Jump to content

passieve pre-amp

cgm
 Share

Recommended Posts

Toch was het precies wat CGM nou wil gaan maken.

Een Alps potmeter met keuzeschakelaar en zilveren bekabeling.

Het zou hem een hoop werk besparen denk ik.

:rolleyes:

Nou vind ik het helemaal niet erg om er werk aan te hebben, dat is onderdeel van mijn hobby. :)

Verder wil ik deze pre zowiezo hebben, ik moet kunnen testen buiten mijn dure set om, dus heb ik niks aan lenen.

En ik heb ook begrepen dat het nogal nauw luistert bij een passieve pre hoe hij opgebouwd is, dus of ik precies dezelfde ga bouwen weet ik niet.

Kwis nie daje kwaad werd....??? :confused:

Nog een vraag:

Als ik nu een tape-out zou willen gebruiken op de passieve pre, tap ik die dan gewoon af van de ingangskeuze? Het zou dus parallel komen aan de doorvoer naar de volumemeter.

Nog een vraag:

Als ik nu een tape-out zou willen gebruiken op de passieve pre, tap ik die dan gewoon af van de ingangskeuze? Het zou dus parallel komen aan de doorvoer naar de volumemeter.

Dat wordt dan wel een steeds zwaardere belasting voor de bron; de ingangsimpedantie van de eindversterker, de weerstand van de stappenschakelaar c.q. potmeter en de ingangsimpedantie van het tapedeck.

Ik begin met een goede pot, en ingangsselector. De behuizing wordt van Conrad of zo, kost niet veel. Rca-aansluitingen, merkloos verguld.

Hiermee ga ik dan een tijd testen. Of ie bevalt of niet, maakt niet uit, altijd handig om erbij te hebben. Hierna een

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Inmiddels ben ik er weer mee gestopt voorlopig. Bij bepaalde opnamen bleek het totaalplaatje niet meer te kloppen, alsof er frequentiegebieden wegvallen of zo. Dit was erg storend, al hoorde ik het niet altijd.

Ik moet me maar weer beraden, of ik er mee verder ga in een endere vorm, met buffers of zo, of dat ik iets met buizen ga doen.

Eigenlijk wil ik er weinig geld aan uitgeven en eerst wat kant-en-klaars beluisteren op mijn set, anders blijf ik bezig.

Inmiddels ben ik er weer mee gestopt voorlopig. Bij bepaalde opnamen bleek het totaalplaatje niet meer te kloppen, alsof er frequentiegebieden wegvallen of zo. Dit was erg storend, al hoorde ik het niet altijd.

Ik moet me maar weer beraden, of ik er mee verder ga in een endere vorm, met buffers of zo, of dat ik iets met buizen ga doen.

Eigenlijk wil ik er weinig geld aan uitgeven en eerst wat kant-en-klaars beluisteren op mijn set, anders blijf ik bezig.

B)

• 2 weeks later...

Een van de nadelen van een passieve pre is de hoge en soms veranderende uitgangsimpendantie, 10K is niet echt hoog en gelukkig gekozen. Toch kan de kabel achter de potmeter nog wel invloed hebben. Een buffer lost dit probleem goed op, probeer dit eens, een eenvoudige schakeling zonder poespas, dat werkt het beste.

line.jpg

uiterraard kun je ook iets met buizen doen maar dat wordt een stuk duurder. erg fraai is ook om de schakeling met twee Lood accus te voeden van 12V