Jump to content

LINN LP 12


luxmanL81
 Share

Recommended Posts

Het is zeker wel wat en voor de meeste mensen die ik tegenkom op 't Engelse Naim forum is 't zelfs DE draaitafel!

(afhankelijk van welke arm/element combinatie)

 

Enige nadeel wat ik vaak lees over deze klassieker is 't feit dat je er bijna een universitaire opleiding voor moet hebben gevolgd om 't ding goed te kunnen afstellen. Dat schijnt voor de LP12 echt weer een vak apart te zijn.

 

Ik denk dat Haudio je meer kan vertellen over deze draaitafel.

 

Wat is de prijs dan en wat voor arm zit er op ?

(een Linn Basik, Akito of Ittock arm)

 

Persoonlijk vind ik 't, na ruim 30 jaar op de markt, nog steeds een beauty :rolleyes:

 

lg_linn-lg.jpg

 

mvg,

Alco

Link to comment
Share on other sites

Haudio kan er zeker meer over vertellen, maar ik denk dat je het beter niet aan hem kan vragen.

O,...waarom niet dan ?

Haudio is toch bij uitstek DE draaitafelman hear ?

 

....of bedoel je vanwege nagatieve ervaringen ofzo met de LP12... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Haudio kan er zeker meer over vertellen, maar ik denk dat je het beter niet aan hem kan vragen.

O,...waarom niet dan ?

Haudio is toch bij uitstek DE draaitafelman hear ?

 

....of bedoel je vanwege nagatieve ervaringen ofzo met de LP12... :unsure:

Haudio is idd niet echt gecharmeerd van deze dingen. Veel te lastig (zeg maar niet) optimaal af te stellen en way too expensive. In de standaard uitvoering (met Basik arm en Basik voeding is het zelfs niet echt veel. Er moet minimaal een Valhalla voeding in zitten om enigszins een stabiele loop te krijgen. Verder zijn er nog tal van upgrades (Trapeze of Circus subchassisaanpassing en Lingo voeding) De duurste uitvoering, met Linn Ekos arm en alle toeters en bellen komt nieuw op €12000. Daar kun je ook wel wat beters voor kopen.

Link to comment
Share on other sites

Haudio is idd niet echt gecharmeerd van deze dingen. Veel te lastig (zeg maar niet) optimaal af te stellen en way too expensive

Ah vandaar. Dus die verhalen over dat niet/lastig optimaal afstellen kloppen inderdaad...

Ik vind ze inderdaad ook wel wayyy too expensive.

 

Vooral als je nagaat dat ze volgens mij toch niet zo heel veel afwijken

van een Thorens TD160 ?

(een Linn LP12 ziet er mooier uit, maar technisch gezien) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je met een knappe Thorens voorzien van een fatsoenlijke arm en element een heel eind richting een LP 12 komt. Dit voor een aanzienlijk later bedrag. Uitgaande van een soortgelijke configuratie.

 

Kortom met een LP12 is niks mis mee, maar er zijn voldoende andere draaitafels die minimaal net zo goed of beter zijn voor het zelfde bedrag.

 

Gr.

TC

Link to comment
Share on other sites

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: als je naar Assen moet vanaf Utrecht dan ga je toch niet over Arnhem?

 

En dat doen ze bij de LP12 nou juist met die TD150- achtige armboards. Want hoewel sommigen zeggen dat de LP12 alles van de AR- platenspeler heeft, zie je net zo'n armboard als bij de 150. De motorplaat steunt wel op 3 punten op het subchassis, maar je gaat met die resonanties toch om een hoekje vanaf plateaulager naar armlager. Het armboard is een relatief slap onderdeel, aan het eind waarvan het armlager staat te hameren. Tenminste zo komt het bij mij altijd over.

 

Een Td 160 heeft een subchassis dat een uitstulping heeft naar het compacte armboard net onder de armlagers. In principe is dat dus stijver. Jammer alleen, dat het subchassis daar zo benauwd weinig ruimte biedt om het armboard op vast te zetten. Veel gat met weinig staal eromheen.

 

En de sparing in de motorplaat voor de armboard is ook al magertjes klein. Dat de veerpennen aan de motorplaat hangen lijkt ook al een zwak punt. Als je het echt star wilt maken, zou je de veren van onderen vandaan moeten ondersteunen, lijkt me. Maar dat laatste heeeft zowel 160 als LP12.

 

Het plateau van de LP12 is mi. aardig wat zwaarder en misschien trillingsbestendiger dan bij de 160. Of het plateaulager beter is, zou ik niet weten.

 

Ze hebben voor de motorvoeding natuurlijk bij de LP 12 op den duur oneindig veel mods in de handel gebracht, wat het tarief mi. steeds verder heeft opgedreven.

 

Iets wat ik me de laatste tijd afvraag: is het motorunit-deel van een 160 MkI echt veel slechter dan dat van een MkII? Heeft iemand me daar een goed antwoord over? Ben beniewd.....

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zelf een Linn Axis , een mooi, degelijk en simpel draaitafeltje. Het plateau is verwisselbaar met mijn Thorens 160 (en de LP 12). Tiefenbrunn de eigenaar van Linn heeft het ontwerp van Thorens gegapt. Wel indirekt want een Schotse concurrent had het ontwerp al op de rail staan. Die knaap was zo stom geweest om met Tiefenbrunn de draaitafel te willen produceren (Tiefenbrunn kon via zijn familie produktiecapaciteit leveren). Het grote verschil met de Thorens is wel dat bij de LP 12 alle toleranties veel en veel kleiner zijn.

 

Overigens grote bewondering voor Tiefenbrunn, maar dan als marketingman.

 

Carl

 

 

PS Als je hem voor een vriendenprijs kan krijgen doen.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: als je naar Assen moet vanaf Utrecht dan ga je toch niet over Arnhem?

 

En dat doen ze bij de LP12 nou juist met die TD150- achtige armboards. Want hoewel sommigen zeggen dat de LP12 alles van de AR- platenspeler heeft, zie je net zo'n armboard als bij de 150. De motorplaat steunt wel op 3 punten op het subchassis, maar je gaat met die resonanties toch om een hoekje vanaf plateaulager naar armlager. Het armboard is een relatief slap onderdeel, aan het eind waarvan het armlager staat te hameren. Tenminste zo komt het bij mij altijd over.

 

Een Td 160 heeft een subchassis dat een uitstulping heeft naar het compacte armboard net onder de armlagers. In principe is dat dus stijver. Jammer alleen, dat het subchassis daar zo benauwd weinig ruimte biedt om het armboard op vast te zetten. Veel gat met weinig staal eromheen.

 

En de sparing in de motorplaat voor de armboard is ook al magertjes klein. Dat de veerpennen aan de motorplaat hangen lijkt ook al een zwak punt. Als je het echt star wilt maken, zou je de veren van onderen vandaan moeten ondersteunen, lijkt me. Maar dat laatste heeeft zowel 160 als LP12.

 

Het plateau van de LP12 is mi. aardig wat zwaarder en misschien trillingsbestendiger dan bij de 160. Of het plateaulager beter is, zou ik niet weten.

 

Ze hebben voor de motorvoeding natuurlijk bij de LP 12 op den duur oneindig veel mods in de handel gebracht, wat het tarief mi. steeds verder heeft opgedreven.

 

Iets wat ik me de laatste tijd afvraag: is het motorunit-deel van een 160 MkI echt veel slechter dan dat van een MkII? Heeft iemand me daar een goed antwoord over? Ben beniewd.....

Jan.

Hallo Jan,

 

Prachtig al die indianenverhalen. Maar even serieus; De motor van de 160 mk-I is identiek aan die van de mk-II. Latere typen van de 160 mk-II (en ook de 166 mk-II) hebben een aparte stroomadapter en die typen lopen over het algemeen iets stiller.

 

De LP-12 is een prachtige speler die een erg hoog niveau haalt in de duurdere configuraties (Valhalla/Ittok/Ekos/Lingo etc) Daar kan een Thorens niet tegenop. De LP-12 is het product van 30 jaren ontwikkeling en een uitgekiende marketing. Hij kan zich nog steeds met de besten meten en dat wijzen verschillende internationale tests steeds weer onomstotelijk uit.

 

groet,

Ronald B)

Link to comment
Share on other sites

ik vind het een waanzinnig apparaat om naar te luisteren...

is bovendien te upgraden naar nieuwste model....

en trek je niks aan van al die lui hier met hun vage thorens dingen waar eerst voor 100 euro aan bitumen in moet een andere plint en andere (sme) arm en meer van dat soort meuk om er een beetje fatsoenlijke tafel van te maken....

 

advies: ga eens lekker lusiteren naar dat ding als het mogelijk is ...

 

dingen zijn idd nieuw wel schreeuwend duur........

Link to comment
Share on other sites

Wel eens het loopwerk van een Thorens TD 2001 bekeken? Ik wel en ik was er erg van onder de indruk. Simpel, eenvoudig en vooral degelijk. Geen schrooefveren, maar bladveren. Maar ik heb geen idee wat dat klankmatig doet.

Zo'n TD2001 was ook niet bepaald een koopje, maar zeker niet van Linn LP12 niveau. Ik denkl dat zo'n TD2001 kwalitatief wel weer een stukje boven de TD160 staat. Jammer dat ik hem niet kon betalen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zowel een LP12, als een Thorens TD145 MKII. De Thorens staat te koop (is bijna verkocht), dit zegt denk ik genoeg.

 

Een Linn lijkt op een Thorens maar is compleet anders.

De draatafel b.v. is veel zwaarder, en veel precieser gemaakt. Aluminium is een meoilijk materiaal als het om nauwkeurig bewerken gaat. Bij Linn duurt dat 3 maanden voordat ze na tussentijds bewerken, en het materiaal laten rusten, de nauwkeurigheid voldoende vinden.

 

De binnentafel, lagering, motorsturing en arm zijn ook wel van een ander (beter) caliber.

 

Ik heb indertijd (2002) voor mijn LP 12 uit 1990, met valhalla en Ittok II ca.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn ook echt wel Thorensen gemaakt die beter zijn dan een TD 160 of een TD 145. De populariteit van de TD 160 is logisch gezien het feit dat het een goede draaitafel is die voor weinig op de kop getikt kan worden. Alleen om het subchassis is het natuurlijk nog geen LP12, ook al willen sommige eigenaren van een TD 160 anders doen geloven.

Vooralsnog geven zowel hele goede Thorensen als de LP12 mij nog niet (relatief gezien, want het is natuurlijk best heel goed) wat een crappie Lenco L76 mij wel geeft, en dat is enorm veel natuurlijke drive en dynamiek.

Link to comment
Share on other sites

Zoals met veel andere draaitafels, wordt veelal een oordeel gegeven over de combinatie van loopwerk en arm.

Als je van een LP 12 dezen scheidt, wordt het een totaal ander verhaal, een LP 12 met een SME III, IV, V of bijvoorbeeld een M

Link to comment
Share on other sites

[. In de standaard uitvoering (met Basik arm en Basik voeding is het zelfs niet echt veel. Er moet minimaal een Valhalla voeding in zitten om enigszins een stabiele loop te krijgen. Verder zijn er nog tal van upgrades (Trapeze of Circus subchassisaanpassing en Lingo voeding) De duurste uitvoering, met Linn Ekos arm en alle toeters en bellen komt nieuw op
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...