Jump to content

dun/iel fundament

heefiguur
 Share

Recommended Posts

Gisteravond heb ik 2 forumleden bij mij uitgenodigd voor een luistersessie. Die jongens hadden mooie muziek bij zich! Maar buiten dat, hebben we wat aan de luidsprekerposities geschoven, de gordijnen open/half dicht geschoven en voornamelijk geluisterd EN ge-ohd!

De installatie bestaat uit manshoge esl's (Final 1.4 mk2), een Kenwood L1000M versterker en een Accuphase dp75 cd speler die rechtsteeks op de versterker is aangesloten.

Frappant was dat de meningen niet verdeeld waren tussen mij en de forumleden wat betreft het geluid. Het hoog en midden was zuiver en helder. Het laag was aanwezig maar dun. De invloed van de ruimte is zeer gering.

De uitgangspositie van de esl's was die het programma Cara voorstelde. De esl's zijn hooguit wat cm's verschoven. (rechts naar voor, links naar achteren). Pas toen de gordijnen half dicht werden geschoven (achter de esl's) vond ik het duidelijk ruimtelijker worden. Wat ik al voor hun komst ook al gehoord had, maar niet echt de vinger op kon leggen was dat het weinig fundament had (ik kan moeilijk datgeen wat ik hoor onder woorden brengen, zodoende moest een ander mij zeggen wat het was). Er kwam wel degelijk laag uit alleen het was iel/dun. Als ik naar tv kijk, gebruik ik ook de esl's, dan heb ik voor de grap eens op de voorversterker het laag opgeschroefd. En ook dan is het laag terdege aanwezig, maar er is iets wat niet klopt. Maar wat? En wat doe je eraan?

Wat ik zou kunnen bedenken is dat de versterker het niet trekt. Zou dat het zijn?

groeten,

Arie

Volgens mij is dit een bekend aandachstpunt bij electrostaten. Ik heb zelf 4 types Audiostatics gehad en had hetzelfde gevoel als jij beschrijft. Ze gaan laag, maar er zit geen druk in het laag, het heeft geen body. Lage tonen moet je ook voelen zegt men wel eens en dat is bij veel electrostaten helaas niet het geval. Het midden en hoog is inderdaad fenomenaal, maar het kon niet verhinderen dat ik uiteindelijk toch op dynamische speakers (Avalon) ben overgegaan.

Terecht haal je het punt aan van de versterker. Dit luistert inderdaad nauw bij veel electrostaten. De versterker moet behoorlijk stabiel zijn, kunnen omgaan met fluctuerende en lage impedanties en moet veel spanning kunnen leveren. Of een kenwood daar echt geschikt voor is weet ik niet.

Theo,

ik ben geen electronicus, maar ik las dat je het leveren van spanning door een versterker belangrijk vindt.

Nou ben ik geen electronicus hoor, maar naar wat ik me herinner, zeiden de goeroes John v.d. Sluis en Peter van Willenswaard altijd ( en nog steeds vermoed ik) dat een versterker op moielijke belastingen snel een grote stroomsterkte moeten kunnen leveren.

Je zal antwoorden, dat dit hetzelfde is als wat jij beweert, maar op de een of andre manier denk ik, dat hun eisomschrijving kernachtiger is. In de elektroakoestiek is het tijdsdomein zowat het belangrijkste facte van de muzikaliteit.

En deze heren beweerden m.i. dat een correct gedrag in het tijddomein en goeie fasereinheid direct afhankelijk waren van het talent snel grote stromen te kunnen leveren aan moeilijke belastingen. En dat juist bij complexe sprongsignalen het verschil tussen verschillende versterkers wat dat betreft goed naar voren kwam.

Dus niet vermogen of spanning maar stroom, daar win je medailles mee in deze hobby. Lijkt me.

Jan.

Beste Arie,

Mijn ervaringen met deze Finals zijn echt heel positief, een maat van mij heeft ze staan. Alleen een heel zware versterker is wel noodzakelijk. Ik zie dat jouw Kenwood 130 W /8 220 W/ 4 doet. Dat is inderdaad wel 'aardig' maar oorspronkelijk had mijn luistermaatje er Electrocompaniet op staan AW 180, die zijn al iets zwaarder 180 /8 350 / 4 en dat vond ik altijd echt al fantastisch klinken, ook in het laag!

Hij speelt nu met een Parasound eindversterker met nog wat meer vermogen en ik ben nog steeds echt onder de indruk, sterker nog ik heb mijn zinnen ook op Finals gezet. Het laag is het typische ESL laag, geen gedreun in je maag, geen wapperende broekspijpen maar wel echt elke toon zuiver en volledig, en natuurlijk zonder bijgeluiden. Midden en hoog is uiteraard perfect.

Ik denk dat je misschien toch eens een andere eindversterker moet proberen.

Groeten Fritzzel

Die Finals zitten zo rond de 3 ohm minimaal neem ik aan? 350Watt t.o.v. 220Watt is echt geen groot verschil. Het levert je in geluidsdruk slecht een kleine 2dB extra... peanuts. Die Kenwood weegt 27kg en trekt 500Watt uit het stopcontact... Als dat niet goed genoeg is moeten die Finals gauw omgebouwd worden tot klapdeurtjes of naar de stort :P

Ik ken de Finals niet van klank, maar afgaande op de reacties van anderen moet er kennelijk iets meer bas uit kunnen komen.

Ik zou het toch eerst zoeken in de kamerakoestiek. Dempt je kamer veel? Heb je veel stoffen banken/stoelen/gordijnen? Zwevende houten vloer? Of is de ruimte erg groot? Heb je al eens naar de plaatsing gekeken die Linkwitz op z'n site aanraadt? Of misschien is het andersom: is de kamer designleeg en van beton waardoor het midden en hoog te nadrukkelijk aanwezig is?

Erik, hoe heb jij de uitdoving tissen Fs en zo'n 300Hz aangepakt? Het membraan vergroot/de esl vleugeltjes gegeven?

Groet,

Hans.

Erik, hoe heb jij de uitdoving tissen Fs en zo'n 300Hz aangepakt? Het membraan vergroot/de esl vleugeltjes gegeven?

Groet,

Hans.

hoi hans,

ik heb mijn esl's voorzien van drie panelen per speaker,

de totale breedte is nu 80 cm .

P1010015.JPG

zodoende heb ik een vrij brede baffle .

ook is de audiotrafo voorzien van een basboost dmv een extrat wikkeling op de trafo , die er voor zorgt dat het laag onder de 250 hz met 6db per oktaaf word opgeschroefd.

het probleem wat je dan tegenkomt is natuurlijk de f.res.

die zal in combinatie met de basboost , een laag geven wat op +20db ligt.

om dat te voorkomen heb ik de achterkant van de esl panelen gedempt met fleecedekens en baf , zodoende creeer je een stromongsweerstand die de resonantie dempt .

In dit bericht beantwoord/reageer ik gelijk maar de diverse forumleden, anders krijg je zo'n mail-worst.

Erik:

Zoals jij mijn Finals beschrijft ervaar ik dat ook zo. Jij zegt dat je het opgelost hebt. Is dat door gebruik van de speciaal gewikkelde trafo waar je het over had?

Headshell/Jan:

Ik weet het ook niet in deze. Wat jij schrijft had ik al meer gehoord dat een versterker veel stroom moet kunnen leveren. Het frappante is dat dat ik op een esl clubbijeenkomst juist hoorde dat een versterker een flinke spanning moet leveren. Zo bedacht ik later; ok, laten we dan naar een versterker zoeken die EN een lekkere stroom EN een lekker hoge spanning leverd. Hmmm, dat is dus vermogen. Ik weet het niet meer hoor. En trowuwens, als het zover is dat ik een andere versterker kan betalen, dan laat ik die verkopersnuiters wel opdraven en hun laten aantonen dat hun produkt voor mij het beste is.

Fritzzel:

Dat typische esl laag spreekt mij ook zo aan. Voor mij hoeft het niet zulk wapperende broekspijpen laag. Als ik dat zou hebben, zouden mijn benedenburen daar niet echt vrolijk van worden. Ook al is het een appartement uit 2003. Dit laag spreekt juist zo aan omdat het zuiver is en coherent. Jij zegt een ander versterker te proberen. Bij de volgende luistersessie zal Erik zijn 45kg klasse A versterker meenemen. Dat hij dat nu niet gedaan had was omdat dat ding nogal zwaar is. Ik zou/zal bij de volgende keer een karretje in de aanslag houden.

DIY Freak:

Als ik ze naar de stort breng, moet ik zeker jou even waarschuwen? :-)

Kamerakoustiek; Ik heb dat ook geopperd. Volgens de boys viel dat wel mee. Ik heb m.b.v. het programma Cara de opstelling als basisopstelling genomen. Dat programma kon me ook vertellen dat bijna het gehele audiospectrum tussen de ideale nagalm curves zat. De muren zijn nu nog 'kaal' (behang) en de vloer is bedekt met een vloerbedekking en daaronder een rubberen ondervloerbedekking die ik speciaal uitgekozen heb. Volgens de fabrikant schijnt dat spul een contact-isolatie van 33dB te geven. Ok, contact isolatie is nog geen absorbtie. Verder heb ik een tweetal leren bankstellen staan. Als ik heel hard in de handen sla, dan hoor je een soort flutter echo. Cara meldde ook dat er een absorbtie zou moeten plaats vinden bij frequenties van rond de 250Hz. En dat is precies de frequentie waar Erik het over heeft. Het is jammer dat ik dit plaatje niet weet te plaatsen, dat maakt het een stuk makkelijker.

Bij de volgende luistersessie worden meer forumleden uitgenodigd! Erik en Kermit kende ik al langer, dus zodoende mochten zij de spits afbijten. En je leert er elke keer weer van.

Arie