Don van der Deijl Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ik had niet veel byzonders aan mijn speakers hangen wel dik maar het merk? bij god ik weet het niet meer en sterker ik weet het nu nog niet. Wel heb ik de speaker kabels op aanraden van Frank Derks gevlochten en dat gaf naar mijn idee een aanzienlijk verbetering het leek allemaal wat rustiger te klinken. Of dit echt zo is? wie zal het zeggen doorgaans speelt er veel tussen de oren. Dikke netsnoeren heb ik inmiddels ook gevlochten en afgeschermd maar daar geld hetzelfde voor. Echtte verschillen heb ik wel waargenomen met interlinks dat valt absoluut niet te ontkennen (ja Andre die van jou ja) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Ik gebruik al jaren de 2 x 4 mm (kwadraat) Monacor luidsprekerkabels. Ik heb nog nooit betere kabels gehoord! (De 2 x 4 mm (kwadraat) Monacor luidsprekerkabels z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Hoor je Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Ik zie een aantal goede redenen om geen dure topkabels te kopen: [*] ik heb inmiddels meerdere malen verslagen gelezen (op internet, dit vind je niet in de bladen) waarbij in blinde tests de voorkeur voor bepaalde kabels weinig of helemaal geen correlatie heeft met de prijs. [*] of je nu wilt of niet, als je iets koopt, gaat je brein met je spelen: wat jij gekocht hebt is het besteste in de hele wereld, m.n. als je er een klap geld aan hebt uitgegeven. Daarom neem ik de halleluja verhalen altijd met een korrel zout. Ik verbaas me soms om de reactie als je dit voorlegt aan de kabelkoper in kwestie. De theorie die ten grondslag aan dit psychologisch verschijnsel is al zo vaak getest, hertest, gedocumenteerd en wordt overal in de samenleving als een serieuze factor meegenomen... behalve bij de kabelkoper natuurlijk. Dan wordt het opeens een diepe belediging om te beweren dat er zoiets bestaat als consumentenpsychologie, een vak dat je aan de universiteit kunt volgen, met grondbeginselen die wellicht ook op hen van toespassing zijn. En dit relatief goed voorspelbare gedrag levert een hoop centjes op. [*] kabels horen niet duur te zijn als er enige relatie ligt tussen grondstofkosten en verkoopprijs. Maar die geavanceerde research dan? Dit is geen ruimtevaarttechnologie, we hebben het over metalen draadjes... hier een stukje isolatie, daar even wikkelen of vlechten, plugjes en spades krimpen of solderen of allebei, leuk ogende mantel eromheen et voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Hoor je Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 het heeft met betere weerstand te maken. en het materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 ...en met schijnwetenschappelijk gezwets, met misleiding, bedrog en zelfbedrog, en met geldklopperij ten koste van argeloze audiofieltjes die graag indruk willen maken op zichzelf en op de anderen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Mensen die zich uitsluitend bezig houden met hifi horen altijd verschillen tussen kabels, de zeer nuchter karakters daargelaten. Onvrede ligt er meestal aan ten grondslag Het komt ook bijna uitsluitend voor bij audiofools. Een musicus met een getraind gehoor hoort zelden verschil! Muziekliefhebbers die met zorg zich een mooie installatie hebben aangeschaft en die gebruiken om er muziek mee te reproduceren houden zich daar zelden mee bezig. Er is natuurlijk niets mis met erg dure kabels zolang je het beziet in het kader van de grote leugen die hifi heet Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 [*] zelfs al zou je bovenstaande punten negeren (hoe in hemelsnaam?!) Welke bovenstaande punten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 september 2004 Report Share Posted 9 september 2004 Het blijft wel ontzettend stil uit de hoek van de liefhebbers van dure kabels. Heb ik iets verkeerds gezegd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vince m Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 we hebben het over kleine verschillen in de geluidskwaliteit die varieren van hoorbaar tot nauwelijks hoorbaar. Het is dus ontzettend kostenineffectief om een klap geld uit te geven aan kabels om de hifiketen te verbeteren. Begin met de beste speakers die je kunt betalen zou ik zeggen... maar dat is weer een andere 'religie' (zucht). Highend-audio is altijd erg kostenineffectief (kleine afzetmarkt). De beste speakers die ik kan betalen heb ik reeds, maar de drang naar beter (audiophilia nervosa) blijft bestaan. Vandaar dat gespeel en geprobeer en geluister naar kabeltjes. Het is een sport geworden om een beter geluid te krijgen, en in deze zoektocht laat ik me leiden door mijn gehoor. De kostprijs is van weinig belang, dan maar een paar maanden op water en droog brood. Correlatie tussen kabel-kwaliteit en prijs ? Het lijkt me dat de kabel die het beste klinkt (van een willekeurige fabrikant ) de hoogste prijs krijgt. Een reactie van een zelfbedriegende kabelneuroot Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 High-end moet wel kosteneffectief zijn binnen redelijke grenzen. Maar zoals in de meeste produkten geval is, de laatste paar procenten verbetering kosten exponentieel veel geld... Wat heb je tot nu toe uitgegeven aan kabels (alle, interlinks, speakerkabel, netsnoeren) sinds je je speakers (welke?) heb aangeschaft? Eerlijk zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
vince m Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Wat heb je tot nu toe uitgegeven aan kabels (alle, interlinks, speakerkabel, netsnoeren) sinds je je speakers (welke?) heb aangeschaft? Eerlijk zijn Plusminus 7400 euro bedraagd de nieuwwaarde van de spaghetti achter mijn set. Schrok er zelf ook van........ En ik ben nog lang niet klaar ! De MIT Oracle-serie bekabeling werkt verslavend ! Wat mensen ook mogen hebben tegen de kabels met de kastjes, het zijn de beste kabels die ik gehoord heb. Eerlijke groeten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Het blijft wel ontzettend stil uit de hoek van de liefhebbers van dure kabels. Heb ik iets verkeerds gezegd? Nee hoor....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 "De MIT Oracle-serie bekabeling werkt verslavend ! Wat mensen ook mogen hebben tegen de kabels met de kastjes, het zijn de beste kabels die ik gehoord heb." Hello vince, heel normaal, jou installatie is ook geen gewone stereoketen. Thiel, dcs en burmester enz. allemaal topmerken. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Wat heb je tot nu toe uitgegeven aan kabels (alle, interlinks, speakerkabel, netsnoeren) sinds je je speakers (welke?) heb aangeschaft? Eerlijk zijn Plusminus 7400 euro bedraagd de nieuwwaarde van de spaghetti achter mijn set. Schrok er zelf ook van........ En ik ben nog lang niet klaar ! De MIT Oracle-serie bekabeling werkt verslavend ! Wat mensen ook mogen hebben tegen de kabels met de kastjes, het zijn de beste kabels die ik gehoord heb. Eerlijke groeten ! Jezus, dat is veel voor spaghetti... En ik neem aan dat je die niet als eerste hebt gekocht. Dus er is een een hoop geld verloren gegaan door het upgrade pad dat hieraan vooraf is gegaan. Ik kan me voorstellen dat je veel plezier in je hobby hebt (audio apparatuur aanschaffen) en een leuke hobby mag (veel) geld kosten. Maar terugkijkend, vind je nu echt dat deze bedragen voor stukjes koper/zilverdraad gerechtvaardigd zijn? Onafhankelijk van wat de totaalwaarde van speakers-versterker en bron is, ik had een absoluut minimum van 6500 eur van die kabels gestoken in (actieve) speakers en wat er nog overbleef in cd/sacd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Kabelgelovige..... en kabelongelovige, thats the question. Ik ben iemand die zelf wat kabels heeft gemaakt, en daar tevreden mee is. Niet duur, en toch tevreden..... En verschil.... dat is er zeker wel, daar zijn gelovige en ongelovige het overeens (meestal). Ik ken mensen die luidsprekers verkopen (PIPI en PEPE) en liever geen kabels, dit gaat tenslotte allemaal van het budget af.... Ook maken versterkers dan plotseling niet zoveel meer uit..... En in CD-spelers zit al helemaal geen verschil..... Alleen luidsprekers.... die klinken allemaal anders..... maar welke klinkt er nou goed...??? Och waar maak ik me druk om.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vince m Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Ik kan me voorstellen dat je veel plezier in je hobby hebt (audio apparatuur aanschaffen) en een leuke hobby mag (veel) geld kosten. Maar terugkijkend, vind je nu echt dat deze bedragen voor stukjes koper/zilverdraad gerechtvaardigd zijn? Wat is waarde ? Veel geld ? Ik wil het beste geluid dat ik me kan veroorloven. Dat is mijn hobby, een bezigheid, een doel in het leven. Ik heb geen auto, geen plasmascherm, geen dolbysurround, geen dure kleding, een dure mountainbike....die laatste hoort er niet bij eigenlijk. Als mijn set beter gaat klinken ben ik gelukkiger. Dus is de investering gerechtvaardigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vince m Posted 10 september 2004 Report Share Posted 10 september 2004 Ik ben iemand die zelf wat kabels heeft gemaakt, en daar tevreden mee is. Niet duur, en toch tevreden..... En verschil.... dat is er zeker wel, daar zijn gelovige en ongelovige het overeens (meestal). Ik ken mensen die luidsprekers verkopen (PIPI en PEPE) en liever geen kabels, dit gaat tenslotte allemaal van het budget af.... Ook maken versterkers dan plotseling niet zoveel meer uit..... En in CD-spelers zit al helemaal geen verschil..... Alleen luidsprekers.... die klinken allemaal anders..... maar welke klinkt er nou goed...??? Och waar maak ik me druk om.... Ik zou willen wat eerder tevreden te zijn....... In cd spelers geen verschillen ??? Dus degenen die zich een Wadia of een Accuphase kunnen veroorloven zijn gek ? Mensen uit de hogere inkomensklasse zijn dommer dan mensen uit de zelfkant van de samenleving. Fraaie stelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Wordt er nog genoten van de muziek? Want dat lijkt me het uiteindelijke doel van de apparatuur, je te laten genieten van de muziek. En dat is wat ik nogal eens mis bij dat eindeloze getune met kabels en zo. Er wordt niet meer geluisterd naar de muziek, maar naar het geluid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Dus degenen die zich een Wadia of een Accuphase kunnen veroorloven zijn gek ? Mensen uit de hogere inkomensklasse zijn dommer dan mensen uit de zelfkant van de samenleving. Fraaie stelling. Zeg, dat maak jij er van... Maar nu we het erover hebben, ja, de luidspreker is nog steeds de belangrijkste post in de hifi-begroting. En als je een luidspreker kiest die lastig aan te sturen is, ben je de kl*s, want dan moet je een zware en dus dure (nog los van het merk) versterker kopen. Als je er ooit aan toekomt om een luidspreker te ontwerpen, ga je h Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 "Maar nu we het erover hebben, ja, de luidspreker is nog steeds de belangrijkste post in de hifi-begroting." de luidspreker is zeker belangrijk maar de rest ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 "Wordt er nog genoten van de muziek?" jazeker ik ga bijna wekelijks naar een concert en dan wel naar een klassieke concert. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Heb ik iets verkeerds gezegd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 september 2004 Report Share Posted 11 september 2004 Ik ben iemand die zelf wat kabels heeft gemaakt, en daar tevreden mee is. Niet duur, en toch tevreden..... En verschil.... dat is er zeker wel, daar zijn gelovige en ongelovige het overeens (meestal). Ik ken mensen die luidsprekers verkopen (PIPI en PEPE) en liever geen kabels, dit gaat tenslotte allemaal van het budget af.... Ook maken versterkers dan plotseling niet zoveel meer uit..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts