Marc The Hague Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Luister nog steeds via de kabel, maar zoals als bekend is dat niet erg optimaal. Wil daarom een goede antenne aanschaffen om te kunnen luisteren naar ether uitzendingen. Maar dit hoeft niet gelijk een 12 elements richtantenne te worden met een rotor. Het liefst een vertikaal gepolariseerde antenne die niet veel ruimte in beslag neemt waarvan de prestaties toch wel goed genoemd mogen worden. Heb gezien dat Magnum Dynalab de ST-2 in het assortiment heeft ! Wie heeft deze in gebruik en wil er wat positiefs/nagatiefs over vertellen, andere gelijkwaardige alternatieven behoren natuurlijk oo tot de mogelijkheden. Marc The Hague .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Sinds kort heb ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 6 september 2004 Author Report Share Posted 6 september 2004 Verder kreeg ik een niet-goed geld-terug garantie van de leverancier, en dat is ook wel prettig kopen. Dat is opzich goed nieuws, kan ik je vragen waar je het hebt gekocht en wat de prijs was. En omdat jij er 1 in het bezit heb, zal je het volgende ongetwijfeld weten: Is het mogelijk om er een langere en andere coax aan te monteren en zo ja welke connectoren worden er gebruikt, de standaard Europese norm of F-connector. THNX ... Marc ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik heb hem gekocht bij Pluijmgraaf, Vlaardingen, voor 150 euro. Er kan een andere kabel op, en ik weet niet wat de Europese norm is, maar volgens mij zijn het F-connectoren. Je schroeft ze vast, en de kerndraad zit er los in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Of je maakt hem gewoon zelf. Veel en veel betere ontvangst dan zo`n dynalab antenne Klik hier voor de foto . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 7 september 2004 Author Report Share Posted 7 september 2004 Of je maakt hem gewoon zelf.Veel en veel betere ontvangst dan zo`n dynalab antenne Klik hier voor de foto . Leukste thuis ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Gelukkig niet. Ik heb wel zelf het verschil mogen ervaren. Mijn 7 elements yagi is vele malen beter dan die van Dynalab. Als je het hebt over richtings-gevoeligheid en winst in ontvangst etc. En je hebt het zelf gemaakt. Zo`n antenne zelf maken stelt echt niet veel voor als je twee rechter handen hebt. De antenne van Dynalab ving in mijn geval veel te veel stoorzenders op uit de omliggende regio. Voor eventuele mensen die interesse hebben kan ik het artikel/tekeningen wel op het web plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Voor eventuele mensen die interesse hebben kan ik het artikel/tekeningen wel op het web plaatsen. DOEN! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Voor eventuele mensen die interesse hebben kan ik het artikel/tekeningen wel op het web plaatsen. DOEN! Goed idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Het zelf maken en berekenen van een Yagi FM antenne Indien men onderstaand juist fabriceert krijgt men een antenne met sublieme ontvangst kwaliteiten. < De berekening > Indien de afstem frequentie bijvoorbeeld 88 MHz moet zijn kunnen we de volgende lengtes gaan hanteren. De eerste director is 120 / Frequentie(= 88 MHZ) Dan moet de lengte van de eerste director dus 120 / 88 = 1,36 meter zijn 1 director 1 120 / frequentie A interval tussen 1 en 2 60 / frequentie 2 director 2 125 / frequentie B interval tussen 2 en 3 45 / frequentie 3 director 3 130 / frequentie C interval tussen 3 en 4 30 / frequentie 4 director 4 138 / frequentie D interval tussen 4 en 5 30 / frequentie 5 dipool 143 / frequentie E interval tussen 5 en 6 48 / frequentie 6 reflector 150 / frequentie Hieronder is een korte schematische tekening weergegeven waarop een en ander duidelijk wordt betreffende het correct aansluiten van de coax kabel ten opzichte van de aluminium Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ben ik nou de enige die hier alleen maar 'smileys' ziet staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Nee klopt Henrie, druk op je rechter muistoets op die smiley kopieer de url en plak hem in je url zoekbalk van je browser. Is zeker iemand van de belasting dienst, makkelijker kunnen we het niet maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Nee klopt Henrie, druk op je rechter muistoets op die smiley kopieer de url en plak hem in je url zoekbalk van je browser. Is zeker iemand van de belasting dienst, makkelijker kunnen we het niet maken Tja, wazig hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ben ik nou de enige die hier alleen maar 'smileys' ziet staan? Nee hoor, bij mij hetzelfde. Overigens is die smiley wel van toepassing op mij, want de tekst is voor mij abacadabra. Maar ja, ik heb ook nog nooit een antenne gebouwd en uitnodigend is het zo ook niet. Jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 7 september 2004 Report Share Posted 7 september 2004 Ben ik nou de enige die hier alleen maar 'smileys' ziet staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Sorry voor de eventueel geplaatste boze smiley's . Mijn server staat geen deeplinking toe, vandaar dat er deze afbeeldingen stonden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Sultankat Moet ik de tekst eenvoudiger opstellen, om het begrijpelijker te maken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Misschien zijn maten in cm c.q. mm wel handig Overigens kreeg ik gewoon de plaatjes van de antenne's te zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Als je de afstem frequentie 88 Mhz pakt, gaan we als volgt te werk 1-------------------------- a 2-------------------------- b 3------------------------- c 4------------------------- d 5------------------------- e ------------------------- f 6------------------------- de lengtes van de elementen zijn als volgt te berekenen 1=120 : 88 = 1.36 meter 2=125 : 88 = 1.42 meter enz Nu de tussenliggende afstanden a=60 : 88 = 0.68 meter b=45 : 88 = 0.51 meter enz De waarde van de andere elementen ( directors ) staan vermeld in mijn vorige post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Sultankat Moet ik de tekst eenvoudiger opstellen, om het begrijpelijker te maken ? Zelfs ik begin het nu te begrijpen, met assistentie van de hulpkatten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Nu zie ik dat een zelfbouw yaqi als alternatief voor de st-2 wordt voorgesteld. Natuurlijk kun je met zelfbouw voor minder geld wat leuks doen, maar ik heb nu juist voor die st-2 gekozen omdat het een kleine spriet is met een goede ontvangst die ik makkelijk aan het balkon op de 1e kon monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Nou voor het besparen hoef je het niet te doen. Ik was in totaal ( excl. bekabeling ) zo`n 100 euro kwijt. Tuurlijk kan je het voor minder geld maken maar dan boet je in op de uiteindelijke kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2004 Report Share Posted 8 september 2004 Nou voor het besparen hoef je het niet te doen.Ik was in totaal ( excl. bekabeling ) zo`n 100 euro kwijt. Ik dacht dat een kant-en-klare goede yaqi wel wat duurder was, maar goed, zelfbouw kan ook gewoon leuk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts