Geerdie Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Leuk.Andermans inspanningen afzeiken Post maar 's een digi van je eigen zitplek. Zullen we die eens kritisch gaan bekijken. Och jee hoor kan jij ook al niet tegen een geintje mijn uitspraak slaat alleen maar op de gekozen stoffen (Zebraprint) niet op de werkzaamheid daarvan. Ik vind het best leuk bedacht, alleen de kleuren niet Marcel Wie kritiek zaait, zal kritiek oogsten. Tja, en als je daar niet tegen kan... Wie kwam er nou het eerst met booskijkertjes dan, ik niet Marcel Vluchtgedrag. Marcel Haphaphapperdehap. Honger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 maart 2005 Report Share Posted 15 maart 2005 Leuk.Andermans inspanningen afzeiken Post maar 's een digi van je eigen zitplek. Zullen we die eens kritisch gaan bekijken. Och jee hoor kan jij ook al niet tegen een geintje mijn uitspraak slaat alleen maar op de gekozen stoffen (Zebraprint) niet op de werkzaamheid daarvan. Ik vind het best leuk bedacht, alleen de kleuren niet Marcel Wie kritiek zaait, zal kritiek oogsten. Tja, en als je daar niet tegen kan... Wie kwam er nou het eerst met booskijkertjes dan, ik niet Marcel Vluchtgedrag. Marcel Haphaphapperdehap. Honger? hmm ja best eigenlijk een loempia zou er nog wel in gaan maar dit was m`n laatste post op dit topic want de topic starter moet zich inmiddels dood ergeren aan ons Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 16 maart 2005 Report Share Posted 16 maart 2005 Ja, genoeg ge-OH. Back on topic. Euh....waar ging ut ook al weer over? Oja. De vernieuwde set van Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2005 Author Report Share Posted 13 april 2005 Gisterenavond weer eens bij Jerry geluisterd.... Weer was alles anders. Nu staat z''n set in de huiskamer en zit je op een heel opmerkelijk plek te luisteren (vrijwel midden tussen de luisprekers). Hoe klinkt het nu..... Ook weer helemaal anders. Instrumenten en stemmen hebben de body die er bij hoort en tegelijk is er weer het enorm preciese stereobeeld. Wel stoort het mij dat de weergave van in het midden geplaatste stemmen en instrumenten op ruim twee meter hoogte zitten. En dit terwijl de speakers hooguit 1,4 m hoog zijn. Je krijgt een stijve nek van het luisteren zeg maar.... Merkwaardig effect. Het lijkt voor mij nu het meest op de eerste luistersessie in het andere huis. Maar dan met een realistischer laag, en een zuiverder hoog. Het blijft een kunstenaar die Jerry.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanning Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Leuke topic (ondanks het ge-OH) over een bijzondere luisterruimte en naar ik begrijp een bijzonder eindresultaat!! Wat ik me afvraag is waarom nog niemand naar de werkwijze heeft geinformeerd! Wel over de kleur, geur en brand- en ARBO-veiligheid van de materialen en (het gebrek aan) cosmetische uitstraling van het geheel. Audiofielen zijn zijn dus toch meer visueel ingesteld dan het woord AUDIOfiel doet vermoeden Maar serieus, ik ben erg benieuwd in welke volgorde Jerry te werk is gegaan. Zou je hier wellicht iets over kunnen vertellen? Pak je bijvoorbeeld eerst de directe reflecties aan, of probeer je te voorkomen dat geluid tussen 2 tegenovergelegen vlakken kan reflecteren, plaats je de dempingsmaterialen op bais van metingen of is het gewoon een kwestie van hoe meer akoestische demping hoe beter (lijkt me niet?). Kortom Jerry: hoe ga je te werk en waar let je op? Afgaande op de lovende woorden van luisteraar Hans kan hier hier van geleerd worden! Een extra vraag die ik bij al de dempingsmaterialen heb betreft het luisternivo, omdat de demping op een bepaald luisternivo is afgestemd. Klinkt de installatie bij een lager nan normaal luisternivo bijvoorbeeld doods met gebrek aan afbeelding? Groeten vanuit een (nu nog) bijna maagdelijke luisterkamer Nanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Beste Hans, Waarom zou een stem niet op twee meter hoogte mogen staan? In de praktijk staat een stem toch al gauw op 1,7 m en als hij op een podium staat nog veel hoger. Ik vind het juist goed als een stereobeeld niet alleen breedte en diepte heeft; hoogte hoort er ook bij. Ik hoor bij mij duidelijk dat de gitaar bij een zingende gitarist lager weergegeven wordt dan de stem. Mooi toch? Ik geef overigens toe dat het in sommige opnames wel wat al te bont wordt gemaakt; een stem uit het plafond wordt wel al te gek. In een orkest zitten de verschillende instrumentgroepen trouwens ook op verschillende hoogte? Nou dat hoor ik graag. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Als een mens tegen je praat op welk hoogte zit dat ongeveer op oorhoogte Kijk al ben je 180 en er staat een kerel van 190 voor je scheelt maar 10cm..een podium scheelt al gauw iets meer waardoor het bij mij inziens nooit natuursgetrouw kan klinken. Maarja wat defineer je onder natuursgetrouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Als je zittend in een zaal of ruimte naar de "performers" luistert,is de verhouding in imaging anders natuurlijk dan wanneer je staande naar iets of iemand luistert. En afhankelijk v/d opname,soms idd te bont gemaakt zoals Leobus zegt,kan dit overdreven klinken.Met TWEE dimensies moet je theoretisch een derde kunnen cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2005 Author Report Share Posted 16 april 2005 De instrumenten links en rechts worden dan weer wel op een juiste hoogte weergegeven. Bovendien zijn het niet alleen stemmen, maar ook bekkens, trommels enz. Eigenlijk is er in het midden niks wat op dezelfde hoogte dan links en recht wordt weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Door tussen de speakers te luisteren heb je het effect van een hoofdtelefoon, heel precies en duidelijk, maar weinig of geen diepteafbeelding en idd dingen die je 'hoog' (in het midden) hoort. Er wordt bij het afmixen niet voor niets gebruik gemaakt van panning regelaars e.d. Het voordeel bij deze opstelling is dat de kamer akoestisch het minste invloed heeft, al denkt mister Green daar heel anders over Ik heb liever diepte in het geluid en dan maar wat reflecties van de kamer erbij, die kun je immers ook als nuttig beschouwen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Nu zijn we nog geen stap verder Henk Mijn eigen speakers zou ik 6m uit elkaar moeten zetten om een homogeen beeld te verkrijgen, met de panelen van Jerry is het wat makkelijker en daar hebben we het in dit topic over volgens mij .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Je maakt af en toe iets bijzonders mee, en gisteravond was zo'n moment. Ik was namelijk uitgenodigd door Jerry om zijn idee van hoe het hoort te klinken eens te beluisteren. Zoals Hans al eerder schreef staat het spul momenteel opgesteld in de woonkamer. De eerste verbazing is er al bij binnenkomst. De luisterstoel staat nl. vlak voor het dressoir waar de set op staat. Een afstandsbediening is hier niet nodig. De esl's staan aan weerskanten van het dressoir, ingedraaid naar die stoel. Het is dus een kleine luisterruimte in een grotere ruimte. Overal waar je kijkt hangen platen schuim voor demping van reflecties. Wanneer ik eenmaal zit, en de eerste cd opgezet wordt, ben ik voor de tweede keer verbaasd. De muziek klinkt niet in de ruimte, maar in mijn hoofd. In eerste instantie doet het denken aan een koptelefoon, maar net iets anders. Het is zo afwijkend van wat ik gewend ben, dat ik eerst een paar stukken moet beluisteren om te wennen aan het effect. Er lijkt geen afstand meer te zijn tot de muzikant(en). Een fluitist klinkt alsof zijn fluit in mijn rechteroor wordt geduwd. Het lijkt allemaal een beetje t Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2005 Author Report Share Posted 11 juni 2005 't blijft een bijzondere ervaring.... De detailering die je bij jerry hoort is echt ongeevenaard. In de andere opstellingen (eerste op zolder, tweede in luisterruimte) vond ik het wel meer diepte hebben. Nu zit je inderdaad meer IN de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 De avond ging weer veel te snel voorbij om uitgebreid te luisteren en ook nog wat te kletsen natuurlijk, maar het was alweer na middernacht voordat ik thuis was. Ik zette nog even een muziekje op, en dat klonk letterlijk en figuurlijk nogal afstandelijk. Misschien is het helemaal niet zo gek bedacht van Jerry.. Vraag hem eens om wat hulp bij het tunen van jouw eigen luisterruimte. Jerry kent het kunstje klaarblijkelijk. kijk hier eens voor het juiste materiaal : http://www.noisecontrol.nl/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Vraag hem eens om wat hulp bij het tunen van jouw eigen luisterruimte. Dit lijkt mij een ongehoord advies. Je kent de ruimte van CGM toch helemaal niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Vraag hem eens om wat hulp bij het tunen van jouw eigen luisterruimte. Dit lijkt mij een ongehoord advies. Je kent de ruimte van CGM toch helemaal niet? Ongehoord absoluut. Maar gezien zijn post n.a.v. zijn bezoek aan Jerry mist hij kennelijk toch het een en ander. En waar en wil is ook een weg. Vandaar mijn suggestie. Jerry laat wel horen dat het de moeite dubbel en dwars waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Vraag hem eens om wat hulp bij het tunen van jouw eigen luisterruimte. Dit lijkt mij een ongehoord advies. Je kent de ruimte van CGM toch helemaal niet? Ongehoord absoluut. Maar gezien zijn post n.a.v. zijn bezoek aan Jerry mist hij kennelijk toch het een en ander. En waar en wil is ook een weg. Vandaar mijn suggestie. Jerry laat wel horen dat het de moeite dubbel en dwars waard is. Je trekt veel te gemakkelijk conclusies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Maar gezien zijn post n.a.v. zijn bezoek aan Jerry mist hij kennelijk toch het een en ander. En waar en wil is ook een weg. Vandaar mijn suggestie. Jerry laat wel horen dat het de moeite dubbel en dwars waard is. Die Scat-man.. Er kleven ook wel enige nadelen aan de opzet van Jerry hoor, en dat remt mij toch weer. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Maar gezien zijn post n.a.v. zijn bezoek aan Jerry mist hij kennelijk toch het een en ander. En waar en wil is ook een weg. Vandaar mijn suggestie. Jerry laat wel horen dat het de moeite dubbel en dwars waard is. Die Scat-man.. Er kleven ook wel enige nadelen aan de opzet van Jerry hoor, en dat remt mij toch weer. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Nou ja ,wilde alleen maar een goed bedoeld voorzetje geven. Ken de situatie bij Jerry niet , maar het klinkt daar klaarblijkelijk super. Ik begrijp je reactie wel. Ik heb zelf gezegd dat het daar goed klonk, en dat ik als het ware even moest afkicken. Maar zoals ik al eerder zei, er kleven wat praktische bezwaren aan die opzet waar je mee zou moeten leven. Zodra dit effect in de hele kamer teweeg gebracht zou kunnen worden zou ik er meteen voor gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 februari 2006 Author Report Share Posted 25 februari 2006 Afgelopen woensdag weer bij Jerry geluisterd.... Ondertussen in Tilburg, en weer op 'n zolder. Net zoals bij m'n eerste post. De inrichting komt overeen met eerdere bezoeken. Er is geen plekje onbedekt en werkelijk alles is akoestisch gedempt. Ook achter de luisterplaats staat een "matras". De ruimte is ca 5x7 m, en in het midden ca 2,5 m hoog. Op zich een mooie ruimte om als luisterhol in te richten. Jammer is dat er precies in het midden van de zolder een vertikale balk voor dakondersteuning staat. Dit zou n.l. de plaats zijn war je graag zou gaan zitten om te luisteren. Nu zit je juist voor die balk. De electrostatische speakers staan dus maar ongeveer 1,2 m van je af. Een grote koptelefoon dus. De speakers staan bijna tegen het het dak en zijn aan de zijkanten met schotten naar achter afgesloten. Hierdoor ontstaat een soort kast om de vliezen. Hoe het klinkt...??? Weergaloos. Beter dan ik ooit bij Jerry gehoord heb. Zelfs tijdens het eerste bezoek klonk het minder. Dit komt volgens mij omdat de electronica nu compleet is vervangen. Jerry draait nu met een Harman 970 via een zwaar gemodde buizenbak en twee Denon eindversterkers. Overal liggen gewichten op om resonanties zoveel mogelijk te voorkomen. Het hoog is mooi schoon en het laag is royaal aanwezig. Niet het allerdiepste laag, maar toch mis je helemaal niks. Ook is de aansluiting van het laag met het hoog beter. Je hebt nu weer instrumenten met een kast en stemmen met een lichaam. Ook is de ruwheid in het hoog vrijwel verdwenen. Wat ook opvalt is dat het geluid nu op normale hoogte staat. Er "hangt nu niks meer aan het plafond" zeg maar. Zowel de plaatsing als natuurlijkheid van de diverse instrumenten en stemmen komen nu zeer mooi uit de verf. Krachtig, dynamisch en strak.... En dan is Jerry nog geeneens klaar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Dat maakt toch wel heel nieuwsgierig. Overigens is zo'n mooi verhaal niet compleet zonder een (of meerdere) foto. Welke bronnen gebruikt Jerry en/of hebben jullie beluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 februari 2006 Author Report Share Posted 25 februari 2006 Dat maakt toch wel heel nieuwsgierig. Overigens is zo'n mooi verhaal niet compleet zonder een (of meerdere) foto. Welke bronnen gebruikt Jerry en/of hebben jullie beluisterd? Alleen de Harman Kardon 970.... Ik was helaas m'n fototoestel vergeten. Volgende keer beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 25 februari 2006 Report Share Posted 25 februari 2006 Dat maakt toch wel heel nieuwsgierig. Overigens is zo'n mooi verhaal niet compleet zonder een (of meerdere) foto. Welke bronnen gebruikt Jerry en/of hebben jullie beluisterd? Alleen de Harman Kardon 970.... Ik was helaas m'n fototoestel vergeten. Volgende keer beter. Als ik de mijne niet vergeet komen de foto's over een dikke week, ik heb voor volgende week zaterdag bij Jerry afgesproken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts