Jump to content

Harbeth HL-P3ES-2 vs. 47 Labs Lens

Proprius
 Share

Recommended Posts

L.S.,

Na het "gevecht" tussen de twee Zwitserse Piega's is het toneel nu vergeven aan twee andere speakers. Anders, omdat ze allebei geen ribbon-tweeter hebben, anders omdat ze allebei niet uit alumium zijn opgebouwd en anders omdat ze allebei een rechthoekige vorm hebben. Met recht twee "boxen" dus!

Harbeth HL-P3ES-2

De Harbeth HL-P3ES-2 is een klassiek Engelse speaker gebaseerd op de overbekende LS3/5a. Het is een twee-weg systeem en de woofer is erg speciaal en in eigen huis ontworpen en gefabriceerd nadat hun zoektocht eindigde met iets wat ze niet zochten (zie website Harbeth). De tweeter is een ferro-vloeistof gekoelde aluminium dome. De gesloten kast is erg zwaar voor de afmetingen, ongeveer 6 kilo per stuk. De gevoeligheid ligt met 83 dB erg laag, de impendantie is gemiddeld 6 Ohm.

47 Laboratory Lens

De Lens van 47 Laboratoy is de eerste speaker die het Japanse bedrijf heeft geproduceerd. Het mooie, houten kastje bestaat uit een 10 cm. Full Range unit met daaronder een klein bas-reflexpoortje. Intern is alleen tegen het plafond een stuk dempingsmateriaal aangebracht, terwijl de Harbeth helemaal vol zit met dempingsmateriaal (zie ook link hierboven). Op het eerste gezicht lijkt de unit wat op die gele mid-unit van B&W met dat gevlochten fiber. Het is echter een compleet uniek ontwerp, net als de woofer van de Harbeth. De rand van de conus van de Lens is ook apart: geen foam of rubber maar een ongedefinieerd materiaal dat lichter en soepeler is dan alle voorgaande ophangingen. Met 85 dB is de Lens iets gevoeliger, maar de impendantie is minder makkelijk met gemiddeld 4 Ohm.

Luisteren

De testopstelling is iets anders dan bij de test van de Piega's. Er is alleen gebruik gemaakt van mijn eigen systeem en de kamer is ook wat kleiner zo'n 2,5 m x 4,5 m, het plafond is wel wat hoger, zo'n 2,5 meter.

De Harbeth is een speaker die dingen kan doen die ik maar weinig hoor bij andere speakers uit dezelfde prijsklasse. Het levensecht weergeven van stemmen en de haarscherpe soundstage zijn twee zaken die erg opvallen bij het luisteren naar muziek door de Harbeths. Het is ook een monitor, dat wil zeggen dat het je laat horen wat je erin stopt. Een onzuiver systeem is dus uit den boze. Ook de weergave van de lage tonen is niet wat je van een gesloten 5 liter kast met 11 cm woofer verwacht. Nee, het is veel beter. De 75 Hz ( -3dB) die op papier staan vervagen als je ernaar luistert in een kleine kamer. Dit is ongehoord! De dynamiek en openheid die ik verwacht van een krachtig systeem zijn hier ook al aanwezig!

De Lens is een speaker van een heel andere categorie. Vergeet diepe bassen of een helder hoog. Hier is het middengebied troef! En hoe! Ik dacht dat de Harbeth een speaker was die alles liet horen wat er te horen viel, maar vergeleken met de Lens is de Harbeth een vergevingsgezinde monitor! Wat een openbaring om te horen wat de Lens allemaal uit de opname sleept. Jamie Cullum valt veel duidelijker door de mand als goede zanger dan wanner ik hem hoor door de Harbeths. Het lijkt in eerste instantie op scherpte van de speaker z

Een heel erg leuk verhaal Proprius. Ik heb nog nooit een

Hier zijn de afbeeldingen van de speakers:

4722.jpg

P3%20pair.jpg

Ha,

Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van een single units speaker (behalve dan de full range electrostaat). Bij single unit speakers klinken de stemmen wel mooi maar piano is verreweg van compleet en mist onder andere de vette aanslagen. Piano vind ik sowieso 1 van de moeilijkste instrumenten om te reproduceren..

groet, PD Hogeterp B)

Wanneer je een bijzondere en kleine luidspreker zoekt kan ik je ook aanraden deze eens te beluisteren.

Bedoel je niet de Charisma i.p.v de Rebel, Puur ? :unsure:

Hoi Alco/Puur, weet jij hoeveel die Rebels en Charisma's ongeveer kosten?

De Rebel iets van € 1.600,- of € 1.800,-, de Charisma over de € 3.000 per per paar en inclusief stands.

Thanks! Dan hoef ik morgen de importeur niet meer te bellen! :lol:

Ik zal eens proberen of ik de Rebels kan beluisteren. Mijn interesse is sowieso gewekt!

Trouwens, hoe en waarmee heb jij die Rebels beluisterd? Thuis? Winkel? Show?

Wat voor unit gebruikt die Lens eigenlijk?

Als ik de US distributeur van de Lens mag geloven:

====================================================

The newly designed driver unit (by Takanori Ohmura)

Cone material is the coated Amid-Fibercloth cone that realizes higher rigidity and less storage of energy compared to simple amid-fibercloth cone.

Edge is made by a new material developed after 5 years of experimentaion. It is extremely light and flexible with an ideal damping character against the cone.

New "Low-Q-Damper" to control the voice-coil accurately.

=====================================================

Het is wel jammer dat dit het enige is wat je kunt vinden over de unit van de Lens. Echte specs zijn nog niet bekend (of het wordt zo'n verhaal van "dat maakt niet uit, luisteren" <_< net zoals Rolls-Royce vroeger...).

Vanaf morgen heb ik ze niet meer. Na ruim een week lang muziek geluisterd te hebben door deze twee kleine speakertjes, neig ik een beetje meer naar de Harbeth dan naar de 47 Labs. Het is toch die plaatsing die ik meer waardeer dan de kwaliteiten van de Lens, die overigens m

Het is wel jammer dat dit het enige is wat je kunt vinden over de unit van de Lens. Echte specs zijn nog niet bekend.

Maar...er is wel wat meer te lezen over de Lens. Ik heb de Jjapanse site van 47 Labs door een online-vertaalcomputer gehaald en daar komt het onderstaande uit voort, in gebrekkig Engels:

Driver unit "HR Vocal Driver (the Omura filial piety rule design)"about

1. Diaphragm: Developing the hybrid material which administersspecial coating to the foundation of the amide fiber cross. In comparison with the single material of the amide fiber cross, it was possible for rigidity to be higher, propagation velocity of the vibration to be fast and to make energy accumulation small. As a result, quite the fast speed of response when it confronts the input signal, is acquired.

2. Edge: Spending the time of 5 years, developing the new edge where it is called "Feather Light Edge". Quite, it is light, with the material whose at the same time energy accumulation is small, the former edge the response which works out one line is acquired. Optimum attenuation quality is given vis-a-vis the diaphragm, eradicates the image for the full range unit of 10 cm apertures from root the "widerange" and to it has contributed "high energy density and acquisition of resolving power which cross all zones largely. Like the urethane edge, there is no either deterioration with the ultraviolet ray.

3. Damper: The damper which is another suspension is the important part in order to control the voice coil accurately. Including sufficient examination, "Low Q Damper" was developed newly even inthis part.

4. It is low the distortion factor magnetic circuit: Seeking optimum balance and the decrease of the magnetostriction for the signal, we designed the magnetic circuit.

Driver controller "Time Com. Network "about

"The speaker which you can be immersed into music", "the impulse which begins to shut (the input signal), while making the enclosure echo, paralleling to the flow of music time, is the speaker which it can process securely", that you think.

Driver unit how being excellent, if sound of the enclosure is not borrowed, the speaker which makes the person be intoxicated is not born. Difficulty of control of that kind of speaker, simply not only driver unit, must put the whole speaker & system under controlling, thats what it is about.

MODEL4722 uses the full range driver, mechanical it is difficult to control the whole speaker & system with just for technique. Because of that, "Time Com. Network "as the network is called is loaded, the whole speaker & system is controlled exquisitely with this.

About nature as the main speaker

If electrostatic type of part was excluded, the former full range & the speaker being accepted by the small-numbered feverish fan which shows the allergy reaction in sound of multiple way system, were the existence which cannot become the main speaker for many people other than that. As for the reason, the full range-speaker, withmultiple way system the merit which is not obtained "you do not desire many to exchange, fault replace to personality and hear" that you say,was in order to force "patience" to the listener. You think that "and aesthetics of せ patience", it is image of the people in general this for the full range-speaker. Consequently, "why, after so long time, being the full range? "With, it is the expectation where the person who is thought doubtfully you are. If we assume that there is a full range-speaker which are answered to this question sufficiently that, having first, in the multiple way speaker natural,must have "bandwidth and the dynamic range which make the listening impression satisfy".

MODEL4722 "Lens" does not force "patience" to the listener. Music of all genres can be enjoyed, there is no restriction, "bandwidth and thedynamic range" are had. In the friend who visits the listening room, he argues the fault of multiple way system, just to increase thevolume of the amplifier it is necessary being it does also the て,the ど not to explain the merit of the full range-speaker wordily. "The full range っ lever it is the っ of some イイ! "With, it is the thing undertaking which is called. Then マヌケwhere and others you obtain the fact that the corner of the eye goesdown at once, densely 1 click increase volume instantly and already"leave and" stick, the friend proud multiple way speaker, "and others is huge thin whether...? When "with you made think," because well, the full range っ lever it is it rubbed ", while the て meaning thing, it will loosen themuscle of the corner of the eye....

You do not become tired of the comfort of the listening. As a full range-speaker "in exceptional case the wide service area". Either the thing does not do the air of the room, "good quality of the sound flying". It seems that hears the sound which the microphone picks upimmediately "resolving power". Estimate of the listener is exceeded,"being generous, behavior of fresh sound". Seeing っ dust content was plugged, "the sound which has the mass impression". It passes even at the volume which when ドキドキ is done, it is not, "the powerlinearity -". As for phase it reacts to the system and the settingwhich from the first, it can be connected sharply "gentleness".

:blink: Ik snap er zelf weinig van maar, ik wilde het jullie niet onthouden!

Hier kon je wel eens gelijk in hebben Patachou.

Vroeger was ik radio zendamateur. Voor het afluisteren van morse (cw) in SSB mode gebruikte je (bij zwakke signalen) zeer smalbandige filters (in het MF of audio deel van de ontvanger). deze filters lieten dan nog net de morsetoon van ongeveer 500 Hz door en kapte alles daarboven en daaronder stijl af. Dit deed je om zo min mogelijk last te hebben van ruis en het zwakke morsesignaal nog net uit de ruis te kunnen plukken.

Met een erg smalbandige speaker als de Lens krijg je het zelfde effect. Omdat hij in het laag en hoog weinig tot niets laat horen, hoor je dus alleen de muzikale informatie die zich in het middengebied bevindt en dat bij andere speakers mogelijk wat wordt overschaduwd door informatie in het laag en hoog. Het is dus niet zo dat deze speaker meer info uit de CD weet te halen, nee hij laat gewoon een heleboel informatie weg!

Met een erg smalbandige speaker als de Lens krijg je het zelfde effect. Omdat hij in het laag en hoog weinig tot niets laat horen, hoor je dus alleen de muzikale informatie die zich in het middengebied bevindt en dat bij andere speakers mogelijk wat wordt overschaduwd door informatie in het laag en hoog.

(...) De beluisterde muziek speelde zich af in een frequentiegebied die de Harbeth en de Lens makkelijk konden weergeven. Er kon dus niks overschaduwd worden door hogere of lagere tonen, want die waren er niet. (...)

Liet je een spectrumanalyzer meelopen tijdens het weergeven?

De enige smalbandige instrumenten die ik ken zijn telefoonpiepertjes en dergelijken...

Liet je een spectrumanalyzer meelopen tijdens het weergeven?

De enige smalbandige instrumenten die ik ken zijn telefoonpiepertjes en dergelijken...

Hoe smalbandig denk je nou dat de Lens is?

Nee, ik liet geen spectrumding meelopen tijdens de weergave. Waar wil je nou heen? Als je me niet gelooft, of denkt dat ik onwaardheden opschrijf, of dat jij de Lens ook hebt gehoord, zeg dat dan gewoon ipv deze indirecte onzin. Het komt namelijk negatief over. Ik wil graag serieus bezig blijven op dit forum.

De muziek die ik acht binnen het bereikbare bereik van beide speakers te liggen was: track 4 Unplugged Alanis Morisette, track 1 Damien Rice "O"en track1 Bonnie 'Prince' Billy "Master And Everyone".

Bij de Lens heb je nooit het gevoel dat je wat mist, als je tenminste naar muziek luistert die er geschikt voor is.

Hier zeg je al veel.

Ik zal niet in de situatie willen staan dat ik in de winkel sta met een plaat en denk: Leuk plaatje, maar past niet bij me speakers.