Jump to content

Plaatsing subwoofer

Trancerocker
 Share

Recommended Posts

Mijn Rel Quake II subwoofer klikt fantastisch, maar als ik aan de andere kant van de bank ga zitten hoor ik de subwoofer niet meer. Heel vervelend want op sommige plekken in de woonkamer hoor je dat mooie laag niet. Ik heb de sub al op andere plekken gezet, maar daar wordt het zeker niet mooier op. De sub staat nu links tussen de speakers dicht tegen de hoek van de kamer. Wie heeft er tips voor mij?

• 1 year later...

Dit verschijnsel heeft niks met het merk of type sub te maken,

maar met de aard van je luisterruimte. Oftewel de akoestiek.

aan de andere kant van de bank
blijkt zich een "nul" of "dip" te bevinden.

Je weet wel;

mode52.gif

Alleen door het verplaatsen van je sub (of nog eentje erbij op een andere plaats) kan hierin wezelijke verbeteringen worden gebracht.

Zo, namelijk, wordt de lucht in je kamer anders aangestuurd,

wat de hoorbare pieken en dalen beinvloedt.

Probeer hiervoor deze ( :rolleyes: ) truc eens;

Zet je sub op een plank op die andere kant van de bank.

Loop vervolgens door de kamer en ga (op je knieen) luisteren waar het laag 't mooiste klinkt.

Grote kans dat DIT de plek voor je sub is waardoor het

aan de andere kant van de bank
't beste klinkt.

Succes!*

* = doe dit alleen als je alleen thuis bent. En met de gordijnen dicht.

Familie en vrienden die je zo bezig zien zouden gelijk aan je verstandelijke vermogen kunnen gaan twijfelen.

:lol::lol::lol:

ga (op je knieen) luisteren waar het laag 't mooiste klinkt.

Grote kans dat DIT de plek voor je sub is waardoor het beste klinkt.

Dit was ook mijn methode en het werkt best goed, ik ben na lang schuiven (kruipen) tevreden nu.

Dit is in een vorig draadje ook al eens ter sprake gekomen en ik werd toen hard uitgelachen. :D

Groeten Paul

ga (op je knieen) luisteren waar het laag 't mooiste klinkt.

Grote kans dat DIT de plek voor je sub is waardoor het beste klinkt.

Dit was ook mijn methode en het werkt best goed, ik ben na lang schuiven (kruipen) tevreden nu.

Dit is in een vorig draadje ook al eens ter sprake gekomen en ik werd toen hard uitgelachen. :D

Groeten Paul

Ach Paul, wijsheid komt met de jaren, zeggen ze wel eens.

Geldt gelukkig ook voor audioten, zoals wij.

:lol::lol:

Plaats hem in een hoek.

Musicman

Beste,

Dat zou ik ook adviseren mits er laagcorrectie kan laagvinden.

In een hoek worden direct alle Buiken aangesproken. Je krijgt zo een hoog rendement, en gelijkere aansturing van de ruimte. Minder dallen, maar helaas wel een verelende piek. Die piek haal je weg met roomcorrectie. Een subwoofer in de hoek met bijv. een tact of een ultracurce kan superieur laag geven ;)

Groeten,

Bas

Plaats hem in een hoek.

Musicman

Beste,

In een hoek worden direct alle Buiken aangesproken. Je krijgt zo een hoog rendement, en gelijkere aansturing van de ruimte. Minder dallen, maar helaas wel een verelende piek. Die piek haal je weg met roomcorrectie. Een subwoofer in de hoek met bijv. een tact of een ultracurce kan superieur laag geven ;)

Groeten,

Bas

Je krijgt inderdaad meer laag... maar ook veel slechter. Vooral het aansluiten met de andere speakers wordt een ramp.

Uit de hoek dat ding. Het liefst midden tussen de twee frontspeakers en een eind van de muur.

Veel laag is niet hetzelfde als goed laag.

Ook zie ik wel wat in de methode van Erjee.

:)

Plaats hem in een hoek.

Musicman

Beste,

Groeten,

Bas

Je krijgt inderdaad meer laag... maar ook veel slechter. Vooral het aansluiten met de andere speakers wordt een ramp.

Uit de hoek dat ding. Het liefst midden tussen de twee frontspeakers en een eind van de muur.

Veel laag is niet hetzelfde als goed laag.

Ook zie ik wel wat in de methode van Erjee.

Hans,

Je moet toch eens beter lezen, en dan pas oordelen over dingen die je dus ook echt hebt meegemaakt.

Nog een poging dan....

Een subwoofer zonder correctie in de hoek is een ramp. Je krijgt een onevenwichtig laag. Echter subwoofer met correctie (met een Behringer of een Tact) hoort en moet in de de hoek!

Zet je je subwoofer uit de hoek, heb je weliswaar geen piek meer maar veel dallen. Je indirecte golf gaat naar de wand en komt uitfase weer terug en zorgt voor uitdovingen. En ook dat zorg voor onevenwichtig laag, en vaak het gemist en het halve onderste octaaf.

Wel nu met correctie!. Je zet die woofer weer in de hoek. Omdat nu voor het grootste deel de kamer vanuit een punt direct wordt aangesproken (De buiken weet je nog... :D) heb je nu veel minder dallen. Echter wel een piek die normaal gesproken als bommend ervaren wordt. Echter de Tact of de Behringer haalt de Piek (en) weg. Belangrijker je hebt veel minder dallen. Zo krijg je een veel hoger renedement en de equelizer hoeft alleen maar te minderen en niet te boosten. Zo is dus juist wel een ontzettend strakke en goede laagweergave mogelijk. Waarom denk je dat in de studio's de luidspreker systemen altijd in de muur zijn gebouwd.... Precies ;)

Ik weet uit eigen ervaring. Doe je dit goed kun je het beste laagweergave mogelijk krijgen, env eel beter dan de vaak slecht klinkende en slecht afgestelde subwoofers ergens in de kamer. Een subwoofer hoort gecorigeerd in de hoek te staan, en anders beter helemaal geen sub.

" However, when you place a perfect speaker in an ordinary living room, the sound changes very dramatically. This is primarily due to standing waves, cancellations and reflections. All of the room/speaker interface problems are time related. The direct (first) arrival of sound from the speaker is largely undisturbed by the room, but after the first arrival the sound propagates in the room in a very complex pattern. The greatest amount of energy is present at the lowest frequencies where most speakers radiate sound in a circular pattern - hence only a tiny fraction of the low frequency energy produced will arrive directly at the listening position. The room will usually change the frequency response from near perfect to something that is almost completely random - particularly at the lower frequencies. Deviation of more than plus and minus 10 dB is the norm rather that the exception. This response error is usually 100-1000 times greater than the combination of all other frequency response errors in the reproduction chain. As if this is not bad enough, time behavior is even more compromised. Every room resonance occurs as a buildup of energy over time. In general, lower frequency resonance's take longer to build up and longer to decay, generating a delay that can average close to one second compared to the higher frequencies. This explains why big speaker systems capable of low frequency reproduction often have a reputation for being slow. In reality, they are just more likely to excite lower frequency room resonance's resulting in greater average delay of the resonances. The total energy of the resonance's in a normal room can be significantly higher than the sound produced directly by the speakers. And in most cases, the resonance's are much more powerful than the direct sound if you measure them just after a transient. The effects of the room problems are aggravated by the spectral complexity of musical instruments and voices: Almost every musical instrument is very broadband, meaning that even when a single note is played, the instrument is producing a wide range of upper and lower harmonics. An example: The cymbal - most would think of it as producing high frequencies only, but this is far from true. In fact, the frequency response extends from below 16 Hz and all the way up to ultrasonic frequencies. The low frequency output comes from the fundamental resonance of the suspension. This low frequency information is usually inaudible, because it is masked by the room problems which introduce not only frequency response errors but also a delay to the lower frequencies due to the resonance's of the room. With the RCS, the information is accurately reproduced making the sound much more real and believable. (Unfortunately, many studios remove the low frequencies when recording cymbals because they are ignorant of their importance for the fidelity) The Tact room correction system goes straight to the root of the problems. During the calibration process a number of impulses are sent to the speakers. The calibrated microphone picks up the impulses at the listening position. Based on the deformation of the pulse both frequency domain and time domain response can be accurately determined. The actual frequency response is compared to the desired frequency response defined by the user, and the system calculates an extremely complex inverse filter for each speaker which will give the desired frequency response with the best possible time behavior. The filter is itself an impulse (in the time domain) which corrects both the time and frequency domain behavior of the speaker - room combination. As the correction takes place in the time domain, the level is the same before and after the impulse with no sacrifice of dynamic range. All processing is done with 48 bit word-length so that no noise or distortion is generated by the system. The system measures and calibrates left and right main speakers and one or two subwoofers, so any difference between the left and right channels is also compensated. The 2.2X is equipped to generate separate outputs for 1 or 2 subwoofers. The room correction system generates very precise crossovers based on separate measurements of main speakers and subwoofers. The filters will add up both in the time domain and in the frequency domain. Levels will automatically be adjusted and also the appropriate delay to correct for speaker displacement. Follow Tact Audio's advice regarding placement of subwoofers and you will experience a new level of dynamic accuracy and coherence. If you do not use the separate subwoofer outputs, then all of the processing power of the 2.2X will be used for the main channels."

Groeten,

Bas

Dat het rendement hoger ligt zal wel. Door de reflecties van de wand heb je in feite 4 subwoofers....

Speakers in de wand en subwoofers in de hoek kleuren het geluid ook aanzienlijk. Dit heb ik uit eigen ervaring. In een stereoset is de beste plaats voor een subwoofer tussen de speakers. Zeker een subwoofer die het laag tot zo'n 60 Hz moet aanvullen.

Dit alles zonder correctie. Alleen de knopjes van de sub. Wat er electronsch allemaal mogelijk is wil ik voorlopig nog niet weten. Meestal leiden die "oplossingen" (zeker in de hobbysfeer) tot een chronische verminking van het oorspronkelijke signaal.

En die Engelse woordenbrei... Het zal allemaal wel. Ik probeer hier alleen mijn ervaring uit te leggen.

Je mist de essentie: "lagere vervorming". Een unit die 10 keer minder hard hoeft te werken verormt wellicht een half procent ipv 5 procent (getallen zijn verzonnen). De plaatsing tov de hoofdspeakers is veel minder kritisch als je maar laag wisselt. Bij 60 hz zit je op een golflengte van ruim 5 meter. Een meter naar opzij en/of naar achteren maakt dan echt niet zo heel veel uit.

Dat wil niet zeggen dat de integratie met de hoofdspeakers probleemloos is. Als het sublaag niet goed geintegreerd is met het midlaag, dan klinkt het traag. Twee woorden zijn hier volgens mij essentieel: fase (of looptijd) en steilheid, hoe steiler het filter hoe minder integratieproblemen er zijn (is een theorie). De fase kun je meestal instellen (bij digitale xovers vaak ook de delay).

Het zou leuk zijn om op de UC dag ook eens met een subwoofers te experimenteren, jammer dan niemand een DCX heeft.

Allemaal bedankt voor de reacties.

In tegenstelling tot datgene wat hierboven werd gemeld (geen lage tonen) merk ik hetvolgende:

Op de luisterpositie hoor ik de laagste tonen minder (het geluid word donkerder).

Op het moment dat ik op de bank 1 positie opschuif (dus uit de luisterdriehoek) zijn de laagste tonen beter hoorbaar (sterker nog het lijkt wel of deze hier 10x versterkt zijn) en het totaal geluid word minder donker en mist midden.

Ik heb de sub nu bij mijn linkse speaker staan.

Dus niet in de hoek maar +- 1 mtr uit de hoek.

Moet ik in dit geval ook met de plaatsing van de sub spelen?

Het aansluiten van een 2e sub hoe gaat dit in zijn werk?

Ik heb mijn rel quake nu high level (speakon) aangesloten.

Je mist de essentie: "lagere vervorming". Een unit die 10 keer minder hard hoeft te werken verormt wellicht een half procent ipv 5 procent (getallen zijn verzonnen). De plaatsing tov de hoofdspeakers is veel minder kritisch als je maar laag wisselt.

Toch hier even op inspelen. Vervorming van een subwoofer hangt het sterkst af van de uitslagen die de woofer maakt (zeker als de spreekspoel net over zijn lineaire gebied heen schiet). Aangezien, bij dezelfde absolute druk, je bij een 2 keer lagere frequentie 4 keer grotere uitslagen nodig hebt, en ook aangezien het feit dat ons oor steeds ongevoeliger wordt voor lagere frequenties waardoor hier vaak in de opname voor wordt gecorrigeerd, zal juist het laagste octaaf (uiteraard sterk afhankelijk van wat je draait) meestal sterk dominant zijn in 'hoe hard' de sub moet werken. Om dan te zeggen: laag wisselen lost het op, nee dat is een te snelle conclusie. De laagste frequenties zorgen voor de meeste vervorming. THD zorgt ervoor dat harmonischen (die dus boven de 100 Hz kunnen zitten) de subwoofer 'hoorbaar' maken (je oren kunnen die frequenties plaatsen), met alle gevolgen van dien. De enige manier om vervorming consistent te verlagen is om meer of grotere subwoofers te gebruiken. Overigens kunnen de door jou genoemde getallen nog veel extremer zijn. Een sub die drie keer grotere uitslagen moet maken, omdat je hem subsonisch op 20 Hz filtert ipv 27 Hz (ik noem maar wat), zou wel eens in zijn THD van 2% naar 15% kunnen schieten als ie hard staat. En juist die THD staat integratie met andere luidsprekers sterk in de weg.

Een subwoofer zonder correctie in de hoek is een ramp.

Klopt niet hoor.

Beste Sxx weet ik het :D,

Misschien heb je daar gelijk in. Het is een van de audiofiele dogma's waar je overheen moet..

Zoals ik ook eerder aanhaalde, er is een rede dat studio's grote "in wall" ls. systemen hebben waarbij alle conusen een lijn vormen met de wand

Groeten,

Bas

Het is een van de audiofiele dogma's waar je overheen moet..

De basbak in de hoek. Soms heb je juist bij toeval een vrij rechte responsie precies op de plek waar jij luistert. Dan heb je er zo 10 dB rendement bij (en dus veel minder THD). Maar goed het gaat ook vaak fout.

• 3 weeks later...

Heren,

Ik heb inmiddels eea uitgevoerd.

Sub of luisterpostie en rondkruipen, conclusie is dat de er geen ideeale positie is voor de hele ruimte wel voor de luisterpositie, deze heb ik dus ook genomen.

Ik heb nog een andere vraag hierover,

Ik heb nu een stuk vloerbedekking onder de sub (rel quake downfire) geplaatst.

De frequentie dip in een specifiek deel van de kamer lijkt minder te worden.

Ook het totaalgeluid is beduidend beter geworden.

Hebben jullie nog meer tips?

(ik heb een houten vloer)

Is aansluiten van 2 subs zinvol?

Heren,

Ik heb inmiddels eea uitgevoerd.

Sub of luisterpostie en rondkruipen, conclusie is dat de er geen ideeale positie is voor de hele ruimte wel voor de luisterpositie, deze heb ik dus ook genomen.

Ik heb nog een andere vraag hierover,

Ik heb nu een stuk vloerbedekking onder de sub (rel quake downfire) geplaatst.

De frequentie dip in een specifiek deel van de kamer lijkt minder te worden.

Ook het totaalgeluid is beduidend beter geworden.

Is aansluiten van 2 subs zinvol?

Ik ben erg benieuwd waar hij nu staat...??

Twee subs vlak bij de monitors is in mijn oren altijd beter... :)

Parallel onstoorfilter gebruiken (ala Pietje Bell) werkte bij mij erg goed.

Probeer de binnenkant te bekleden met anti-dreunplaat.

Elco capaciteit van de voeding verhogen.

Ik krijg een beetje de indruk dat er wellicht teveel verwacht wordt van een budget subwoofer in dit geval. Je wensen lijken me iets te hoog gegrepen voor een Quake subje die enkel is bedoeld om bij films een beetje gerommel te laten horen (licht oneerbiedig gezegd). Voor wat jij zoekt, betere integratie bij je fronts, moet je bij de ST serie zijn van REL, een Strata bijvoorbeeld. Deze kan je ook beter, gedoseerder inregelen en zijn minder positieafhankelijk in vergelijking met de Quake of de andere Q modelen van REL.

de strata is zeer zeker beter als de quake en de rest vd q serie

heb afgelopen weken uitvoerig getest met zowel de strata II als de strata III

en een zelfbouw rel clone met dezelfde vifa woofer

deze zit in 40 liter basreflex of 30 liter gesloten, vooral de gesloten strata III is

met de 100 w mosfet eindtrap een zeer muzikale sub en redelijk eenvoudig te plaatsen, de strata II is basreflex en daardoor een stuk lastiger te plaatsen

in de hoek is niet echt optimaal, je hebt meer bas maar ook een meer bnkerige bas

Heren,

bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels mijn Onkyo TX-L 55 receiver geruild tegen

een Onkyo 603.

Een wereld van verschil.

Ik heb blijkbaar al die tijd mij speakers lopen beschuldigen terwijl

mijn de receiver gewoonweg te weinig vermogen kon leveren.

Ik heb nu veel meer kracht in het systeem, de sub is nu wel degelijk goed te integreren in het totaal systeem.

Mijn mening is nu dan ook dat deze zogenaamde "budget" subwoofer wel degelijk meer laat horen dan alleen wat gerommel.

• 4 weeks later...

Hi folks,

Ik heb een Rel Strata-III sub en ik heb ook behoorlijk de Rel door de woonkamer laten verhuizen. Ik heb helaas geen mooie vierkante woning omdat een stuk van de woonkamer verloren gaat i.v.m. een balkon (een inham in de woonkamer dus). Een redelijk goede oplossing was voor mij om de sub op een behoorlijk grote en dikke tegel te plaatsen. De tegel steekt ongeveer 20cm aan alle kanten uit t.o.v. de subwoofer. Ook heb ik hem in de hoek geplaatst. Mijn luister zitje heb ik in het midden gezet omdat aan de andere kant mijn computer rommel staat (helaas geen ideaal dus). Laag is altijd moeilijk in deze woonkamer. Na het afstellen van de Denon 3806 is het voor een film weergave voldoende laag, maar op muziek weergave moet ik de sub wat hoger uitsturen.

Natuurlijk is deze uitsturing nu minder met de tegel (6cm dik) onder de sub dan zonder deze tegel.

Kortom, het blijft lastig om een sub te plaatsen en de juiste attack te krijgen, ook al heb je een redelijke goede sub in huis.

Hank