Jump to content

Kef 104-2

Flakes
 Share

Recommended Posts

Beste iedereen,

Een tijd lang ben ik niet meer op dit forum aanwezig geweest en ik hoop dat de zelfde expertise nog steets aanwezig is.

Ik sta voor de aanschaf van een paar Kef's 104-2. Ik weet absoluut niet wat de tweedehands waarde is van een paar in goede staat.

Ik heb ook gehoord dat de randen van de basspeaker onderin van foam zijn. Is dit zo?

Wie kan mij meer vertellen over deze, volgens critici, gevierde speaker in zijn tijd. Een jaar of 10-12 geleden.

Ik ben benieuwd,

Met vriendelijke groet,

Flakes

Hallo Flakes,

De Kef 104-2 was een tamelijk complexe drieweg luidspreker. Opbouw: Op het bovenste deel van het front (dat naar voren uitsteekt) 1 tweeter en twee midranges in een d`Appolito opstelling), en daaronder een groot gat in de kast bijwijze van bandpass opening voor de lage tonen. Inwendig bevonden zich nog twee woofers. Laagohmige speaker dus, niet voor slappe versterkers.

Kef 104-2`s dateren van halverwege de jaren tachtig, nieuwprijs toen ca. 1500,- Euro. Daar zou ik nu nooit meer dan 500,- Euro voor geven. En dan alleen nog als ik zeker weet dat ze in topconditie verkeren, en er nog onderdelen voor verkrijgbaar zijn(informeer eens bij Transtec op 010-4147055).

Volgens mij heeft Kef nooit rolranden van schuim gebruikt, alleen rubber, en zou er dus geen probleem moeten zijn met materiaal dat vergaan is.

Succes,

Marcel Frenk

Ook de tweeter is niet van de huidige standaard, verwacht geen sprankelend hoog.[/QB]

Klopt! een maat van me heeft Kef Chorale's (ongeveer zelfde periode) en ook die zijn niet mooi sprankelend hoog. Verder niks mis met de speaker overigens.

Ik heb ze vanmiddag opgehaald voor 600 euro.

Ze staan te spelen en ik moet inderdaad enorm wennen.

Nadeel met 2e hands is altijd dat je koopt en daarna pas volledig kunt beluisteren of jouw gok de juiste was.

Uitproberen voor een week of wat is er dan niet bij.

Mening is gemengt op het moment.

Rustige stukken fenomenaal. Goede controle, brede soundstage en een prachtig evenwicht.

Drukke stukken vermoeien mijn oren.

Kan zijn omdat de luidsprekers een tijd hebben stilgestaan of nog geen optimale plaatsing in m'n ruimte hebben.

Kef's hebben een weerstand van 92 db !!

Kan zijn dat de eindbak een vermogen levert dat niet nodig is en daardoor onrust brengt.

Wellicht is het wennen aan deze sound en duurt dit een paar dagen.

Speakers zijn in goede staat. Rubberen rolranden om de woofers heen. Orgineel of misschien gereconed...

Bedankt voor de adviezen en of dit mijn speaker is ga ik de komende dagen ervaren.

Mix is momenteel

VMV ca/ma 222

Teac Vrds10

No-wire en vdh interconnects

Smeets audio zilveren luidsprekerkabel (12 kerns)

Analoog klinkt alles een stuk rustiger.

Drukke stukken vallen iets meer op z'n plaats.

Weg vermoeidheid.

Wellicht toch de Teac die niet matched...?

Analoog is:

Micro Seiki BL-91

AT-OC 9 Mc

MF X-LPS

MF X-PSU

Morgen met fris hoofd ;) doorluisteren.

ja,

waar zit je nou naar te luisteren he'

naar de versterker ?, de bron ?, de ruimte?, de speakers zelf ...

De VRDS-10 is denk ik meer gedateerd in techniek dan de Kef RR104-II

alex