Jump to content

Officieel Hear-ICC topic....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hoi Hans en anderen,

Ja ik ben er wel....maar ik had de laatste tijd andere dingen aan mijn hoofd. De verkering uit en andere persoonlijke besognes moesten eerst een plek hebben.

Het lijkt me leuk om weer eens een ICC bijeenkomst bij te wonen, is weer eens wat anders dan de zorgen die ik nu heb!

Voor 23 april heb ik nog geen afspraken staan dus waarschijnlijk ben ik wel van de partij! Ik zal contact opnemen met Zoveelste Henk, misschien kan ik weer vanaf Utrecht met hem meerijden? Hij is als ik het goed begrepen heb inmiddels verhuisd.

Dutch9911 (Roger) zal wel druk zijn met zijn aspirant-vaderschap en zijn nieuwe baan?

Hebben Coen en Yvonne overigens al gereageerd? Ik zie hear geen reactie van hen.

Groeten L

Dutch9911 heeft mij laten weten dat hij 23 april ook van de partij is (zijn E-mail wrkt niet).

Alleen van CoenR heb ik nog niks vernomen.

We zijn dus in elk geval al met z'n vijven.

Ik stel voor om b.v. om 13:00 of 13:30 te starten, en er om ca 17:00 weer mee op te houden.

:)

Ja, daar ben ik eindelijk weer. Na een paar zenuwslopende weken vol ergernis aan mijn pc ben ik weer "normaal" online. Ik kon bijna niks meer op mijn pc, waarschijnlijk een virus gevangen ergens. Format c: met verlies van data en een flinke klus met het herinstalleren van alle apparatuur en software was de eindconclusie.

Mijn vriendin is rond en gezond. Nog ca. 10 weken en de kleine zal zich laten zien. Op dit vlak is dus alles perfect in orde, wat dan toch zeker ook het belangrijkste is.

Op audio gebied heb ik allerlei apparatuur op logie van iemand die zijn woonkamer in zijn geheel is het verbouwen. Hieronder bevindt zich o.a.

Een buizen voor/eind trap, en cd-speler uit 4 losse componenten (audio alchemy)en allerlei exotisch kabelmateriaal. Ik moet zeggen dat hiermee behoorlijke klangverbeteringen te halen zijn.

Maar goed. Ik zie jullie op 23 april a.s., ook ik zal om 13:00 uur aanwezig zijn.

Groet,

Dutch9911

Zo, het zit er weer op.

'T was weer erg gezellig. Jammer dat alleen Dutch en Speedy wat CD's meegebracht hadden. De volgende keer toch maar weer wat meebrengen.

Ik heb de hele middag op de "tweede rang" gezeten. Het viel hier op dat het diepe laag erg nadrukkelijk aanwezig was. Vooral tijdens het draaien van een test CD met daarop wat sinustonen was er een enorm verschil tussen de eerste en tweede rij. Terwijl 'n bepaalde toon op de eerste rij nauwelijks gehoord werd kwam die op de tweede rij kamerbreed binnen..... Jammer genoeg is hier weinig aan te doen (denk ik), het zijn n.l. gewoon de staande golven in de ruimte.

Andr

Na 133 snelwegkilometers arriveerde ik bij Hans alwaar de overige leden (m.u.v. speedy) reeds waren gearriveerd. Na het drinken van wat koffie en het nuttigen van een lekker stukje vlaai, startten we met de luistersessie in de hiervoor speciaal ingerichte zolderkamer.

Wat meteen opviel was de rust in de weergave. Hinderlijke reflecties of mid-hoog pieken ontbraken geheel. De uitvoerige isolatie door het creatief aanbrengen van een wandkleed, plafondplaten, schuimpanelen, vloerkleed en het gordijn voor de deur zullen hierbij denk ik de voornaamste rol hebben gespeeld. De enige min-factor was eigenlijk de te wollige en warrige bas op de 2e rang. Let op: alleen op de 2e rang!!! Indien men vooraan zat was hier niks van te bespeuren. Hier was de bas strak en gecontroleerd en sterk aanwezig, misschien niet ieder zijn smaak, maar wel de mijne. Deze plek vormt dan ook de normale luisterpositie van Hans indien er geen bezoek over de vloer komt. Goed gekozen lijkt mij.

Hans zijn gemodificeerde Harman Kardon speler liet zich van zijn beste kant zien bij het diverse materiaal wat werd gedraaid. Bij alle muzieksoorten bleef hij neutraal optreden, en voornamelijk de rustige weergave van zang/snaar- en blaasinstrumenten vormden de sterke kanten hierbij. De laatste kantjes in de oplossing ontbraken volgens sommigen, maar de sterke demping van de ruimte liet hierbij zijn karakter zien. Het stereobeeld was grandioos en ook de meest friemelige details werden op minuscule wijze weergegeven.

Over de weergave van de SACD op de Philips wil ik eigenlijk weinig zeggen, de oplossing was nog iets fijner, maar de weergave van het stemgeluid verloor hierdoor echter ook zijn “warme karakter”, geen goede ruil volgens mij.

De platenspeler legde zijn kampvuur-karakter bloot door het gezellig knetteren op gevangen stofdeeltjes. De weergave van instumenten waren iets meer geplaatst in het stereobeeld en rustiger van karakter dan op cd. Alleen de weergave van stemmen ging vaak gepaard met een te sterke nadrukken op s-klanken, wat echter ook alles met de opnamekwaliteit heeft te maken (we zitten hier ook niet naar een in een studio geremasterde SACD te luisteren). Bij de echte oude opnames werd de weergave slank en dunnetjes.

Al met al moet ik zeggen dat Hans zijn installatie een geslaagde combinatie is van ruimte, demping, gevlochten kabeljes en componenten welke weinig ruimte tot opmerkingen geeft.

Maar als ik Hans zijn plannen hoor is echter nog lang niet het eind van het stoeien met audio bereikt. Een nieuw rack en vlechtwerk en wellicht nog wat soldeerwerk met condensators ligt dan ook in het verschiet. Dat Hans wel weet waar hij mee bezig is, is zeker te horen.

Groet,

Dutch9911

Tja, ik was als laatste aanwezig, gelukkig hoefde niemand met mij mee te rijden.

Ik reed binnendoor en strandde in IJsselstein, waar het verkeer was vastgelopen door de (onaangekondigde) afsluiting van de N210 :mad2::ph34r:

Maar goed, deze keer reed ik in een keer goed naar Hans, meestal verken ik de omgeving even (met een kaart voor m'n neus) :D

Toen ik de stairs to audio-heaven had beklommen belandde ik tussen de andere ICC'ers, die gezellig muziek aan het luisteren waren.

Hans zorgde voor koffie met een lekkere vlaai en en ik kon de kersverse ruimte bekijken.

icchans2.jpg

Wat mij als eerste op viel was het sterk aanwezige laag op de 2e rij, dit kan haast niet anders dan de akoestiek zijn, want als je naar voren buigt is het laag opeens heel anders :blink:

Een nadeel van deze opstelling is dat de 'rear firing' emits hun werk niet goed kunnen doen vanwege het schuin aflopende dak.

Mijn indruk is dat het hoog iets tekort komt, zowel resolutie als niveau blijven achter bij de rest van de muziek.

De aangebrachte demping langs de muren kan hier debet aan zijn, dit soort schuimplaten werkt vooral in het hogere middengebied.

icchans1.jpg

Overall gezien zet de set een mooi homogeen 3D plaatje neer en komen akoestische instrumenten natuurlijk over met bijna griezelig veel details.

Wat ik persoonlijk een beetje mis is dynamiek bij sterke wisselingen in de muziek, zoals bij Janis Ian, waarbij de stem je soms kan overvallen.

Hier bleef alles rustig en stabiel, wat volgens Hans mede is te danken aan het lage rendement van de Omega's.

Ik denk dat Hans met bi-ampen een stuk verder komt wat dynamiek betreft en wellicht krijgt het hoog dan meer lucht.

Heel opvallend was dat de SACD1000 nogal mat klonk t.o.v. HK760, die een stuk pittiger over komt.

Je hoort goed dat een SACD opname een stuk verfijnder is en een mooi ambiance laat horen, maar tegelijk een beetje kil klinkt.

Kijkend naar het verschil in prijsklasse vind ik dit beschamend voor de SACD1000 :unsure:

Plaatjes draaien met soms een knapperend vuurtje erbij is een leuke afwisseling, op een bepaalde manier klinkt dat vloeiender dan digitale spelers.

De sisklanken waren duidelijk aanwezig, zonder 'piepend' over te komen, maar toch mag het wel wat minder vind ik.

Het laag varieert enorm per opname, soms lijkt het bijna afwezig (zelfs op de 2e rij!) en soms klopt het prima.

icchans3.jpg

Nu ik nog, hoor ik iedereen zeggen :D

Klopt, ik heb veel dingen aan m'n hoofd die me afleiden van het inrichten van het souterrain, o.a. de recente aankoop van een CRT projector.

Alles hangt een beetje met elkaar samen, de projector is plaatsbepalend voor de set, het scherm, het plafond en de plaats waar de HT-pc komt, inmiddels heb ik dat wel uitgebroed.

Voor meerkanaals weergave heb ik een extra versterker nodig, die het liefst klankmatig met de Aragon blokken overeen komt.

Wellicht is de enorme versterker die Hans heeft staan hier geschikt voor ....

De rear speakers (R80 van m'n broer) staan elders (voor eventuele verkoop), dus daar kan ik ook niet mee verder.

Dan wil ik de binnentrap nog afsluiten, zodat ik ongehinderd van muziek en films kan genieten, er zijn plannen in de maak, maar ik heb nog geen keuze kunnen maken.

Een grote schuifwand heeft mijn voorkeur (snel klaar), maar de trap aanpassen en een vaste muur plaatsen zou ook kunnen (dempt meest effectief).

Andr

Dank je....

M.b.t. het hoog en dynamiek kan ik vertellen dat dit al goeddeels is opgelost. Vandaag was n.l. Ruud hier om even mijn bouwsels te beluisteren. Ik heb toen de scheidingstrafo tussen het net en het frontend er tussenuit gehaald. Dit bleek dus een remmende factor. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Met een biwirekabel zal het allemaal wel in orde komen denk ik. Met andere kabels was het n.l. een tijdje terug zo dynamisch dat ik de speakers recht moest zetten om niet om te komen in het dynamisch geweld.

Ruud had vandaag ook z'n ontkoppelaartjes meegebracht. Dit zijn echt wonderdingen, zowel bij mij als bij Sodejuu (waar we later vandaag waren) is er een enorme opleving van de laagcontrole. Bij Sodejuu werd ook het middengebied rustiger en meer open van karrakter. Nu ik weet hoe de dingen werken kan ik eens gaan experimeteren. Ik wil natuurlijk w

Kun je met die 'enorme opleving van de laagcontrole' nog wel rustig op de 2e rij zitten :huh:

Fijn dat je nu weet dat de scheidingstrafo niet alleen maar goede dingen bracht, zou dit met een gebalanceerde uitvoering (met 2 trafo's dus) ook zo zijn :confused:

Over de speakers recht zetten, bedoel je hiermee minder ingedraaid opstellen?

Andr

Na een uurtje in de auto is koffie met gebak wel heel erg lekker.

Bij binnenkomst in de luisterzolder zag ik dat Hans alweer andere speakers had. Van Kappa via Renaissance naar Omega. Ik doe meestal een jaar of 20 met mijn speakers ;)

Er stond al wat muziek op de achtergrond te draaien en direkt valt op dat die met rust en detail de ruimte in wordt gestuurd.

Ik nam mijn positie in op de 2e rij en het feest begon. Volume omhoog. Nog steeds komt de muziek met rust en gemak de ruimte in, helder hoog en midden, mooi stereobeeld, echter wel een veel te dik wollige bas. Dat blijkt inderdaad aan de luisterpositie te liggen, want als je met je hoofd beweegt of naar voren gaat, is het direkt veel beter. Dat blijkt ook, als ik later verhuis naar de 1e rij.

De HK CD-speler presteert verrassend goed voor die prijsklasse, mooi helder hoog, strak laag, geen sissen, het midden is iets te veel op de voorgrond en details in het hoog blijven wat op de achtergrond. Als we vergelijken met de SACD-speler en plaat, dan is de SACD iets ingetogener en heeft een "zalvig" geluid. Van LP ervaar ik een gulden middenweg, niet uitgesproken uitblinkend in iets, maar gemiddeld genomen goed.

De akoestiek op zo'n zolderkamer is met diverse dempingsmaterialen aardig goed te krijgen. Eenmaal de juiste luisterpositie genomen, klinkt het formidabel. Wijk je echter enkele centimeters daarvan af, is het meteen heel anders. Als Hans enkele dempingspanelen wegneemt, merk je goed, dat er meer ruimtelijkheid onstaat en details in het hoog beter naar voren komen, hetgeen helaas ook iets meer reflecties teweeg brengt.

Hans is beslist nog niet uitgetweakt, maar deze aanpak brengt je duidelijk tot hoge prestaties !

Een erg leuke luistermiddag.

Ik heb inmiddels de scheidingstrafo er tussenuit gehaald. Dit geeft een duidelijke verbetering in de dynamiek en hoogweergave.

Het laag was toch hoofdzakelijk een probleem van de andere opstelling van de banken en dat er vijf mensen binnen waren. Ik heb gisteravond nog eens geluisterd en vond het toen allemaal wel meevallen.

Ook heb ik nog geexperimenteerd met luidsprekervoetjes en kabels. Ik heb de luidsprekers op kogelpotten gezet. Met wat geluk rolde ze net niet van de stenen ondertegels... :rolleyes: Dit bracht wel een verbetering maar toch niet zoals de voetjes van Ruud. Ik moet er duidelijk nog wat aan veranderen.

De andere kabels (biwire in koper) brachten geen verbetering, het laag werd n.l. nog wolliger en de ruimteinformatie slechter.

Dag allemaal,

Zo zie je maar Hans je denkt een verbetering aan te brengen met zo'n scheidingstrafo en in werkelijkheid pakt het heel anders uit. :huh:

Sorry voor mijn late reactie maar ik ben nauwelijks thuis geweest de afgelopen dagen. Ik vind het altijd lastig om onder woorden te brengen wat ik gehoord heb, om dat om te zetten in een voor audiofielen te begrijpen taal. :P

Er is hier al veel gezegd over hoe alles klonk en eigenlijk kan ik me daar heel goed in vinden, het is dan ook moeilijk om niet in herhaling te vallen.

Daar gaat ie dan: het algemene beeld is gewoon goed, zeer gedetailleerd, niet vermoeiend om naar te luisteren alles klonk in balans. Bij sommige opnamen had het laag de neiging om te gaan overheersen vooral op de 2e rij als ik af moet gaan op de anderen. Dat akoestiek grotendeels bepaalt hoe 1 en ander wordt weergegeven hebben we die dag ook ondervonden. Met demping op de juiste plekken kun je veel sturen en daar is Hans dan ook druk mee bezig om dit goed te krijgen. Het blijft een eeuwige interactie tussen akoestiek, apparatuur en bekabeling. Het blijft leuk om te zien hoe fanatiek iemand hier mee bezig is en goede resultaten kan behalen als alles "klopt". Ik ben benieuwd wat Hans de komende tijd nog gaat veranderen aan zijn installatie en wat het gaat opleveren.

Het was weer een gezellige ICC dag en we hebben toch echt wel naar een top-installatie geluisterd. Hans bedankt voor je allerhartelijkste ontvangst en tot de volgende bijeenkomst! :)

• 3 months later...
1 schrijver op 240 lezers.... :rolleyes:

Hmm, er zijn niet veel lezers bijgekomen :huh::rolleyes:

Ik weet dat ik eigenlijk al 'aan de beurt' was voor een ICC luistersessie, maar de inrichting komt niet echt van de grond door meerdere oorzaken :(

Een daarvan is materiaal voor het verlaagde plafond, ik sta voor de keuze om nieuwe en oude materialen door elkaar te gebruiken (toont niet mooi) of alles nieuw te doen (kost me teveel) en een ander 'probleem' is tijdgebrek.

Wat ik ook ga doen, het zou de ruimte flink doen opknappen, want het is nu nog steeds een rommeltje met bijv. niet afgewerkte wanden en een vloer die niet mooi aansluit vanwege de verwijderde wanden.

De bedoeling is om uiteindelijk een HT te maken, waar ik inmiddels bijna alle spullen voor binnen heb, op een mooi scherm na (230x160cm).

Mijn aandacht gaat als eerste naar de projector, die wil ik aan het plafond hangen en opnieuw afregelen, zodat hij niet meer in de weg staat en alles er omheen (plafond, afzuiging van de warme lucht) vorm kan krijgen.

De tijdsfactor heeft te maken met het werk overdag (en vaak 's avonds als het uit loopt) en m'n eigen werkzaamheden.

Niets nieuws dus eigenlijk, ik ben benieuwd hoe het met de anderen gaat (nieuw jobje hier, kleine daar, enz.) :)

Andr

Nou, tot over 5 jaar dan maar Bas :lol:

Blijft je vader dat hele stuk naar jouw zaak heen en weer rijden als je verhuisd bent :unsure:

Voor jou wordt het wel wat makkelijker met (openbaar) vervoer, maar waarom Amsterdam, als je rust zoekt na je werk moet je daar niet wezen en voor betaalbare huizen al helemaal niet :huh:

Andr