Jump to content

Stereo......??

Bartok
 Share

Recommended Posts

blijft stereo de beste benadering van de realiteit, of zal het worden verdrongen door dolby surround

Brrr, ik hoop 't niet! :(

Wat mij betreft is gewoon 'less is more' stereo nog altijd de meest natuurlijke benadering.

En alleen al vanwege 't feit dat ik dan nog meer speakers, nog meer kabels en nog meer een vaste hotspot moet hebben zou ik niet eens een surround opstelling willen.

Groeten,

Alco

Gelukkig ken ik mensen die reeds aan het "terugschakelen" zijn,van surround naar stereo.

En voor de mensen die van vergelijken houden:

Dat kan met stereo en zuurround niet,de benadering is geheel anders van opzet!

Je vergelijkt tenslotte ook geen Mono met stereo!

IKKE cool.gif

Geplaatst door Alco:

Brrr, ik hoop 't niet! :(

Wat mij betreft is gewoon 'less is more' stereo nog altijd de meest natuurlijke benadering.

En alleen al vanwege 't feit dat ik dan nog meer speakers, nog meer kabels en nog meer een vaste hotspot moet hebben zou ik niet eens een surround opstelling willen.

Groeten,

Alco

Van harte mee eens. Een kleine hotspot vind ik knap irritant. Ook bij stereo kun je dit hebben, is dan vooral de schuld van de speakers.

Gisteren mijn 5-kanaalsweergave weeer eens neergezet, omdat we de nieuwe van Harry Potter wilden zien. De set

Pioneer 717 DVD speler

Yamaha DSPA1 versterker

Kef model 100 Centre

Kef RR 102.2 front

Kef RR 101.3 rear

Rel Q50 sub

Vanmorgen kon ik het niet laten om ook eens muziek via die set te draaien. Vebazingwekkend! Het effect van 5 kanaals is (even) heel overweldigend. De akoestiek zit werkelijk helemaal om je heen en het is heel aardig om eens te spelen met de diverse luisterruimtes die je kunt kiezen, Van cocertzalen, jazz-caf

Geplaatst door [[Game]]:

blijft stereo de beste benadering van de realiteit, of zal het worden verdrongen door dolby surround... confused.gif

game

Volgens mij heel simpel..... films in surround (waar het uiteindelijk voor bedoeld is) en muziek in stereo.

Volgens mij blijf je met voor en achter gewoon stereo luisteren. Het is exact hetzelfde als menig autoradio. Het geluid zal de eerste dagen wat voller overkomen maar ik denk dat je er op termijn echt moe van wordt. Simpelweg te overdone.

Ik vind dat de meeste 'audioliefhebbers' wel erg panisch doen over surroundgeluid. Ik zet toch regelmatig PLII-music aan omdat ik het machtig vind om middelpunt van de muziek te zijn ipv de muziek recht van voren te krijgen. Daarbij zie ik de argumentatie ook erg verengd worden tot live/stereo-opnames. Niks wordt stereo opgenomen. Hooguit tot stereo gemengd. Als er bv 6 muziek instrumenten en 5 vocalen zijn heb je 11 kanalen. Waar je die elf kanalen dan plaatst is aan de artiest/geluidsingenieur.

Neem bv. Vangelis of Pink Floyd. Die zijn gewoon gemixed met surround in het achterhoofd....

Ik geef toe dat surroundformaten ontrokken uit een stereosignaal afbreuk doen aan de zuiverheid of dat gecomprimeerde audio altijd minder is als niet-gecomprimeerde, maar dit moet toch geen belemmering zijn voor voor technische vooruitgang op meerkanaals-muziek!

Geplaatst door Zee:

Mits dus goed opgenomen en gemixed ben ik van mening dat een multi channel weergave de werkelijkheid dichter kan benaderen dan stereo.

Mee eens, heb dat ook op de goede manier gehoord en toch hoeft dat van mij niet. Die extra ambiance staat mij te ver af van de ruimte waarin je je al luisterend bevind. Je woonkamer zo als die fysiek aanwezig blijft, harmonieert dan niet meer met wat je hoort. Het gaat om de juiste weergave van de muziek en niet om het reproduceren van een exacte werkelijkheid. Die extra ambiance vind ik gewoon te afleidend en vermoeiend. Net zo als die kuchers achter je bij een klassiek live concert.