Arnie Posted 27 augustus 2004 Report Share Posted 27 augustus 2004 hallo, Ik heb op mijn slaap/luister/theater kamer wegens ruimte gebrek mijn JBL's aan de muur hangen. Ik zou ze eventueel ergens op stands kunnen plaatsen, maar dat word of erg lastig m'n kamer binnen komen of erg lastig om nog een fatsoenlijke 5.1 opstelling te realiseren...... ophangen was/is dus de betere optie. (dit is overigens al eens in een topic verschenen) Nou gebruik ik als front/stereo speakers een stel TLX-200 van JBL... zoals jullie misschien wel weten heeft deze speaker onder een 13 cm midden/bas unit en boven een tweeter (poort achterzijde ter hoogte van de tweeter) Nu heb ik ze op de normale manier (middentoner onder, tweeter boven) opgehangen zo'n 10 cm onder het plavon, uiteraard naar beneden gericht. Mijn kamer is van normale hoogte (zo'n 2,4m) En nou zat ik vanavond te denken, als ik ze nou omdraai, dus met de tweeter onder en de middentoner boven.... zou dit nog verbetering kunnen brengen?? tweeter wat meer op luisterhoogte..... Niet dat het nu slecht is, maar in he kader van "het proberen waard" misschien toch een simpele ingreep........ iemand hier ervaring mee? of een mening hierover? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 Ik denk dat het voor de hoge tonen niet veel uit zal maken. De afstand tussen de tweeter en je hoofd (wanneer je in luisterpositie zit) veranderd waarschijnlijk nauwelijks. De tweeter komt welliswaar lager te hangen maar tov je oren is dat minimaal. Het laag zou het wel verbetering kunnen geven: de baspoort straalt nu niet meer direct tegen het plafond maar zit (tov het plafond) nu veel lager. De lage tonen hebben meer ruimte, wat minder bonkerig zou kunnen klinken (minder resonantie van de kamer misschien). Maar proberen zal dit moeten uitwijzen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 28 augustus 2004 Report Share Posted 28 augustus 2004 En omdat de tweeter wat meer van het plafont afhangt heb je minder last/kant op reflecties via het plafont. Proberen zou ik zeggen. Kijken of je verschillen hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts