leeftijd of lawaai).

Persoonlijk ben ik het zeker niet altijd eens met de mening van recensenten, maar anderzijds kun je vaak wel veel uit recensies halen met betrekking tot de gebruikte technieken en gebruiksmogelijkheden. Voor je een apparaat koopt moet je er natuurlijk altijd zelf naar luisteren ... niet alleen bij de dealer, maar ook in je eigen setup thuis.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat Stereoplay altijd de duurste apparaten bovenaan zet. Kijk maar eens naar DVD spelers van Arcam of electrostaten van Quad, die staan tussen twee maal zo dure apparaten. Overigens denk ik wel dat ze bij twijfel de prijs laten meespelen ;) Daarnaast is het natuurlijk ook vaak zo dat duurdere apparaten compromislozer gebouwd zijn en zodoende meer potentie hebben ... dat moet dan nog wel even matchen met de rest van je set ... :ph34r:

Hoi,rodymu.Heb zelfde ervaring met Kenwood 7090.Klonk in mijn oren te klinisch.Heb zelf nog wat oude kenwoods staan ,goedkoper ook nog,die klinken veel natuurlijker.Heb zelf het idee dat modernere versies van apparatuur steeds klinischer van klank gaan worden.Hou je van klassiek zoals ik,dan klinkt dat niet verheffend .Heb voor de lol een 10 jaar oude voorganger van de 7090 gekocht,de DP-5050,ook zeer goed getest(toenmalig topmodel net als de 7090 later),die bleek wel perfekt te kunnen klinken.Zelfde verhaal gaat ook op voor hun versterkers,klankbeeld loopt van warm toen naar klinisch nu. Groet,Paul