Jump to content

Draaitafel zelf bouwen


Guest Gydotron
 Share

Recommended Posts

In het verleden heb ik me er ook in verdiept.

Even een linkje , klik hier.

Deze man heeft al veel zelf gebouwd.

Of deze link.

Denk wel, voor het maken van zo`n draaitafel heb je twee rechterhandenn en een goede draaibank nodig.

Investeren...?

Je zal ongetwijfeld wel denken, wat kost zoiets, nou bijvoorbeeld een plateay van zo`n 10 cm. dik aluminium kost ongeveer 250 euro, een goede motor ( zonder de aansturing ) kost je 100 euro en een goede arm ongeveer vanaf zo`n 300 euro ( excl element).

De behuizing hangt af van je zelf, hardhout, aluminium etc etc.

Klank matig, je oren worden gestreeld ( tenminste als je het goed doet )

Link to comment
Share on other sites

In hoeverre ga je uit van delen die anderen al hebben voorbereid? Ga je zelf een arm bouwen ook? Neem je plateau plus lager van een bestaande draaitafel of koop je een speciaal zelfbouwplateau met lager?

 

Ik heb dit soort dingen allemaal gedaan maar niet met een nieuw plateau + lager.

 

Je moet natuurlijk kiezen tussen:

- verend subchassis of vaste opstelling

- vlakke plaat als basis voor het plateaulager of een soort ruggegraatframe op spikes

- gimbal armlagers , meslager of unipivot of zelfs een Ladegaard- arm

- balsa voor de armbuis, karbonfibre of aluminium

- gelijkstroommotor of synchroon- wisselstroom

 

Ik heb in het verleden een vrij complex loopwerk in elkaar gezet. De verende ophanging van het subchassis was samengesteld uit een apart deel voor horizontale en een del voor vertikale beweging. 2 jaar geleden heb ik weer een loopwerk gemaakt, weer verend maar dan met 2 motoren.

 

En vorig jaar heb ik mijn 2e unipivotarm gebouwd, dit keer van balsa- hout. Ik maak mijn armen altijd volgens het 230mm/ 18 mm / 24 graden stramien. Dit staat voor effectieve lengte, overhang en offsethoek.

 

Ik heb ook wel armen voorzien van een DHZ- headshell, om gewicht te besparen en om een torsievrije constructie te creeeren.

 

Heb je specifieke dingen die je wilt weten? Stel gerust vragen.

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Heb je misschien een foto( reportage ? ) van het het eindproduct ?

Ik ga zelf ervan uit dat ik de arm kant en klaar zal kopen.

De keus van de arm staat nog niet he;lemaal vast , of een SME , een Graham of een Rega clone ( kan ik via een Duitse site krijgen voor bijna de helft van de Rega prijs ) .

Heb jij overigens een adres waar je goede motoren kan krijgen ?

En..een schema voor de aansturing van de motor ( zowel 230 volt als getransformeerd)

Ik ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Heb jij overigens een adres waar je goede motoren kan krijgen ?

En..een schema voor de aansturing van de motor ( zowel 230 volt als getransformeerd.

 

 

Scheu.: moter zonder behuizing met besturing. (betaalbaar)

 

Ik ga zelf ervan uit dat ik de arm kant en klaar zal kopen.

De keus van de arm staat nog niet he;lemaal vast , of een SME , een Graham of een Rega clone ( kan ik via een Duitse site krijgen voor bijna de helft van de Rega prijs ) .

 

 

Graham lijkt mij de beste keus maar zeker niet de voordeligste.

 

Ik ben benieuwd. 

 

 

Ik ook, n.l. naar je chassis , lager en plateau plannen.

Maar ook welk doel je wil bereiken . Heb je iets voor ogen?

Link to comment
Share on other sites

Heb jij overigens een adres waar je goede motoren kan krijgen ?

En..een schema voor de aansturing van de motor ( zowel 230 volt als getransformeerd.

 

 

Scheu.: moter zonder behuizing met besturing. (betaalbaar)

 

Ik ga zelf ervan uit dat ik de arm kant en klaar zal kopen.

De keus van de arm staat nog niet he;lemaal vast , of een SME , een Graham of een Rega clone ( kan ik via een Duitse site krijgen voor bijna de helft van de Rega prijs ) .

 

 

Graham lijkt mij de beste keus maar zeker niet de voordeligste.

 

Ik ben benieuwd. 

 

 

Ik ook, n.l. naar je chassis , lager , snaar en plateau plannen.

Maar ook welk doel je wil bereiken . Heb je iets voor ogen?

Link to comment
Share on other sites

Beste Gydotron,

 

aangezien ik er ook een heb gebouwd hier mijn bevindingen:

 

Ik wilde ook graag zelf iets bouwen, aangezien het mij leuk leek en omdat je zelf kan bepalen hoe het een en ander er uit komt te zien.

Daarnaast heb ik geen zeer groot budget dus is het zelf bouwen wat aantrekkelijker dan het kant en klaar kopen van een mooie speler.

 

Het begon met een advertentie van Alex (ook hier actief) die een VPI plateau en lager te koop aanbood. Deze onderdelen bleken "over" te zijn na het upgraden van een VPI speler met betere onderdelen (VPI biedt hiervoor upgrade pakketten aan).

 

Toen ik naar hem toe ging bleek het te gaan om twee lagers en hij had ook nog wel een motor van een VPI liggen met pulley. De motor maakte wat lawaai zei hij, vandaar dat hij hem had vervangen.

Het ene lager is eentje met een langere pin met een rulon binnenkant, een of andere kunstof en het tweede is een kortere met een sinterbrons bladiebla.

 

Ik ben met de langere rulon versie aan de slag gegaan en heb een chassis van mulitiplex gemaakt. Lager erin, gat voor de rega rb250 erin, motor in een externe behuizing gebouwd (handig he zelf bouwen) en spelen maar.

 

Later heb ik een veel stillere Scheu motor in Duitsland besteld en die er aan gehangen, vind ik beter klinken.

Hij komt compleet bedraad met schakelaar en pitch potmeters dus je hoeft hem alleen in een behuizing te stoppen.

Ik heb wel de meegeleverde adapter vervangen door een gestabiliseerd exemplaar.

Ik wil over een tijdje ook een het chassis gaan verzwaren met loodkorrels en misschien aluminium plaat in het chassis verwerken (sandwich).

 

Daarnaast, een armboard in de draaitafel is toch ook wel heel handig, al is het maar omdat je deze ook enigszins van het chassis kunt ontkoppelen.

 

 

Hier kan je het resultaat bekijken:draaitafel

Op de afbeelding zie je nog de VPI motor, en de vibrapods, dat zijn nu Audioquest sorbothane voetjes geworden.

 

Matthias.

Link to comment
Share on other sites

Van mijn beid draaitafelprojecten heb ik geen foto's. Het eerste was een erg complex geheel, dat ik toendertijd weggedaan wegens gebrek aan plaats.

 

Het zware centrale frame was met 4 zware bladveerunits opgehangen in een ringvormig subframe, dat afzonderlijk was afgehangen aan 4 dunne rvs- draden vanuit 4 torens, die op een centrale basis plaat stonden. De bladveerunits werden geleid door horizontaal geplaatste stabilisatoren in 2 richtingen die de beweging beperkten tot de vertikale richting. 2 Dagen nadat het ding af was liep er een buurmeisje regelrecht vanuit de deuropening tegenop. Zonder een bocht te maken zelfs! Kon eigenlijk weer opnieuw beginnen. Lag helemaal uit elkaar...

 

Het tweede project heb ik nu nog steeds. De afwerking is niet super, omdat ik het eigenlijk ben begonnen als een interessant experiment. Het betreft een centraal frame dat aan 3 sets elastieken hangt, waarvan het niveau is in te stellen met vleugelmoeren.

De 2 motoren hangen in een zware schijf die in rubber is opgehangen tov,. het centrale frame. De motoren zijn van het gelijkstroomtype en zijn met regelschakelinhg en al uit bestaande platenspelers gehaald. Plateau en lagering zijn uit een bestaande vrij goeie Pioneer platenspeler. Plateaulager had weinig speling. Plateau gedempt/ verzwaard met dikke laag multiplex.

 

Mijn eerste unipivotarm was een dunne aluminiumbuis die direct tegen het alum. huis van een Philips- element was gelijmd.

De unipivot van vorig jaar is nu nog te vinden in een van de laatste topics va hifi.nl en op Vinyl engine. Ik kan hiet ook wel een link plaatsen. Een familielid heeft hem ergens op een directory van zijn site neergezet.

Mijn unipivots zijn altjd samengesteld uit ashelft en kom van een balansmechanisme van een wekker. Dus die van toen ook. Wat ik wel erg bewerkelijk vind is de dawarsdrukcompensatie en dingen als de montagevoet voor de pluggen van de armbedrading. Die balsa- unipivot daar moest ik de ramdraden eerst nog vlechten en in een sleuf vastzetten onderin de balsa- staaf.

 

Het maken van een arm is echt niet zo erg moeilijk. Momenteel ben ik alweer aan het schetsen op een 3-d cad- systeem aan een headshell voor mijn Dual 704- arm. Mijn Dual 505-MkI heeft al anderhalf jaar een vaste DHZ- headshell op z'n arm. Voordelen: licht en erg stijf.

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk vind ik dit 1 van de meest fraaie/geslaagde zelfbouw draaitafels die ik tot nu toe heb gezien.

Hoewel 't eigenlijk niet echt helemaal zelfbouw is.

 

Het chassis is 't subchassis van een Thorens TD160 (zwart geverfd), het plateau is ook van de TD160 (ook zwart geverfd), een SME arm er op, en 't geheel gemonteerd op een mooie zwarte marmerplaat.

 

artex.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dit is de Atrex of zoiets. Het subchassis zweeft op vrij opgestelde veren. Erg mooi. Klopt. Maar net zoals je bij de discussie over de TD150 met User 510 op vinyl engine hebt gelezen, vinden sommigen (ik ook) dat als je toch aan de gang gaat, dat je het subchassis zou moeten verstevigen. En dan ben je al aardig op weg om een heel nieuw subchassis te maken. Dan heeft User 510 de veren vervangen door stukken slang, wat eigenlijk het omgekeerde is van datgene waar Thorens op uitkwam: bladveren.

 

Uiteindelijk ben ik steeds meer in gedachten gaan neigen naar kiezen voor massa: Misschien wel een centraal stijf frame, maar dan zwaar en erg resonantievrij en op spikes geplaatst. Motorhuis ook op spikes en de montageplaat van de arm zo stevig mogelijk tegen het centrale frame aan.

 

Maar voordat ik aan zoiets begin wil ik eerst mijn Dual 704 op weg helpen. Benieuwd wat daarmee haalbaar is...

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Gydotron

Fantastische projecten!

Zelf had ik volgende in mijn achterhoofd.

Een niet verende draaitafel met acryl plateau. De plateau kan ik laten draaien en nadien uitbalanceren. Als as een sloop van een oude draaitafel (Thorens?). Motor daar had ik graag tips voor gehad. Ik neem alvast contact op met Scheu.

De sokkel wil ik zelf bouwen en daar had ik gedacht aan een meerlaagse multiplex met de nodige holle ruimtes zodat deze met zand gevuld kunnen worden. Een arm ga ik niet zelf maken, ik heb nog een SME liggen, dus dat hoeft niet.

Alvast erg bedankt voor de reacties!

 

Groeten Guido

Link to comment
Share on other sites

Waar ik mezelf telkens op wijs, is dat de verbinding tussen plateaulager en armlager oneindig stijf en dood moet zijn. Sommigen werken met een principiele plaatvorm. Dat is naar mijn mening niet het beste.

 

Je werkt dus van binnenuit. Een doosconstructie is prima, maar dan vergeten sommigen in die doos een centrale massieve ligger te plaatsen, waardoor je het plateaulager weer op een vlak laat flexen. En dat moet dus niet.

 

Ken je die DT van Nottingham Analogue? Met dat fantastische hardhouten centrale frame? Dat is nou iets waar je het mi. van moet hebben. En het armboard moet daar zo compact en stevig mogelijk tegenaan te monteren zijn. Dat mis ik bij de laatste ideeen van User 510 eigenlijk.

 

Ik zou eigenlijk dit seizoen moeten beginnen met zo'n project met mijn TD160MkI, uitgaand van plateau, lager en motor. Dan kan daar die unipivotarm op. Grote ogen, kleine handjes...

Jan.

Link to comment
Share on other sites

(Daar gaan we weer :P )

 

Lenco L75/78 kopen, alleen het loopwerk houden, dikke behuizing maken, betere arm erop. Goedkoop, super degelijk, kan nix aan kapot gaan. Geweldige timing, ritmiek, snelheid, dynamiek, basweergave. Hoofdlager, motor/ophanging en vooral aandrijfwieltje moeten goed zijn. Stofkap is handig. Linkje:

http://members.home.nl/fmunniksma/Lencotdl.htm

 

Groetjes Freek.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...