Jump to content

Ruis uit mijn eindversterker

Guest Mark Berg
 Share

Recommended Posts

Guest Mark Berg

Als ik met mijn oor dicht bij mijn tweeter sta hoor ik een heel zacht suizend/ruisend geluid veroorzaakt door mijn Musical Fidelity X-A200 mono blokken want dat zijn de enige twee apparaten die op dat moment onderspanning stonden.

- Is dit normaal en kan ik er iets aandoen ?.

- En is het ruisen/suizen schadelijk voor je speakers als je je eindblokken 24 uur per dag onderspanning houdt ?

Guest marcel van mijnhifi

Hallo Hans,

Een beetje ruis via de tweeters is normaal. Zolang je op je luisterplek maar niets meer hoort is het OK. Wat je hoort is de "basisruis" van de eindversterker, evt. wordt dit nog wat opgehoogd doordat je voortrap misschien wat ruis genereert. Afhankelijk van het rendement van de luidsprekers is die ruis dan hoorbaar. Geen een versterker is stil wanneer je je oor bij de tweeter houdt.

Groet,

Marcel

Hoop dat ik ook even mag reageren in dit topic ook al is ie van Mark Berg. Ik heb dus laatst een Duson PA75 gekocht om te mogen beluisteren. Nu is het dus zo dat ik een heel sterke ruis hoor, ook op de luisterplek. Als ik het knopje '-20DB' inschakel, is deze ruis bijna volledig verdwenen, alleen dicht bij de tweeter is hij nog te horen.

Nou vroeg ik mij af of het de situatie mocht zijn dat ik alleen normaal naar muziek kan luisteren met deze functie ingeschakeld, of klopt de versterker/boxen verhouding dan gewoon niet en kan ik beter op zoek gaan naar een andere versterker?

Alvast bedankt!

• 2 weeks later...

Heren,

Ik vind het ook een vreemd verhaal. In mijn iten Naim? en mijn set heb ik ook een korte impressie gegeven van de ruis die ik hoor op de NAIT vijf in combinatie met de Studio 12 van Monitor Audio. Ik hoor de ruis op ongeveer een meter afstand, gecombineerd met een lichte brom. Gelukkig had ik het apparaat op proef en kan ik dus nog even verder informeren wat ik gezien de drukte nog niet heb kunnnen doen.

Vandaag heb ik ook NG (Sugden Liefhebber) gesproken. Hij wist te melden dat ook dit mer een lichte ruis/brom verzoorzaakt die alleen van heel dichtbij hoorbaar is. Zijn idee was dat er in de versterker ergens contact gemaakt wordt.

De heren van Snijders in Rotterdam vertelden recentelijk dat de meeste (duurdere) versterkers een zacht lentebriesje veroorzaken.

Helaas kan ik, zoals jullie zullen hebben geconcludeerd, geen antwoord/oplossing geven. Ik kan het geheel wel ondersteunen met mijn eigen ervaring en zal zodra ik een antwoordt heb voor wat betreft NAIM, dan ook even een korte reactie geven op dit forum.

Groeten en veel luisterplezier. Tenzij de ruis echt te hinderlijk is, is het toch het belangrijkste dat het lekker klinkt.

C.F.

Guest marcello

De ruis is afhankelijk van de opbouw van je versterker.

als je een versterker hebt die is opgebouwd

zonder terugkoppeling hoor je altijd ruis

(hoor bijv een holfi ).

als je er een met terugkoppeling hoort is de ruis maar zeer klein (of er is iets goed fout)

groetjes,

marcel aarts

Guest bkamph

Ik had vroeger een DENON PMA-737 versterker die ook een lichte ruis had. Deze was ook te horen via de hoodtelefoon als er geen muzieksignaal naar de uitgang werd gestuurd. Zodra er signaal was, stoorde de ruis me geenszins. Overigens had mijn volgende versterker, een Cyrus One, dit niet.

Bert

Probeer het eens door een ongeaard stekkerblok.....

Het kan best zijn dat er in huis een storing zit op de aarddraad.

Ik hoor graag jouw bevindingen.

C.F.