Jump to content

Philips DAC 960.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteravond was Geerdie met z'n DAC bij mij om deze aan te sluiten op de DVD963SA van Philips. Ook hebben we hem nog vergeleken met de SACD1000.

Wat een geweldige ervaring weer, vooral toen we "blind" gingen luisteren werd het heel interessant.

Ik wil even vooraf aangeven dat het z.g. blinde vergelijk voor mij ook geen vergelijk is.

Punt 1 omdat het een A-B vergelijk is.

Punt 2 omdat je zo graag verschil wilt horen, dat je helemaal niks meer hoort (tzit tussen je oren :rolleyes: ).

Maar affijn.... daar gaan we.

Eerst alles netjes aangesloten en warm laten worden. Ondertussen kon Geerdie met de SACD1000 aan de acoustiek, set en koffie wennen.

Even later kwam Chris er ook bij, zodat we met z'n drieen de vergelijking konden maken.

Eerst naar de 963 op CD niveau en zonder upsampling geluisterd. Hierna dezelfde speler, maar dan via de DAC 960 van Geerdie. Mijn mening was al snel dat de 960 een betere definitie van vooral stemmen had. Voor de rest (Chris en Geerdie) was het in het begin erg moeilijk om verschil te kunnen horen. Later waren we het eens dat de 960 toch wel beter presteerde. Ook plaatsing in de ruimte en klankkarakter waren toch wel anders. Voor Chris en Geerdie was het eigelijk al blind, omdat ze niet wisten welk lampje bij welke speler hoorde. Ze vergeleken eigenlijk niet naar speler 960 of 963, maar naar de speler achter lampje 2 en 4. De speler achter lampje 4 werd dus duidelijk slechter bevonden. Dit bleek de DVD963SA te zijn.

Toen blind..... dit is vrij simpel, omdat ik het display dan uitschakel. Ik bediende de boel, maar kon (omdat ik achterin zat) nauwelijk verschil ontdekken. De anderen hoorde blind helemaal geen verschil. En dit terwijl er toch eerder een duidelijk klankverschil was waargenomen. Hier zie je weer dat een A-B vergelijk zelfs blind niet werkt. Na enkele keren heen en weer schakelen ben je volledig de draad kwijt.

Toen kwam eigelijk het leukste stukje...

Muziek op de SACD1000. Wauw... wat 'n verschil. Veel meer authoriteit, rust en klank ;) . Totdat we weer blind gingen vergelijken..... Geen verschil waarneembaar. Zo gauw we echter wisten welke speler speelde, waren de verschillen wel duidelijk waarneembaar. Zoals Erik zegt... Het zit allemaal tussen je oren. :(

Conclusie 1.

De DAC van Geerdie is ondanks z'n 15 jaar nog steeds opgewassen tegen moderne apparatuur. Je hoort wel verschil, maar dan moet je wel weten welke aanstaat.

Conclusie 2.

Blind vergelijken zonder dat je weet welk apparaat speeld heeft geen zin. Er moet zeker een aanwijzing zijn welk apparaat speelt. De naam hoeft dan niet bekend te zijn. Speler 1 en 2 b.v. is OK. Zolang je maar weet welke draait.

Ik denk dat hier nog wel wat mensen op willen reageren.... :rolleyes:

:)

Mooi verwoord, Hans.

Helemaal met je eens.

De setup van gisteravond van boven naar beneden:

- Philips dvd 963 sa

- Philips dac 960

- Array pre

- Philips sacd1000

setup_Hans.jpg

dvd_dac_Hans.jpg

Toen ik gisteravond na een 'stief uurtje rijden' rond zevenen bij 'Residence Van Liempd' aankwam werd ik hartelijk ontvangen. Nog v

Leuke test, mooie verslagen,

Je zou in zo'n blinde test ook eens een keer kunnen zeggen dat je "omgeschakeld" hebt, terwijl dit niet het geval is. IK vermoed dat mensen dan wel verschil "horen". Deze testen tonen overigens m.i. wel aan dat we eigelijk een beetje zitten te overdrijven hier, met onze high-end spelers en onze kabeltjes:

Het verschil tussen 2 cd-spelers "hoor" je dus kennelijk alleen als je ze kunt zien.......? Het valt me tevens vaak op dat mensen die bij een volledig wetenschappelijk verantwoord uitgevoerde blinde test door de mand vallen, vervolgens een niet zo wetenschappelijk verantwoord excuus verzinnen om maar niet in de reultaten van de test te hoeven geloven. ("dat hoor je niet in zo'n korte tijd", "ik was niet bekend met de akoestiek" enz, enz...)

groeten, vibuthi

Je zou in zo'n blinde test ook eens  een keer kunnen zeggen dat je "omgeschakeld" hebt, terwijl dit niet het geval is

:lol:

Dat zou helemaal een mooie zijn! Maar eigenlijk zou je zo'n sessie met wat meer mensen moeten doen. Net zoals een tijdje terug met versterkers (of cdspelers, dat weet ik niet meer).

Dat neemt niet weg dat het een hele gezellige avond was. :D

Deze testen tonen overigens m.i. wel aan dat we eigelijk een beetje zitten te overdrijven hier, met onze high-end spelers en onze kabeltjes:

Daarom valt het me mee dat dit topic nog niet overspoeld is met 'negatieve' ;) reacties.

...een volledig wetenschappelijk verantwoord uitgevoerde blinde test...

:confused::lol:

Beetje onduidelijk van mij, ik bedoelde niet noodzakelij deze test.

Een blind test is m.i. , de enige correcte manier om dergelijke dingen te testen dat bedoelde ik met "wetenschappelijk verantwoord"

groeten, vibuthi

Beetje onduidelijk van mij, ik bedoelde niet noodzakelij deze test.

Een blind test is m.i. , de enige correcte manier om dergelijke dingen te testen dat bedoelde ik met "wetenschappelijk verantwoord"

groeten, vibuthi

Ik heb niks tegen blind vergelijken, alleen dat je dan geen verschil hoort.

Je zou hem gewoon aan moeten zetten en dan een halve dag muziek draaien. Dan omstekkeren, en weer een halve dag luisteren.

Dan maakt het niet meer uit blind of niet. Maar als je zo ingespannen zit te luisteren.... jongens, dat werkt niet.... :(

:rolleyes:

erik hoort niet eens het verschil tussen een goed geleide kabel of :lol::DB) een dropveter.

:lol:

beste jopie ,

ze zitten maar te luisteren en te luisteren m et zijn allen ,

zolang ze met de ogen luisteren horen ze werelden van verschil ,

maar met de ogen dicht :rolleyes:

mij stelling : er zit meer verschil tussen kabels dan tussen cdspelers!!! B)

is proefondervindelijk door mijzelf vastgeslteld met behulp van diverse personen die wel concequent steeds dezelfde kabel eruit konden pikken , maar met de cdspelers iedere keer wat anders mooier vonden (de deugnieten) ;)

Hoi Hans en Geerdie.

Mooi verslag.

Ik wist niet dat de 960 zo goed presteerde :o

Is hij gemodd of is hij nog in orginele staat?

Hallo Festivalbeast!

Wel, op vier nieuwe cinchaansluitingen na, is hij nog helemaal origineel.

Frappant h

Ach, bij Picoso waren de verschillen destijds wel heel duidelijk voor mij, maar konden sommige anderen niet zeggen welke cdspeler speelde.

Bij die test was wel duidelijk dat er geschakeld werd, dat maakt het kennelijk makkelijker dan wanneer je het niet weet.

Ik snap trouwens niet, dat de sacd1000 er niet met kop en schouders bovenuit stak, is de Philips sound dan zo hetzelfde met alle spelers en dacs?

Andr

Gisteravond was Geerdie met z'n DAC bij mij om deze aan te sluiten op de DVD963SA van Philips. Ook hebben we hem nog vergeleken met de SACD1000.

Wat een geweldige ervaring weer, vooral toen we "blind" gingen luisteren werd het heel interessant.

Ik wil even vooraf aangeven dat het z.g. blinde vergelijk voor mij ook geen vergelijk is.

Punt 1 omdat het een A-B vergelijk is.

Punt 2 omdat je zo graag verschil wilt horen, dat je helemaal niks meer hoort (tzit tussen je oren :rolleyes: ).

Maar affijn.... daar gaan we.

Eerst alles netjes aangesloten en warm laten worden. Ondertussen kon Geerdie met de SACD1000 aan de acoustiek, set en koffie wennen.

Even later kwam Chris er ook bij, zodat we met z'n drieen de vergelijking konden maken.

Eerst naar de 963 op CD niveau en zonder upsampling geluisterd. Hierna dezelfde speler, maar dan via de DAC 960 van Geerdie. Mijn mening was al snel dat de 960 een betere definitie van vooral stemmen had. Voor de rest (Chris en Geerdie) was het in het begin erg moeilijk om verschil te kunnen horen. Later waren we het eens dat de 960 toch wel beter presteerde. Ook plaatsing in de ruimte en klankkarakter waren toch wel anders. Voor Chris en Geerdie was het eigelijk al blind, omdat ze niet wisten welk lampje bij welke speler hoorde. Ze vergeleken eigenlijk niet naar speler 960 of 963, maar naar de speler achter lampje 2 en 4. De speler achter lampje 4 werd dus duidelijk slechter bevonden. Dit bleek de DVD963SA te zijn.

Toen blind..... dit is vrij simpel, omdat ik het display dan uitschakel. Ik bediende de boel, maar kon (omdat ik achterin zat) nauwelijk verschil ontdekken. De anderen hoorde blind helemaal geen verschil. En dit terwijl er toch eerder een duidelijk klankverschil was waargenomen. Hier zie je weer dat een A-B vergelijk zelfs blind niet werkt. Na enkele keren heen en weer schakelen ben je volledig de draad kwijt.

Toen kwam eigelijk het leukste stukje...

Muziek op de SACD1000. Wauw... wat 'n verschil. Veel meer authoriteit, rust en klank ;) . Totdat we weer blind gingen vergelijken..... Geen verschil waarneembaar. Zo gauw we echter wisten welke speler speelde, waren de verschillen wel duidelijk waarneembaar. Zoals Erik zegt... Het zit allemaal tussen je oren. :(

Conclusie 1.

De DAC van Geerdie is ondanks z'n 15 jaar nog steeds opgewassen tegen moderne apparatuur. Je hoort wel verschil, maar dan moet je wel weten welke aanstaat.

Conclusie 2.

Blind vergelijken zonder dat je weet welk apparaat speeld heeft geen zin. Er moet zeker een aanwijzing zijn welk apparaat speelt. De naam hoeft dan niet bekend te zijn. Speler 1 en 2 b.v. is OK. Zolang je maar weet welke draait.

Ik denk dat hier nog wel wat mensen op willen reageren.... :rolleyes:

niet persoonlijk bedoeld hoor.

maar ben jij ook wel eens met ANDERE dingen bezig?? :D

niet persoonlijk bedoeld hoor.

maar ben jij ook wel eens met ANDERE dingen bezig?? :D

De laatste week is het eigenlijk een beetje teveel. Dit heeft te maken met de vakantie. De meeste afspraken waren al voor de vakantie gemaakt.

Toch heb ik ook nog veel muziek geluisterd, heb ik nog enkele fietstochten gemaakt, en hebben we de nodige bezoeken nog afgelegd.

Verder is het op m'n werk stikdruk....., en probeer ik m'n tweede set te verkopen (wat eigelijk al helemaal gelukt is).

Kortom.....

Iets minder zou ook mij welkom zijn, maar het is zo'n leuke hobby.

p.s. hopelijk ben je nu voldoende geinformeerd, en kun je weer rustig slapen.

Met dank voor het medeleven. :rolleyes:

• 4 weeks later...

Mooi verhaal.

Toch grappig inderdaad dat als je weet/ziet dat je naar iets anders luisterd dit direkt kan horen; ook zonder lange luister sessie. En dat dit bij een blinde test in een keer weg is.

Ook toevallig dat er dan weer gepraat gaat worden over het "feit" dat een a-b test niet goed is, en dat je langer moet luisteren om een oordeel te vellen. Terwijl het bij een open test direkt duidelijk is !! :huh::o:blink:

Deze redenatie kan ik niet meer volgen!

Ik weet dat onze zintuigen afzonderlijk van elkaar ons op het verkeerde been zetten. Probeer maar eens iets te proeven als je geen reuk hebt en je ogen gesloten (anders kan je zien wat je zou moeten proeven; Alles proeft dan hetzelfde. Onze geur en smaak zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar of dat ook geld voor ons gehoor en zicht was mij niet bekend.....Is er een dokter in de zaal!! :D:lol:

Dat er geen reactie komt lijkt me logisch. We willen allemaal geloven dat onze "upgrades" hoorbaar zijn. Daarom koop ik ook spul dat er leuk uitziet. Hoor je het niet dan kan je er altijd nog naar kijken!

is de gebruikte SACD1000 origineel?

ik heb laatst samen met twee anderen de originele vergeleken met de gemodificeerde en dat was een stevig verschil. niks wetenschappelijks met blind en zo, maar iedere keer hetzelfde verschil.

groet

================

ik wil geen CD's meer horen met mijn SACD1000 nu mijn Revox B760 tuner verbouwd is en speelt ...

• 6 months later...
Ja inderdaad!

Doen de ledjes het alweer :D

Ik kom m'n 'oude liefde' wel eens een keertje beluisteren bij je ;)

Grappig, bij mij waren er ook een paar ledjes bij de 960 kapot dacht ik dan :unsure: blijken het gewoon nog ouderwetse lampje met een kleur kousje te zijn :)