Jump to content

de sublieme weergave kwaliteit.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

voor de rest zijn het allemaal speakers die naar een speaker klinken . <_<

Hoi Erik!

Ik vind dat de electrostaten die ik heb gehoord heel open en transparant zijn maar de body van de muziek missen. Een subwoofer kan dit niet toevoegen (geeft namelijk geen mid-laag). Ook vind ik de soundstage/focussing wat minder scherp (ik houd van pin-point imaging). De dynamiek vind ik ook bijna altijd tegenvallen (in vergelijking met hoorns of dynamisch). Ook vind ik het jammer dat er een krachtige versterker voor moeten hangen, iets wat de klankkwaliteiten teniet doen want de mooiste versterkers (voor mij in ieder geval) zijn SET-versterkers van een paar Watts.

De top drie ziet er dus als volgt uit:

1. Conus

2. Hoorn

3. Electrostaat

<_<

Uitgerekend een ESL heeft weinig last van doppler effect omdat de membraanuitslag eigenlijk altijd minimaal omdat het oppervlak zo groot is. Bedoel je misschien andere vervorming?

Hoe heet het dan,het hogetonen deel dat maar enkelle tienden mm hoeft te bewegen,

dat dan meereist op mid en laag dat wel enkele mm heen en weer gaat.

variabele fase richting hoog of een erg onreine fase, gewoon iets mis dus.

maar als je het niet hoort, prima toch. :)

hallo

wat jullie bedoelen is fase modulatie

dit wordt vaak doppeler efect genoemd maar heeft er niets mee te maken

als je doppeler efect wil horen

sluit je maar een een leslie aan op je set :D

dit is doppeler effect.

http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/m...ry/mystery.html

erik word dit je nieuwe project?

lijkt me best wel geinig als je dit in stereo bouwt :P

vr gr Robert

wie het niet gelooft komt maar luisteren

Hoeft niet meer, heb vandaag als elektrostaten gehoord. De elektrostaten van Kermit. Wat een geluid, fantastisch gewoon. Echt helemaal geweldig. Zo ontzettend zuiver. Schitterend, echt geweldig. Ik ben definitief zeker dat er zodra er ruimte voor is esl's komen :D

wie het niet gelooft komt maar luisteren

Hoeft niet meer, heb vandaag als elektrostaten gehoord. De elektrostaten van Kermit. Wat een geluid, fantastisch gewoon. Echt helemaal geweldig. Zo ontzettend zuiver. Schitterend, echt geweldig. Ik ben definitief zeker dat er zodra er ruimte voor is esl's komen :D

Ach ja, welke ruimte bedoel je, financieel of in de kamer? :rolleyes:

In je kamer kan het nog leuk worden, je blijft de ESL's schuiven, tot het laag er eens uit komt (nooit dus).

Zaterdag was een Braziliaanse 'fanfare' in het winkelcentrum (in Gouda), voornamelijk slagwerk, een paar blazers en uiteraard een handje vol swingende, schaars geklede dames :D

De impact die dat (het geluid dus) gaf kan geen enkele speaker evenaren, zoveel kracht op je lichaam, zo snel, zoveel punch :huh:

Nu heeft dit winkelcentrum glazen puien, een glazen dak en een marmeren vloer, dus het effekt was maximaal :cool2:

Ik behelp me thuis met een paar mooie speakers, ze klinken snel, homogeen en met punch, een leuk compromis maar niet zo 'echt' als die fanfare ....

Andr

Wat is het toch, dat de sterveling dwingt zijn onheil te zoeken?

Wat beweegt de argeloze toch naar zijn ondergang?

Zie toch, deze Beunky: hij dweept met Wagner!

Aanschouw deze Erik: het orgel heeft hij lief!

En zie: zij zoeken hun geluk waar het niet is te vinden:

electrostaten kunnen het Walhalla niet doen storten

en Br

Wat is het toch, dat de sterveling dwingt zijn onheil te zoeken?

Wat beweegt de argeloze toch naar zijn ondergang?

Zie toch, deze Beunky: hij dweept met Wagner!

Aanschouw deze Erik: het orgel heeft hij lief!

En zie: zij zoeken hun geluk waar het niet is te vinden:

electrostaten kunnen het Walhalla niet doen storten

en Br

Kennelijk bestaat voor sommigen het geluk uit het doen instorten van het Walhalla. En inderdaad, dat zullen ESL's vast niet kunnen. Aan de andere kant brengen zij wel het kind in ons naar boven. Wat heerlijk om weer even kind te kunnen zijn.

Dus, Beunky, als het ook jouw ultieme geluk is om het Walhalla te doen instorten, dan zou ik zeker eens contact met S opnemen. In andere gevallen: beter van niet, om de heer G. de Vader te citeren.

Wil je echter van de weergave van prachtige muziek genieten, dan lijkt me de aanpak die je nu gekozen hebt een veel betere: gewoon veel naar verschillende luidsprekers gaan luisteren. Een goede luidspreker spreekt voor zichzelf en hoeft het niet te hebben van verbaal geweld van niet bestaande personen of uit verband gerukte citaten.

(...) dient jouw loze bewering nog gestaafd te worden met luisterervaringen van mijn kant...

We zullen horen, Spido, we zullen horen... (...)

Beste Beunky,

Illustere luisteraars, critici en recensenten hebben hun oordelen geven, zowel op de fora, als op internet, in vakbladen, kranten en tijdschriften: mijn beweringen zijn dus niet loos.

Maar als ik hoor hoe onverdeeld enthousiast jij bent over electrostaten - terwijl die toch echt een aantal heel goed hoorbare en meetbare tekortkomingen hebben! - denk ik dat jij je de moeite van een PP-luistersessie beter kunt besparen.

(...) dient jouw loze bewering nog gestaafd te worden met luisterervaringen van mijn kant...

We zullen horen, Spido, we zullen horen... (...)

Beste Beunky,

Illustere luisteraars, critici en recensenten hebben hun oordelen geven, zowel op de fora, als op internet, in vakbladen, kranten en tijdschriften: mijn beweringen zijn dus niet loos.

Maar als ik hoor hoe onverdeeld enthousiast jij bent over electrostaten - terwijl die toch echt een aantal heel goed hoorbare en meetbare tekortkomingen hebben! - denk ik dat jij je de moeite van een PP-luistersessie beter kunt besparen.

Ik sluit niets uit, Spido...

Maar ik denk dat jij, pardon Klaas Feenstra, er een zware dobber aan zult hebben om me te overtuigen (natuurlijk moeten de PP's me dan overtuigen, maar je snapt wat ik bedoel). Natuurlijk hebben elektrostaten tekortkomingen. Alle luidsprekers hebben tekortkomingen. Het is echter de vraag in hoeverre je je stoort aan die tekortkomingen. Tot nog toe hebben de elektrostaten mij het minst gestoord, zeg maar. Niet dat ik al veel heb gehoord van dat kaliber (zowel qua prijs alsook qua formaat), maar toch. En het is voorlopig toch nog niet mogelijk, tegen de tijd dat het realiseerbaar is voor mij (wat betreft de fysieke ruimte dan, als het moed kan ik in een paar maanden de zaken financieel rond hebben) ga ik zeker eens het een en ander luisteren.

Waarom citeer je overigens iets om het vervolgens uit zijn verband te rukken, beste Spido?

de grote Tannoys kunnen het ook: die 38 cm dual concentrics in >230 liter kasten.

Ik begrijp wat je bedoelt. Bij de Doelenshow was bij de demonstratie van de Tannoy Westminster? binnen 5 minuten meer dan de helft van de luisteraars weggelopen. Zo'n luidspreker heb ik ook wel eens gehad. :P

(...) Waarom citeer je overigens iets om het vervolgens uit zijn verband te rukken, beste Spido? (...)

Beste Beunky,

Hoebedoellu?:huh:

Ik verwijs je slechts naar de twee onderste van de drie spreuken in mijn handtekening...