erik klijnsmit Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 jongelui, naar aanleiding van een uitdaging van richard en ruud, nu toch wel een heel bijzonder topic . een topic over de sublieme weergavekwaliteit van een elektrostatische weergever. sinds een aantal jaren speel ik met de meest uiteenlopende speakers, -dynaudio/focal zelfbouw -acoustat hybride esl -dynaudio/scanspeak zelfbouw -acoustat full range esl -betonnix in div opstellingen. daarnaast al heel wat speakers gehoord , en uitgebreid beluisterd. maar er is nog steeds maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2004 Author Report Share Posted 24 augustus 2004 ben ik nou een opschepper?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Hoi Erik Kom ik zeker eens een keer doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Iedereen is gewoon overtuigd van de waarheid die in dit verhaal schuilt..... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Erik als jij mij een paar esl's schenkt zal ik jeniet tegenspreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Erik ik ben het helemaal met je eens ! (zou wel raar zijn als ik het niet was terwijl ik ELS's heb staan) groet, Michael Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2004 Author Report Share Posted 24 augustus 2004 Erik als jij mij een paar esl's schenkt zal ik jeniet tegenspreken. speek me dan maar tegen je hebt toch geen gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Ik ga een poging wagen om ze zelf te bouwen en als ik dat gedaan heb zal ik een oordeel vellen over de geluidskwalitiet/mijn handigheid. Zal waarschijnlijk niet al te best klinken, maar het wordt zeker een interessante ervaring Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 ik heb ook esl's GEHAD gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Erik als jij mij een paar esl's schenkt zal ik jeniet tegenspreken. speek me dan maar tegen je hebt toch geen gelijk wat ik heb begrepen dat de QUAD ESL 988 en vooral de QUAD ESL 989 nogal de ruimte en een diepe buidel nodig hebben aangezien ik geen van bijde heb, ik denk zelfs dat de esl physiek niet in mijn woonkamer past zonder heel erg in de weg te staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2004 Author Report Share Posted 24 augustus 2004 Erik als jij mij een paar esl's schenkt zal ik jeniet tegenspreken. speek me dan maar tegen je hebt toch geen gelijk wat ik heb begrepen dat de QUAD ESL 988 en vooral de QUAD ESL 989 nogal de ruimte en een diepe buidel nodig hebben aangezien ik geen van bijde heb, ik denk zelfs dat de esl physiek niet in mijn woonkamer past zonder heel erg in de weg te staan. een esl moet idd minimaal een halve meter vanaf de achterwand staan. maar moet een conus speaker dit eigenlijk ook niet ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 een esl moet idd minimaal een halve meter vanaf de achterwand staan. maar moet een conus speaker dit eigenlijk ook niet ?? Nou bij een gesloten speaker hoeft het niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 ben ik nou een opschepper?? Nee hoor Erik, helemaal niet. Je hebt het thuis mooi voor elkaar. Ik zou maar uitkijken met een andere voorversterker dan die AVM, wie weet kun je dan weer helemaal opnieuw beginnen... Wat een ESL in ieder geval mooi doet is coherent muziek reproduceren, en dat geeft een hoop rust. Als je ervan houdt structuren in een compostie goed te doorzien -en daar houd ik ook van- dan is dat een sterk punt. Verder hoef je niet zo bang te zijn voor een chronische vervorming van de reproduktie zoals bij nogal wat dynamische systemen - al went dat ook wel weer na verloop van tijd . Wat een ESL niet heeft dat zijn 'kloten'. Het masseert niet, het beukt niet, het knalt niet als het dat eens een keer moet doen (als de buren niet thuis zijn). Het blijft allemaal wat te lief, te netjes. Dat hoeft helemaal niet in mindering te worden gebracht op de waardering die je voor de ESL-muziekweergave hebt. Het hangt er maar weer vanaf wat je winst of wat je een gebrek vindt. Ik houd gewoon af en toe van wat krachtig live werk. Een voelbare orgeltoon, in laag en middengebied bijvoorbeeld. En dat lukt met een ESL toch niet zo goed als met een dynamisch systeem. Anders had ik wel een ESL gekocht. Ik moet toegeven dat ik bij Kermit anderzijds wel verbaasd was hoever je op de ESL's met een paar goede versterkers kon komen Voor de finishing touch moet je dan af en toe maar naar een echt orgelconcert; en over het aantal daarvan heb ik hier in de regio -m.n. in de zomer- niet te klagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 ik heb geen raare uitgangen aan de achterkant van mijn speakers, ze staan zo'n 25 cm van de muur. Mijn woon kamer is 3* 4 meter en daar staan 2 tavels in 1 3 zits bank een boekenkast een hifi meubel een een grote stoel in. Dus waar laat ik de ESL als ik al 3000 euro de paar of stuk?? over had voor speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 maar er is nog steeds maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2004 Author Report Share Posted 24 augustus 2004 ben ik nou een opschepper?? Nee hoor Erik, helemaal niet. Je hebt het thuis mooi voor elkaar. Ik zou maar uitkijken met een andere voorversterker dan die AVM, wie weet kun je dan weer helemaal opnieuw beginnen... Wat een ESL in ieder geval mooi doet is coherent muziek reproduceren, en dat geeft een hoop rust. Als je ervan houdt structuren in een compostie goed te doorzien -en daar houd ik ook van- dan is dat een sterk punt. Verder hoef je niet zo bang te zijn voor een chronische vervorming van de reproduktie zoals bij nogal wat dynamische systemen - al went dat ook wel weer na verloop van tijd . Wat een ESL niet heeft dat zijn 'kloten'. Het masseert niet, het beukt niet, het knalt niet als het dat eens een keer moet doen (als de buren niet thuis zijn). Het blijft allemaal wat te lief, te netjes. Dat hoeft helemaal niet in mindering te worden gebracht op de waardering die je voor de ESL-muziekweergave hebt. Het hangt er maar weer vanaf wat je winst of wat je een gebrek vindt. Ik houd gewoon af en toe van wat krachtig live werk. Een voelbare orgeltoon, in laag en middengebied bijvoorbeeld. En dat lukt met een ESL toch niet zo goed als met een dynamisch systeem. Anders had ik wel een ESL gekocht. Ik moet toegeven dat ik bij Kermit anderzijds wel verbaasd was hoever je op de ESL's met een paar goede versterkers kon komen Voor de finishing touch moet je dan af en toe maar naar een echt orgelconcert; en over het aantal daarvan heb ik hier in de regio -m.n. in de zomer- niet te klagen. beste picoso, je verhaal klopt een esl is idd te lief , afgelopen zaterdag was ik bij een openlucht concert van een symphonie orkest. omdat dit hele gebeuren met een PA installatie werd versterkt , ben ik niet voor het orkest gaan staan , maar erachter (bij het slagwerk), dus niet met die vreselijke PA speakers in mijn giechel. ik luisterde dus onversterkt naar het orkest, van heel dichtbij. pas dan voel je hoeveel power zo'n symphonie orkest nog heeft . en dat krijg je met een esl niet voorelkaar. maar als ik daartegenover bijv. een trio van bach opzet, dan moet ik even niet aan conusluidsprekers denken of aases tod van peer gynt , gaat helemaal fout op een stel conussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 maar er is nog steeds maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 ik heb ook esl's GEHAD gr Robert Ik ook maar nu niet meer Maar beste Erik..jij bent toch een orgel-liefhebber weet jij welk systeem daar het dichtst bijkomt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fritzzel Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 Beste Erik, forumgenoten, Ik sluit mij volledig aan bij alle positieve opmerkingen over elektrostaten. Ik heb mijn Audiostatics nu 12 jaar en ik heb ze destijds in een opwelling gekocht omdat ik bij Vogelezang in Maastricht meende een echt orkestje te horen spelen in een van de luisterruimtes. Ik dacht nog wat leuk daar ga ik even naar toe, maar je raadt het al er stonden alleen maar twee plankjes.... Na 2 luistersessies, en een enorme rode girostand is het daarna nooit meer goed gekomen met het luisteren naar houten dozen met van die papierflappen er in (even lekker doordraven) Ik hoor altijd kleuring, en rare bijgeluiden. En wat betreft het volume en de laag weergave niets te klagen, en ook hier sluit ik me bij Erik aan: Kom maar luisteren... Groeten Fritzzel O ja en nog even een toevoeging over hoornluidsprekers, die hoor ik altijd op de ijsbaan en het voetbalstadion, gaat wel hard ja maar is dat ook al hifi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 24 augustus 2004 Report Share Posted 24 augustus 2004 O ja en nog even een toevoeging over hoornluidsprekers, die hoor ik altijd op de ijsbaan en het voetbalstadion, gaat wel hard ja maar is dat ook al hifi? Fritzzel toch btw hoorde ik Vogelzang uit Maastricht Was toen ook mijn dealer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 O ja en nog even een toevoeging over hoornluidsprekers, die hoor ik altijd op de ijsbaan en het voetbalstadion, gaat wel hard ja maar is dat ook al hifi? De kunst van een hoorn is juist dat ie zacht zo weinig hoeft te doen dat ie heerlijk onvervormd klinkt, bij mn klipsch la scala heb ik dat trouwens altijd. Een esl gaat prachtig met kamermuziek vind ik (zelf gehad martin logan cls hier) Maar als het er wat heftiger aan toe gaat trekken ze het niet voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik houd gewoon af en toe van wat krachtig live werk. Een voelbare orgeltoon, in laag en middengebied bijvoorbeeld. En dat lukt met een ESL toch niet zo goed als met een dynamisch systeem. De meest indrukwekkende laagweergave die ik ooit gehoord heb was van dat enkele 18 cm woofertje van de jk ref 2. Echt zwaar indrukwekkend, niet normaal meer, dat heb ik geen enkele luidspreker die ik ooit gehoord heb zo zien doen, al zal dat ook de muziekkeuze hier zeker invloed op hebben gehad. Toen ik hoorde dat deze speaker "maar" tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik vind ESL ongelooflijk mooi klinken. Adembenemend mooi. Had ik ook kunnen hebben. Ik heb zelf alleen Magnepans. Vind ik ook adembenemend mooi. Was gewoon een kwestie van gelegenheid: zeer aantrekkelijke tweedehandsaanbieding op het moment dat ik dacht: 'ik wil een nieuwe set'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik houd gewoon af en toe van wat krachtig live werk. Een voelbare orgeltoon, in laag en middengebied bijvoorbeeld. En dat lukt met een ESL toch niet zo goed als met een dynamisch systeem. De meest indrukwekkende laagweergave die ik ooit gehoord heb was van dat enkele 18 cm woofertje van de jk ref 2. Echt zwaar indrukwekkend, niet normaal meer, dat heb ik geen enkele luidspreker die ik ooit gehoord heb zo zien doen, al zal dat ook de muziekkeuze hier zeker invloed op hebben gehad. Toen ik hoorde dat deze speaker "maar" tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 jongelui, naar aanleiding van een uitdaging van richard en ruud, nu toch wel een heel bijzonder topic . een topic over de sublieme weergavekwaliteit van een elektrostatische weergever. sinds een aantal jaren speel ik met de meest uiteenlopende speakers, -dynaudio/focal zelfbouw -acoustat hybride esl -dynaudio/scanspeak zelfbouw -acoustat full range esl -betonnix in div opstellingen. daarnaast al heel wat speakers gehoord , en uitgebreid beluisterd. maar er is nog steeds maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts