Jump to content

Boekenplankmodel of boekenkast eruit?

MarcoP
 Share

Recommended Posts

Voor mijn tweede set op een relatief kleine kamer met een Onkyo Integra Cd (oudje) en een Cambridge Audio A500, ben ik op zoek naar een goede set boekenplankluidsprekers.

Dynaudio of Kef zouden kandidaten kunnen zijn. Op www. Kieskeurig staan wat recencies maar ik denk dat die mensen niet echt kieskeurig zijn :lol:

En om nou het hele land af te rijden en luistersessies te vragen lijkt me een beetje overdreven, zeker als je elke keer je boekenkast moet meenemen.

Zijn er mensen die mij een goed advies kunnen geven over een kleinere luidsprekerset (200-300E) in combinatie met een relatief "mindere audio-opstelling" ?

Hallo Marco,

Hier een paar speakermerken waarvan ik denk dat ze prima zullen matchen met de door jou genoemde set. Diapason, Monitor Audio, Morduant Short, Klipsch, ASW, Visonik of Dali.. De keuze tussen deze in mijn oren goede speakers zou je zelf moeten maken. Elk genoemde speaker klinkt net even anders en doordat jij uit eindelijk er naar gaat luisteren is het belangrijk dat de speakers die jij koopt jou "smaak" zijn! :rolleyes:

groet, PD Hogeterp B)

E.e.a. ligt een beetje aan je eigen smaak en budget.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar:

- Epos M5

- Mordaunt Short MS902

- Mordaunt Short MS912

- Focal JMlab Chorus 705S

- Focal JMlab Chorus 706S

- B&W DM 601 S3

en zo kan je nog wel even doorgaan.

Als je geen zin hebt om het hele land door te rijden met je boekenkast :P, dan ga je toch gewoon naar de dichtstbijzijnde audiospeciaalzaak (of eentje die daar bij in de buurt is) en laat je je daar voorlichten.

Je kan dan ook veel gemakkelijker demo-luidsprekers mee naar huis krijgen, om deze thuis te beluisteren (dit is voor mij altijd een voorwaarde om audioapparatuur aan te schaffen).

Hier een paar speakermerken waarvan ik denk dat ze prima zullen matchen met de door jou genoemde set. Diapason, Monitor Audio, Morduant Short, Klipsch, ASW, Visonik of Dali

Volgens mij krijg je bij deze genoemde merken niet veel voor 200 tot 300,- euri...toch ?

(in ieder geval zeker geen Diapason)

Mvg,

Alco B)

Mij lijkt wel dat je geen enkele van deze "monitors "in een boekenkast moet plaatsen :rolleyes:

Kun je net zo goed een Samsung surrondsetje kopen bij de Makro van 199,- ;)

groetjes John

Ik denk dat ik gezien de recensies op audioreview.com voor de Mordaunt ga want mijn Yoko Hi-end beginnen los te trillen.

De Ms 902 heeft zeer goede kritieken, ook van "hifi kenners" dus ik denk dat de keus gemaakt is. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Of anders schroef ik mijn Yoko's maar weer vast.

Ik struinde laatst een hifizaak binnen met wat 'betere' merken, ook voor budget. Ik werd daar blij verrast door kleine Charion speakertjes: groot geluid in een klein doosje. Het bijven natuurlijk compromissen, met name als je zuinig bent in afmetingen, maar het waren mooie speakertjes, en nog een fraaie afwerking ook.

Groet,

Hans.

Ik struinde laatst een hifizaak binnen met wat 'betere' merken, ook voor budget. Ik werd daar blij verrast door kleine Charion speakertjes: groot geluid in een klein doosje. Het bijven natuurlijk compromissen, met name als je zuinig bent in afmetingen, maar het waren mooie speakertjes, en nog een fraaie afwerking ook.

Groet,

Hans.

Ja maar je kunt niet verwachten dat een speakertje van boekenplankformaat een -3dB punt heeft van 20Hz. Maar als je 2 leuke speakertjes kunt vinden, is een sub altijd nog mogelijk om het laag aan te vullen.

Groeten Mark

Tja, en opeens heb je de Mordaunt Short 902 in huis. Wat opvalt is de mooie afwerking en de wijze waarop alles in ingepakt. Errug netjes.

Het geluid: als je de recensies leest schrikt iedereen van het gebrek aan bas. Dat hangt samen met de 36 uur inspeeltijd die ervoor staat maar dat valt mij helemaal niet op: nee het is geen 2e hands ;) .

De bas klinkt stevig en mooi gestuurd. Geen gebonk maar een "zachte" bas. Het middensegment mist nog de finesse en detaillering (Cambridge A500). Kwestie van tijd maar voor 250

Hallo Pd,

bedankt. Ik heb ze via Internet gekocht. De goedkoopste aanbieder.

Dus dacht ik: af te halen in Best, dat zal wel een magazijn op een industrieterrein zijn.

Blijkt het een mooie zaak te zijn die internet "erbij" doet maar zelf zeer goed is voorzien: Marantz, Onkyo, Kef, B&W, vd Hul etc.

Een verrassing dus en ik denk dat ik daar wel vaker ga kijken. B)

Ehh, moet dit verhaal niet naar het hoofdstuk Luidsprekers? Te laat.