Bartok Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Een cd in de B&O BeoSound 3000, geluid komt uit de Beolab's 1 voor mij: stereo dus. Nu heb ik ontdekt dat de BeoLab's 4000 achter mij ook in te schakelen zijn: geluid voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 bartok, ik weet het niet... maar wat ik in dot topic als vraag zou willen toevoegen: blijft stereo de beste benadering van de realiteit, of zal het worden verdrongen door dolby surround... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door Bartok:Een cd in de B&O BeoSound 3000, geluid komt uit de Beolab's 1 voor mij: stereo dus. Nu heb ik ontdekt dat de BeoLab's 4000 achter mij ook in te schakelen zijn: geluid voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 blijft stereo de beste benadering van de realiteit, of zal het worden verdrongen door dolby surround Brrr, ik hoop 't niet! Wat mij betreft is gewoon 'less is more' stereo nog altijd de meest natuurlijke benadering. En alleen al vanwege 't feit dat ik dan nog meer speakers, nog meer kabels en nog meer een vaste hotspot moet hebben zou ik niet eens een surround opstelling willen. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Gelukkig ken ik mensen die reeds aan het "terugschakelen" zijn,van surround naar stereo. En voor de mensen die van vergelijken houden: Dat kan met stereo en zuurround niet,de benadering is geheel anders van opzet! Je vergelijkt tenslotte ook geen Mono met stereo! IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door Alco: Brrr, ik hoop 't niet! Wat mij betreft is gewoon 'less is more' stereo nog altijd de meest natuurlijke benadering. En alleen al vanwege 't feit dat ik dan nog meer speakers, nog meer kabels en nog meer een vaste hotspot moet hebben zou ik niet eens een surround opstelling willen. Groeten, Alco Van harte mee eens. Een kleine hotspot vind ik knap irritant. Ook bij stereo kun je dit hebben, is dan vooral de schuld van de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Gisteren mijn 5-kanaalsweergave weeer eens neergezet, omdat we de nieuwe van Harry Potter wilden zien. De set Pioneer 717 DVD speler Yamaha DSPA1 versterker Kef model 100 Centre Kef RR 102.2 front Kef RR 101.3 rear Rel Q50 sub Vanmorgen kon ik het niet laten om ook eens muziek via die set te draaien. Vebazingwekkend! Het effect van 5 kanaals is (even) heel overweldigend. De akoestiek zit werkelijk helemaal om je heen en het is heel aardig om eens te spelen met de diverse luisterruimtes die je kunt kiezen, Van cocertzalen, jazz-caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door Kermit: Maar na verloop van tijd gaat toch weer de voorkeur uit naar gewoon stereo. gelukkig maar. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door [[Game]]: blijft stereo de beste benadering van de realiteit, of zal het worden verdrongen door dolby surround... game Volgens mij heel simpel..... films in surround (waar het uiteindelijk voor bedoeld is) en muziek in stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Volgens mij blijf je met voor en achter gewoon stereo luisteren. Het is exact hetzelfde als menig autoradio. Het geluid zal de eerste dagen wat voller overkomen maar ik denk dat je er op termijn echt moe van wordt. Simpelweg te overdone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 als je een orkest gaat beluisteren, dan bevind dat zich voor je (stereo) en niet rondom je, dus vind ik stereo een betere bnadering van de realiteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Iedereen die wel eens een goede (!!) multi channel sacd of dvd-a opname van een klassiek orkest heeft gehoord weet dat ook bij deze opnames het orkest v Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Ik vind dat de meeste 'audioliefhebbers' wel erg panisch doen over surroundgeluid. Ik zet toch regelmatig PLII-music aan omdat ik het machtig vind om middelpunt van de muziek te zijn ipv de muziek recht van voren te krijgen. Daarbij zie ik de argumentatie ook erg verengd worden tot live/stereo-opnames. Niks wordt stereo opgenomen. Hooguit tot stereo gemengd. Als er bv 6 muziek instrumenten en 5 vocalen zijn heb je 11 kanalen. Waar je die elf kanalen dan plaatst is aan de artiest/geluidsingenieur. Neem bv. Vangelis of Pink Floyd. Die zijn gewoon gemixed met surround in het achterhoofd.... Ik geef toe dat surroundformaten ontrokken uit een stereosignaal afbreuk doen aan de zuiverheid of dat gecomprimeerde audio altijd minder is als niet-gecomprimeerde, maar dit moet toch geen belemmering zijn voor voor technische vooruitgang op meerkanaals-muziek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door Zee:Mits dus goed opgenomen en gemixed ben ik van mening dat een multi channel weergave de werkelijkheid dichter kan benaderen dan stereo. Mee eens, heb dat ook op de goede manier gehoord en toch hoeft dat van mij niet. Die extra ambiance staat mij te ver af van de ruimte waarin je je al luisterend bevind. Je woonkamer zo als die fysiek aanwezig blijft, harmonieert dan niet meer met wat je hoort. Het gaat om de juiste weergave van de muziek en niet om het reproduceren van een exacte werkelijkheid. Die extra ambiance vind ik gewoon te afleidend en vermoeiend. Net zo als die kuchers achter je bij een klassiek live concert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 dan lun je jezelf in de rol van dirigent zetten, muziek voor je, publiek achter je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts