frits84 Posted 1 september 2004 Report Share Posted 1 september 2004 Enige tijd geleden heb ik een dual 505-3 gekocht waar wat opknapwerk aan was. Nu heb ik alles redelijk af, maar blijf met een probleem zitten: het ding bromt. Ik heb al een betere aardekabel gemonteerd en die vastgesoldeerd voor optimaal contact en gecontroleerd of er geen andere aardepunten op de speler te vinden waren (nee dus). Verder heb ik een netfilter toegepast omdat ik dacht dat de brom misschien uit het net kwam. Dit alles bij elkaar heeft wel wat geholpen, maar er blijft een duidelijk hoorbare brom. Kan ik hier nog iets meer aan doen, of kan het misschien ook aan m'n versterker liggen? De aardedraad loopt naar een aardepunt aan de achterkant van m'n versterker (Sony TA-FB 940QS) waar de tekst 'signal ground' bij staat. Als ik de aardedraad hiervan loskoppel wordt de brom 10 maal zo erg. Beide apparaten hebben geen aardeaansluiting aan de stekker, dus allebei zo'n eurostekker. Maakt dat nog iets uit? Frits84 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 september 2004 Report Share Posted 1 september 2004 Hoi Frits, Probeer eens de aardedraad aan je signaalmassa te hangen en luister eens of ie dan nog steeds bromt? Als dat het geval is, is er waarschijnlijk een slecht kontakt in de headshell. Hendeltje in de headshell overhalen en het element er op nieuw inhangen zou dan kunnen helpen. BTW, het schroefje voor het hendeltje te locken kun je beter weg laten. Als je dat nl niet meer eruit krijgt om eoa reden, is de kans groot dat je arm het niet meer overleeft als je het element er weer uit wil hebben (ik spreek uit ervaring ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits84 Posted 2 september 2004 Author Report Share Posted 2 september 2004 Hallo Sodejuu, Ik heb het geprobeerd. Het maakt inderdaad weinig uit of de aardedraad aan het aardepunt op de versterker is aangesloten of aan de signaalmassa van links of rechts. Helemaal los is overigens het ergste. Ik heb daarop het element eruit gehaald, dat bij mij met twee schroefjes vastzat. De aardedraad zit aan het einde van de arm gewoon met een stekertje vast aan het einde van de arm. Er lopen naar het element alleen de vier signaaldraadjes. Er is dus geen aardecontact aan de headshell zelf, die van kunststof is als ik het goed zie. Op het element zit overigens wel een koperplaatje aan de bovenkant, maar die komt tegen die kunststof binnenkant van de headshell aan. Wie helpt me verder?? Het gaat om een OM10 van Ortofon. Frits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 Wie helpt me verder??Het gaat om een OM10 van Ortofon. Frits. Gewoon naar de VAKMAN! Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 sodejuu mag je in zoon geval niet als test ,het draadje aansluiten op de massa van je lichtnet? want massa is toch massa? ow ja frits 84 ik kijk wle ff bij de mijn das een 506-1 hoe dat zit net ff gauw gekeken ...gelukkig zag ik optijd dat hele kleine schroefje op de shell pfft ...............................anders had ik toch de linn gelijk kunne kopeh bij mij haal ik het element er uit en dan zit er een soort printplaatje waar de 4 kleuredraadjes opzitten die ook op het element terug komen achter op de shell zit een koperplaatje waar een draadje aanzit gesoldeerd met de zelfde kleur als de massa draad die ik tegenkwam toen ik de draaitafel gedeelte uit de kast haalde dus denk dat dat koper stripje het is wat je nodig hebt voor de massa Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits84 Posted 3 september 2004 Author Report Share Posted 3 september 2004 Dus wat ik kan proberen is een heel dun draadje te leggen tussen het koperplaatje bovenop het element en de aardedraad die aan het einde van de arm bevestigd zit. Ga ik doen. Scat-man, het kenmerk van de hobbyist is dat hij niet begrijpt dat hij af en toe beter een vakman in kan huren. Dan mag je namelijk niet zelf niet meer hobbyen en dat is nu juist wat de hobbyist zo leuk vindt. En als hij er zelf niet uitkomt dan is het nog leuker om op zoek te gaan naar de juiste informatie. Wie vindt dat dat slecht is, is natuurlijk geheel vrij om de vragen niet te beantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 http://www.compassnet.com/concept/tableinx.htm hier staan ze allemaal de DUAL's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 En als hij er zelf niet uitkomt dan is het nog leuker om op zoek te gaan naar de juiste informatie. Wie vindt dat dat slecht is, is natuurlijk geheel vrij om de vragen niet te beantwoorden. Indien je een beetje mondig bent, kan je de vakman vragen of hij jouw wilt uitleggen wat er aan de hand was en hoe je zoiets oplost. Dat , was mijn insteek. Zal een volgende maal proberen duidelijker tezijn. Oke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 frits84 ( zal wel niks met je leeftijd te maken hebbe !!!!) zat ook nog ff te vroetn achter de lux en raakte de cich kabel van de pick-up aan en ik hoorde ook een soort brom........ deruit schoon derin en alles weer oke mischien kan je dat ook is proberen ik ga bij JKacoustic met de pick-up dage ff niewe bekabeling halen en er op maken kank gelijk de dual af laten stelln (eigenlijk alleen laten controleren ) 29 en 30 oktober zijn die dagen in 't Harde Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits84 Posted 3 september 2004 Author Report Share Posted 3 september 2004 Indien je een beetje mondig bent, kan je de vakman vragen of hij jouw wilt uitleggen wat er aan de hand was en hoe je zoiets oplost. Dat , was mijn insteek. Zal een volgende maal proberen duidelijker tezijn. Oke? OK, Tuurlijk kan dat nog als het niet minder wordt, maar ik vind het gewoon ook leuk om een beetje te sleutelen aan de dual. En het leuke vind ik wel dat ik de brom wel steeds wat minder heb gekregen met alle vorige maatregelen (netfilter, nieuwe aardedraad, nieuwe interlink (silverlink van www.platenspeler.com)). Nu is hij nog net iets te hard naar m'n smaak. Bedankt voor alle reacties. Ik ga nu binnekort eens dat aardedraadje doortrekken naar het koperen plaatje bovenop het element, maakt dat verder niets uit dan ga ik ook maar naar 't Harde. Frits84 (nee hoor, ik ben 30 maar de gebruikersnaam 'Frits' is altijd al weg op internet).... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 3 september 2004 Report Share Posted 3 september 2004 Ik ga nu binnekort eens dat aardedraadje doortrekken naar het koperen plaatje bovenop het element, maakt dat verder niets uit dan ga ik ook maar naar 't Harde. Frits, Ik heb niets gelezen over de plaats van de platenspeler ten opzichte van de rest van je installatie. Ook ik had last van een brom. Deze werd veroorzaakt door de afstand tussen het element en de tuner waar hij boven stond. Nadat ik de cd-speler en de tuner van plaats had gewisseld was de brom verdwenen. Til de speler eens op, als dat kan en varieer de afstand tot de apparaten die er eventueel omheen staan. Spaart je welllicht een rit naar de vakman en een priegelklusje uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 4 september 2004 Report Share Posted 4 september 2004 Ik ken die Dual niet maar vanuit mijn Thorens ervaring weet ik dat je 2 dingen voor elkaar moet hebben: 1. Arm aarde liefst apart van het signaalpad dus niet bij de L- of R- in, aan de "ground" van de versterker/phono preamp. 2. Chassis van de platenspeler op dezelfde manier aarden. Tot slot kan plaatsing van componenten, voedingen etc. nog verschil maken. Sommige elementen zoals Grado zijn berucht om hun brom in bepaalde omstandigheden, maar de Ortofon heeft wat dat betreft een goede reputatie. Ik draai al ruim 2 jaar zeer tevreden met de Super OM20. Misschien eens de stekker omkeren in het stopcontact? Groetjes Freek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts