Jump to content

bolle speakerbehuizing

jonnie
 Share

Recommended Posts

hallo allemaal,

wie heeft er ervaring met een bolle luidsprekerbehuizing? Ik heb sinds een tijdje de beschikking over een set betonnen, holle luidsprekerkasten en was benieuwd of iemand er ervaring en tips over heeft. wat direct opviel was het overbodig zijn van dempingsmateriaal.

:blink:

Ha Jonnie (welkom)

Ik neem aan dat je dit topic al gezien had (hier of elders)

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4813

Maar over die betonnen (?) bollen (neem aan dat ze ook in je Avatar te zien zijn), kun je daar iets meer van vertellen. Zelfbouw of kant en klaar??

Ik zelf wil nog steeds eens experimenteren met een bolvormige spekaer van bv ferrocement (=beton + kippengaas), met daarin bv een coax unit ala seas.

Een bol heeft het ideale afstraal patroon. is sterk (ei) dus minimale resonanties. Misschien ook minder/geen staande golven (eigenlijk vraag ik me dat af) en dus geen wanddemping nodig?

Ik heb ze zelf gebouwd, ben er al een tijdje mee bezig en heb inmiddels 3 verschillende afmetingen weten te fabriceren; 30, 40 en 50 cm in diameter. Het heeft me erg veel tijd gekost voor ik zover ben gekomen en ben nu eindelijk op het punt om de units goed af te filteren. Die van mijn avatar zijn idd mijn speakers, 40 cm in diameter met vifa chassis. Helaas heb ik weinig ervaringen te delen maar in verhouding tot mijn vorige, houten kasten is toch erg veel verschil te horen, (en te voelen, lichamelijk :P )

groet

lang verhaal, twee jaar experimenteren maar na veel prototypen en mislukte projecten toch de juiste grondstoffen gevonden.

De details houd ik mischien liever voor mezelf maar ze zijn 2,5 dik van vezelgebonden cement, afgewerkt met een structuurcoat.

Okay, dat is op zich je goed recht.

Commerciele aspiraties?  ;)

Op zich wel, maar dan gaat ie onze ervaring en tips te gelde maken, terwijl wij niet mogen weten hoe hij het doet met dat materiaal? :P:D

btw ziet er goed uit. ;)

In eerste instantie niet, was gewoon es wat geks van plan, maar via kenniskring kon ik toch wat verkopen, dus ik ben er wel mee doorgegaan om uiteindelijk voor mezelf het ultieme ontwerp te behalen. Op een gegeven moment dacht ik wel dat er geld in zit, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Het moet dus eerst maar hobby blijven.

hallo allemaal,

wie heeft er ervaring met een bolle luidsprekerbehuizing? Ik heb sinds een tijdje de beschikking over een set betonnen, holle luidsprekerkasten en was benieuwd of iemand er ervaring en tips over heeft. wat direct opviel was het overbodig zijn van dempingsmateriaal.

:blink:

Je hebt natuurlijk een enorm voordeel wat betreft afstraalpatroon en ontbreken van kastresonanties. Toch zou ik het ook eens met dempingsmateriaal proberen. Staande golven zijn namelijk ook in een bol aanwezig, zelfs vrij sterk, omdat de wanden inwendig overal dezelfde afstand tot elkaar hebben. B&W zegt hier iets over in hun Nautilus800 white paper, bladzijde 20 en 21.

Groetjes, Jeroen

Het moet dus eerst maar hobby blijven.

Dan blijft het leuk ook. Er zijn ontzettend veel speakerbouwers op de wereld, en daar zitten hele goeie tussen. Het lijkt me erg lastig om daar iets mee te gaan verdienen.

Het laag maakt weinig verschil met of zonder dempingsmateriaal. het enige gekke is dat een bepaald, klein frequentiegebied naar schatting rond 1000 Hz zonder demping enorm 'nagalmt'. met 3 wattenschijfjes van m'n vriendin is dit probleem opgelost!!?

Het moet dus eerst maar hobby blijven.

Dan blijft het leuk ook. Er zijn ontzettend veel speakerbouwers op de wereld, en daar zitten hele goeie tussen. Het lijkt me erg lastig om daar iets mee te gaan verdienen.

ik probeer natuurlijk wel wat te verkopen om m'n ontwikkelingen er uit te houden maar het zal zeker geen jaren brood op de plank brengen...

Het laag maakt weinig verschil met of zonder dempingsmateriaal. het enige gekke is dat een bepaald, klein frequentiegebied naar schatting rond 1000 Hz zonder demping enorm 'nagalmt'. met 3 wattenschijfjes van m'n vriendin is dit probleem opgelost!!?

aha de demake-up truuk! :D

mooie speakers trouwens heb je er ook een grotere foto van ?

gr Robert

Ik weet het niet zeker hoor, maar het zou als volgt kunnen zijn: bol is inwendig 0.35 meter, geluidsnelheid is 343 m/s, dan past daar om het centrum van de bol heel mooi een geluidsgolf in van 980 Hz die alom en rondom aanwezig is ;) Maar eigenlijk zou ik hem vooral ook verwachten op de halve golflengte, 490 Hz dus :unsure:

Groetjes, Jeroen

Was dat Focal ei niet van gips? Dacht overigens dat het iets kleiner was. Heb ergens nog wel een Focal folder waar ie opstaat (maar misschien hebben ze meerdere eieren gelegd).

Overigens zuller er best wel meer bolvormig speakers geweest zijn, volgens mij zijn er momenteel ook wat op de markt.

Was dat Focal ei niet van gips? Dacht overigens dat het iets kleiner was. Heb ergens nog wel een Focal folder waar ie opstaat (maar misschien hebben ze meerdere eieren gelegd).

Overigens zuller er best wel meer bolvormig speakers geweest zijn, volgens mij zijn er momenteel ook wat op de markt.

Tja Duck het is al een "poosje" geleden, voor zover mijn herinnering teruggaat leek me dat wel het juiste formaat. Wel was hij volgens mij van gips <_<

lang verhaal, twee jaar experimenteren maar na veel prototypen en mislukte projecten toch de juiste grondstoffen gevonden.

De details houd ik mischien liever voor mezelf maar ze zijn 2,5 dik van vezelgebonden cement, afgewerkt met een structuurcoat.

Forums als deze zijn er om kennis te delen. Ik zou het persoonlijk naar vinden als je hier alleen komt om kennis te vergaren of om betonnen bollen te verkopen...

Ik zag trouwens pas geleden in een magazine kasten, gebouwd van keramiek, gebouwd als een soort banaan met de units aan de einden. Het zag er zeer fraai uit. Het leek me voor de zelfbouwer niet te doen, zeer bewerkelijk.

Je kunt gaan kijken naar de oude Gallo luidsprekers. Ik heb de Solo beluisterd en was er op verliefd, maar het zat toen niet mee, dus niets geworden.

Cabasse heeft ook een model of twee met ronde boxen. Niet gehoord, maar wel behorlijk in de priijzen.

Review van Solo

Eigenaars review van Reference (oude model)

Foto van de oude Reference