Hans Gaulhofer Posted 30 augustus 2004 Report Share Posted 30 augustus 2004 Ik ben juist terug van vakantie in Toscane. Toen ik thuis kwam bleek mijn versterker HK690 niet meer op zijn plaats te staan. Die deed het niet meer en stond daarom op de slaapkamer. De kids hadden een "feestje" gehouden. Er was echt niet al te hard gespeeld? Jokkebrok? Ik was bang dat de versterker kapot was gegaan een DC op de spekers had gegeven. Ik moet even aan het feestje bij Hans van Liempd denken. Speakers en versterker naar de klote? Eerst de auto uitpakken. 's Avonds dat ding aangesloten en gelukkig deed hij het gewoon. Kennelijk is er een beveiliging ingeschakeld. Blij. Op het feestje is vervolgensd de versterker van zoonlief aangesloten. Deze heeft het toen ook begeven. Dit is ook een aanwijzing dat er hard gespeeld is. Dit apparaat doet echt niets meer. Het is een Philips surround receiver uit de 900 serie. FR931. ( niet audiofiel) Meten is weten. Alee zekeringen zijn nog oke. Echter achter de trafo kan ik geen spanning vinden . Ik denk dat de trafo is doorgebrand en wel de primaire winding. Het is een TAMRADIO M9534. Waarom branden de zekeringen niet eerst door ? Is er sprake van slechte beveilliging? Of is de trafo vanzelf kapot gegaan? M.a.w. heeft vdit niets te maken met overbelasting maar gewoon een ouderdomskwaaltje? Eigenlijk is het wel leuk om weer eens een apparaat open te schroeven en door te meten. Leuker nog als je het kunt repareren. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 augustus 2004 Report Share Posted 30 augustus 2004 Hoi Hans, Fijn als je terug komt van vakantie en je spullen hebben het begeven Misschien een stomme vraag, maar heb je voor de trafo wel spanning kunnen meten? Zit er misschien ergens een varistor (in het netfilter of achter de trafo) die doorgeslagen is? In het laatste geval zou je die eruit kunnen halen en dan zou ie het weer moeten doen. Wel ooit weer een nieuwe inbouwen natuurlijk. Trafo's begeven het normaliter niet zo snel, maar ook die dingen kunnen doorbranden. Als dat het geval is, vind ik het wel een erge zaak. Dan zou Flips ook hier weer flink bezuinigd hebben. Een trafo kun je trouwens ook doormeten. Gewoon in de Ohm-stand. Dan zou die primair 5Ω of meer aan moeten geven en secundair ca 1Ω. Oneindig is in beide gevallen fout, net als en keiharde sluiting. Als je oneindig meet, is er een wikkeling doorgebrand en als je een sluiting meet, dan is de laklaag gesmolten en maakt de wikkeling intern sluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 30 augustus 2004 Author Report Share Posted 30 augustus 2004 Hoi Sodeju, Ik had een stille hoop dat het de schakelaar was. nee dus weerstand primair oneindig. Secundair bijna overal oneindig. Op een plek 2 ohm. Conclusie promair doorgebrand. Bedankt voor de info. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 augustus 2004 Report Share Posted 30 augustus 2004 Hoi Hans, erg vervelend dus. Ik heb wat gezocht op de gegevens die je over de trafo hebt gegeven, maar daar wordt ik ook niet wijzer van. De trafo komt van Tamradio (Tamura Japan), maar deze is uit het pakket. Daar zijn dus geen gegevens meer over te vinden. Waarschijnlijk gelijk gestorven met de uitfasering van de FR931. Wat je nog zou kunnen doen is een belletje plegen of briefje schrijven naar een van de Philips service centers. Ik denk echter dat deze trafo niet goedkoop zal zij en je waarschijnlijk beter af zult zijn met een nieuwe 2de hands receiver via marktplaats oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 augustus 2004 Report Share Posted 30 augustus 2004 In veel trafo's zit een smeltveiligheid tegen oververhitting. Als de trafo te zwaar wordt belast met een slechte koeling kan bij een te hoge interne temperatuur deze veiligheid doorbranden. Dat is dan ook het einde van de trafo; jammer voor de trafo maar beter dan een uitgebrande versterker of afgebrand huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markje Posted 31 augustus 2004 Report Share Posted 31 augustus 2004 De zekering is vrijwel altijd overgedimensioneerd, ivm de inschakelpiek, dus daar moet je alleen wat van verwachten bij een flinke overbelasting. Er is altijd een gebied waarin wel sprake is van overbelasting, maar nog steeds de zekering niet doorbrandt. Als dan je versterker flink opengegooid wordt, kan het zijn dat je trafo te zwaar belast wordt, maar de opgenomen stroom nog steeds binnen de perken van de zekering valt. Het enige wat je kunt doen is je trafo secundair afzekeren op stroom die de betreffende wikkeling maximaal mag leveren. Dit doe je met een snelle zekering. Op het moment dat je trafo nu te hard moet werken, springt de secundaire zekering en gebeurd er niets met je trafo. Je moet de zekering dan zetten tussen de trafo en de bruggelijkrichter. Je kunt dit in principe altijd nog toevoegen, als je wat ruimte hebt om of 2 zekeringhouders (1 voor elke wikkeling van de voeding van je eindtrappen) tegen de kast te plakken of om 2 gaten te boren voor paneelmontage. Groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 augustus 2004 Report Share Posted 31 augustus 2004 Gelukkig hoef je met een audiotrafo nog niet bang te zijn dat er iets als dit gebeurt (mpg-filmpje, 5,1MB): brandende trafo Dit is wat er gebeurde: A power arc to ground on the Low Voltage side of this substation creates an arcing fault that behaves like an uncontrollable welding torch from Hell, chewing up everything in its path. Protection hardware either fails to open the High Voltage side or is unable to sense the presence of the fault. Excessive current eventually causes the windings on the substation's power transformer to overheat, severely cooking its innards and causing the mineral oil inside to begin violently boiling. In a vain attempt to prevent the transformer's tank from exploding, pressure release valves vent clouds of superheated oil vapor which subsequently ignites and explodes in a ball of flame. The forceful explosion of an expulsion fuse finally kills substation power with blue-white flash and a resounding BANG. However, by this time, the weakened transformer's tank fails, and it spills hundreds of gallons of flaming oil onto the already devastated substation. Local firefighters can only watch from a distance since there's no way to safely fight this fire, and the substations is a total loss. As one fireman quipped, "Firemen don't mess with their wires, and linemen don't mess with their fires". A very sobering look at the raw power silently lurking within a medium sized substation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 augustus 2004 Report Share Posted 31 augustus 2004 Jemig wat een heftig filmpje! 't is en blijft verbluffend hoe heftig elektriciteit kan zijn. @Markje Richard had 't niet over een zekering maar een thermische beveiliging. De inschakelpieken of een kortsluiting van de trafo zal die beveiliging niet aanspreken maar wel oververhitting. Soms, kun je die veiligheid omzeilen. Maar dat is absoluut niet aan te raden. Hier nog wat fotos van een ongezekerde kortsluiting. (vocht in een generator) Na afloop, zichtbare oorzaak gevolg nog meer koper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 augustus 2004 Report Share Posted 31 augustus 2004 Jemig wat een heftig filmpje!'t is en blijft verbluffend hoe heftig elektriciteit kan zijn. Ja idd... Al is die bol vuur natuurlijk brandende olie die uit de trafo spuit. Die olie is normaal voor koeling, maar op het moment dat de olie te warm wordt, kan de druk in de trafo te hoog worden, waardoor hij kan ontploffen. Dus wordt voor de veiligheid de olie 'vrijgelaten'. Met hier dus als gevolg dat het meteen in de fik vliegt. Nou ja, beter dan dat de boel ontploft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 5 september 2004 Report Share Posted 5 september 2004 Boeiend filmpje maar dit gaat dus neem ik aan niet over een trafo uit een hifi versterker. Trafo,s die de geest geven zijn doorgaans van mindere kwaliteit. PHILIPS had hier geen last van met hun eigen trafo,s die waren heel goed. Veel Japanse apparatuur had een trafo aan boord van het merk bando een bedroevend slecht merk welke bij normaal gebruik al heet werden en welke bij een defect in bijvoorbeeld de eindsectie de geest gaven. Ook trafo,s in KRELL versterkers gaan defect niet zo gek als je bekijkt wat voor een vermogen daar van onttrokken wordt. Een min of meer verbrande trafo trof ik nog niet zo lang geleden aan in een INKEL versterker uit de dure lijn een slechte trafo puur door langdurige overbelasting defect gegaan de bellen zaten er op. Is het gevaarlijk om een thermische zekering te vervangen door een normale? Nee niet echt alleen dien je primair zo te zekeren dat deze zekering gespcificeerd is in een snel exemplaar voor het exact opgenomen vermogen. De inschakelpiek zal in dit geval de zekering vernielen maar dat is eenvoudig op te lossen door een NTC weerstand te plaatsen welke dit opvangt. Is dit allemaal niet te doen dan is er de firma AMPLIMO daar hebben ze uitstekende trafo,s (rond) Uit het voltage welke op de elco,s secundair staat is wel te te herleiden hoe hoog de spanning is geweest . Heeft de trafo meer aftakkingen voor oa de pre ook geen probleem een klein trafootje erbij ruimte zat de ringkernen zijn kleiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2004 Report Share Posted 5 september 2004 Boeiend filmpje maar dit gaat dus neem ik aan niet over een trafo uit een hifi versterker. Jawel hoor, een open-lucht-versterker die op (pak 'm beet) 110kV werkt. Vandaar die enorme trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 5 september 2004 Report Share Posted 5 september 2004 deze is ook leuk http://205.243.100.155/frames/mpg/500kV_Switch.mpg krijg je lekker kippenvel van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2004 Report Share Posted 5 september 2004 deze is ook leuk http://205.243.100.155/frames/mpg/500kV_Switch.mpgkrijg je lekker kippenvel van Had ik al eens gepost: KLIK Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 september 2004 Report Share Posted 5 september 2004 Is het gevaarlijk om een thermische zekering te vervangen door een normale? JA! Een smelt veiligheid/zekering kan niet beschermen tegen termische verschijnselen. PUNT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markje Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Seo, no offense, maar lees de 1e post eens goed door, de 2e trafo (waaraan gemeten is), is een doorgefikte winding, wat wel degelijk kan gebeuren bij een lichte overbelasting. De 1e is een overbelasting waarbij (als het goed werkt) de beveilliging ingrijpt, maar dat staat los van de trafo, er wordt uitgegaan van de temperatuur van de eindtrappen. Groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Seo, no offense, maar lees de 1e post eens goed door, de 2e trafo (waaraan gemeten is), is een doorgefikte winding, wat wel degelijk kan gebeuren bij een lichte overbelasting. De 1e is een overbelasting waarbij (als het goed werkt) de beveilliging ingrijpt, maar dat staat los van de trafo, er wordt uitgegaan van de temperatuur van de eindtrappen. Groeten Mark Ik bedoel een thermische zekering die in de trafo zit! Dan zou de wikkeling niet doorbranden. De trafo is dan ook stuk maar minder kans op brand. Ik heb ze nog nooit in ringkern trafos gevonden, wel in bloktrafos! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markje Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Seo, no offense, maar lees de 1e post eens goed door, de 2e trafo (waaraan gemeten is), is een doorgefikte winding, wat wel degelijk kan gebeuren bij een lichte overbelasting. De 1e is een overbelasting waarbij (als het goed werkt) de beveilliging ingrijpt, maar dat staat los van de trafo, er wordt uitgegaan van de temperatuur van de eindtrappen. Groeten Mark Ik bedoel een thermische zekering die in de trafo zit! Dan zou de wikkeling niet doorbranden. De trafo is dan ook stuk maar minder kans op brand. Ik heb ze nog nooit in ringkern trafos gevonden, wel in bloktrafos! Groeten Simon Aha, ik doe niets met bloktrafo's alleen met ringkernen.... Ringkernen zijn ook redelijk eenvoudig te beveiligen, ze worden te warm bij overbelasting, dus wat doe je daartegen? secundair afzekeren op de maximale stroom met een snelle zekering... Groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Is het gevaarlijk om een thermische zekering te vervangen door een normale? JA! Een smelt veiligheid/zekering kan niet beschermen tegen termische verschijnselen. PUNT Kan zo zijn maar alleen een slechte trafo of een die niet het gevraagde vermogen kan leveren zal warm worden. Bij de oudere philips trafo,s gingen de thermische zekeringen dikwijls spontaan open maar die kon je er uit krijgen en weer met wat soldeer aan elkaar plakken. Een trafo in eindversterkers is niet zo gevaarlijk dat je er echt brand door kan krijgen daar voor deze trafo hetzij door overbelasting hetzij door een sluiting al lang inwendige sluiting heeft waardoor de zekering er uit springt. Het bekendste voorbeeld hiervan waren de BANDO trafo,s die werden al warm als je er niets aan hing maar waren niet thermisch gezekerd (die ik tegen ben gekomen) en bij defect gingen ze of onderbreken of kortsluiten. Net als ik meegemaakt heb met trafo,s in een INKEL versterker(professioneel) de bellen stonden er op de trafo had volle sluiting en dat was voldoende om de zekering er doen uit gaan. Trafo brand kan natuurlijk maar dan nog is het risico heel klein . Ik sloot ze vroeger voor de lol wel eens aan op 110 volt en dan gaan ze vreselijk roken dampen enz enz zelfs bewegen maar de vlam sloeg er echt niet in dus ik maak me niet zo,n zorgen ALS het om apparatuur gaat die van mij zelf is. Vanuit de werksfeer gezien zijn wij inderdaad verplicht de trafo bij een dergelijk defect te vervangen. Gelukkig worden de trafo,s in mijn eindversterkers ook bij hoog volume nog niet eens lauw de eindtrap wordt dit wel en die ja die kan behoorlijk fikken als er dan bijvoorbeeld even een stukje paier op ligt dan zou er brand kunnen ontstaan. In ieder geval kan ik ieder aanraden voorzichtig te zijn wat ik doe is mijn zaak en dus kan ik het ook niet iemand aanraden maar ik zie er geen kwaad in. Voorzichtig zijn inderdaad altijd daarom begrijp ik ook niet dar er zijn die hun apparatuur continu aan laten staan is een keuze maar niet ongevaarlijk mijn monitor stond alleen met de stekker er in en deze zorgde er bijna voor dat ik geen dak meer op mijn huis had hij vloog dus in brand en dat was behoorlijk heftig moet ik je zeggen. GRTZ Don van der Deijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 mijn monitor stond alleen met de stekker er in en deze zorgde er bijna voor dat ik geen dak meer op mijn huis had hij vloog dus in brand en dat was behoorlijk heftig moet ik je zeggen.GRTZ Don van der Deijl Dat is niet zo mooi, Don. Die verhalen heb ik vaker gehoord, dat monitoren ineens in de brand kunnen vliegen door sluiting. Net zoals toetsenborden, die spontaan beginnen te branden. Het komt niet vaak voor, maar toch. Je zult maar thuis komen van je werk of iets anders en de boel staat in de fik. En het ergste is, die monitoren branden als een fakkel. ik heb eens en keer een filmpje gezien en dat was niet normaal meer hoe snel dat kunstof in de brand vliegt. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Dat is niet zo mooi, Don. Die verhalen heb ik vaker gehoord, dat monitoren ineens in de brand kunnen vliegen door sluiting. Net zoals toetsenborden, die spontaan beginnen te branden. Het komt niet vaak voor, maar toch. Je zult maar thuis komen van je werk of iets anders en de boel staat in de fik. En het ergste is, die monitoren branden als een fakkel. ik heb eens en keer een filmpje gezien en dat was niet normaal meer hoe snel dat kunstof in de brand vliegt. Edwin Dat klopt Edwin het was een hels inferno in nog geen 5 minuten tijd. Ik had mijn systeem net uitgezet en was even met de kinderen naar de speeltuin en na dus 5 minuten een hoop geschreeuw . Ik rennen (harder dan je voor mogelijk houdt) en direct water pakken een emmer want ik ging er niet van uit dat er iets met het PC gebeuren was gebeurd daar uitgeschakeld. Kom ik boven op de tast door de inktzwarte rook kijkend naar de grond om mijn weg te vinden zie ik een kolom vuur van een 1/2 meter van de grond tot aan het plafond met in het midden de monitor en het inmiddels ook al brandende toetsenbord en montagevideo en speakers en stofzuiger op de grond en dat recorder een ware hel. Sta je daar met je emmer water de brandweer was al gebeld maar daar kan je dus echt niet op wachten. Ik dus weer naar beneden al de stroom af en de buurman hielp inmiddels met water evenals mijn vrouw. Weer naar boven nog meer vuur andere 17 inch monitor inmiddels ook in brand en de vlammen danstte rond het plafond. Op de tast adem in een emmer water direct op de haard met veel geluk een goede worp want het vuur halveerde . Je adem is heel kort door het rennen met emmers water en die PVC rook kan je echt dus niet inademen . 2 de emmer over de vloer de stofzuiger en div stond in brand uit. 3 de emmer wederom over de monitor 3/4 geblust Miijn vrouw naar boven met natte handdoeken maar die vlogen in brand druppelend pvc is heet. 4 de emmer water bijna geblust 5 de emmer brand meester en gelijk weg uit de roet De brandweer kwam pas na 15 minuten dan had ik geen dak meer gehad en gelukkig had ik kort tevoren de plastic PVC schrootje,s van het plafond laten vervangen door gipsplaten en dat was een zegen want had het plafond eenmaal gebrand dan was er geen redden aan geweest. Bijna alles totall loss en een rommel en stank in je huis dat wil je niet weten trekt door het centrale afzuigsysteem heen en die roet blijf je dus heel lang tegen komen en de zolder was echt vergeven van de roet ALLES incl kleren was zwart. Nu is alles weer netje,s de oorzaak weet ik nog steeds niet echt van de monitor was zeer weinig over. ADVIES laat je apparatuur NOOIT onder spanning staan haal indien mogelijk de steker uit wcd ik was dit dus 1 keer vergeten. Verder rookmelders en brandblussers een must geloof me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 september 2004 Report Share Posted 12 september 2004 Dat is niet zo mooi, Don. Die verhalen heb ik vaker gehoord, dat monitoren ineens in de brand kunnen vliegen door sluiting. Net zoals toetsenborden, die spontaan beginnen te branden. Het komt niet vaak voor, maar toch. Je zult maar thuis komen van je werk of iets anders en de boel staat in de fik. En het ergste is, die monitoren branden als een fakkel. ik heb eens en keer een filmpje gezien en dat was niet normaal meer hoe snel dat kunstof in de brand vliegt. Edwin Dat klopt Edwin het was een hels inferno in nog geen 5 minuten tijd. Ik had mijn systeem net uitgezet en was even met de kinderen naar de speeltuin en na dus 5 minuten een hoop geschreeuw . Ik rennen (harder dan je voor mogelijk houdt) en direct water pakken een emmer want ik ging er niet van uit dat er iets met het PC gebeuren was gebeurd daar uitgeschakeld. Kom ik boven op de tast door de inktzwarte rook kijkend naar de grond om mijn weg te vinden zie ik een kolom vuur van een 1/2 meter van de grond tot aan het plafond met in het midden de monitor en het inmiddels ook al brandende toetsenbord en montagevideo en speakers en stofzuiger op de grond en dat recorder een ware hel. Sta je daar met je emmer water de brandweer was al gebeld maar daar kan je dus echt niet op wachten. Ik dus weer naar beneden al de stroom af en de buurman hielp inmiddels met water evenals mijn vrouw. Weer naar boven nog meer vuur andere 17 inch monitor inmiddels ook in brand en de vlammen danstte rond het plafond. Op de tast adem in een emmer water direct op de haard met veel geluk een goede worp want het vuur halveerde . Je adem is heel kort door het rennen met emmers water en die PVC rook kan je echt dus niet inademen . 2 de emmer over de vloer de stofzuiger en div stond in brand uit. 3 de emmer wederom over de monitor 3/4 geblust Miijn vrouw naar boven met natte handdoeken maar die vlogen in brand druppelend pvc is heet. 4 de emmer water bijna geblust 5 de emmer brand meester en gelijk weg uit de roet De brandweer kwam pas na 15 minuten dan had ik geen dak meer gehad en gelukkig had ik kort tevoren de plastic PVC schrootje,s van het plafond laten vervangen door gipsplaten en dat was een zegen want had het plafond eenmaal gebrand dan was er geen redden aan geweest. Bijna alles totall loss en een rommel en stank in je huis dat wil je niet weten trekt door het centrale afzuigsysteem heen en die roet blijf je dus heel lang tegen komen en de zolder was echt vergeven van de roet ALLES incl kleren was zwart. Nu is alles weer netje,s de oorzaak weet ik nog steeds niet echt van de monitor was zeer weinig over. ADVIES laat je apparatuur NOOIT onder spanning staan haal indien mogelijk de steker uit wcd ik was dit dus 1 keer vergeten. Verder rookmelders en brandblussers een must geloof me. Wat een verhaal! 't lukt ook met een mooie vaas op de vensterbank, op een mooie dag! Ik moet zeggen dat jou laatste advies moeilijk op te volgen is. Heb je weer alles op orde? Geen gekloot met verzekeringen enzo? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 Soms duiken die gasten een nuttig onderwerp op uit de historie van Hear... Deze is wel heftig hoor. Herinnerde mij eraan dat we nog steeds de rookmelders moeten installeren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 Soms duiken die gasten een nuttig onderwerp op uit de historie van Hear.... M rc Zeg Marc, je lijkt wel die jonge spreeuw die hier iedere morgen ons grasveld komt omspitten op zoek naar lekkere wormpjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts