Jump to content

Probleem hoge tonen weergave

zaffel
 Share

Recommended Posts

Ik zit met het volgende probleem. Mijn rechter speaker geeft meer hoge tonen weer dan de linker speaker. Dit is echt vervelend.

Waar kan dat aan liggen?

1. de klem die van blik is, die tussen het hoog en laag staat is de oorzaak

2. de akoestiek in de kamer, rechter kant schuin dak, links rechte muur

3. slecht gesoldeerde banaanplug

4. de ene speaker staat hoger ten opzichte van de andere, dus spreiding van het hoog en het stereobeeld wordt daardoor verstort

???

Wie weet uit bovenstaande mogelijke oorzaken wat ik het beste kan doen? :(

Of optie 1 en/of 3 de oorzaak is kun je makkelijk controleren door de luidsprekers van plaats te verwisselen, is ook makkelijk te verhelpen.

Anders is het optie 2 en/of 4. Zet de luidsprekers dan even hoog en bekleed de wand en schuin dak naast de luidsprekers met een dempend en verstrooiend materiaal als noppenschuim.

Het kan ook dat een kanaal van de versterker niet fris is of de tweeters niet gelijk zijn, in dat geval moet er een reparatie plaats vinden.

Heb je dit verschil met een mono opname vastgesteld?

Bij veel opnames zit de "drummer" aan de rechterkant, en die is verantwoordelijk voor de meeste hoge tonen.

Groeten, vibuthi

Probleem zat hem in de soldering van de banaanplug, die los zat en daarna zelfs spontaan eraf viel. Dus gelijk terug naar mijn dealer, die het direct ter plekke heeft gesoldeerd, wat die zeer netjes heeft gedaan.

Nu is het probleem van de baan. Ook de speakers staan nu bij gelijke muren, dat schilt ook veel. Het klinkt weer perfect, heb een draadbrug tussen hoog en het laag gezet van 1,5mm2 / 10 cm koperdraad en de single wire op het laag gezet. Dit gaf bij mijn speakers het beste resultaat, tov de blikke klem een enorme verbetering in ruimtelijkheid.