Jump to content

Afwerken speakers met spuitbus?

Markje
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik mijn speakers aan het schuren en plamuren ben (ze staan al een half jaar gelijmd in de garage) en nu kwam mijn pa met het volgende idee. In plaats van grondverf en dan rollen, voorbehandelen met spuitplamuur (ipv de grond is dat) en daarna met de spuitbus aflakken. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat dus niet om wat handiger is, daar kom ik vanzelf wel achter, maar puur om het resultaat.

Groeten Mark

Als je kleine speakers hebt kan het met een spuitbus.

Als je grote speakers hebt kan het ook met een spuitbus... een vrachtwagen vol met spuitbussen wel te verstaan.

Resultaat is afhankelijk van of je kan spuiten of niet.

Als je erg handig met de kwast bent kan het resultaat net zo goed zijn als spuiten.

Kwestie van proberen denk ik. In ieder geval is spuiten niet de goedkoopste manier.

Je zou ook kunnen overwegen een (auto/meubel) spuiter een offerte te vragen....

Je zou ook kunnen overwegen een (auto/meubel) spuiter een offerte te vragen....

In het ergste geval kan het bij mijn pa op het werk, maar ik wil dit ok weleens proberen. Ze zijn niet supergroot, dus daar wil ik meteen misbruik van maken om het te proberen. Het resultaat zou superglad zijn, dus ik ben benieuwd, maar ik heb totaal geen ervaring met spuitbussen (althans, niet voor dit soort toepassingen), dus ik wil wel eens weten hoe het eruit ziet.

Groeten Mark

Gewoon proberen dan. Als het resultaat je niet bevalt dan kan je de zaak weer schuren en gewoon verven. Let wel op dat je snel drogende lak koopt. (die fout heb ik dus een keer gemaakt,langzaamdrogend... dan weet je zeker dat er allemaal stof op zit).

Let ook op dat je geen lak op waterbasis en lak op oliebasis door elkaar gebruikt...

Spuiten met bussen is:

- duur

- veel werk

- niet erg gezond

Maar als je wat kan spuiten is het wel mooi.

Hoe groot zijn je speakers precies?

Ik heb mijn luidsprekers ook gespoten. Het zijn niet al te grote zuiltjes (speakerland's vector 5's). Het resultaat is mooi, zeer strak, maar dit was wel de laatste keer dat ik een speaker spuit. Het was tering veel werk, eerst alles in de spuitplamuur, meerdere lagen, toen alles zilver mettallic, ook iets van drie lagen.

Als je het dan toch doet er inderdaad wel op letten of je sneldrogende verf hebt.

Maar ik heb ook menig speaker gezien die met de roller ook erg mooi zijn geworden. Daar zou ik ook wel tevreden mee geweest zijn.

Maar de keus is aan jouw.

Groeten, Geert

Spuiten met bussen is:

- duur

- veel werk

- niet erg gezond

Maar als je wat kan spuiten is het wel mooi.

Hoe groot zijn je speakers precies?

Ik heb mijn luidsprekers ook gespoten. Het zijn niet al te grote zuiltjes (speakerland's vector 5's). Het resultaat is mooi, zeer strak, maar dit was wel de laatste keer dat ik een speaker spuit. Het was tering veel werk, eerst alles in de spuitplamuur, meerdere lagen, toen alles zilver mettallic, ook iets van drie lagen.

Als je het dan toch doet er inderdaad wel op letten of je sneldrogende verf hebt.

Maar ik heb ook menig speaker gezien die met de roller ook erg mooi zijn geworden. Daar zou ik ook wel tevreden mee geweest zijn.

Maar de keus is aan jouw.

Groeten, Geert

Er komen 2 13cm speakers in met tweeter (fotoos als ze klaar zijn), ze zijn ongeveer 14,5cm breed, 70cm hoog een iets van 25 diep. Ik heb mijn sub met de roller gedaan, mijn fontana's laten spuiten en deze wil ik eens zelf spuiten (je moet alles een keer geprobeerd hebben), maar als er een buslading spuitbussen aan te pas komt, pak ik liever een roller. Dat ongezonde is niet zo'n punt, lang leve de stofkap, dat dure geeft voor 1 keer ook niks (ik begin met 1, te duur, dan rollen).

Ik ben gewoon erg benieuwd naar het resultaat en aangezien hierna mijn sub of de slof gaat en die toch een stuk groter is, is dit voorlopig de 1e en laatste kans om het te proberen, het zou erg strak moeten zijn als je een spuitbus pakt. Rollen is wel redelijk strak, maar als ik dat vergelijk met mijn fontana's is het echt een wereld van verschil en die zijn zelfs nog niet eens supergoed gespoten.

Groeten Mark

Ok, dat formaat speakers lijkem mij prima te doen.

Ik heb aan den lijve ondervonden dat een stofkap niet voldoende bescherming biedt. De dampen die vrijkomen bij spuitbussen gaan er gewoon door. Een knallend koppijn was het gevolg. Om te zorgen dat je die dampen niet in ademd zou ik of heel goed ventileren (zeg maar zo'n beetje buiten spuiten) of zo'n masker met filter halen. Die zijn ook niet zo gek duur volgens mij. Gezondtheid gaat toch voor alles als je het mij vraagt.

Veel succes ermee.

Geert

of zo'n masker met filter halen. Die zijn ook niet zo gek duur volgens mij. Gezondtheid gaat toch voor alles als je het mij vraagt.

Veel succes ermee.

Geert

Die bedoel ik, niet zo'n knakending, maar een echte. Deze mag van de ARBO gebruikt worden om te spuiten.

Ik ben benieuwd, komende week begint mn stage, dus waarschijnlijk ga ik komend weekend of het weekend erop beginnen met aflakken. Ik moet nog 1 of 2 keer schuren, er zitten nog wat oneffenheden op.

In ieder geval bedankt voor de reacties en het resultaat laat ik zeker horen.

Groeten Mark