Jump to content

de sublieme weergave kwaliteit.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(...) Ik begrijp wat je bedoelt. Bij de Doelenshow was bij de demonstratie van de Tannoy Westminster? binnen 5 minuten meer dan de helft van de luisteraars weggelopen. Zo'n luidspreker heb ik ook wel eens gehad. :P

Beste Joboton,

Als de meeste mensen goede kwaliteit zouden weten te waarderen, dan werden er vast veel meer goede dan slechte luidsprekers gekocht.

Het tegendeel blijkt echter het geval te zijn.

Je ziet hetzelfde overigens bij allerlei andere dingen: de meeste mensen rijden in prutsautootjes, drinken hoofdpijnwijn, kopen hun meubels bij de Zweed en hun voedsel bij de Prijsvechter...

En hun CD's bij het Kruidvat. Daar heb je inderdaad al een aantal keren zeer enthousiast over gepost.

Zoals bij de andere dingen die genoemd worden, zitten ook hier goede en slechte dingen tussen. Mijns inziens meer slechte dan goede (de Ring is niet echt denderend, bijvoorbeeld), evenals veel werk van Bach, maar de 15 symfoni

Wat is het toch, dat de sterveling dwingt zijn onheil te zoeken?

Wat beweegt de argeloze toch naar zijn ondergang?

Zie toch, deze Beunky: hij dweept met Wagner!

Aanschouw deze Erik: het orgel heeft hij lief!

En zie: zij zoeken hun geluk waar het niet is te vinden:

electrostaten kunnen het Walhalla niet doen storten

en Br

spido heeft helemaal gelijk.

afgelopen zaterdag avond was ik weer in maassluis, bij een orgelconcert.

dit geluid , dit laag van de subbas open 16' en de bazuin 32' krijg je NOOIT uit een esl in je kamer .

NOOIT.

en ook een heftig stuk orkestwerk inclusief grote trom laat de esl dynamiekloos de kamer in vloeien .

maar dat is dan ook het ENIGE nadeel van de esl ;)

Beste Erik

Ook ik heb de nodige orgelconcerten bezocht. Niet heel vaak, maar toch met enige regelmaat. Er is geen enkele luidspreker dat het laag van een orgel in een grote kerk kan benaderen. Om de doodsimpele reden dat een huiskamer maar een fractie van de inhoud van een kerk heeft. Het gaat er dus om welke weglatingen het best te accepteren zijn. Voor mij is dat een beperking van de frequentiekarakteristiek: het hoeft voor mij echt niet onder de 35 of 40 Hz. Dan blijft de totaalklank veel meer in evenwicht. Daarom speel ik nu met een veel kleiner systeem dan vroeger.

(...) het hoeft voor mij echt niet onder de 35 of 40 Hz. Dan blijft de totaalklank veel meer in evenwicht. Daarom speel ik nu met een veel kleiner systeem dan vroeger.

Beste Joboton,

Kleinere luidsprekersystemen hebben tegenwoordig vaak een weergavebereik dat nauwelijks onderdoet voor dat van hun grotere collega's: metingen aan ruis en aan sinustoon bevestigen dat.

Ze wekken daardoor in de luisterruimte ook dezelfde problemen op (baskoppeling, staande golven).

Maar met muziekmateriaal zijn de verschillen tussen grote en kleine systemen van overigens gelijke kwaliteit zeer goed waarneembaar.

De grote systemen klinken vanzelfsprekender, natuurlijker, dynamischer (en toch rustiger), minder "compressed", machtiger & krachtiger, met meer autoriteit.

Raar hier waren mensen die rond 19 augustus en enkele dagen later nog aan het zeuren waren , jullie zijn gasten hier dus handel en toon een waardig gedrag hier op dit forum ten opzichte van de andere leden ,en niet te vergeten jullie gastheer

Nu moet ik constateren dat er maar bar weinig over blijft van al die woorden als ik weer moet vastellen dat er maar weer wat los geouwehoerd wordt over al en nog wat . Terwijl het thema gaat over sublieme weergave kwaliteit . Het is ook steeds weer hetzelfde iedereen voelt zich direct in zijn eer aangetast en dan begint het gezeik Of het aan Spido of Beunky of Joboton ligt of aan wie dan ook.

Eeen ieder is ook bekend met het feit wanneer Spido aanwezig is bij hem en ook bij anderen de stoppen doorslaan . Het gevolg hiervan kunnen we op de laatste pagina's lezen . En ditligt heus niet alleen aan Spido .

Dus ik zou als ik jullie was eens in de spiegel gaan kijken , en mij dan afvragen waar ben ik in feite mee bezig . Antwoord zal dan waarschijnlijk zijn . Ik laat mij meeslepen in een discussie , die nergens naar toe leidt dan maar gezeik en dalijk uitlopend op misplaatste opmerkingen, evt beledigingen , waarbij als ik een slimme jongen zou zijn niet meer zou reageren dan was het zo afgelopen .

Maar mischien is de opmerking DOM DOM DOM helemaal niet misplaatst bij sommigen van jullie . Dus eerdat men in het vervolg iemand een lesje wilt leren mbt tot het zijn van een gast , ;) zou ik eerst maar eens bij mij zelf beginnen als ik jullie was .

Misschien dat dit topic dan weer een topic met waardevolle op en aanmerkingen wordt . ZONDER GEZEIK tussen een paar BETWETERS .

MVG Luxman

Hallo mensen,

Zelf ben ik ook 15 verknocht geweest aan elektrostaten om de eerder genoemde redenen. Uiteindelijk ben ik toch overgestapt naar een hybride systeem van ontwerper Cees ruitenberg. Dit compromis tussen elektrostaat en conusluidspreker bevalt mij beter dan een full range elektrostaat.

Hallo mensen,

Zelf ben ik ook 15 verknocht geweest aan elektrostaten om de eerder genoemde redenen. Uiteindelijk ben ik toch overgestapt naar een hybride systeem van ontwerper Cees ruitenberg. Dit compromis tussen elektrostaat en conusluidspreker bevalt mij beter dan een full range elektrostaat.

beste hybride,

zijn dat die ringradiators?

die panelen van 20 bij 30cm ?

in combinatie met 2 open baffle 17cm woofers?

"Bij de Doelenshow was bij de demonstratie van de Tannoy Westminster? binnen 5 minuten meer dan de helft van de luisteraars weggelopen"

ok, ik ben daar ook geweest en het was rampzalig. Deze zomer eens over de plas

(Engeland) heb ik dezelfde speakers beluisterd wat een verchil onherkenbaar.

Ik kon mijn oren niet geloven.

groeten