gripen Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik ben heel tevreden met mijn Project platenspelertje. Hoe kan het ook anders, 't is tenslotte geen T****** Maar voor de leukigheid en qua uiterlijk viel ik altijd wel een beetje voor de B&O platenspelers. Leek me leuk om er eentje bij te hebben. Dus, is 't de moeite waard om zo'n ding aan te schaffen of worden de eigenschappen door B&O aanhangers schromelijk overschat? En, indien de moeite waard, welke zou ik dan het beste kunnen nemen? En is tangentiaal de moeite waard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 DE B&O platenspeler met tangentiale armen zijn echt de mooite ward. Zal misschien wat moeijelijk zijn met elementen, maar ze zijn mooi en ze klinken mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 25 augustus 2004 Report Share Posted 25 augustus 2004 Ik heb een aardige hoeveelheid HFC- reviews over deze dingen. Je hebt die modellen 1700, 2200 en RX, die allemaal een radiaalarm hadden. Ze zijn zeker niet echt robuust gebouwd in de zin van Thorens of Linn. Plateau en armlagering zijn echt veel lichter uitgevoerd. Het typische is, dat de reviews toch een waardering "goed vertonen. Nou, dat is een compliment waard. Ondanks de wat overdreven aandacht voor strak design is dat een hele prestatie. Komt in hoge mate door een geraffineerde technische optimlisatie. Armlagers functioneren goed maar met een beroep op de zwaartekracht. Arm heeft relatief erg goeie inwendige demping ondanks fabelachtige slankheid. Resonantiefrequentie heeft echter een optimale ligging, dus is erg gunstig voor de muzikaliteit. De elementen hebben in zekere zin een eigen karakter, maar horen (hoorden) muzikaal gezien bij de top van hun prijsklasse. Presteren trouwens net als mijn Benz MC20 E 2 het best boven 22 graden Celsius of zo... Ideaal weer dus nu. Waarom zit ik niet op dat zoldertje van me? Het plateu is erg licht en heeft minimale demping te verwachten van de rubberen strips. Handicap dus (volgens mij, sorry). Toch is het algemene resultaat bewonderenswaardig. Bij de tangentiale modellen denk ik dat het gehoormatig niveau niet zoveel beter was dan bij de bovengenoemde modellen. Omdat die voor hun prijs al zo goed waren. Hetzelfde effect heb je bij Dual mijnsinziens. Een 505 was al zo goed voor zijn prijs dat het een DD als een 704 met zijn flexende headshell en resonerend contragewicht niet zelfs gehandicapt wordt, muzikaal gezien. De motor van de 704 bevat een armlager dat door het lager van de 505 misschien overtroffen wordt. Zo'n duurdere speler maakt het zichzelf moeilijk. Je moet namelijk zooveel goed doen in zo'n geval. Eenvoud is vaak een voordeel bij DT's! Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts