Jump to content

Advies voor CD loopwerk gezocht

Guest Ook Sjoerd
 Share

Recommended Posts

Guest Ook Sjoerd

Goede middag, Ik gebruik een Wadia 12 met een Marantz CD 94II als loopwerk. m'n Marantz gaat het echter begeven. Ik heb al verschillende nieuwe loopwerken geprobeerd, (CEC,Meridian,Theta,Teac). Wat opvalt is dat bij alle loopwerk de stemmen en detailering (veel) beter worden maar dat de Marantz makkelijker blijft klinken. Doe ik iets verkeerd of ben ik te gewend geraakt aan m'n huidige geluid? Heeft er iemand advies welk loopwerk ik ook nog kan proberen.

b.v.d .en vr.gr.

Sjoerd

Guest jpcsonneveld

Beste Sjoerd,

De betere loopwerken zullen inderdaad meer detaillering laten horen. Ik draai nu een jaar met de CD drive van JK Acoustics (fl 8900,-). Ik heb geen idee hoe dit loopwerk zich gedraagt met de Wadia DAC, maar misschien is het het proberen waard. Het loopwerk van JK klinkt fenomenaal in combinatie met mijn JK Acoustics Ultimate DAC (1995). Ter zijde: de JK Ultimate DAC kwam ongeveer 1995 op de markt. Johan Ketelaar heeft deze bij voorkeur gecombineerd met de Kenwood LD 1 (deze wordt helaas niet meer gemaakt) totdat hij met zijn eigen CD-drive uitkwam. Ik ken het verhaal van de trotse bezitter van een 'top of the line' Wadia drive en Wadia DAC, ongeveer 1996, hoe hij de JK Ultimate DAC/Kenwood LD1 beluisterde en toen ziedend van woede werd, omdat hij moest constateren hoe de JK/Kenwood zijn Wadia combinatie er volledig uitspeelde voor 2/3 van het geld dat hij voor de Wadia had uitgegeven. Ik wil maar zeggen: de combinaties kunnen zo alles bepalend zijn. Ik kan alleen maar het vermoeden hebben dat de Wadia DAC voor jou nu een beperkende factor is.

Advies: ga luisteren naar een andere DAC en maak die luisterdoorgangen nog een keer. En: JK Acoustics is een kwaliteit die ik je alleen maar kan aanbevelen om in die weging mee te nemen. De JK Acoustics Reference DAC is al weer mooier dan de huidige Ultimate DAC; het wachten is nog even op de upgrade van de JK Ultimate DAC -'24 bits'versie-. En nog iets: denk ook even aan de kwaliteit van je digitale interlink.

Met vr groet, Hans S

Guest ook Sjoerd

Hoi Hans

bedankt voor je reactie, het e.e.a. is ook gewoon een centen/gulden kwestie. We zoeken tot ongeveer f5000-. Als dat niet lukt zullen we dat bij moeten stellen. We hadden eigenlijk gehoopt dat de Marantz het zou uithouden tot de DVD/SACD gevecht was beslist. Wat we me wel verbaasd is dat een loopwerk in een cd speler van minimaal 8 jaar oud voor f3000- nog zo goed kan concureren met nieuwere duurdere loopwerken. Het zal inderdaad wel iets te maken hebben met samenwerken.

Als digitale interlink gebruiken we de Siltech HF-9 coax. Versterker is Classe CAP 100, luidsprekers MC-M3. Muziek: pop, rustig t/m heavy.

vr.gr.

Sjoerd

Hallo Daar,

Het gekke met loopwerken is dat er momenteel nauwelijks nog goede tekoop zijn.

In het verleden waren er toppertjes als de Technics SAX1000, heb ik zelf...(2e hands vaak voor weinig tekoop) De accuphase?sony uitvoeringen in accu zit een sony loopwerk maar al die dingen waren loodzwaar evenals je oudere marantz...

Nu maken ze van dat waaibomen werk waardoor je stereobeeld gaat zweven. Je merk dat de DAC's nl wel beter zijn geworden.

Overigens goedkope tip:

Neem een bak met kanariezand, zet er een marmarenplaat in en daar de cdspeler op....

Of nog beter hang je cdspeler in een stringsuspentie van goede tennis snaren....

Je weet niet wat je hoord!!!!

PS Er is een AMUZIKALE KORTZICHTIGE NAAMGENOOT op deze websides niet met mij te verwarren.

Groeten, Tom

Zo, TOM 1 (dus niet TOM S.) heeft zichzelf wel erg hoog staan... Zo hoog van de toren blazen is toch nergens voor nodig...

laten we het gewoon gezellig houden wink.gif

Lieve Tom S.

Ik doelde uiteraard niet op jou want als je van Elliott Murphy en Placebo houd ben je in elk geval met muziek bezig. Ik doelde op iemend die zich ook tom noemde, gek genoeg kan ik hem even niet meer vinden.

Trouwens je bent nog met vinyl bezig ook wat wil een mens nog meer..al de nieuwe little axe gekocht? Of 7 stones by the sea?

Vooral die laatste 180 gram wegende schoonheid klink geweldig!

Gr. Tom

Waarom probeer je geen Proceed loopwerk ,ik draai nu al bijna 2jaar met de mijne en ik heb geen klachten zeer veel detialering en een groot en diep stereo beeld ,ik draai wel met de bij pasende dac maar dat moet ook lukken met de Wadia (is volgens mij ook nog verre familie)Overigens zo'n CEC is ook niet voor de poes als het de snaar aangedreven versie is !!Vriendelijke groet kenneth

jpcsonneveld;

welke "top of the line Wadia" was dat dan ?

de duurste Wadia ooit was de 7 & 9, deze werd ooit door Audiovorm verkocht voor

Fl 80.000.- yes..

ik denk niet dat de kittelaar DEZE "wegspeelt" maar ben wel benieuwd naar welk model je bedoelt.

• 2 weeks later...
Guest jpcsonneveld

Hallo Jos,

De combi JK-Ultimate-DAC/Kenwood-LD1 was destijds Fl 15.000,-, de Wadia rond de Fl 23.000,-. Wat beter klonk was overigens evident. Je formulering..., iets tegen JK Acoustics, begrijp ik?

Hans S

Nee niets tegen JK,

ik heb ooit met heel veel genoegen naar zijn top voorversterker geluisterd, was dat de JK 10 ? had relais contacten in de uitgang, met een aparte voeding, eigenlijk een heel fijn ding geweest. heb 'm een paar jaar gehad.

maar welk model Wadia was dat nou ??

groetjes.

Guest jpcsonneveld

Ha Jos,

De JK Pre-Amp die jij beluisterd hebt was waarschijnlijk de Passive 10 (wordt niet meer gemaakt).

Het precieze loopwerk van Wadia kan ik je niet noemen; waarschijnlijk was het dus niet de topliner van fl 80.000,- waar jij op doelde. Maar als je iets hoort wat muzikaal je zoveel meer doet waarbij je een aardig bedrag over had kunnen houden waarvan je ook nog een tweedehands autootje had kunnen kopen, dan kan ik me de frustratie wel voorstellen die ik eerder van de trotse bezitter van de goede Wadia combinatie beschreef.

Sjoerd heeft niet zoveel aan deze discussie. Als ik Sjoerd was zou ik met zijn budget iets zoeken in de sfeer van een CEC TL 5100 of een mooi VRDS loopwerk (Teac, van Medevoort) en een aardige DAC erbij als het niet spoort met de Wadia DAC, of een recente complete Denon speler. Of eens een andere digitale interlink proberen, gewoon omdat die het geheel misschien in de gewenste richting trekt. Of toch maar wachten tot de DVD/SACD - oorlog is uitgewoed.

groet, Hans S

Hey die hans,

ja wat betreft loopwerken, op de duitse audio-markt.dl staan heeel mooie loopwerken van Wadia, bv een model 20 voor rond de 4000

Dm... een model 8 is ook een prachtig apparaat, maar die wordt minder 'gezien' op de gebraucht-markt. voot relatief weinig geld haal je hier dus een werkelijk top loopwerk weg, als je eens een 20 of 8 in je handen hebt gehad dan begrijp je wat ik bedoel. liever deze kwaliteit gebruikt kopen dan de "nieuwste" denon of sony wat mij betreft. Sacd gaat floppen, oversampling in welke techniese vorm dan ook gaat het worden onder de audiofiele wereld, mark my words !

en een LP wordt het nooit, maar das appels en peren, moet je je ook niet druk over maken

jos.

Beste audioliefhebbers,

Als je een goed cd loopwerk zoekt dan kan je tijdens de Doelen Hifi show kennis maken met o.a. de spelers van Helios. Deze maken gebuik van een Gyropoint loopwerk en hebben een 36 bit ! convertor en worden wereldwijd hoog aangeschreven.

groeten,

c.d.

• 1 month later...
Guest Ook Sjoerd

We hebben een weinig gebruikte Audiolab 8000CDM loopwerk aangeschaft. Het idee was al dat een Philips loopwerk goed bij onze set zou passen. De Marantz was Philips en Meridian is ook Philips alleen klonk die te teruggetrokken (in onze set). Ik weet niet of je zo mag redeneren maar het is anders wel toevallig.

Ik heb dan wel niemands advies opgevolgd maar iedereen bedankt voor de reactie,

en vriendelijke groeten

Sjoerd

• 1 month later...

De Wadia 12 is nog steeds een mooie dac.

Een goed transport is naar mijn mening ontzettend belangrijk en zal in grote mate het karakter en het "ritme" bepalen.

O.a.PS audio,Classe en theta hebben enkele mooie loopwerken.

Je zegt dat je de Marantz cd-94 veel makelijker vind klinken ik, denk dat je het geluid van de Marantz gewoon gewend bent.

met een goed loopwerk zoals bovengenoemd ben ik er zeker van dat het geluid op alle fronten beter word, met name definitie,plaatsing,ruimteafbeelding rust en zelfs dynamiek.

Wat ik wel absoluut zou aanraden is het gebruik van de juiste digitale verbinding, de aes/ebu aansluiting geeft mijn voorkeur boven de normale coaxiale verbinding en ook de st-aansluiting (niet elk loopwerk heeft standaard deze aansluitingen).

Nog een mogelijkheid is de aanschaf van een z.g. jitter-killer, er zijn verscheidene merken die het leveren,niet zo duur als een nieuw transport wel een verbetering in dezelfde richting (kan touwens ook nog in combinatie met een goed transport gebruikt worden) groeten Roger

Guest ook Sjoerd

Misschien zijn we dan wel gewend aan het geluid van de Marantz, maar we vonden het wel een prettig geluid en met het Audiolab loopwerk (tegenwoordig TacMcclaren) is ook goed luisteren. De mogelijkheid met de jitter-killer zullen we zeker een keer uitproberen, echter hebben we de laatste tijd nogal pech met de apparatuur. Marantz legde al bijna het loodje, Classe versterker is stuk en wordt nu gerepareerd, bij de Wadia is de Coax ingang stukgegaan, dus ik moet de Aes/Ebu gebruiken. Ik denk dat al het testen en gesleep niet echt goed is voor Hifi apparatuur.

groeten

Sjoerd

Ik heb altijd gedacht dat TAG voort gevloeid is uit Camtech? Of is dit ook weer het zelfde als Audiolab? Wat is er dan nog meer het zelfde, want i de verschillende benamingen zit nogal wat prijsverschil.

Guest Hans B

Hallo Audiofanaten,

Al lezende over Dacs, loopwerken en Jitterkillers ( Ikzelf gebruik een PS Audio Ultralink II en PS Audio Lambda loopwerk met Trichord Clock modificatie)wil ik u delen in een een enorme upgrade welke ik laatst heb uitgevoerd:

Via een kennis mocht ik de Monarchy Audio 24/96 Dip lenen: Ik wist niet dat zo een verbetering nog mogelijk was.

Strakker laag, beter en sprankelender midden en hoog.

Toevallig las ik op HiFi,nl een stuk over deze Dip. ( www.Monarchyaudio.com)van de heer R.L. van Es.

Deze Dip kan ik bezitters van welk merk Dac e/o loopwerk van harte aanbevelen.

Als je niet te ver uit de buurt woont van IJsselstein kunnen we wel iets regelen.

Groeten,

Hans

• 2 weeks later...
Guest remco meijer

Hallo,

Wel eens nagedacht over een Linn Ikemi? Zeker de moeite van het luisteren waard. Kun je zowel de Wadia/Marantz op inruilen.

Wil je je DAC houden, dan zou je kunnen gaan denken aan een goede (en nu goedkope) Linn KarikIII. Geweldig loopwerk voor weinig geld.

Groet,

Remco Meijer.

het is net wat je prefereert kwa geluid.

linn is weer iets heel anders, wel muzikaal overigens.

De Wadia ook maar heeft daarbij naar mijn mening meer authoriteit en dynamiek.

Rik,

Ook al eens een CD copy gemaakt met een computer? Goed klinkt die copy he? Toch is het loopwerk van een CD writer simpel en goedkoop. Nu de copy beluisteren via een duur loopwerk. Kan nooit beter worden dan via het goedkope computer loopwerk is gemaakt. Dure loopwerken zijn onzinnig. Philips maakt perfecte loopwerken, die ook nog goedkoop zijn. Denk hier maar eens goed over na.