Jump to content

Loopwerk TD 160-I-en -II


Headshell
 Share

Recommended Posts

Je hebt die Thorens TD 160- MkI met "taartschep"- arm en je hebt de latere versies ervan. Nou heb ik die eerste versie. :huh:

 

En ik wil er een DHZ-project omheen beginnen. Ik gebruik het buitenplateau+ binnenplateau + plateaulager + motor. En ik ga er een compleet andere platenspeler van maken. :(

 

Nou heb ik gehoord, dat het loopwerk dat ik heb (MkI) slechter is dan bij de latere modellen. Wat is daarvan waar? :unsure:

 

En wat ik ook nog wilde weten: hebben jullie tips voor me, voor ik ermee begin?

Ik wil het lagerhuis uitwendig verstevigen. Hoe doe ik dat? :huh:

 

Ik bedoel: 100 weten er meer dan een. :cool2:

Jan.

Link to comment
Share on other sites

http://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm

 

http://www.tnt-audio.com/clinica/td125tweaks.html

 

http://www.thorens-info.de/html/thorens_td...__145_-_14.html

 

Momenteel worden op eBay.co.uk diverse tweaks voor Thorens spelers aangeboden, te gebruiken als basis voor eigen interpretatie.........

 

Voldoende uitgangspunten te vinden voor allerlei projecten op basis van een TD 160, dit zijn de meest voor de hand liggende linkjes, zoeken levert beslist een groot aantal DIY projecten op.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Overigens.........

 

de verschillen tussen MK I en MK II, gaan niet verder dan een nieuwe versie van de TP 16 arm en wijzigingen in de stofkap, scharnieren en afmetingen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

The Analog Dept. is inderdaad de Thorens bijbel op het web, zeer aanbevolen. M.b.t. mijn eigen ervaringen met een TD145mk2:

 

-ik zou het loopwerk inclusief de vering intact houden

-schuimrubber uit de veren halen

-bekabeling verbeteren in ieder geval vanaf het witte plastic doosje naar buiten incl. de stekkers. Arm bekabeling vervangen bij Thorens is lastig maar niet onmogelijk.

-De TP16mk1 is een zware arm, zou ik liever een MC aan hangen, ik heb ook een TD145mk1 gehad, had ik een Denon DL160 op, ging prima.

-Als je het witte plastic doosje opent zie je 4 soldeerlipjes met de L-, L+, R+ en R- alsmede een koperkleurig draadje. Dat koperkleurige draadje is de arm aarde, die moet je los solderen en samen met de chassis aarde verbinden met een losse aardedraad, die moet je dan weer aan de aardeklem van je versterker verbinden

Kortom arm en chassis aarde UIT het signaalpad.

-bovenste plaat van onderen dempen met bitumen oi.d., subchassis idem.

-binnenkant van het binnen plateau dempen

-onderkant van het buitenplateau dempen

-pulley en rand binnenplateau schoonmaken met alcohol

-nieuwe snaar kopen,of oude snaar in de talkpoeder

-lagerpen en lager schoonmaken met wattenstaafjes en alcohol, nieuwe olie erin, beter teveel dan te weinig

-4 schroeven op de hoeken bovenop losmaken, de draaitafel uit de behuizing halen. De oude "plint" als voorbeeld gebruiken voor een zelfbouw exemplaar. Ik heb 22 mm MDF gebruikt, maar voortschrijdend inzicht :D leidt nu tot de aanbeveling van berken multiplex, klinkt beter. Idem voor de onderkant, kast van binnen weer dempen. Het hele ding op spikes zetten.

-vering zo afstellen dat hij bij een tikje midden op het plateau verticaal op en neer gaat bewegen. Zie "suspension tuning" op de Analog Dept.

-uiteraard element montage en arm afstelling precies uitvoeren.

-zeker als je een houten vloer hebt het hele ding op een plank aan de muur zetten, liefst wederom berken multiplex, goed waterpas zetten.

-Steve van TAD gebruikt Dynamat voor de demping, is duur en moeilijk te vinden in NL. Ik heb bitumen tape gebruikt van de Gamma, bedoeld om platte daken mee te repareren.

 

Ik weet het, veel werk maar het loont de moeite, zo

Link to comment
Share on other sites

Misschien ga ik hem toch een kans geven zoals hij is. Ik was al van plan om de lagerbus uit het subchassis te zagen en een plaatsje te geven in een zwaar hardhouten chassis. Breed en hoog massief chassis met een armboard erop ala Clearaudio... Ik verkeer ernstig in dilemma.....

 

Maar hij klinkt erg dof zoals hij er nu bijstaat. Vervuilde contacten overal. Met wat voor soort vloeistof kan je die contacten(headshell en arm-connector) reinigen? De signaalkabel moet ook vernieuwd. En een hardhouten plint. Hout heb ik er al voor.

 

Hartelijke dank voor de prima adviezen.

Jan

Link to comment
Share on other sites

Contactspray van de electronica zaak kan helpen tegen slechte contacten. Je kan ook de pennetjes van de headshell voorzichtig iets opschuren met een fijn schuurpapiertje. Nog vergeten:

 

-De mk1 TD145/160 is qua loopwerk vaak beter dan de mk2, dikke metalen binnenplaat en dikke lagerpen. Alleen de lichte mk2 arm wordt vaak hoger aangeslagen dan de zware mk1.

 

-De standaard Thorens mat is niet zo best. Experimenteren dus: vilt, kurk, spotmat (stukjes kurk op papier), vlakke dikke rubbermat of "shelf liner", schijnt Leenbakker te hebben. Kost nix, maakt groot verschil.

 

-Als je toch een andere arm wil en het moet goedkoop:

http://www.hifi-planet.com/decca_international.htm

zeer muzikale "unipivot" arm dus geen lagers maar het hele ding wiebelt op een naaldje. Helaas is de prijs verhoogd naar 65 euri. Mag het meer kosten: tweedehands SME 3009. Liever geen Rega, is als geheel vrij zwaar en is een heel stijve toonarm, doet het niet zo goed op een geveerd subchassis volgens mij.

 

-ik heb wat isolatie tape om de armbuis van mijn TP16mk2 arm gewikkeld, dempt resonaties in de arm, wordt ie wat rustiger van.

 

Nogmaals succes, groetjes Freek.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...