Headshell Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Je ziet op Marktplaats, Ebay en andere tweedehandsmarkten soms geboden en/ of gevraagde bedragen waarvan ik somd denk: volgens mij ligt dit of dat helemaal uit balans. Ik zie op dit moment een Garrard Zero 100 SB waar ze zo maar 110 euro voor bieden. Leuk voor de verkoper, hoor. Maar MIJNSINZIENS (let op) is hier de boel niet in balans. Als je dit vergelijkt nmet wat het publiek biedt voor een Technics SL-5 tangentiaalspeler of een SL- J2, wat echt bijna net zo goed klinkt, dan wordt voor de laatste categorie vaak niet mee dan 40 Euries geboden. Als ik nou eens een lijstje zou maken van underdogs en lievelingetjes, dan zou het er zo uitzien: Underdogs, die eigenlijk een beter lot verdienen volgens mij: - Dual 505- alle modellen - Technics tangentiaalspelers- niet schaars en echt met goed geluid. Slecht tweakbaar- o.k.! - Micro- seiki- armen - De betere Lenco's met tussenwiel Lievelingetjes - Garrard zero 100SB - Dual 704 mi. overgewaardeerd - Philips GP 212 electronic - Shure V15- alle modellen- over het paard getild - Stanton triple-E 681- overgewaardeerd door handel en journalisten - Thorens TD110 en 115 - Linn Sondek- woekerprijzen. Spelers goed, maar tegen dit geld? - De latere Lenco's met andere aandrijving dan tussenwiel Op de goeie koers, dus op juiste waarde behandeld: - De meeste Thorens- platenspelers behalve model 110 en 115, die zijn overgewaardeerd - SME- armen - Japanse spelers met S- armen Wat zijn jullie gedachten hierover? Heb je misschien een paar opmerkingen die mij wat kunnen corrigeren? Graag. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Vraag en aanbod. Wat de "gek" er voor geeft. Gebrek aan kennis bij de "gek". Jan , zal de laatste zijn die jouw van je verzamel "Gekte" af wil helpen. Daarentegen geef ik de voorkeur aan een solide nieuwe draaitafel. En........ dat voel je in je knip. Overigens die oude beestjes zijn best wel te gebruiken , maar halen het niet bij een goed nieuw exemplaar. ( niet boos worden) s-m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 LP12's zie ik zelden 2e hands aangeboden worden op Nederlandse sites. Wel op ebay.co.uk bijvoorbeeld, maar dan voor opvallend LAGE prijzen. Echt veel goedkoper dan in Nederland. Op Marktplaats zie ik wel regelmatig Thorens TD160's,166's,165's,etc aangeboden worden. Gemiddeld wordt daar volgens mij zo'n 75,- a 100,- euri voor geboden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik heb op ebay eens 2 dingen gekocht. Volgens de verkoper was het in perfecte staat. Ik kocht ze en rechtsreeks in de vuilbak (lees:zolder). Was bijna niet meer te repareren. Vriendelijke groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 LP12's zie ik zelden 2e hands aangeboden worden op Nederlandse sites. Wel op ebay.co.uk bijvoorbeeld, maar dan voor opvallend LAGE prijzen. Echt veel goedkoper dan in Nederland. Op Marktplaats zie ik wel regelmatig Thorens TD160's,166's,165's,etc aangeboden worden. Gemiddeld wordt daar volgens mij zo'n 75,- a 100,- euri voor geboden. Je "bied"-prijs klopt wel enigszins, echter de vraagprijs is meestal een factor 2 van jouw biedprijs. De Thorens TD160- en 145-serie zijn beslist goeie draaitafels. Ik heb voor mijn Thorens TD166MK2 FL125 betaald in 2001. Ik heb 'm intussen een beetje verbouwd, maar als ik dat niet gedaan had, had ik dat zelfde bedrag nu in euro's kunnen vangen. Naar mijn mening liggen ook hier de verhoudingen scheef. Ik heb ook jaren met een Dual CS506 (= 505 zonder plint) gespeeld. Leuke draaitafel, maar deze komt echt niet in de buurt van een Thorens TD160. Om eerlijk te zijn vindt ik dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Hai Sodeju, Ik heb dus een Thorens 160 mark I , wat is daar dan minder aan dan de mark II ? In beginsel zullen die loopwerken toch hetzelfde zijn behalver de arm. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Hai Sodeju, Ik heb dus een Thorens 160 mark I , wat is daar dan minder aan dan de mark II ? In beginsel zullen die loopwerken toch hetzelfde zijn behalver de arm. Carl Helaas niet. Er zit meer speling in de arm en de arm is ook zo al wat minder. Een TD160Mk2 heeft bovendien ook een zamac binnenplateau, bij de MK1 is die van kunstof (bij de mijne trouwens ook, maar dat is inherent aan een TD166). Er zijn nog een paar dingetjes aan een Mk1 die bij een Mk2 duidelijk beter zijn. Loopstabiliteit van de motor en metalen poelie bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 25 augustus 2004 Author Report Share Posted 25 augustus 2004 Mijn 160MkI heeft geen plastic binnenplateu. De arm is looiig: 16.5 gr effectief. En dat is nou niet speciaal slecht, maar maakt het wat moeilijker om de resonantiefrequentie boven die (sorry, volgens mij) minimaal gewenste 10Hz te krijgen. De armlagers hebben aan een slechter kwaliteitskontrolesysteem deelgenomen, heb ik gelezen. Dat over loopstabiliteit en poelie kan ook best juist zijn. Maar hoeveel dat scheelt zou ik niet kunnen zeggen. Uit dezelfde tijd moeten TD 150MkI en TD 150 MkII stammen. Hebben die dus ook slechtere slabiliteit en poelie? Want die worden alom hoog gewardeerd. En ik moet zeggen: ik zou best zo'n 150 willen hebben. Prijzen liggen daarvan nogal hoog. Ten onrechte dus? Ja, schaarsheid en legende- achtige reputatie van TD150 drijven de prijs op. Terwijl de 160 gewoon zijn opvolger is geweest. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Hai Sodeju, Mijn binnenplateau is ook van zamac, de poelie is van plasic. Ik denk dat er binnen de mark I dus ook nog wel wat verschillen zitten. Lijkt me ook waarschijnlijk bij die stuksgetallen en manier van produceren van vroeger. Wat ik me eigenlijk afvraag is, wanneer je een TD 160 hebt en die gaat een keer fors door de revisie dan ben je volgens een bijdrage in onze Duitse zustersite helemaal niet zo veel geld kwijt. In ieder geval niet in vergelijking met een nieuwe platenspeler. Zet er vervolgens nog een keer een goede tweede hands arm op en een nieuw element. Is dat geen goede en betaalbare manier om een topplatenspeler te krijgen ? Carl Citaat: "dieser Beitrag wendet sich vornehmlich an diejenigen, die noch einen weitgehend unmodifizierten TD160 betreiben. Ich denke aber, dass auch andere Subchassis-Betreiber hiervon etwas gewinnen k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Hoi Carl, Een TD16- is prima op niveau te brengen en zeker als je een beetje handiog bent, kost het bijna niks. Kijk maar eens op de site van Maarten. Daar staat wat je er zelf zoal aan kan doen. Ik heb mijn Thorens ook eerst verbouwd voordat ik 'm in bedrijf nam. Het resultaat mag er wezen, maar het kan nog beter, want ik heb nog niet alle mods uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Het_zoontje Posted 26 augustus 2004 Report Share Posted 26 augustus 2004 Een leuke tip als je een 2de hands platenspeler (of een nieuwe) hebt en hij moet worden afgeregeld: Alle platenspeler liefhebbers opletten! Op vr 29 & za 30 oktober 2004 zijn er de nationale pickup dagen bij Jk acoustics samen met dhr. van den Hul. Het leuke is je kan je platenspeler meenemen en gratis laten afregelen door Johan Ketelaar (JK) en dhr. van den Hul. Tot dan, MK www.jkacoustics.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts