Ruud Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Edwin Hoe meer luidsprekerunits, hoe minder de "samenhang" en hoe groter de faseongelijkheid. + r Overigens heb ik zo'n "onsamenhangend" vierweg-systeem met zeven units Kan het nog fouter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Edwin Hoe meer luidsprekerunits, hoe minder de "samenhang" en hoe groter de faseongelijkheid. + r Overigens heb ik zo'n "onsamenhangend" vierweg-systeem met zeven units Kan het nog fouter Bedankt Ruud, ik zal het voutje gelijk even herstellen. Overigens heb ik zo'n "onsamenhangend" vierweg-systeem met zeven units Kan het nog fouter Nee, veel fouter kan het eigenlijk niet. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Hier heb je nog een link van een review, van Rene van ES. over onder andere de PM7200. Hij was er ook wel over te spreken. http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1619 Edwin Die heb ik al eens gelezen. Hij is er idd nogal positief over. Maar 'men' was ook positief over de PM7000 (o.a. EISA award in 2000), terwijl er op TNT en Hifichoice wat minder lovende recencies staan... Maar ik wordt nu eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen mijn PM7000 en een PM7200 (al dan niet in klasse A). Al denk ik niet dat ik m'n PM7000 weg zal doen, want opzich bevalt ie prima. Als ie nog eens weggaat, moet er ook iets (veel) beters voor in de plaats komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Hier heb je nog een link van een review, van Rene van ES. over onder andere de PM7200. Hij was er ook wel over te spreken. http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1619 Edwin Die heb ik al eens gelezen. Hij is er idd nogal positief over. Maar 'men' was ook positief over de PM7000 (o.a. EISA award in 2000), terwijl er op TNT en Hifichoice wat minder lovende recencies staan... Maar ik wordt nu eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen mijn PM7000 en een PM7200 (al dan niet in klasse A). Al denk ik niet dat ik m'n PM7000 weg zal doen, want opzich bevalt ie prima. Als ie nog eens weggaat, moet er ook iets (veel) beters voor in de plaats komen... Die recensie's moet je altijd een beetje met een korrel zout nemen. Het is zo afhankelijk van de rest van de set. Als de set van nature al iets aan de "open" kant klinkt, kan een PM7200 misschien wel net iets teveel van het goede zijn, zodat het hinderlijk wordt. Dan zou misschien zelfs een PM8000 nog beter presteren. Maar over al de reviews die ik heb gelezen zijn ze behoorlijk positief. Maar het moet hoe dan ook matchen met je set, anders houd het op. Als je tevreden bent, moet je niet veel veranderen. Totdat het weer begint begint te knagen. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Mag ik vragen waar jou set uit bestaat? Nee, dat mag je niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Hier weer een audiofiele strijder die een luidsprekersysteem heeft met geen samenhang en ongekend veel fasefouten! Maar ben geen concurentie voor Ruud, ik heb slechts 4 units per kast in 3-weg configuratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik heb de PM78, maar in de class-A stand, klinkt deze versterker toch echt aangenamer, ronder en vloeiender. Maar je moet idd de versterker in de class-A stand wel even goed warm laten worden. gr Tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Hier weer een audiofiele strijder die een luidsprekersysteem heeft met geen samenhang en ongekend veel fasefouten! Maar ben geen concurentie voor Ruud, ik heb slechts 4 units per kast in 3-weg configuratie. Tja, ik ook, en dan is er nog eentje een te lui om wat te doen ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Mag ik vragen waar jou set uit bestaat? Nee, dat mag je niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 En wat als je de door de fabiek ingestelde ruststroom nu verhoogt? Heeft dat conseqenties t.a.v de uiteindelijke geluidskwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 En wat als je de door de fabiek ingestelde ruststroom nu verhoogt? Heeft dat conseqenties t.a.v de uiteindelijke geluidskwaliteit? De boel zal iig sneller slijten en wellicht vliegt het zelfs in de fik vanwege de enorme hitte. Al houdt dat ook een keer op. Als je 'm ver genoeg opdraait wordt ie vanzelf wel weer minder warm Maar das ook weer niet de bedoeling. Maar ff serieus, hij zal waarschijnlijk heter worden en dus sneller slijten. Een voordeel is dat je meer vermogen hebt, maar of de boel daarop berekend is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 En wat als je de door de fabiek ingestelde ruststroom nu verhoogt? Heeft dat conseqenties t.a.v de uiteindelijke geluidskwaliteit? De boel zal iig sneller slijten en wellicht vliegt het zelfs in de fik vanwege de enorme hitte. Al houdt dat ook een keer op. Als je 'm ver genoeg opdraait wordt ie vanzelf wel weer minder warm Maar das ook weer niet de bedoeling. Maar ff serieus, hij zal waarschijnlijk heter worden en dus sneller slijten. Een voordeel is dat je meer vermogen hebt, maar of de boel daarop berekend is... Ik had al zo'n idee. Gewoon afblijven dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 En wat als je de door de fabiek ingestelde ruststroom nu verhoogt? Heeft dat conseqenties t.a.v de uiteindelijke geluidskwaliteit? De boel zal iig sneller slijten en wellicht vliegt het zelfs in de fik vanwege de enorme hitte. Al houdt dat ook een keer op. Als je 'm ver genoeg opdraait wordt ie vanzelf wel weer minder warm Maar das ook weer niet de bedoeling. Maar ff serieus, hij zal waarschijnlijk heter worden en dus sneller slijten. Een voordeel is dat je meer vermogen hebt, maar of de boel daarop berekend is... Ik had al zo'n idee. Gewoon afblijven dus. Ik zou het niet doen idd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Wordt met die schakelaar ook de zgn fasedraaier in de versterker omzeild? Heb ooit eens een zuiver klasse a versterker gebouwd zonder fasedraaier en moet zeggen dat het toch anders klinkt dan klasse ab.Maar dan praat je ook over verschillende versterkers in vergelijk, dus is ook niet helemaal eerlijk... ;)Klasse a heeft het ontzettende nadeel dat de uitgangs torren verschrikkelijk warm worden, en je maar een beetje vermogen voor terug krijgt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ze moesten eigenlijk iedereen even verplicht naar een Marantz PM80 laten luisteren naar de verschillen tussen Klasse A en AB. Op deze manier haal je de echte audiofielen er gelijk tussen uit. Ongelooflijk, wat een stelletje doven bij elkaar. Edwin HA Ha dat is weer een echte opmerking van die Snoek hoor. Tja van mij is wel bekend dat het gehoor aan slijtage onderhevig is maar inderdaad dus ik hoor ook geen verschil of je moet het willen horen en dat kan. Zelf heb ik nog een PM64mkII staan die automatisch schakelt naar AB bij hoge volumes en daar hoor ik het ook niet bij op laag vermogen gewoon een heel goed geluid een beetje bonkerig De versterker was van mijn ouders en die zette hem nooit hard en dus was het beesie altijd heet maar hij is nu meer dan 12 jaar oud en doet het nog steeds dus die slijtage zal wel meevallen. Het verschil tussen A en AB vind ik verwaarloosbaar en daarom heb ik dus ook 2 AB versterkers en die klinken byzonder goed hoor. Belangerijkere vervormingen als Cross over worden vergeten zoals de TIM welke wel degelijk hoorbaar is. THD ook zo,n cijfer lekker belangerijk het verschil tussen 0,1 of 0,001. Volgens mij blijven de MARANTZ versterkers trouwens gewoon in AB staan maar wordt de ruststroom een stuk verhoogd hetzij electronisch zoals in de PM64 hetzij handmatig zoals in de PM80. Ik ken het schema niet maar een echt A ontwerp is het volgens mij niet(in de stand A) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 ...Nou heb ik uitgebreid geluisterd met knoppie (vooraf) ingedrukt, en ook met knoppie vooraf ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ze moesten eigenlijk iedereen even verplicht naar een Marantz PM80 laten luisteren naar de verschillen tussen Klasse A en AB. Op deze manier haal je de echte audiofielen er gelijk tussen uit. Ongelooflijk, wat een stelletje doven bij elkaar. Edwin HA Ha dat is weer een echte opmerking van die Snoek hoor. Tja van mij is wel bekend dat het gehoor aan slijtage onderhevig is maar inderdaad dus ik hoor ook geen verschil of je moet het willen horen en dat kan. Zelf heb ik nog een PM64mkII staan die automatisch schakelt naar AB bij hoge volumes en daar hoor ik het ook niet bij op laag vermogen gewoon een heel goed geluid een beetje bonkerig De versterker was van mijn ouders en die zette hem nooit hard en dus was het beesie altijd heet maar hij is nu meer dan 12 jaar oud en doet het nog steeds dus die slijtage zal wel meevallen. Het verschil tussen A en AB vind ik verwaarloosbaar en daarom heb ik dus ook 2 AB versterkers en die klinken byzonder goed hoor. Belangerijkere vervormingen als Cross over worden vergeten zoals de TIM welke wel degelijk hoorbaar is. THD ook zo,n cijfer lekker belangerijk het verschil tussen 0,1 of 0,001. Volgens mij blijven de MARANTZ versterkers trouwens gewoon in AB staan maar wordt de ruststroom een stuk verhoogd hetzij electronisch zoals in de PM64 hetzij handmatig zoals in de PM80. Ik ken het schema niet maar een echt A ontwerp is het volgens mij niet(in de stand A) Ha Don Wat hebben wij daar destijds veel discussie's over gehad h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik heb bij een vergelijkend warenonderzoek deze Marantz vergeleken met een Cyrus I en een Creek versterker, enig verschil tussen stand A en AB was destijds ook niet te horen. Het gevolg was wel dat er bij mij thuis een Creek staat. Ik begrijp er niets van Richard, dat je dat verschil niet hebt gehoord. Dat er een Creek thuis staat, dat kan ik wel begrijpen. Klasse A alleen is ook niet zaligmakend, het moet klanktechnisch en geluidstecnisch ook goed klinken. Als dat niet het geval is, dan heeft Klasse A ook niet veel zin. Klasse A opzichzelfstaand zegt weinig tot niets. Het is wat ik al eerder zei, het puntje op de i, die het al goede geluidsbeeld op een nog hoger niveau tilt door minder vervorming. Dat is eigenlijk alles. Overal doen we moeite om vervorming te verminderen. Zelfs met de source direct van de toonregeling, en zelfs kabels. Alles horen ze, maar het verschil tussen Klasse A en Klasse AB dat hoort opeens niemand meer. Erg vreemd vind ik dat. En eerlijk gezegd, met alle respect kan ik deze mensen niet echt serieus meer nemen. Als je niet in staat bent om het verschil te horen, tussen Klasse A en AB versterkers, dan hoor je op veel andere gebieden ook niet erg veel verschil. dat blijft dan hoogstens beperkt tot klankverschillen onderscheiden, maar veel meer zal het niet zijn. De enige die kan onderschrijven met wat voor verschil ik hoor met Klasse A versterkers, is Sebastiaan. Die kan het zelfs aanvullen. Sorry dat ik het zeg, maar het is hear treurig gesteld. Schrijnend gewoon. En dat is geen persoonlijke aanval, maar in het algemeen bedoeld. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik begrijp er niets van Richard, dat je dat verschil niet hebt gehoord. Dat er een Creek thuis staat, dat kan ik wel begrijpen. Niet iedereen heeft relatief ongevoelige luidsprekers waar je een hoop Watts in moet pompen om ze tot leven te wekken. Bovendien houdt ik er niet zo van om erg hard te spelen. Het maakt immers weinig uit als je met gevoelige luidsprekers voornamelijk in klasse A werkingsgebied blijft van een AB versterker of van een A versterker. Ik kan me daarom goed voorstellen dat in zo'n situatie het verschil nauwelijks hoorbaar is bij een versterker als de Marantz. Bij een grotere energiebehoefte maakt het vast wel een behoorlijk verschil, maar heb je die behoefte niet dan kan je op andere kwaliteiten gaan letten, het realisme waarmee een geluidsbeeld wordt weergegeven is voor mij daar een van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Het maakt immers weinig uit als je met gevoelige luidsprekers voornamelijk in klasse A werkingsgebied blijft van een AB versterker of van een A versterker. Ik kan me daarom goed voorstellen dat in zo'n situatie het verschil nauwelijks hoorbaar is bij een versterker als de Marantz. Dan is de Marantz PM80 het ideale voorbeeld. Deze staat in de Klasse AB stand een klein beetje in Klasse A en toch klinkt het behoorlijk vervomd op mijn 1watt/95DB gevoelige luidsprekers. Zette ik hem in Klasse A, dan viel zo goed als elke vervorming weg. Op wat voor geluidsniveau dan ook. Dat omschakelen blijf je altijd horen op de Marantz PM80 {MK2} Zelfs op ongevoelige luidsprekers is het verschil goed te horen. En vergeet niet, dat 2 x25 Watt in Klasse A best veel is. Daar valt nog erg veel mee aan te sturen, en zeker op huiskamerniveau. Eigenlijk zouden ze die schakeling op veel meer versterkers moeten zetten. Bijv de Creek die in de Klasse AB stand al heel goed klinkt, maar nog eens een niveau hoger opgetild wordt in de Klasse A stand. Dat zou toch prachtig zijn, dat die mogelijkheid erop zat. Het kost je alleen wel een grotere behuizing, voeding en koelprofielen. Dat principe moet weer veel meer ingevoerd worden bij diverse merken. Ook al kun je maar tot 2x10 Watt in Klasse A draaien in de huiskamer. Dat is vaak meer dan voldoende. En het klinkt prachtig Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Dan is de Marantz PM80 het ideale voorbeeld. Deze staat in de Klasse AB stand een klein beetje in Klasse A en toch klinkt het behoorlijk vervomd op mijn 1watt/95DB gevoelige luidsprekers. Zette ik hem in Klasse A, dan viel zo goed als elke vervorming weg. Dat is dan inderdaad in tegenspraak met mijn mogelijke verklaring voor het niet horen van een verschil. Maar misschien was ik gefocust op andere aspecten in de weergave dat het verschil me niet is opgevallen. Of de combinatie met de rest van de set was minder gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik heb zelf met de pm-80 gespeeld en vond het afgezien van de belabberde afwerking een betrouwbaar en fatsoenlijk klinkend versterkertje. het verschil tussen de klasse A en AB instelling is wel degelijk te horen. Ik vind het wel vreemd dat Edwin beweerd dat de versterker zou vervormen en na overschakeling naar klasse A er van verlost zou zijn?! Waarschijnlijk is de versterker niet helemaal in orde......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik vind het wel vreemd dat Edwin beweerd dat de versterker zou vervormen en na overschakeling naar klasse A er van verlost zou zijn? Ik bedoel niet de vervorming qua oversturing, maar het groffere geluidsbeeld wat je hoort in de Klasse AB stand. Het groffere, zanderige geluidsbeeld verdwijnt grotendeels in de Klasse A stand. Dus ben je er grotendeels van verlost. En dat is ook normaal. Als je dat niet hoort, dan is de versterker pas niet meer in orde. Waarschijnlijk is de versterker niet helemaal in orde......... Ik heb er 3 gehad. Ik heb ze later allemaal weer verkocht, maar toch mis ik de PM80 best wel weer. Misschien koop ik er wel weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Ik zie ineens geheel nieuwe toepassingen van Remco's http://www.ultranalog.com/abxdbt/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 september 2004 Report Share Posted 6 september 2004 Als oud bezitter van een MARANTZ PM-80 versterker (1994-2001) moet ik even reageren. Ik had altijd de versterker ''AAN'' en in de ''klasse A'' stand staan.Bij niet luisteren in de ''mute'' stand en volume op ''nul''. Als ik luisterde draaide ik nooit verder dan de ''10 uur'' stand.Het mooist vond ik het tussen de ''8 en 9 uur'' stand en altijd met volle tevredenheid beluisterd in de klasse A stand.Gelijk vanaf het begin een beter netsnoer gegeven (2,5 mm) en de luidsprekerklemmen (plastic) vervangen voor vergulde klemmen met stukjes lskabel van monster XP naar de printplaat. Ik kon het verschil WEL horen met Klasse AB, de A stand werd iets warmer in klankbeeld met een opener en meer fluweeler hoog en mid.De bass daarintegen werd naar mijn idee iets wolliger en meer vloerser.minder controle.Luisterde op 3 weg B&W DM 640 -i. Destijds vond ik het 1 van de beste in die prijsklasse en was inderdaad 1 van de weinige met klasse A schakeling. Je omschrijft het precies goed, met wat ik ook hoor in de Klasse A stand. Alleen doordat mijn luidsprekers een rendement hebben van 95DB, kwam ik zowiezo nooit in de problemen, qua lagcontrole. Mijn broer had Missions die een rendement hadden van 88 DB, en daar ging het ook heel erg goed. Zelfs op hoog luisterniveau. Het is wel afhankelijk van welk jaar de PM 80 {MK2} is gemaakt. Na 1997 zijn ze begrenst tot maximaal 15 Watt vanwege hitteproblemen. De huidige PM78 en PM8000 en waarschijnlijk ook de PM7200 zijn denk ik ook lager ingesteld. In de praktiijk komen deze versterkers waarschijnlijk ook niet boven de 15 Watt In de Klasse A stand. Maar als je bedenkt dat vele luisteren naar bijv een Musicall Fidelity, die op papier 2x25 Watt moet leveren, in de praktijk maar daadwerkelijk voor 2 x8 Watt In klasse A staat ingesteld. En dat is vaak ook meer dan genoeg voor een redelijk huikamerniveau. alleen sommige luidsprekerfabrikanten maken het onmogelijk door bizarre ontwerpen te kiezen waarvoor je een lastrafo nodig hebt om de luidspreker een beetje aan het klinken te krijgen. Dat zijn in mijn ogen slechte luidsprekers, die ik nooit zou kopen. Ik ben heel erg gebrand op hoog rendement luidsprekers. En niet van die luidsprekers met een grillig impedantieverloop en een rendement van bijv 83 DB. Daar kan ik echt niks mee. Er moet ook gewoon een laagvermogen buizenversterker op kunnen spelen zonder problemen. Zal behalve dat men luistert naar ''onderscheiden in klankverschillen'' verder weinig of nog niet bewust zijn WAAR men naar moet luisteren.Ik denk aan fluweelheid,natuurlijker,opener,warmer,lucht,uitsterven van tonen enz. Dat klopt precies, zoals je het omschrijft. De fluweelheid komt door het onvervormde hoog. Er zitten geen scherpe randjes aan, dus klinkt het heel schoon en gepolijst. Een fluweel hoog is eigenlijk wel de juiste bewoording. En "natuurlijker"" klopt ook. Door het verminderen van vervorming, hoor je de klankleur van instrumenten beter. Vervorming maskeert enorm veel. Veel meer dan velen denken. Details worden ook niet meer aagedikt {omringt} met vervorming. vervorming haalt juist de echtheid uit details. ""warmer" klopt ook weer. Door het ontbreken van vervorming, wordt het hoog en midden minder aangdikt. Veel vervorming bestaat juist uit midden en hoge tonen. Als dit ontbreekt,, krijg je voor je gehoor een ingetogener en warmer geluidsbeeld. de klankleur van stemmen en instrumenten worden minder versmeert door vervorming. En dus hoor je beter de klankechtheid van de opname. "lucht" spreekt voor zich, net zoals bijv "zwart" rond de stemmen en instrumenten. Door het ontbreken van de vervorming, begint juist de stilte op te vallen. En wordt het uitsterven beter waargenomen. Dat is een heel bekend fenomeen bij Klasse A versterkers. Heel veel draait om het zoveel mogelijk verminderen van vervorming. Het is de kunst de vervorming zoveel te verminderen, zonder dat het ten kost gaat van de details. En dat is echt uitzonderlijk moeilijk om precies de balance te vinden. Een Klasse A versterker kan je al een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts