bees Posted 16 september 2004 Author Report Share Posted 16 september 2004 <knip> L en C tasten ook het faseverloop aan. </knip> fase verloop? u wilt beweren dat hoge en lage tonen op verschillende snelheid door de geleider gaan????? (dat gaat er bij mij erg slecht in......) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Nee, ik bedoel dat, afhankelijk van de frequentie, spanning en stroom ten opzichte van elkaar uit fase worden gedraaid. Gewoon, zoals een condensator en een spoel dat doen. Een kabel kun je technisch zien als een weerstand, een condensator en een spoel in serie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 In dat kader herinner ik me rond het fenomeen luidsprekersnoeren en andere aanverwante gaten in de markt een bijeenkomst in een kapitaal pand in het Gooi. Alwaar de in een n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Het "zwart" in de rusten kan waarschijnlijk vooral op het conto van de noise gates geschreven worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Kabelneurose Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streamz Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Even van afstand naar dit topic gekeken. Wat me opvalt is dat er veel langs elkaar heen gesproken wordt. Iemand spreekt over een goede match van zijn kabel met de rest van installatie, waarop als vraag komt waarom deze kabel beter is dan een andere kabel. En er wordt gevraagd om een technische onderbouwen. Dit is helemaal niet aan de orde. Wellicht moeten er eens een soort "gentlemans agreement" worden afgesproken om het niet meer te hebben over "beter", maar alleen karakteristieken gebruiken. Dit geldt ook voor de andere componenten. (CD-spelers etc) Even ter illustratie: Jaren geleden stond er in ik meen Hifi+ een artikel van Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Even van afstand naar dit topic gekeken. Wat me opvalt is dat er veel langs elkaar heen gesproken wordt. Iemand spreekt over een goede match van zijn kabel met de rest van installatie, waarop als vraag komt waarom deze kabel beter is dan een andere kabel. En er wordt gevraagd om een technische onderbouwen. Dit is helemaal niet aan de orde. Wellicht moeten er eens een soort "gentlemans agreement" worden afgesproken om het niet meer te hebben over "beter", maar alleen karakteristieken gebruiken. Dit geldt ook voor de andere componenten. (CD-spelers etc) Even ter illustratie: Jaren geleden stond er in ik meen Hifi+ een artikel van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Het probleem is alleen dat de kabeljongens de muziekliefhebbers en audiofielen blijven bestoken met kul verhalen over hoe goed het wel allemaal niet is, de geweldige verbeteringen die hun nieuwe kabels weer te weeg zullen brengen, de goeroes die het nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 (...) En als je er niet uit komt ook niet erg (dit is n.l. niet te berekenen, de waarden zijn veel te klein), maar hou dan op dit als waarheid de wereld in te schoppen. (...) Beste Hans, Als men wat dieper ingaat op de eigenschappen van geleiders, gaat er voor de meeste mensen een nieuwe wereld open. De opmerkingen over pisbakkenijzer, onzuiver of zuiver koper, single core of multi-strand, gevlochten of recht-toe-recht-aan, zijn allemaal best vermakelijk, maar zij vertellen nauwelijks iets over de kabelresonanties, demping, reflecties, staande golfpatronen, echo's en andere narigheden die samenhangen met impedantie (L+C+R) en met de fysieke eigenschappen van geleiders (lengte, dikte, evt. losse of dode einden). De meeste effecten zijn nauwelijks als verzwakking of versterking merkbaar in het gebied van lage frequenties (tot 20 kHz). Daarvoor zijn de L, C en R te klein: daar heb je gelijk in. Maar ik sluit niet uit dat bepaalde kabels - dure, bejubelde kabels - in combinatie met bepaalde randapparaten, fasehoeken veranderen, waardoor de toonstructuur van het muzieksignaal verandert... en dus een "betere" of "slechtere" muziekweergave wordt gehoord. En ik sluit ook niet uit dat de andere "narigheden" op de een of andere wijze doorwerken in het audiobereik. Want met bijzondere kabels is inderdaad verandering van het geluid te horen. Wel verandering, dus. Maar nooit verbetering. Jij beweert zelf dat je vlechtwerkjes beter klinken dan andere kabels. Als mijn verklaring dan niet de juiste kan zijn... welke verklaring heb jij er dan voor? Geen enkele? Je doet zomaar-wat? Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Wel verandering, dus. Maar nooit verbetering. Jij beweert zelf dat je vlechtwerkjes beter klinken dan andere kabels. Als mijn verklaring dan niet de juiste kan zijn... welke verklaring heb jij er dan voor? Geen enkele? Je doet zomaar-wat? Je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 MIT stopt een netwerkje in zijn kabels. Ook die klinken anders. Daar is niets wonderlijks aan. Vlechten geeft m.i. in ieder geval veranderingen aan de eigenschappen van de kabel en het zou mij niets verbazen als je daar het verschil moet zoeken. Nu is het wachten op het merk dat alles consequent met een 'beste ' kabel uitrust. Als er zo makkelijk kwalitatief winst te halen is, dan zal geen hi-end merk die kans laten liggen. Zeker bij grotere inkoop en de juiste kanalen kost die bekabeling niet veel en zal nauwelijks kostprijsverhogend werken. Maar het is een schitterend verkoop-argument en je onderscheidt je van de andere merken. Voor een veel beter produkt kun je veel meer vragen. Waarom zouden die fabrikanten dat dan niet doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 MIT stopt een netwerkje in zijn kabels. Ook die klinken anders. Daar is niets wonderlijks aan. Vlechten geeft m.i. in ieder geval veranderingen aan de eigenschappen van de kabel en het zou mij niets verbazen als je daar het verschil moet zoeken. Nu is het wachten op het merk dat alles consequent met een 'beste ' kabel uitrust. Als er zo makkelijk kwalitatief winst te halen is, dan zal geen hi-end merk die kans laten liggen. Zeker bij grotere inkoop en de juiste kanalen kost die bekabeling niet veel en zal nauwelijks kostprijsverhogend werken. Maar het is een schitterend verkoop-argument en je onderscheidt je van de andere merken. Voor een veel beter produkt kun je veel meer vragen. Waarom zouden die fabrikanten dat dan niet doen? Even een tegenvraag..... Waarom zitten achterop en meeste versterkers bijvoorbeeld vergulde aansluitingen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
whyami Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 MIT stopt een netwerkje in zijn kabels. Ook die klinken anders. Daar is niets wonderlijks aan. Vlechten geeft m.i. in ieder geval veranderingen aan de eigenschappen van de kabel en het zou mij niets verbazen als je daar het verschil moet zoeken. Nu is het wachten op het merk dat alles consequent met een 'beste ' kabel uitrust. Als er zo makkelijk kwalitatief winst te halen is, dan zal geen hi-end merk die kans laten liggen. Zeker bij grotere inkoop en de juiste kanalen kost die bekabeling niet veel en zal nauwelijks kostprijsverhogend werken. Maar het is een schitterend verkoop-argument en je onderscheidt je van de andere merken. Voor een veel beter produkt kun je veel meer vragen. Waarom zouden die fabrikanten dat dan niet doen? Hetzelfde geldt toch ook voor CD-spelers, versterkers, luidsprekers etc.? Dan blijft er slechts een enkel merk over dat alles produceert, inderdaad ook de enig ware kabel! Spido:Want met bijzondere kabels is inderdaad verandering van het geluid te horen. Wel verandering, dus. Maar nooit verbetering. Is het (gelukkig) niet zo dat het om smaak gaat? Jij vind veranderingen die door kabels worden geintroduceerd nooit beter, een ander misschien wel. Of vind je dat er een absolute referentie bestaat waaraan verbetering kan worden getoetst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beste Spido, Je stelt dat er wel verandering is, maar nooit verbetering. Dit betekent dus in feite dat de ideale kabel bestaat. Dus die kabel heeft geen capaciteit, geen inductie en geen weerstand (C,L,R). Deze kabel heeft dus ook geen antennewerking, geen last van microfonie; om nog een paar effecten te noemen. We weten natuurlijk allemaal dat die kabel niet bestaat. Waar iedere kabelbouwer (hopelijk) naar streeft is om het ideaal zo goed mogelijk te benaderen. De een lukt dat beter dan de ander en daarmee ontstaan dus de veranderingen. Veranderingen zijn altijd of verbeteringen of verslechteringen. Ten opzichte van de ideale kabel zijn het inderdaad altijd verslechteringen, maar ja.... de ideale kabel bestaat niet. Dan nog even iets over meetwaarden. Jij bouwt geloof ik speakers. Ik weet niet wat voor componenten je in je filters gebruikt, maar het is algemeen bekend dat bijv. condensatoren van gelijke waarden behoorlijk anders kunnen klinken (pas jij elco's toe? Nee toch?) Pas dus op met het beoordelen van weergave van muziek op basis van metingen. We zijn wel knap, maar kunnen nog lang niet alles meten. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 MIT stopt een netwerkje in zijn kabels. Ook die klinken anders. Daar is niets wonderlijks aan. Vlechten geeft m.i. in ieder geval veranderingen aan de eigenschappen van de kabel en het zou mij niets verbazen als je daar het verschil moet zoeken. Nu is het wachten op het merk dat alles consequent met een 'beste ' kabel uitrust. Als er zo makkelijk kwalitatief winst te halen is, dan zal geen hi-end merk die kans laten liggen. Zeker bij grotere inkoop en de juiste kanalen kost die bekabeling niet veel en zal nauwelijks kostprijsverhogend werken. Maar het is een schitterend verkoop-argument en je onderscheidt je van de andere merken. Voor een veel beter produkt kun je veel meer vragen. Waarom zouden die fabrikanten dat dan niet doen? Even een tegenvraag..... Waarom zitten achterop en meeste versterkers bijvoorbeeld vergulde aansluitingen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 (...) het is algemeen bekend dat bijv. condensatoren van gelijke waarden behoorlijk anders kunnen klinken (pas jij elco's toe? Nee toch?)(...) Beste Leobus, De verschillen in kwaliteit tussen twee condensatoren zijn te meten. Ook al hebben bijvoorbeeld een elco, een MKT en een MKP alle drie een capaciteit van precies 10 microfarad: ze meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Spido, De te meten grootheden die jij voor condensatoren noemt, zijn ook te be Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Spido, De te meten grootheden die jij voor condensatoren noemt, zijn ook te be Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Waarom zouden ze beledigd zijn? Ze komen toch zelf niet met technisch steekhoudende argumenten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Waarom zouden ze beledigd zijn? Ze komen toch zelf niet met technisch steekhoudende argumenten? Eh, je hebt het over........? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Waarom zouden ze beledigd zijn? Ze komen toch zelf niet met technisch steekhoudende argumenten? Eh, je hebt het over........? Meetbare verschillen in kabels of andere steekhoudende technische argumenten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Waarom zouden ze beledigd zijn? Ze komen toch zelf niet met technisch steekhoudende argumenten? Eh, je hebt het over........? Meetbare verschillen in kabels of andere steekhoudende technische argumenten... Je snapt heel goed wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beunky, Ga naar de VAD; vraag aan de kabelfabrikanten of ze (de verschillen) wel meten. Ik hoop voor je dat ze niet al te beledigd zijn bij een dergelijke vraag. Groet, Leobus Waarom zouden ze beledigd zijn? Ze komen toch zelf niet met technisch steekhoudende argumenten? Eh, je hebt het over........? Meetbare verschillen in kabels of andere steekhoudende technische argumenten... Is verschil horen, ook een steekhoudend argument...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 september 2004 Author Report Share Posted 17 september 2004 ik heb inmiddels naar 2 speakerkabel fabrikanten een e-mail gestuurd met de vraag waarom hun kabel beter zou zijn dan die van de concurrentie.... ik w8 nu op antwoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts