Jump to content

pc geluidskaart vs cd-speler

kotaudio
 Share

Recommended Posts

Ik heb een laptop (IBM R51)

en ga een audigy 2 Nx aanschaffen. (externe geluidskaart)

in combinatie met men laptop dvd-rom kan ik dan cd en DVD-audio afspelen.

maar hoofdzakelijk gebruik ik de externe geluidskaart om mij mp3 collectie via men stereo te beluisteren. mp3 is zowiso niet te best, maar ik vraag me af wat het gaat geven wanneer ik audio-cd`s en audio dvd-`s afspeel via men laptop.

heeft iemand al een soortgelijke opstelling getest ?

Robi

Ik draai net zo graag van mijn pc als van mijn dvd of cdspeler.

Ik vraag me af of de dac uit mijn rotel rsp 1066 mijn terratec EWS88MT overtreft.

Extern in de zin van USB? Ik ben niet bekend met de audigy.

Ik zou als het via usb moet in iedergeval iets zoeken met eigen voeding.

Het 'loopwerk' van PC is in iedergeval een stuk beter dan mijn DVD of CDspeler.

MP3 is echter weer een verhaal appart.

Dat is een eindeloze discussie waar niemand wijzer van wordt.

Het gebruiks gemak van PC & MP3 onstijgt platen en cds met enorme lengtes.

De kwaliteit is zoals altijd een geld en/of aandachts kwestie!

Het afspelen van CD en DVD op een cdrom vind ik een hel.

Wat een tering herrie.

Gewoon effe rippen en eventueel goed omzetten naar MP3.

Het gebruiks gemak van PC & MP3 onstijgt platen en cds met enorme lengtes.

Dat snap ik niet helemaal? Mp3 gebruiksvriendelijker dan cd?

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij thuis hoef ik slechts een schijfje in het laatje te leggen en op een knopje te duwen, mp3 gaat meestal via de zeer gebruiksonvriendelijke pc..........

groeten, vibuthi

Wanneer je PC aanstaat, is die gebruiksvriendelijker dan de cd of dvd-speler. Om nog maar over platenspelers te zwijgen. Bij cd-spelers moet je steeds de cd verwisselen. Bij Winamp (o.i.d.) kun je gewoon een hele meuk cd's in de playlist zetten en spelen maar. Of allerlei nummers van allerlei verschillende cd's. Die moet je dus steeds verwisselen als je een cd-speler gebruikt en bij een PC zet je die gewoon in de playlist. Enkel afstandsbediening is handiger bij cd-spelers, maar das ook wel op te lossen bij PC's...

Oh? Ben ik dan de enige waarvan de CD's na jaren gewoon perfect en onbeschadigd blijven?

Frank

Nou ik heb diverse cds die langzaam aan het afbladderen zijn.

Eentje wil al niet meer afgespeeld worden.

Gelukkig heeft EAC er nog een 99,8% copie van weten te maken.

Dus die opname is gered!

Nee het zijn geen krassen of vet vlekken die een cd nekken,

maar eerder het gebrek aan bescherming van de boven laag.

Wat dat betreft is de DVD al een stuk beter gebouwd.

Ik heb een laptop (IBM R51)

en ga een audigy 2 Nx aanschaffen. (externe geluidskaart)

in combinatie met men laptop dvd-rom kan ik dan cd en DVD-audio afspelen.

maar hoofdzakelijk gebruik ik de externe geluidskaart om mij mp3 collectie via men stereo te beluisteren. mp3 is zowiso niet te best, maar ik vraag me af wat het gaat geven wanneer ik audio-cd`s en audio dvd-`s afspeel via men laptop.

heeft iemand al een soortgelijke opstelling getest ?

Robi

Hey Robi,

Sinds 2 weken een 2 NX op de pc aangeloten. Eerste indruk is positief, in vergelijk met een - soundblaster live - klinkt het al een stuk beter, muzikaler, achtergrond is duidelijk zwarter, meer resolutie.

Wie weet vind ik nog tijd om e.e.a. binnenkort te gaan vergelijken met de vaste cd-spelerd.

Groeten Paul

Wanneer je PC aanstaat, is die gebruiksvriendelijker dan de cd of dvd-speler. Om nog maar over platenspelers te zwijgen. Bij cd-spelers moet je steeds de cd verwisselen. Bij Winamp (o.i.d.) kun je gewoon een hele meuk cd's in de playlist zetten en spelen maar. Of allerlei nummers van allerlei verschillende cd's. Die moet je dus steeds verwisselen als je een cd-speler gebruikt en bij een PC zet je die gewoon in de playlist. Enkel afstandsbediening is handiger bij cd-spelers, maar das ook wel op te lossen bij PC's...

Ik heb mijn cd-speler nog nooit hoeven defragmenteren, op virussen moeten scannen, een upgrade moeten installeren of hulp aan een ander moeten vragen omdat ik er zelf niet meer uitkwam, om maar wat dwarsstraten te noemen.

En ik heb hier aardig wat cd's staan , waarvan er flink wat afkomstig zijn uit de beginjaren van het medium, maar ik heb nog nooit "uitvallers" gehad. (Heb ook kopietjes van 12 jaar oud, doen het ook nog allemaal perfect)

groeten, vibuthi

De PC is er voor mij voor allerlei doeleinden maar niet voor het afspelen op hifi niveau.

De PC staat dan ook niet aangesloten op de HIFI en ondanks de goede AUDIGY geluidskaart denk ik niet dat deze wat betreft klank kan tippen aan de cd spelers die ik heb.

Alleen al het gebruik van elco,s in signaalwegen staat me niet aan.

MP 3 speel ik wel doorgaans af op de pc is bij mij een klere zooi maar goed.

MP 3 zet ik ook wel om naar wav om ze op die manier te gebruiken in de hifi set waarbij ik alleen de mp 3 gebruik met een bitstream hoger dan 128.

Cd,s die vergaan ik heb het nog niet meegemaakt met orginele exemplaren zelfs de eerste uit de jaren 80 doet het nog uitstekend.

Met gebrande CD,s is het soms oppassen geblazen sommige fabirkanten hebben nauwelijks een beschermlaag en ook kunnen deze absoluut niet tegen vocht .

Afbladeren van dergelijke cd roms heb ik dus wel meegemaakt maar vreemd genoeg van de cd,s welke destijds het goedkoopst waren doen bijna alle exemplaren het nog.

Tussen een kopie en het orgineel hoor ik geen verschil.

Afbladderende cd's heb ik er eentje van gehad: een kopie. Maar dat was ook niet zo heel vreemd meer, aangezien de onderlaag gebroken was (en alleen die bovenlaag houdt het dan ook niet meer). Nou mag zo'n onderlaag (plastic van minstens een milimeter dik) natuurlijk nooit zomaar breken, maar dat zou gebeurd kunnen zijn tijdens vervoer of zo, kweenie... De anderen van hetzelfde merk en uit dezelfde tijd doen het nog prima...

Ik heb verder alleen nog een singletje (Prodigy - Breathe) die stuk is. Daar zit in de uit te lezen laag een ster. Net zoals je in autoruiten wel eens ziet. Geen idee hoe die erin komt...

ter verduidelijking, het is niet de bedoeling om al mijn muziek om te zetten naar mp3 ofzo...

Dan zou het nogal dom zijn van al dat geld in men stereo te steken.

Als student bespaar ik waar mogelijk.

al men cd`s zijn MD`s. De kwalitiet is nog zeer aanvaardbaar.

mp3 is gewoon een zeer handig en goed formaat voor portbale audio hardware, maar voor iet of wat goede stereo ketens is de kwaliteit niet goed genoeg.

bij het kopen van een externe soundcard heb ik 2vliegen in 1 klap.

- ik kan mp3`s afspelen op men set.

- audio cd's kan ik inlezen via men dvd-rom.

desnoods de audio omzetten naar mp3`s (hoge kwalitiets mp3`s)

Zo heb ik met een relatief lage investering toch veel luistergenot met een aanvaardbare kwaliteit.

natuurlijk moet ik wel steeds men laptop opzetten om een cd-tje te beluisteren.

maar als je jong bent ervaar je dat niet echt als een probleem.

Nee, niet echt, ik heb ongeveer net zo vaak een mp3 aanstaan als een CD. ligt eraan wat ik aan het doen ben. Als ik bezig ben, hoeft de kwaliteit niet top te zijn, als ik maar muziek heb. Ga ik languit op mijn bed liggen, dan wil ik een CD, zowieso dat mijn PC nogal lawaaierig is en 128K klinkt toch heel anders dan 1411K.

Groeten Mark