Jump to content

top kabel

bees
 Share

Recommended Posts

Nog wat anders:

Ik was al een tijd bezig om m'n set te finetunen met zelfbouw kabels zeg maar, massief zilver, cat-5. Op het moment dat ik mijn nieuwe eindversterker inzette was ik opeens niet meer blij, te helder en hoofdpijn.

Voorlopig zit er weer "standaard" bekabeling tussen, Oehlbachs van een paar euro en ls-kabel van de rol, dat gevlochten koper met transparante huls.

Ik heb wat minder detail/midden, maar het luistert z

Ook mij valt steeds weer op dat het luisteren naar standaard (koper) kabels het prettigst is. Ontspannend en geen luistermoeheid.

Bij de dure kabels heb ik altijd het idee dat het geluid zo geforceerd gaat kinken (met name het hoog). Ik kan daar dan ook nooit langer naar luisteren.

Ook mij valt steeds weer op dat het luisteren naar standaard (koper) kabels het prettigst is. Ontspannend en geen luistermoeheid.

Bij de dure kabels heb ik altijd het idee dat het geluid zo geforceerd gaat kinken (met name het hoog). Ik kan daar dan ook nooit langer naar luisteren.

Dan heb je zeker deze nog nooit beluisterd. ;):rolleyes:

Beste C J

Niet iedereen heeft dezelfde mismatch als jij. :D

Dus zal de door jou zo gewaardeerde kabel bij een ander heel andere resultaten geven.

Even zonder dollen: ik heb nog steeds de overtuiging dat een set die met 'betere' bekabeling beter klinkt in feite niet zo'n goed samengestelde set is.

KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE

Zo = 9 Ohm

:)

Waren het zelfbouw kabels waarbij de parameters gewijzigd konden worden?

Zo ja, enig idee waarom dan is gekozen voor een karakteristieke impedantie van 9 Ohm? Is dan een waarde van rond de 6 Ohm (gangbare luidspreker-impedanties liggen immers tussen 4-8 Ohm) dan niet logischer? Zou gemiddeld gezien een betere aanpassing moeten opleveren.

Die waarde is een gegeven voor de kabel zo ie is.

Elke kabels heeft zo'n waarde, maar meestal veel hoger. Dit is dan weer ongunstig voor de geluidsweerqave.

Je kunt die dus niet kiezen, het is een meetwaarde van de kabel. Die 9 Ohm schijnt een heel goede waarde te zijn.

Beste C J

Niet iedereen heeft dezelfde mismatch als jij. :D

Dus zal de door jou zo gewaardeerde kabel bij een ander heel andere resultaten geven.

Even zonder dollen: ik heb nog steeds de overtuiging dat een set die met 'betere' bekabeling beter klinkt in feite niet zo'n goed samengestelde set is.

Dat de inderdaad door mij zeer gewardeerde kabel moet matchen is mij zeer wel duidelijk. Ik had echter ook al aangegeven dat wanneer er een goedkope kabel was geweest die beter had gematcht, dus beter had geklonken, deze zondermeer nu tussn mijn spullen had gezeten. :) Denk niet dat ik geen andere kabels heb geprobeerd. De kabel die ik nu heb, is een vrij brede en platte uitvoering van gevlochten koper, geconfectioneerd met zeer stabile spades.

Misschien niet ;)

Het is natuurlijk wel zo, dat elke toegepaste kabel moet "matchen" met de rest van de set, of het nu een dure of een goedkopere kabel is, echter sommige hier zijn zo halsstarrig in hun beweringen dat een goedkope kabel (meestal aangeduid als dropveter) onder alle omstandigheden beter is dan een dure kabel, die dure voegt tenslotte, volgens hen, alleen maar "dingen" toe.

Tevens wordt aan het beoordelingsvermogen van hen, die duurdere kabels aanschaffen, ernstig getwijfeld (..vice versa :confused: )

Het is allemaal indoctrinatie van verkopers c.q. kabelfabrikanten en niet te vergeten de recensisten.

Maar goed, ik heb de selectie door mijn oren uit laten voeren en heb een kabel aangeschaft uit het iets duurdere segment.....so what :P

Beste Ruud,

Hoe anderen over mijn beoordelingsvermogen denken intereseerd mij werkelijk geen reet. B) Wat ik goed vind klinken, dat gaat er bij mij tussen. ;):D

En Rancher, nee, deze dure kabel klinkt niet scherp in het hoog. Hij heeft geen scherpe randjes, nergens. Luistermoeheid treed niet op. Hij doet wel iets anders, emotie losmaken. :)

Beste C.J.

Ik deel je mening over de Analysis plus kabel. Ikzelf heb de Solo Crystal Oval 8.

Voorheen had ik de MIT term. 2. Toen ik over ging op de Analysis kabel won ik aan alles: breedte van het stereobeeld, diepte, beter dedetaillerd laag en een beter gedetailleerd hoog, dat ook nog eens de scherpe kantjes verloor. Het werd helemaal een feest om te luisteren toen ik ook nog de interne bekabeling in mijn boxen heb veranderd van "van den Hul (Snowline)" in de Analysis oval 12.

Overigens heb ik de Oval 8 kabel op drie verschillende (high end) installaties gehoord en overal kwam hetzelfe effect naar voren. Dus van het repareren van een "mismatch" lijkt mij geen sprake. Ook mensen die de kabel niet gekocht hebben hoorden de verschillen met hun en mijn oude kabels goed.

(mijn/onze)Conclusie: de Analysis plus is een aanrader.

Groet,

Leobus

Beste C.J.

Ik deel je mening over de Analysis plus kabel. Ikzelf heb de Solo Crystal Oval 8.

Voorheen had ik de MIT term. 2. Toen ik over ging op de Analysis kabel won ik aan alles: breedte van het stereobeeld, diepte, beter dedetaillerd laag en een beter gedetailleerd hoog, dat ook nog eens de scherpe kantjes verloor. Het werd helemaal een feest om te luisteren toen ik ook nog de interne bekabeling in mijn boxen heb veranderd van "van den Hul (Snowline)" in de Analysis oval 12.

Overigens heb ik de Oval 8 kabel op drie verschillende (high end) installaties gehoord en overal kwam hetzelfe effect naar voren. Dus van het repareren van een "mismatch" lijkt mij geen sprake. Ook mensen die de kabel niet gekocht hebben hoorden de verschillen met hun en mijn oude kabels goed.

(mijn/onze)Conclusie: de Analysis plus is een aanrader.

Groet,

Leobus

H

Spido is aan het nadenken......  ;)

:o:D:D:D:D:D:D:D

Nee, hoor: Spido is helemaal niet aan het nadenken.

Spido is aan het herstellen van een langdurige slappe lach. :lol::lol::lol::lol:

Wat een stelletje probleemgevallen zeg, die kabelneuroten.

Zal ik therapie voor jullie aanvragen?

D'r zit vast wel een mogelijkheid voor groepskorting in!

(...) We hebben dus 'n meningsverschil, maar dat wisten we al.... :rolleyes:

Beste Hans,

Of: een verschil van kennis en inzicht? :unsure:

In dit berichtje geef je aan de kennis te hebben. Althans.... dat begrijp ik.

Jij hebt bovendien je mond vol over filterwerking.

Dus, geef ik je de gegevens van de kabels. Meer zijn er volgens jouw niet.

Dit zijn dus de parameters waarmee je het "filter"kunt berekenen.

Mijn vraag is dus.... reken eens voor, wat die filterwerking is.

Ik weet het n.l. echt niet.... En ik ben echt benieuwd of jouw dit wel lukt....???

:confused:

Je bent nooit te oud om te leren, niet waar...

Wat een stelletje probleemgevallen zeg, die kabelneuroten.

Zal ik therapie voor jullie aanvragen?

D'r zit vast wel een mogelijkheid voor groepskorting in!

Geweldig dat je als vaste klant korting voor ons kunt regelen, vast bedankt!

Ranger en Spido,

Ik krijg sterk de indruk dat jullie allebei oordelen over iets waar je geen oordeel over kunt vellen. Van Ranger krijg ik de indruk dat hij een kabel als bright be/veroordeelt zonder de kabel ooit gehoord te hebben. Van Spido weet ik zeker dat hij oordeelt zonder kennis van zaken, want in dit geval ben ikzelf het beoordeelde onderwerp. Ik kan je verzekeren dat ik Spido nog nooit ontmoet heb. Spido, ik beoordeel mijn aankopen vooraf met mijn oren en mijn hand op mijn knip. Ik ben geen neuroot! Mocht je interesse hebben om de kabel en mij te beoordelen, dan nodig ik je bij deze uit om eens te komen luisteren en eventueel te vergelijken met een door jou aangedragen (minimaal 3 m lange) luidsprekerkabel. voor een afspraak kun je mij een mailtje sturen. Ranger, hetzelfde aanbod geldt voor jou.

Groet,

Leobus