Jump to content

Officieel Hear-ICC topic....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Muziekfreak,

M.b.t. het laag is het inderdaad zo dat er op dat vlak weinig verschil was, ik denk dat de oorzaak van het ontbreken van heel diep laag aan de verhoudingen van de kamer liggen.

Soms is er met schuiven van speakers nog wel wat winst te halen. Als je dat doet in CARA, dan kun je gelijk zien welke invloed er op je karakteristiek bereikt wordt.

De luisterplaats is ook heel belangrijk.

Helaas kun je de acoustiek van een kamer beneden de 50 Hz weinig veranderen. Wanneer er teveel laag is kun je soms met basstraps wat bereiken. Voor de rest bepalen je kamerverhoudingen en de plaats van de luidsprekers en luisterplaats de laagproductie.

Je kunt ook een versterker met minder controle aansluiten... je krijgt dan ook meer, maar wel slechter laag....

Beste Hans,

Deze opmerking onderstreep ik van ganser harte. Te vaak wordt een overschot aan bass als prettig ervaren. Ook ik ben echter van mening dat dat genoegen maar van korte duur is en al snel gaat storen.

Een tekort aan bass is moeilijker aan te vullen dan net andersom.

De plaatsing van de speakers is a.h.v. CARA bepaald. Als je ervan uitgaat dat dat de meest optimale plaats is zou je een verandering in klankkleur slechts met een "krommer" compromis kunnen bewerkstellen.

Dus: meer bass door de speakers naar achteren te schuiven -> minder lucht en ruimtelijkheid a.g.v. deze maatregel. Wat is je winst??? Bovendien heeft de platenspeler dan een nog sterkere akoestische feedback te verduren!

Om een lang verhaal kort te houden; staan laten die speakers en geniet van het (goeie) laag dat nu voor handen is.

Jou suggestie om een versterker met minder controle in het laag aan te sluiten is misschien zo gek nog niet. Ik kan me namelijk een test in de HVT herinneren waarin een Linn speaker werd aangestuurd met 2 eindtrappen; de LK85 en LK100.

De recensent van HVT gaf de voorkeur aan de LK85 op het laag en de LK100 op het mid-hoog. Dat, terwijl je toch zou verwachten dat de krachtigere versterker op het laag aangesloten zou moeten worden, toch?

Als Coen zijn H.K.-eindtrap nu eens op het mid-hoog zou aansluiten en zijn M.L. op het laag.... ben benieuwd wat DAN de resultaten zijn..!

Als Coen zijn H.K.-eindtrap nu eens op het mid-hoog zou aansluiten en zijn M.L. op het laag.... ben benieuwd wat DAN de resultaten zijn..!

Beste ErJee,

Dat is terug naar af ;) Momenteel heb ik een test-opstelling staan met de M.L. 335 op het mid/hoog en de H.K. Signature 1.5 op de woofers. Mijn eerste indruk was dat dit resulteerd in iets meer laag, maar na even doorluisteren blijkt er zelfs nog iets minder laag te zijn, maar met een stukje verlies van controle (hierdoor lijkt het in eerste instantie meer).

Het mid/hoog echter is een stukje feller, hetgeen bij sommige opnamen wel aardig is (zeg bij pop), maar bij klassiek geeft die extra felheid een teruggang in realisme. Dit betekend dus ook dat het geen optie is om een speciale (Sebastiaan stelde een Crown K2 voor) versterker op het laag in te zetten. De laagweergave opzich zou hiermee zelfs vooruit kunnen gaan t.o.v. de M.L., maar het bovenstaande probleem (lees eigenschap) in het mid/hoog zou hiermee blijven.

Dan resteert de optie om de M.L. op het laag te zetten en de H.K. op het mid/hoog, maar vergelijkingen in het verleden lieten een dermate kwaliteitsverschil zien tussen de H.K. en de M.L. (juist in het mid/hoog gebied) dat we tot de aanschaf van de M.L. zijn overgegaan ... iets wat je uit kostenoverweging wel nalaat als het geen significante verbetering geeft.

Kortom: ik denk dat ik nog maar "even" blijf doordraaien met de M.L. in fullrange mode ... ik koop wel een andere huiskamer :blink:

Ik moet toch enigszins terugkomen op mijn eerste luisterindrukken bij Bi-ampen van 7 september :ph34r: Ik stelde toen dat het hoog bij de meeste opnamen te fel werd m.a.g. teruggang in realisme. Na enkele weken luisteren naar de bi-amp opstelling en inmiddels enkele tientallen (i.p.v. enkele) CD's te hebben beluisterd, moet ik toegeven dat na het terugbouwen naar de "oude"opstelling met alleen de M.L. het hoog bij de meeste opnamen toch iets aan rijkheid en sprankel inboet.

Met andere woorden: we blijven voorlopig maar even met deze twee versterkers draaien. Binnen afzienbare tijd wil ik dan toch eens gaan testen met een andere versterker op het laag om te kijken of we dat weer op het oude vertrouwde niveau (of nog hoger) van controle kunnen komen.

... je blijft hobby'en ...

Heb je alleen biwiren met de ML al eens geprobeerd.??? :confused:

Nee, nog niet geprobeerd! Maar als er iemand een setje Siltech LS38 G3 speakerkabels heeft liggen van 2,5 meter lengte dan wil ik dat zeker wel eens proberen. Ik heb destijds diverse kabels uitgeprobeerd en vond de meeste koperkabels te neuzig en zilverkabels te koud klinken. Vandaar de in mijn ogen ideale oplossing middels goud/zilver van Siltech.

Het probleem van de invloed van de woofer op de dempingsfactor van de eindtrap blijft met bi-wiring natuurlijk wel gewoon bestaan!

• 4 weeks later...
Guest muziekfreak
Beste Muziekfreak,

Je verklaring m.b.t. de laagweergave van de diverse verschillende systemen van Infinity klinkt op zich logisch, echter Hans heeft zijn Kappa 9's al eens op onze set aangesloten in onze huiskamer. Hierbij viel direct op dat deze speaker wat feller is (op diverse frequentievlakken), maar ik had niet de indruk dat er meer laag was. Hierbij blijft het argument van de akoestiek mijns inziens overeind. Misschien kan Hans hier nog eens zijn indruk van de laagweergave m.b.t. zijn speakers in onze kamer bij zetten. Hij is immers naar aanleiding hiervan zijn filters gaan aanpassen om meer richting de weergave van de Omega te komen.

Dat akoustiek een werkelijk ongelooflijke invloed op het totale plaatje is ons dit weekend weer eens opgevallen. Voor Audioclub Oost Brabant waren wij op zoek naar een akoestisch betere ruimte voor onze bijeenkomsten en derhalve hebben we dit weekend hetzelfde audiosetje in diverse zaaltjes opgesteld. Ik zweer je dat we werkelijk af en toe het idee hadden naar een andere set te luisteren. Daar waar de tweeters in de ene zaal in je oren beten, het geluid aan de speaker bleef hangen en het laag werd opgeslokt, bleek op een andere locatie het hoog zijdenzacht, het geluidsbeeld volledig los en het laag op kracht aanwezig !!!

Ik heb hieraan de conclusie verbonden dat er heel veel kwaliteitsverbetering te halen is door je luisterruimte goed onder de loep te nemen! De eigenaar van de set was eigenlijk zelfs voornemens in een van de zalen te blijven wonen, daar zijn set daar beter klinkt dan thuis ...

Das de r90...geen kappa 9..kappa is een totaal andere speaker in verhouding met de r90..zeker op het laaggebied. De r90 emim is idd een stuk feller kwa weergave dat is vrij normaal gezien dat het een magentostatische mid is [mooier midden gebied vind ik als de k9]

EN idd acoustiek heeft er ook erg veel mee temaken...de een heeft meer ruimte nodig als de ander en demping in de kamer enz.

Natuurlijk kan ik niet zeggen hoe het bij jou klinkt ik bwen er immers niet geweest. Ikzelf heb een groot wandkleed hangen..een groot kleed op de vloer en 6 tubetraps in het gebruik. Een wereld van verschil zekers wel.

• 2 weeks later...

Beste ICC'ers,

Ten eerste even mijn excuses voor het feit dat ik zolang niks meer van mij heb laten horen. In de periode sinds de laatste luistersessie is er nogal het een en ander op persoonlijk vlak met mij gebeurd. Ik vat het maar heel kort samen:

1. Ik wordt vader!!!!!!!!!

2. Ik zit nu tussen 2 banen in.

Dit alles vergde even al mijn tijd en aandacht. Ik hoop dat jullie hiervoor begrip hebben. Het verhaal omtrent Brussel heeft echter niet stil gelegen. Helaas is de uitkomst negatief te noemen. Na het versturen van diverse mails met de vraag of de ICC delegatie op bezoek kon komen voor een luistersessie bleef het alsmaar stil aan de andere kant. Na een telefoontje met lange wachttijd kreeg ik ook de indruk dat er vanuit hun geen animo is om deze luistersessie mogelijk te maken. De beide systemen (IRS-V) zijn verkocht, maar nog niet de deur uit. Natuurlijk maken ze geen winst met het opstellen van de luidsprekers voor een luistersessie, maar ze zien er waarschijnlijk ook op geen andere manier voor hun geen doel in. M.a.w. ik denk dat het maar het beste is om een punt achter het idee van Brussel te zetten anders kunnen we volgens mij wachten tot st. Juttemis totdat we een duidelijk antwoord krijgen.

Nu ontstaat natuurlijk de vraag: Wat gaan we nu doen?

Wellicht heeft iemand van de club een (creatief) idee?

Met vriendelijke groet,

Dutch9911

Beste ICC'ers,

Ten eerste even mijn excuses voor het feit dat ik zolang niks meer van mij heb laten horen. In de periode sinds de laatste luistersessie is er nogal het een en ander op persoonlijk vlak met mij gebeurd. Ik vat het maar heel kort samen:

1. Ik wordt vader!!!!!!!!!

2. Ik zit nu tussen 2 banen in.

Dit alles vergde even al mijn tijd en aandacht. Ik hoop dat jullie hiervoor begrip hebben. Het verhaal omtrent Brussel heeft echter niet stil gelegen. Helaas is de uitkomst negatief te noemen. Na het versturen van diverse mails met de vraag of de ICC delegatie op bezoek kon komen voor een luistersessie bleef het alsmaar stil aan de andere kant. Na een telefoontje met lange wachttijd kreeg ik ook de indruk dat er vanuit hun geen animo is om deze luistersessie mogelijk te maken. De beide systemen (IRS-V) zijn verkocht, maar nog niet de deur uit. Natuurlijk maken ze geen winst met het opstellen van de luidsprekers voor een luistersessie, maar ze zien er waarschijnlijk ook op geen andere manier voor hun geen doel in. M.a.w. ik denk dat het maar het beste is om een punt achter het idee van Brussel te zetten anders kunnen we volgens mij wachten tot st. Juttemis totdat we een duidelijk antwoord krijgen.

Nu ontstaat natuurlijk de vraag: Wat gaan we nu doen?

Wellicht heeft iemand van de club een (creatief) idee?

Met vriendelijke groet,

Dutch9911

Andr

Bedankt voor jullie felicitaties.

Ik zal ze doorgeven aan de toekomstige mamma (hebben jullie volgens mij toch gezien bij de eerste ICC sessie?). Was wel een surprise, maar we zien het nieuwe leventje met vreugde tegemoet. Moet wel even de gedachte laten bezinken. Is de eerste gedachte waar je s'ochtends mee wakker wordt en het laatste waar je aan de denkt voordat je s'avonds gaat slapen. Vreemd hoe alles waar je van tevoren wel eens over piekerde zomaar in het niet vallen als er een kleintje op komst is. Moet je waarschijnlijk zelf overkomen voordat je dit beseffen kunt.

Ik zal mij de komende 9 maanden voor wat betreft muziek luisteren maar eens flink uitleven, zolang het mamma niet stoort. Daarna zal het een stuk rustiger moeten worden. Allerlei gedachten over geluidsisolatie en verhuizen naar een huis met een mogelijke geluidsdichte ruimte (zoals die van Andre) doorkruisen hierbij mijn gedachte. Gelukkig denkt mijn wederhelft hier hetzelfde over. Ik denk dat menig andere partner met een voorstel zou komen van: verkopen, kleinere luidsprekers, etc, etc. Gelukkig weet mijn vriendin mijn hobby te waarderen.

Het zal zijn plaats wel krijgen.

Conqubite ik duim voor je mee.

Met vriendelijke groet,

Dutch9911

Hoi Roger,

Gefeliciteerd!! :) Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik lees je verhaal nu pas!

Ik ben net als jij de laatste tijd ontzettend weinig op Hear geweest, dus vandaar mijn late reactie.

Ja, wat gaan we nu doen? Ik kan wel zeggen afreizen naar Wierden. Maar ik kan maar weinig mensen boven (op zolder) ontvangen. Misschien dat jullie 1 voor 1 langs kunnen komen? Is wel minder gezellig, dat geef ik toe.

Ook valt mijn installatie in het niet bij die van de overige leden. Domweg omdat er geen geld is om betere apparatuur te kopen.

Trouwens, ik ben erachter waarom mijn speakers niet op de classics site staan.

Mijn speakers zijn denk ik de 1e serie onder de Harman vlag. Dus officieel geen classics speakers. Betekent dit dat ik geroyeerd word als ICC-lid? :(

Groetjes, Leon

Beste Leon,

Dank je voor de felecitaties, en nee hoor je wordt niet geroyeerd. De eerste series speakers onder de vlag van Harman (op de Overture, reference en Sm-series na) hadden nog steeds de goede elementen van de generatie daarvoor. Dat heet emit's en emim's. In het bouwjaar van de Delta werd ook nog steeds de Omega, Epsilon + Sigma geproduceerd. Een soort van overgangsperiode dus.

De tweeter in jouw Delta is trouwens gewoon een emit-r in een modern grijs jasje. Dus wel de emit zoals die ook in bijvoorbeeld de Kappa series 2 en vele andere classics werdt gebruikt.

Je geniet dus wel gewoon van de "orginele" Infinity klank, en dat is het waar het volgens mij toch om draait.

Groet,

Roger

Even een wijziging doorgeven...

De Infinity classics site is verplaatst naar:

Infinity classics

Hopelijk gebeurt er nu weer iets..

:)

Dag allemaal,

De lange tijd van stilte heeft er alles mee te maken dat onze Duitse vriend student is en het erg druk heeft met zijn studie. Op zeker moment was men in onderhandeling de site over te nemen van 'm en de site om te bouwen naar een drie-talig geheel, maar voor zover ik weet is dat niet doorgegaan. En nu maar hopen dat ie zijn papiertje heeft en de verzameling foto's die ik 'm gestuurd heb eindelijk eens gaat plaatsen.

Groeten,

Hififreak

Hoi Coen,

Is het niet eens tijd om je bevindingen van het verplaatsen van je "luisterbank" aan het forum toe te vertrouwen? ;)

Ik weet zeker dat degene die kritiek had op de laagweergave en / of ruimtelijkheid van je muziek toch wel zouden opkijken.... mochten ze je set nu nog eens horen.

(nog te zwijgen over je bi-amp ervaring!)

O.K., ik weet niet zeker of dit bericht nog gelezen wordt, omdat de ICC schijnbaar verplaatst is. Maar proberen kan geen kwaad.

En wat ben je wel niet wijzer geworden t.a.v. de weergave van je P25?

Ik geloof dat de afstelling van je element te wensen over liet. Toch? ;)

Groet,

Erjee.

Hoi Coen,

Is het niet eens tijd om je bevindingen van het verplaatsen van je "luisterbank" aan het forum toe te vertrouwen? ;)

Ik weet zeker dat degene die kritiek had op de laagweergave en / of ruimtelijkheid van je muziek toch wel zouden opkijken.... mochten ze je set nu nog eens horen.

(nog te zwijgen over je bi-amp ervaring!)

O.K., ik weet niet zeker of dit bericht nog gelezen wordt, omdat de ICC schijnbaar verplaatst is. Maar proberen kan geen kwaad.

En wat ben je wel niet wijzer geworden t.a.v. de weergave van je P25?

Ik geloof dat de afstelling van je element te wensen over liet. Toch? ;)

Groet,

Erjee.

Jij maakt mensen nog eens benieuwd....

Zeker als ze ook met Omega's en eventueel bi-ampen aan de gang willen.

Ook ben ik benieuwd of Coen het Bi-wire verhaal heeft opgepakt.

Kennelijk heeft die ICC bijeenkomst toch wat opgeleverd.

:)

• 4 weeks later...

Ha die Erjee en Hans,

Al een tijdje niet meer op dit topic geweest moet ik eerlijk zeggen ;) Maar beter een late reactie dan geen :ph34r:

Vanzelfsprekend blijf ik dingen proberen, zowel uit eigen beweging als vanuit tips "uit het veld". Ik heb naar aanleiding van het onlangs (elders op Hear) geplaatste topic van ErJee m.b.t. "het gebruiken van akoestische energie" eens in deze insteek meegedacht. Hierop mijn bank een halve meter verder naar voren gezet en het resultaat is stunning!!!

1) mijn apparatuur bleek gelukkig kwalitatief hoogstaand genoeg om het stereobeeld in het midden dicht te houden, iets wat bijvoorbeeld mij oude Philips CD speler nauwelijks kon bolwerken met de bank in de oude positie ... laat staan als de bank dichter bij de speakers komt en deze dus in verhouding nog verder uit elkaar komen te staan.

2) de zijwandreflexies zorgen er nu voor dat het geluid je volledig omsluit en dus niet meer puur een stage vormt tussen (tot naast) de speakers. Hierdoor krijg je een veel beter live gevoel. In bijvoorbeeld een jazz-club of concertzaal hoor je namelijk ook niet alleen het geluid vanaf het podium, maar wordt je ook omsloten door reflexies.

Hier is natuurlijk al eerder over gesproken in het topic van Andre, waarin het ging over akoestiek en demping. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch een stuk minder overtuigd ben van de gebruikelijke techniek waarbij zoveel mogelijk gedempt wordt.

Dan het bi-amp verhaal: op aanraden van Sebastiaan heb ik een bi-amp opstelling gemaakt, waarbij de M.L. het mid/hoog en mijn oude Harman Kardon Signature 1.5 het laag te verwerken kreeg. Overigens was de tip van Sebastiaan om hiervoor een Crown versterker te gebruiken (gemaakt voor zware woofers in discotheken). Ondanks dat mijn H.K. zeker niet dezelfde controle kan uitoefenen op een woofer dan de Crown, was het toch een interessant experiment.

Aan de positieve kant: 1) het hoog begon wat meer te sprankelen doordat de M.L. minder zwaar belast werd. 2) het laag werd iets strakker, hetgeen met een Crown nog een stukje verder zou moeten gaan.

Aan de negatieve kant: het geheel klonk wat minder harmonisch, minder vloeiend ... alsof er kleine problemen in het tijdsdomein ontstonden. Bij het gebruik van twee minder krachtige versterkers (zoals jouw Array's) zou de verbetering wel eens fors kunnen zijn. Ook is het mogelijk dat de problemen in het tijdsdomein niet optreden bij het gebruik van identieke versterkers.

Het bi-wire verhaal heb ik nog niet kunnen uitproberen, daar ik nog geen tweede set Siltech heb kunnen lenen. Met andere speakerkabels heb ik het wel geprobeerd, echter daarmee vond ik het dermate minder goed klinken dat ik de eventuele voordelen van bi-ampen niet kon waarnemen.

Betreft de draaitafel had ik wat last van akoestische feedback. Hiervoor moet ik nog eens met dempers aan de slag, maar zover was ik nog niet gekomen. Wel heb ik een Benz ACE MC element onder de arm gehangen en dat geeft bemoedigende resultaten (lees verbetering) op het mid-laag. Hiervoor krijg ik echter iets brom terug, mogelijk door een verkeerde instelling in mijn pre-amp. In de toekomst ga ik zeker eens kijken naar een goed MC element om daarmee verder te experimenteren.