Jump to content

Marantz met A-class knoppie

spido
 Share

Recommended Posts

Beste,

Via e-bay is deze arme sloeber in het luxe bezit gekomen van twee Marantz versterkers: een PM-80 Mk II SE en een PM-82.

Alletwee verschrikkelijk goed, vind ik. Daar gaat het niet om...

Beide versterkers zijn uitgerust met een "A-class" knopje, met bijbehorend lampje.

Wanneer je dat knoppie indrukt, voordat je het apparaat inschakelt, bewerkstellig je volgens de manual dat het apparaat in A-klasse gaat werken.

Ik neem aan, dat dit betekent dat er dan een vaste ruststroom is ingesteld en dat de tegenkoppelingscircuits worden afgesloten.

Het geluid zou dan nog mooier moeten zijn dan anders.

Nadeel zou dan echter zijn, dat er veel minder onvervormd vermogen beschikbaar is.

Nou heb ik uitgebreid geluisterd met knoppie (vooraf) ingedrukt, en ook met knoppie vooraf ni

Ha Spido,

Ga eerst een luisteren zonder het knopje ingedrukt (klasse AB dus), na een 30 min. druk je het knopje in (schakel klasse A in) en ga vervolgens een 20 min. niet luisteren maar laat de versterker mooi aanstaan. Als die 20 min. om zijn ga dan nog een half uurtje luisteren. Ik zou het graag horen als je nu wel of niet verschil hoort! :blink:

groet, PD Hogeterp B)

Meestal is het auditief geheugen niet toereikend genoeg om na 20min stilte nog een zinvol vergelijk te maken, zeker niet als de verschillen kennelijk erg klein zijn.

Ik heb ook een Marantz PM80MKII gehad, inderdaad mooie bak. En ik heb dezelfde ervaring tijdns de gehele gebruiksduur van het beestje (jaar of 4 gehad naar volle tevredenheid): drukken op het knopje wat ik wilde, het maakte niets uit. Dat was met een goede bron en weergever (gemod cd63 en Synthese Floating II).

Trouwens, de vervorming die klasse A moet voorkomen (crossover distortion) moet toch gewoon direct verdwijnen na het indrukken van het knopje?

Ik kan daar echt niet bij, dat je dat verschil niet hoort. In een DBT haal ik de Klasse A stand er 10 op de 10 keer uit. Zonder problemen. :)

Ik denk dat je dan toch niet zo'n goed gehoor hebt, om dat verschil waar te nemen. {Ook al klinkt dat patserig van mijn kant} In dat geval kun je hem dan beter in de Klasse AB stand laten staan. Hij gaat dan langer mee en verbruikt veel minder stroom. Dat is jouw voordeel dan weer. :D

Het klinkt zoveel schoner en onvervormder in Klasse A. Het zijn bijna 2 verschillende versterkers in

Ik heb de Marantz pm80II de afgelopen jaren heel veel gebruikt (op pied pipers) en de afgelopen weken ook weer een tijdje op mijn quad esl63. Het is een hele goede versterker daar ben ik van overtuigd.

Ik heb ook wel eens een vergelijking gedaan met die knop en ook ik hoor geen verschil. Bij mij stond het ding de laatste jaren gewoon in klasse AB omdat die dan inderdaad veel minder warm wordt.

Toen ik gisteren mijn pm80II weer verving voor de Musical Fidelity set (x-pre/xa200) viel me op dat er ook niet schokkend veel verschil in zit. Wat me als eerste opviel is dat het wat fluweler klinkt (smoothness) maar ik weet vrijwel zeker dat als ik vooraf niet zou weten welke versterker het is ik ze niet met zekerheid uit elkaar zou houden.

Spido ik verklaar je dus niet voor gek want dan zou ik mijzelf in dezelfde categorie moeten scharen.

nando

Mijn Plinius heeft (net als iedere ander Plinius klasse A eindbak) een AB/A tuimelschakelaar. In AB blijft ie steenkoud, in A wordt ie 55 a 60 C na een uur of meer.

Als ie van AB naar A gaat hoor ik geen verschil (maar ik zit dan wel achter de speakers). Mogelijk omdat de amp nog moet opwarmen. Eigenlijk moet ik hem eens in opgewarmde toestand van A naar AB (laten) schakelen, maar dat heb ik nog nooit bewust luisterend geprobeerd. Waarschijnlijk moet je een mooie viool opname uitzoeken om zoiets te testen.

Overigens hoeft een goed afgeregelde AB versteker niet slecht te klinken, zeker bij wat hogere ruststroom. Misschien hoor je het dan pas als je wat luider speelt.

en bedankt...

Met mijn gehoor is helemaal niets mis. 30 Hz tot 18 kHz hoor ik prima, het is alleen de vraag waar je naar luistert.

Pietluttige verschilletjes boeien mij niet zoveel.

nando

Toen ik m'n versterker kocht (een Marantz PM7000) zei de verkoper dat hij op z'n voormalige PM80 niet of nauwelijk verschil kon horen tussen A en AB. Hij zei dat om duidelijk te maken dat ik beter de PM7000 kon kopen i.p.v. een PM8000. Die PM8000 is gelijk aan de PM7000 maar heeft enkel een Klasse A-knopje. Hij moest echter wel

Hij zei dat om duidelijk te maken dat ik beter de PM7000 kon kopen i.p.v. een PM8000. Die PM8000 is gelijk aan de PM7000 maar heeft enkel een Klasse A-knopje

Vreemde opmerking van die verkoper, als je weet dat de PM7000 en de PM8000 klankmatig erg verschillen tov elkaar. En dan bedoel ik niet het Klasse A verschil, maar het klankmatige verschil tussen beide versterkers. De PM8000 neigt meer naar de warme kant van Neutraal. De PM7000 klinkt wat opener en meer voorwaarts.. Om een paar verschillen te noemen. Duidelijk een prutser van een verkoper, die maar wat roept. :)

In ieder geval begrijp ik nu erg goed, waarom fabrikanten gestopt zijn met het produceren van Klasse A versterkers. Als het gros het verschil niet hoort, dan storten de verkoopcijfers vanzelf wel in elkaar met als gevolg dat er geen Klasse A versterkers geproduceerd meer worden. Musical Fidelity was een heel mooi voorbeeld, die dat ook zelfs toe gaf.

Ik heb voor een paar jaar geleden ook al een topic geopend op Hifi.nl. Dit topic heette: het uitsterven van Transistor Klasse A versterkers. Daar werd ook al duidelijk dat er maar weinig mensen het verschil hoorden. Ik begrijp daar werkelijk nog steeds niets van.

Vroeger had je de Yamaha's met dezelfde Klasse A schakeling als Marantz. Bijvoorbeeld de CA-1010 of CA-1000. Ook hier waren de verschillen niet gering tussen Klasse A en AB. Wat een verschil. Of anders de Musical Fidelity A1, A2, A220. Sinds MF die nieuwe lijn AB versterkers heeft, klinkt het voor geen meter meer{het gepolijste geluidsbeeld is helemaal verdwenen}. De bijzondere klankfilosofie met zijn Klasse A versterkers is helemaal verloren gegaan. In Engeland heeft zowat elke audiofiel op de kop gestaan toen MF stopte met het produceren van Klasse A versterkers. Woedend waren ze. En terecht. Van MF is nu niets meer over dan een pakket aan commerciele versterkers met een blauw ledje en een buisje en een leuk naam.

Het is erg jammer dat de Klasse A versterker nagenoeg is verdwenen. In audioland geld: De doven leiden de audiomarkt... En dat hoor je, en anders lees je het wel. :D

Edwin

Hij zei dat om duidelijk te maken dat ik beter de PM7000 kon kopen i.p.v. een PM8000. Die PM8000 is gelijk aan de PM7000 maar heeft enkel een Klasse A-knopje

Vreemde opmerking van die verkoper, als je weet dat de PM7000 en de PM8000 klankmatig erg verschillen tov elkaar. En dan bedoel ik niet het Klasse A verschil, maar het klankmatige verschil tussen beide versterkers. De PM8000 neigt meer naar de warme kant van Neutraal. De PM7000 klinkt wat opener en meer voorwaarts.. Om een paar verschillen te noemen. Duidelijk een prutser van een verkoper, die maar wat roept. :)

Weet je dat zeker? Volgens mij zijn beide versterkers totaal gelijk (afgezien van klasse A). Alle specs komen overeen...

10.jpg

PM7000

e_pm8000_med.gif

PM8000

Ik vraag me nu af: wanneer er in de A-class positie veel vermogen wordt gevraagd, wordt dat dan toch in A-B klasse geleverd?

Als je de versterker in Klasse A schakelt, dan verlaagt de werkspanning van ik meen 63 volt naar 25 volt. En de ruststroom wordt verhoogt van 18 mv over de emitterweerstanden gemeten naar 180mv. Wat ongeveer gelijk staat aan 2 x25 Watt Klasse A. Daarna gaat hij wel iets door in AB, maar niet veel.

Ik heb destijds de ruststroom verlaagd naar 110 mv gemeten over de weerstanden. Dat is ongeveer 2 x15 Watt. En dat was voor mij ruim voldoende. de versterker werd met zijn fabrieksinstelling eigenlijk te warm. Marantz heeft de tweede serie van de PM80M2 qua ruststroominstelling verlaagt naar 2x15 Watt in Klasse A. Dat moesten ze ook wel, omdat veel mensen een CD-speler boven op de versterker zetten, of de versterker in een audiomeubel plaatsen. Marantz kreeg daardoor veel versterkers terug in garantieperiode. Dus hebben ze maar voor wat meer veiligheid gezorgd, door de ruststroom te verlagen.

Het is wel zinnig om even na te meten of de ruststroom verlopen is na al die jaren. de potmeters in de Marantz, zijn niet van al te beste kwaliteit en willen nogal eens verlopen.

De waarden zijn in Klasse AB, 20 MV over de weerstanden en 180 MV in Klasse A. Ik weet niet zeker of dit ook geld voor de PM80SE. Maar ik denk het wel. Je kunt het makkelijk nameten of de waarden in buurt komen bij mijn specs. Als je gaat meten moet de versterker in Klase A eerst helemaal op temperatuur zijn om de juiste waarden te meten. Dit geld ook voor de Klasse AB stand. Dus eerst een halfuur af laten koelen, voordat je gaat meten. je kunt het beste beginnen met de Klasse AB stand en daarna overschakelen naar Klasse A. Tijdens de opwarm periode zie je de waarden ook oplopen. Dat gaat behoolijk snel. Uiteindelijk controleer je de AB stand weer en darnaa nog eens de Klasse A stand, en dan moet het wel goed zijn. Het is in feite heel makkelijk. Anders kan Sebastiaan het misschien ook wel doen voor jou. En haal de kap er zo nu en dan eens af om stof uit de versterker te blazen. Door zijn hoeveelheid ventilatiegaten komt er snel veel stof in. Ik haalde per halfjaar de kap eraf om de ruststroom na te meten en het stof eruit te blazen. :)

Edwin

Weet je dat zeker? Volgens mij zijn beide versterkers totaal gelijk (afgezien van klasse A). Alle specs komen overeen...

10.jpg

PM7000

e_pm8000_med.gif

PM8000

De specs komen wel overeen, maar de interne bouw van de PM8000 is net iets anders {HDAM misschien}, waardoor deze versterker klankmatig verschilt van de PM7000. Ik vond de PM8000 een grote teleurstelling omdat het laag en het midden erg gekleurd klonk. Het klonk te zwoel een aangedikt. je hoorde wel duidelijk het Klasse A effect, maar dat werd teniet gedaan door de klankmatige eigenschappen van de PM8000.

De PM7000 vond ik ondanks het gemis van de Klasse A schakeling klankmatig beter klinken dan de PM8000.{ Minder zwoel en een aangedikt laagmid}. De PM 7000 klonk in mijn gehoor een stuk neutraler dan de PM8000. Eerlijk gezegd, vind ik de PM8000

Een vriend van mij heeft een Pm8000. Hij zegt ook aan dat hij geen verschil hoort. Bij hem staat de versterker altijd in klasse AB en dan word die nog erg warm.

Gelukkig heb ik zo`n moderne Musical Fidelity prul, die nooit meer dan handwarm word.

Enig idee hoe warm die PM8000 wordt? Mijn PM7000 wordt ongeveer 40 a 50 graden, afhankelijk van een kamertemperatuur, die hier tussen de 20 en 30 graden ligt (ja zo warm wordt het hier wel in de zomer; nu ook al weer 29 graden). Het warmste wat ik tot nu toe heb gemeten (ik heb een sensor van een termometer op een koelblok geplakt) is 54,4 graden. Dat was afgelopen (nou ja, 'afgelopen') zomer. Het was toen een graad of 34 hier in m'n kamer... :mad2:

10.jpg

PM7000

e_pm8000_med.gif

PM8000

De specs komen wel overeen, maar de interne bouw van de PM8000 is nnet iets anders, waardoor deze versterker klankmatig verschilt van de PM7000. Ik vond de PM8000 een grote teleurstelling omdat het laag en het midden erg gekleurd klonk. Het klonk te zwoel een aangedikt. je hoorde wel duidelijk het Klasse A effect, maar dat werd teniet gedaan door de klankmatige eigenschappen van de PM8000.

De PM7000 vond ik ondanks het gemis van de Klasse A schakeling klankmatig beter klinken dan de PM8000.{ Minder zwoel en een aangedikt laagmid}. De PM 7000 klonk in mijn gehoor een stuk neutraler dan de PM8000. Eerlijk gezegd, vind ik de PM8000

Heb je toevallig ook de nieuwe PM7200 al gehoord? Die is qua specs ook gelijk aan de PM7000/8000 en heeft ook klasse A mogelijkheid...

Nee, die heb ik nog niet gehoord, maar de PM7200 schijnt bijzonder goed te klinken volgens de reviews. De meeste mensen zijn er erg tevreden over. ik ben blij, dat Marantz nog steeds een Klasse A/ AB versterker maakt. En ook nog voor relatief weinig geld. :)

Edwin

Een vriend van mij heeft een Pm8000. Hij zegt ook aan dat hij geen verschil hoort. Bij hem staat de versterker altijd in klasse AB en dan word die nog erg warm.

Gelukkig heb ik zo`n moderne Musical Fidelity prul, die nooit meer dan handwarm word.

Enig idee hoe warm die PM8000 wordt? Mijn PM7000 wordt ongeveer 40 a 50 graden, afhankelijk van een kamertemperatuur, die hier tussen de 20 en 30 graden ligt (ja zo warm wordt het hier wel in de zomer; nu ook al weer 29 graden). Het warmste wat ik tot nu toe heb gemeten (ik heb een sensor van een termometer op een koelblok geplakt) is 54,4 graden. Dat was afgelopen (nou ja, 'afgelopen') zomer. Het was toen een graad of 34 hier in m'n kamer... :mad2:

Nou de exacte temperatuur weet ik niet maar hij word echt goed warm. Je kan je hand er nog maar net opleggen. Zal ook wel zo rond de 50 graden liggen.