Jump to content

Berekening van geluidsdemping in beton

nonkelmil
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb op het internet al een beetje zotgezocht naar informatie hoe men de demping van betonwanden kan uitrekenen.

Daar ik ga bouwen zou ik graag deze eens uitrekenen.

Heeft er iemand een link naar meer info of eventueel een XLS sheet?

Groetjes,

Nonkeltjen

vraag is info bij het bouwcentrum in Rotterdam

of een willekeurig bouwkundige advies buro

en anders mot ik ff mijn schoolboeken er op na slaan ( bouwfisica)

als ik ze nog kan vinden....

wel iets gevond maar het is een heel hoofdstuk dus mok aant lezen

of hier info http://www.bureaugeluid.nl/

http://geluid.pagina.nl/

en hier staat vast wat bij

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130

Hallo,

Ik heb op het internet al een beetje zotgezocht naar informatie hoe men de demping van betonwanden kan uitrekenen.

Heeft er iemand een link naar meer info of eventueel een XLS sheet?

Groetjes,

Nonkeltjen

Vraag het hier aan jonnie, die is al twee jaar met beton aan het knutselen.

Het is al enige jaren geleden dat ik me met die materie heb bezig gehouden, een zoals op zoveel vragen is het antwoord niet eenvoudig.

Voor de randvoorwaarden bij de berekening is de norm NEN 1070 opgesteld.

De werkelijke geluidsisolatie van een gevel of wand wordt meestal met behulp van een rekenmodel bepaald die mogelijk wel ergens is te downloaden maar nauwelijks door een leek is te bedienen.

Niet alleen de geluidsisolatie van de wand voor luchtgeluid is bepalend maar ook het contactgeluid via de doorlopende betonvloer of het doorlopende betonnen plafond speelt een belangrijke rol. Ook gaat er geluid door de ramen en deuren naar buiten en bij de buren weer naar binnen.

Ook speelt de nagalmtijd van de ontvangende ruimte een rol, meestal wordt die op 0,5 seconde gesteld.

Er zijn berekeningen waarbij de isolatiewaarde in een enkel getal wordt gegeven maar dit is eigenlijk minder nauwkeurig. Voor de berekening heb je eigenlijk het geluidsniveau per octaafbandfrequentie van het geluid in de ruimte nodig, de isolatie is immers niet voor iedere frequentie gelijk. Het standaard popspectrum is overigens genormeerd op 0 dB:

63 Hz -27

125 Hz -14

250 Hz -9

500 Hz -6

1 kHz -5

2 kHz -6

4 kHz -10

8 kHz -15

Vervolgens moet de isolatiewaarde per octaafbandfrequentie van de betonwand worden vastgesteld, hiervoor zijn tabellen in omloop waarin de waarde per wanddikte zijn aangegeven. Ook heb je de isolatiewaarde nodig van eventuele vensters, borstweringen en deuren.

Het oppervlak van de wand in de ontvangende ruimte moet worden bepaald en het volume van de ruimte. Voor de overdracht van het contactgeluid is het ook handig het oppervlak van de vloer en het plafond van de ontvangstruimte te bepalen.

Voor de geluidwering van de wand bereken je eerst de geluidwering per onderdeel per oktaafband, bestaat de wand uit meerdere onderdelen dan moet je de geluidwering per onderdeel bepalen.

Met deze waarden bereken je de isolatiewaarde van de totale wand.

Weet je de isolatiewaarde van de wand en het geluidsniveau in de zendkamer kun je het niveau in de ontvangstkamer gaan bepalen (per octaafband). Uiteindelijk tel je de waarden bij elkaar op om het totale geluidsniveau in de ontvangstruimte te bepalen.

De te gebruiken formules zijn te complex om op een forum als dit weg te kunnen schrijven, ik heb ze nog ergens in een oude cursus zitten maar zou zo snel niet meer weten hoe je ze moet toepassen.

Erg ingewikkeld allemaal, het is meestal veel eenvoudiger en nauwkeuriger om in de praktijk bij een vergelijkbare situatie te gaan meten.