conqubite Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 De meesten hebben geen idee wat echt laag is. De meest idiote claims kom je tegen. Goede laagweergave krijg je alleen met grote, zware kasten met grote woofers en geplaatst in grote ruimtes van minimaal 10 meter lengte. Aan de andere kant zit er muzikaal gezien in het frequentiegebied onder de 30 hz maar heel weinig. Aan de andere kant ziijn sommigen hun hele leven bezig met het zoeken naar de perfecte weergave van een 32 voeter.Het heeft allemaal met prioriteiten en perceptie te maken. De transfer van de immens grote opnameruimtes van concertzalen of kerken naar modale huiskamers geeft zo ontzettend veel verschillen. Wil je het laag net zo hebben als in die grote ruimtes? Als je er in slaagt de frequentie hoorbaar te maken, dan is het toch heel anders dan in zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 De ESL's bij Kermit klinken inderdaad erg mooi. De laatste keer dat ik bij Erik was en had hij andere ESL's als nu. Die vond ik eigelijk wat tegenvallen. De ESL's bij Paul Demo zijn gewoon niet tot leven te krijgen. Hybride ESL's zoals de Logans vindt ik het eigenlijk ook net niet. Die overgang hoor je toch wel erg duidelijk. Kortom niet alle ESL's klinken mooi (in mijn oren dan). De magnetostaten mag je niet als ESL zien, maar vind ik voordelen hebben. Het laag wordt n.l. beter weergegeven, en er kan meer druk in het geluid ontstaan. Ik heb hybride magnetostaten met conussen en ben daar op zich heel tevreden mee. Maar ik zou ook heel tevreden zijn over Quad 63 of magnetostaten, of een Master 3. Grote conussystemen vind ik vaak tegenvallen, hier is vaak zoveel aan gesleutld in de vorm van filters en andere trucks dat het geluid er onder lijdt. En dan de hoorn..... Een geweldige luidspreker voor dynamiek en live reproductie. Echter meestal iets minder precies. Eigenlijk is er geen een luidspreker die alles goed doet. Het blijft toch een compromis. En dan gaat het erom in welk compromis je je het best kunt vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Eigenlijk is er geen een luidspreker die alles goed doet. Het blijft toch een compromis. En dan gaat het erom in welk compromis je je het best kunt vinden. Als je de profi's moet geloven, is het toch de hoorn en hoog rendement... Ik weet het nog niet... so don't shoot the messenger Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 augustus 2004 Author Report Share Posted 25 augustus 2004 ik heb ook esl's GEHAD gr Robert Ik ook maar nu niet meer Maar beste Erik..jij bent toch een orgel-liefhebber weet jij welk systeem daar het dichtst bijkomt Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 ik heb ook esl's GEHAD gr Robert Ik ook maar nu niet meer Maar beste Erik..jij bent toch een orgel-liefhebber weet jij welk systeem daar het dichtst bijkomt Een speaker met voor iedere toon een ander TL misschien? Groet, Hans. p.s. nog een organist Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 augustus 2004 Author Report Share Posted 25 augustus 2004 ik heb ook esl's GEHAD Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 jongelui, naar aanleiding van een uitdaging van richard en ruud, nu toch wel een heel bijzonder topic . een topic over de sublieme weergavekwaliteit van een elektrostatische weergever. sinds een aantal jaren speel ik met de meest uiteenlopende speakers, -dynaudio/focal zelfbouw -acoustat hybride esl -dynaudio/scanspeak zelfbouw -acoustat full range esl -betonnix in div opstellingen. daarnaast al heel wat speakers gehoord , en uitgebreid beluisterd. maar er is nog steeds maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 en dat komt mooi uit voor een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Electrostaten blijven een apart soort speaker. Je houd ervan of je brand het helemaal af tot de grond. In het hoog...magnifiek. Ik denk dat geen enkele tweeter of zelfs hoorn die hieraan kan tippen zo zuiver in weergave. En het staat nog sjiek ook een dunne speaker. Maarja het laag blijft klote in mijn oren. Wat betreft over jobton de meeste mensen weten niet waarover ze lullen. Ben ik het volledig met je eens. Om een toon van 20hz neertezetten is vrijwel onmogelijk in een normale woonkamer [of hij mot zo'n 10 a 11mtr lang zijn en behoorlijk breed] Het heeft idd lucht nodig enz. Maar er is nog een oplossing en dat is het laag reguleren d.m.v. demping. Zo kun je toch het gewenste resultaat bereiken met een grote speaker...strak vol laag zonder het getril in je stoel. Maarja ik heb altijd liever teveel [zodat ik het kan minderen/tunen zoals ik het wil] als teweinig met bookshelfs [mijn ervaringen] zijn niet zo denderend met bookshelfs....ze klinken goed enz maar telief. Dat is mijn ervaring dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Als je de fouten niet hoort van de esl speakers valt er erg goed naar te luisteren. er zijn mensen die erg gevoelig voor die fouten zijn, die kunnen niet naar esl's luisteren. Ik word ook gestoord van de vervorming (doppler effect van het hoog) en kan er kort naar luisteren. De CLS (1) van ML heeft bijna geen dopler vervorming en ziedaar,een van de voor mij mooiste speakers ooit, het kan dus wel. En mensen die nog nooit sub (16-32Hz) uit een normale speaker in een normale ruimte hebben gehoord, doen iets chronisch fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Laatst nog de ESL 989 (die ik ook heb) gehoord in een kamer met een lengte van 15 meter! De 16 en 32 voeters van het orgel waren daar dus tastbaar (eigenlijk niet echt hoorbaar) aanwezig! Dat lukt mij dus niet met deze prachtige ESL thuis in een kamer van 4 bij 6 Eens en te meer blijkt dat je voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Je komt niet onder de resonantie freqentie van je ruimte als je de staande golven hun gang laat gaan. gebruik tubetraps of b.v. een Ultracurve om de staande golven te temmen en hup je kunt wel lager dan je res.freq. horen en voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Je komt niet onder de resonantie freqentie van je ruimte als je de staande golven hun gang laat gaan. gebruik tubetraps of b.v. een Ultracurve om de staande golven te temmen en hup je kunt wel lager dan je res.freq. horen en voelen. Publiceer eens wat, Pietje! Hier zullen ze bij de AES van opkijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Als je de fouten niet hoort van de esl speakers valt er erg goed naar te luisteren.er zijn mensen die erg gevoelig voor die fouten zijn, die kunnen niet naar esl's luisteren. Ik word ook gestoord van de vervorming (doppler effect van het hoog) en kan er kort naar luisteren. De CLS (1) van ML heeft bijna geen dopler vervorming en ziedaar,een van de voor mij mooiste speakers ooit, het kan dus wel. Uitgerekend een ESL heeft weinig last van doppler effect omdat de membraanuitslag eigenlijk altijd minimaal omdat het oppervlak zo groot is. Bedoel je misschien andere vervorming? En mensen die nog nooit sub (16-32Hz) uit een normale speaker in een normale ruimte hebben gehoord, doen iets chronisch fout. De meeste mensen die naar 20Hz luisteren in een 'gewone' luisterruimte doen iets chronische fout Het kost een hoop moeite, geld en ruimte om de laagste tonen van een orgel relatief zuiver de kamer in te sturen. De meeste mensen hebben dat (geld, tijd, ruimte enz) niet, dus kunnen zich beter met hun speaker richten op 35Hz en hoger, wat overeenkomt met een normaal muziekprogramma. IMHO Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Erik, Ik denk toch dat je ooit eens naar de van Medevoort RE8.5 moet luisteren.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Je komt niet onder de resonantie freqentie van je ruimte als je de staande golven hun gang laat gaan. gebruik tubetraps of b.v. een Ultracurve om de staande golven te temmen en hup je kunt wel lager dan je res.freq. horen en voelen. Publiceer eens wat, Pietje! Hier zullen ze bij de AES van opkijken... Valt niets te publiceren. tis (ongeveer) net als met de Q van een speaker, trek de 'Bult' vlakker en het laag gaat strakker en dieper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 augustus 2004 Author Report Share Posted 26 augustus 2004 Je komt niet onder de resonantie freqentie van je ruimte als je de staande golven hun gang laat gaan. gebruik tubetraps of b.v. een Ultracurve om de staande golven te temmen en hup je kunt wel lager dan je res.freq. horen en voelen. beste pietje , wat is de f.res. van je kamer dan ??? hier kom je alleen achter denk ik tijdens een flinke aardbeving. over de lengte van de kamer t.o.v. de kwaliteit van het laag ben ik het met de meeste niet eens. anders gezegt , het laag in een huiskamer is ALTIJD klote. je hebt nl niet alleen te maken met de lengte van de kamer , maar ook met de breedte en de hoogte . ook tussen vloer en plafond kan zich een staande golf nestelen , of tussen twee wanden , en die afstanden zijn heel wat kleiner dan de lengte van je kamer . dus wie zegt dat ie geen laagproblemen heeft omdat zijn kamer 15 meter lang is , heeft het mis. pas geleden was ik bij een orgelconcert in een grote kerk. maar hier werd niet met een pijporgel gespeeld , maar met een heel groot elektronisch orgel (een johannes) met daaraan twee flinke speakers (ze leken op de infinity kappa 9?) . dit stond in het transept van de kerk opgesteld . ruimte genoeg zou je zeggen , hoogte , breedte lengte , allemaal minimaal 25 meter , de speakers 5 meter vanaf de wand. en ik zat op 15 meter vanaf de speakers en het orgel . en dreunen dat het deed!! , niet normaal ! nee geen te ver opgengeschroefde woofer of zo , gewoon een staande golf , wand zodra ik een paar plaatsen opschoof naar achteren was het weg . dus beste mensen , het laag is op somigge plaatsen mooi en op sommige plaatsen niet . of het nou grote of kleine ruimtes zijn , elke ruimte heeft zijn sweetspot . het is alleen de kunst op die te vinden, en niet gaan lopen zeiken dat je kamer te klein is dal het laag niet goed klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Ik heb gisteravond ESL's gehoord met laag, en diep laag. Ik kom hier in 't weekend nog op terug in een recentie, omdat ik nu te weinig tijd heb om e.e.a. goed te omschrijven. Een ervaring om niet te vergeten..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Er is ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Dat van die rum is in ieder geval wel waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Er is ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 nou bacardi white superior is echt wel de beste mix voor coca cola. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 het laag in een huiskamer is ALTIJD klote. Helemaal mee eens! Vooral als er akelige verdubbelingen optreden, je door de pieken en dalen het bos niet meer kunt zien, of horen Eigenlijk is het nogal beroerd gesteld met onze kamertjes, soms gaat het aardig, vaak ook niet. Dat is niet anders in de concertzaal (hoewel de van Baerlestraat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markje Posted 27 augustus 2004 Report Share Posted 27 augustus 2004 ben ik nou een opschepper?? Ja, maar dat wist ik al van hifi.nl . Ik heb nog nooit een ESL gehoord, dus ik kan niet oordelen. Ik moet eerlijk zeggen dat gezien mijn muzikale voorkeur (voor de hear mensen: hardstyle, hardcore, techno, drum n bass en aanverwante soorten), ik erg verzot ben op een geweldige laagweergave. Ik denk dus dat ik met ESL's wat tekort kom in de onderste regionen van het audiospectrum. Tenzij ik ze zou ondersteunen met een sub... maar dan heb je weer een speaker. Zolang mijn voorkeur (ik luister wel andere muziek, maar dat is de minderheid), hou ik het bij gewone speakers. Het moet nu nog knallen, misschien over een paar jaar niet meer. Groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 27 augustus 2004 Report Share Posted 27 augustus 2004 Elke dag worden er nieuwe merken uitgevonden. Als ik naar boven scroll zie ik mensen, merken opnoemen die je volgens mij alleen verkrijgbaar zijn op een of andere derde rangs markt. Malboro,Barcardi enz. Je moet toch wel heel ver weg zijn als je het merk niet meer correct kan schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts